Forskellen mellem bundkort / producent (Z170)

Bundkort / CPU d.  29. april. 2016, skrevet af Fink1980
Vist: 1346 gange.

Fink1980

Ny Bruger
Tilføjet:
29-04-2016 22:55:46
Svar/Indlæg:
2/1
Jeg er på vej til at købe mig en ny byg selv pc - men hvad er forskellen mellem de forskellige producenter - her tænker jeg på grafikkort og bundkort, kan man ligeså godt tage det billigste, i stedet for MSI, så vælge gigabyte, det samme med grafikkort, istedet for MSI, så vælge Sapphire. Det er sku mange år siden jeg sidst efterhånden byggede en - setup bliver dette:

Strøm : EVGA 650 GQ 650W 80+ Gold ATX
RAM : 2 x 8 GB DDR4 Kingston 2133 MHz CL14
Bundkort : MSI Z170A GAMING PRO
CPU : Core I5-6600K 3.5 GHz OEM
CPU køler :ARCTIC Freezer I32
HD : Samsung 850 EVO 250GB SSD
Grafikkort:Radeon R9 390 8GB GAMING 8G
Kabinet : Fractal Design

håber i kan hjælpe

mvh
Martin
Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2016 00:38:50
Svar/Indlæg:
1881/22
Mht bundkort, så ja, der kan du roligt tage Gigabyte.

Mht grafikkortet så ville jeg holde fast i det MSI, da det har en bedre køler 😉

ht204

Enthusiast
Tilføjet:
30-04-2016 01:06:46
Svar/Indlæg:
165/2
forskellen er typisk at de billigste z170 boards har f.eks. ringere on-board lydkort osv. ifht. de dyre boards. kig nærmere på specifikationerne på hver enkelt board fremfor at hænge dig i om f.eks. msi er bedre end gigabyte. hver producent har boards i forskellige prisklasser....

komplett har super weekend og der kan man få et board helt ned til 699kr. https://www.komplett.dk/produc...

sammenlign med f.eks. https://www.komplett.dk/produc...

momberg

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2016 08:08:42
Svar/Indlæg:
387/40
Det er ret pudsigt. Jeg kigger på setup stortset magen til. Hvad må du slippe for herligheden?

Fink1980

Ny Bruger
Tilføjet:
30-04-2016 09:34:03
Svar/Indlæg:
2/1
#1 - tak for svaret
#2 - hvis det "bare" er lyden, der er den store forskel, så kan jeg jo ligeså godt gå efter det billige, da lyden ikke har det vilde at sige for mit vedkommende, og skal jeg have lyd, så tror jeg nok jeg ville vælge et lydkort. og det var faktisk også det der fik mig til at stille spørgsmålet, da jeg så de havde et til 699,- - Tak for svaret.

#3 - ca. 8k, alt efter hvor der er bud + hvilken dele man vælger, producent osv, der er jo 100 kr at spare her og der.
For mig er det bare en jungle, det med hvad forskellen er på de forskellige ting, der er nogle bundkort der hedder H170, Z170,
og Z170-A osv. og det samme gir sig gældende med grafikkort, CPU-køler.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2016 10:55:36
Svar/Indlæg:
387/40
Det er ca det samme jeg kommer frem til, når jeg trækker det eksterne udstyr fra (skærm, tastatur, osv) i indkøbskurven. Jeg kommer fra bærbar, så det eneste jeg har er mus, så alt andet skal jeg have.
Det er ved at være mange år siden jeg byggede den sidste gamer stationær, og har ikke fulgt så meget med siden, så står lidt i samme situation som dig. Det er ret svært at finde ud af hvad man skal købe, for jeg vil gerne have en computer som kan følge med i mange år, måske med mindre opgraderinger efterhånden, så jeg besluttede mig for at jeg skal købe et z170 mobo i stedet for et h170, mest pga OC egenskaber på sigt. Sammen med i5-6600k kan man presse det sidste ud af den, når den er ved at være for gammel til det nye. Eller det var ihvertfald tanken bag min beslutning ?? h170 chipsættet har lidt færre muligheder ang tilslutning, men rigeligt til gennemsnits gameren.
Jeg er efterhånden havnet på ASUS z170 pro gaming, fordi den har de features jeg kigger efter, men er kommet i tvivl om et billigere ikke kunne gøre det. Jeg vil dog gerne have god lyd, da kæresten lige har foræret mig et nyt headset, så skulle gerne have noget grej der kan udnytte det ??

Jeg har sammenlignet identiske indkøbs lister hos flere forhandlere, og fandt ud af at det er minimalt hvad man sparer imellem dem. De har alle produkter som er duerne eller billigere end konkurrenterne, så medmindre man vil bestille fra 4 forskellige, så bare vælge én. Jeg havnede på proshop, fordi jeg har gode erfaringer med dem, og de er billigere end komplett i helhed.

Til inspiration er min indkøbs seddel her, hvis du kan bruge det til noget ?? hvis ikke, så undskylder jeg for at jeg fylder din tråd op ??

http://imgur.com/w724Hq2
http://imgur.com/JvXPuP1

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af momberg d. 30-04-2016 11:05:24.

Fink1980

Ny Bruger
Tilføjet:
30-04-2016 11:08:59
Svar/Indlæg:
2/1
Du beskriver jo fuldstændigt min situation til punkt og prikke... mange år siden, siden sidst jeg byggede en pc, hoppede over til bærbar, og nu vil jeg tilbage til stationær, og vil selv bygge den, og har ikke fulgt med i udviklingen, dog har jeg skærm, tastatur og mus, da min bærbar bare alligevel står fast et sted.
og du skal skam ikke undskylde :)

MVJ

Erfaren rotte
Tilføjet:
30-04-2016 12:15:21
Svar/Indlæg:
96/4
Personlig ville jeg aldrig vælge et gaming bundkort i denne prisklasse.
Da forskellen som regel kun er lidt mere bling, ift. et standart bundkort.
Har selv et Asus Z170-A da det passer bedre til min smag, end et ASUS z170 pro gaming

ht204

Enthusiast
Tilføjet:
30-04-2016 23:59:44
Svar/Indlæg:
165/2
#4 lyden er bare et eksempel, det kan også være billigere on-board LAN, færre usb porte osv. generelt så OC'er de dyre boards bedre end de billige, så hvis overclocking er aktuelt skal man også overveje dette. jeg havnede selv på et asus z170 pro gaming som jeg er fuldt ud tilfreds med (kører i5 6600k på 4.6ghz).