Hvad æder mine ram ??

Software d.  10. maj. 2016, skrevet af cinnober
Vist: 1391 gange.

cinnober
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 17:29:48
Svar/Indlæg:
36/15
Jeg har en bærbar med 4gb PC2-6400 ram.
Den er nyformateret med originalt win7 Home 64bit installeret + alle updates.
Der er også installeret Firefox,Teamviewer og MyphoneExplorer.

Der er mindst 70% ram brugt hele tiden selvom jeg ikke laver noget. Jeg har prøvet at lukke Teamviewer men det gav ikke meget.

Jeg fatter ikke hvad der står i Windows Jobliste,så er der andre programmer som er lettere at forstå eller har I nogle gode forslag ???
Det er pisse træls at den kører langsomt.
Desuden får jeg tit på nettet meddelser om scripts som ikke kan køres eller lign. på f.eks Facebook.

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP !!!

☹ ☹
oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 17:50:24
Svar/Indlæg:
1440/318
CTRL + ALT + DELETE...
I joblisten kan du se hvilke programmer der æder dine RAM 🙂


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 18:09:30
Svar/Indlæg:
1334/15
Well - det er vist en gammel fætter, du kører med :)

Hvad siger dit cpu forbrug egentlig?

Tror bare, at din pc generelt mangler muskler overfor nutidens udfordringer 😕

P/S - har du prøvet at rense ud i tingene?. Hent evt. gratisversionen af Advanced System Care 9 og kør den igennem. Hvis du efterfølgende ikke vil ha`programmet - kan du jo bare slette det igen.

Jeg har brugt det i årevis uden problemer, på multible pcère - og i pro udgaverne :)

Har du forøvrigt en SSD i kalorius? Hvis ikke, kan du via førnævnte program hente nok en gratis defragmenteringsprogram, der giver luft til en presset harddisk. En evt. ssd - er selvf. ligeglad :)

Mvh. - Kim


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af korsk d. 10-05-2016 18:29:23.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 18:31:44
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
Du skal huske paa at ubrugt ram ikke gavner dig saa slevom du sider paa et 70% brug af 4gb rma betyder det ikke at du ikke kan presse et 2gb program op. min programmer smider blot deres overfloedige fedt i den forbindelse.

Naar rame'en ikke bliver brugt til noget tage det op i ram igen for at have det klart nar du skal bruge det.


Derefter ville det havde varet en god ide at vise os dint process lister i taskmanager saa vi kan se hvad der ligger i dine ram.
jeg kan umidelbart ikke anbeafle at program der er letter at forstaa de der er de samme data du vil modtage.

En list over processer og hvor meget ram de bruger.

Evtkan du sproge ind til de ting du ikke forstaar saa kan jeg proeve at vejlede dig saa meget som muligt. men helt uden info er det ret svart at byde ind med noget konstruktivt


Har du scannet for virus/malware ?


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 18:32:07
Svar/Indlæg:
5474/39
Freeupram er godt program til at reducere forbruget af ram.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 18:59:50
Svar/Indlæg:
1334/15
#4 - det er så ikke rammene der som sådan er problemet - udover at der godt kunne bruges nogle flere :) Det er jo en gammel bærbar, men den kan vist ikke klare flere ram...

Mit nævnte program tjecker for virus/malware - registerdatarenser/defragtmentering og multible andre ting, der sinker/ødelægger din pc - bare med et tryk..

Skal man selv gennem hele denne procedure for optimering af en hel pc`s proformance, skal man jo bruge lang tid, og med en stor chance for, at man får lavet noget ødelæggende undervejs.

Selvf. hader "gør det selv" eksperterne disse programmer, da de jo så hurtigt bliver distanceret på den tid - samt den formåen 99,9% af pc brugere rent faktisk har - eller vil spilde deres tid med :)

Men tingene ændrer sig - uanset hvor mange års uddannelse man har bag sig :yes:



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 10-05-2016 19:02:02.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 19:23:38
Svar/Indlæg:
3661/82
#4
Nej

Hold dig langt vaek fra den slags slangeoile.. Det er det rene gift for din performance.


#5
De fleste performance tip og programmer hari bedste fald intet paa sig og i vaerste fald oedelagger det din performance.
Det er derfor de er saa sjaeldet bakket op med benchmark

Frit ram er ubrugeligt ram. Det er derfor det er vigtigt at have en pagefil. spoergsmalet er hvad du har i dine ram.

mest almindelige slange olie og deres effekt paa hastighed


Ram cleaners :
Swapper din data ud af ram saa du nu skal loade det igang fra din langsomme diske

Konklusion: Skader din performance


Registrering rensning:
Fjerne data i en fil. filen bliver aldrig laast fuldstaendigt men kun laeser med smaa request paa specific data saa stoerrelsen af filen er ikke vigtige. Bedste fald sletter data der aldrig bliver bedt om. vaerste fald sletter vigtige data

Konklusion:
Bedste fald nada speedup
Vaerste fald korrupt registry ( sjaeldent idag)


Slaa page file fra:
Forhindre windows i at smide data ud af ram som du ikke bruger saa tit, og kan derved ikke foroege din diskcache til at cache data du bruger mere.

Konklusion: mindre effektiv brug af ram = nedsat performance


Samsung rapid mode:
Cache dine data i cache. Ligesom Windows allerede goer. ignorer dog request der beder om at bypasse cache.

Konklussion: Ingen performance forbedringer da alt almindelige data ikke bypasser cache.
fusker hej score i benchmark da benchmarks netop oensker at undgaa cache.
Data korruption under visse backup programmer der af sikkerhdsmaessige aarsager beder om ucachet read/writes

Samsung har et paent blakket ry for at fuske i benchmarks


Det er derfor jeg generelt anbefaler at holde sig vaek fra den slags ting. Ikke fordi jeg oensker at "goer det selv".


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 10-05-2016 19:34:25.


cinnober
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 19:31:50
Svar/Indlæg:
36/15
Ja det er en ældre svend 2.2 ghz Dual Core cpu men den er født med Win7 Home edition og 3 gb ram. Jeg har selv sat 4gb i.

Nej den har ikke en SSD.

http://peecee.dk/upload/view/4...

http://peecee.dk/upload/view/4...


Bossmann_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 19:33:31
Svar/Indlæg:
463/25
fejl

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bossmann_dk d. 10-05-2016 19:33:54.


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2016 19:34:14
Svar/Indlæg:
169/5
#6

Vil du ikke lige uddybe "Frit ram er ubrugeligt ram. Det er derfor det er vigtigt at have en pagefil."

Så vidt jeg lige husker, laver OS blot overløb til pagefilen (deraf navnet). Har du RAM nok, kan du minimere eller helt fjerne din pagefil, så du tvinger OS'et til at afvikle 100% i RAM uden at kunne page til disk. Det vil da alt andet lige sikre dig et mere agilt system, med mindre du naturligvis har brug for at afvikle mere simultant, end du har RAM til.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 19:44:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#9

meget gerne

Det er fordi du tror din pagefil virker som tilbage i windows 3.11. hvilket er helt forkert. du tror den bliver kun brugt nar man loeber toer for ram.
Det er slet ikke tilfaeldet. Det er en HELT og andeles forkert opfattelse af hvordan nyere Windows udgaver (win2k+ hvis ikke aeldre) haandtere dit ram subsystem

Windows bruger ikke din fysisk ram direkte leangere. man arbejde med virtual ram. og bruger din fysisk ram som en slags cache paa disse virtuelle ram adresser.

Lad os antage du arbejder i et stoere program som fylder ca 2gb i dine "ram". Men du bruger realt set aktivt kun 1GB. Det resterende af programmet er routiner og data du aldrig tilgaar. ( f.ks Islands stavekontrol samt en database over hvor mange folk der tisser i badet i brazillien)


med en pagefil kan Windows sige:
- hmm ham der CKrough bruger slet ikke denne her 1GB af data. saa lad mig smide den ud i pagefile.
- hmm tilgaendgaeld laeser has temmelig mange filer fraa denne her mappe af. Lad mig bruge den nye 1gb frie fysiske ram til at laese dem op har saa han her har hurtigere adgang til hans filer.


med en pagefil giver du windows mulighed for at have VIGTIGE data i din ram og UVIGTIGE data i din pagefile.


Uden pagefil skal du presse begge derop og risikiere ikke at have plads til din alle din VIGTIGE data.
med andre ord uden en pagefil spilde du dine fysiske ram paa at indeholder unoedvendigt data.
Pagefil giver Windows muligheden for at "skaere fedtet fra" sa at sige og sorge for adien fysiske ram udnyttes bedst muligt



Lad mig give dig et Realworkld helt pragtfuldt eksempel.

Hvis du starter mit Project mercury saa bruger det omkring 4mb "ram" en del af dette er intern komprimierings algortime som kun skal bruges ved start af programmet, sam et menu system som skal bruges meget sjaeldent + diverse overhead og rutine bibliotekker der ikke bliver brugt.

Det foerste der sker naar du start mit program er at mit program beder om at skaere fedtet fraa. og smider alle disse unoedvendig ting ned i din page file.

og vupti stoerrelsen i din fysiske ram er faldet fra 4mb til ca 700kb.
Der er nu frigivet 3.3MB ram som kan bruges til at foroege din disk cache.



Det har INTET med at loebe toer for RAM eller ej.
Windows bruger ram til meget mere end blot at indeholde din programmer du har startet og du forhindre den i dette ved at slaa pagefil fra. og pagefilen bliver brugt til mget andet end Blot som sikkehedsbaelte for at loebe toer for ram



Jeg haaber det var forstaeeligt


P.S.
hvis du er nysgerrig kan du en ram poker kigge i "ubenyttet" ram omradde og see din cache kopi af de filer du arbejder med. "ubenyttet" ram er meget sjaelden aegte ubenyttet.






Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-05-2016 19:52:01.


Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2016 19:47:08
Svar/Indlæg:
351/36
tja... Jeg har en GAMMEL Zepto 3210 (Nypris ca 3500kr) med en 320gb 7200rpm disk, 4gb pc5300 og en T7500 cpu.

Win 7x64 bruger den 2-3gb på at bare være tændt.

Med ubuntu bruger den typsisk 1-1½gb ram, og reagere snapt.

Har ikke gidet at prøve win10 da ubuntu er rigelig fint til netflix og surf :)


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 19:51:38
Svar/Indlæg:
1334/15
#6 - hehe - som jeg før har skrevet, har jeg stor respekt for din viden ned i de dybere software`sfærer 😀

Imidlertid har mit nævnte program som skrevet givet mindst 60 pcère (jeg har haft med at gøre) et langt større og øjeblikkeligt boost, og dette uden senere sløvende eller ødelæggende indflydelse 🤣

Som jeg skrev, vil vidende folk som dig, afsky disse programmer - fordi! - de faktisk langt bedre/hurtigere gør tingene for folk, der ikke vil/kan/har tid til, at sætte sig ind i div. problematikker.

Din meget fine viden og ønske/behov for, at skrive om samme - bliver desværre udhulet kraftigt via ændringerne i tidens tand - som selvf. er konstant foranderlig - men dog variabel både tidsmæssig samt indholdsmæssig ved bevidst menneskelig indflydelse 😀

Når du kalder div. programmer for snakeoil, er jeg bange for, at du misbruger den store/fine viden du jo absolut har i stedet for - at tilrette dig tingenes faktiske tilstande ude hos brugerne, og indrømmer, at nogle af disse programmer rent faktisk får selv dig (min fine texanske ven) endnu længere ud på de store stepper end godt er 😕

Det er supergodt at vi har en så vidende person som dig - bare husk! - at viden intet er værd - hvis man ikke kan servere den på den rigtige måde 😩 ❤ 😀

Facts er - at skidtet løber langt bedre med det samme - og det er jo dèt, de fleste brugere ag ældre pcère eftersøger - ikke sandt? :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 10-05-2016 19:54:02.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 19:56:45
Svar/Indlæg:
3661/82
#12

jamen jeg vil gerne paapege at jeg udtaler mig meget generelt og ikke specifikt om det program da jeg slet ikke kender til det. Hvilket naturligvis aabner en mulighed for at jeg tager fejl specifikt om programmet.

Det skal absolut ikke vare en hemmelighed 🤣


Igen generelt set.
Hvis et program lover performance forbedringer man resultat er ikke til stedet eller rent faktisk reducer din performance. Hvorledes er slange olie saa ikke et perfekt begreb ?

Jeg ved ikke om du noget at lease indlaegget inde jeg rettede det. men jeg gennemgik jo netop de mest almindelig fejl performance tip lynhurtigt for at folk kan forstaa hvorfor der ikke virker. i stedet for ubegrundet at sige det bare er slange oile.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 20:14:58
Svar/Indlæg:
1334/15
#13 hehe..

Du har selvf. ret i, at mange programmer er noget "texansk?" hø af værste slags :) - og de fleste er blot replikationer af andre programmer ene og alene lavet for, at hive kroner/dollars ind fra mindre vidende personer.

Men - vi skal så ikke udelukke, at nogle programmer netop er i stand til, at give performance samt multible andre indbyggede ting, der faktisk har hjulpet bl,a, mig igennem årene!. Og jeg er faktisk ret kritisk!. Jeg henter absolut ikke hvad som helst - hvilket jeg efter så mange år jo ved, kan skade..

Men nu jeg altså lige spørge Svend Bent hehe. Har du svenske aner?

Dit navn er vist mere svensk end dansk 🙂

P/S - snake oil har i jo nok en del mere af "over there" - men måske kunne vi bruge noget af det her i danmark, da det jo bliver brugt til ting som gigt/podagra osv.?

Måske du skulle hoppe ud i dèn økonomiske guldgruppe - via eksport til danmark med en ordentlig markedsføring selvf. 😀

"Hugormeolie" får vi sku nok ikke meget for via et evt. "Matas salg" 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 10-05-2016 20:16:40.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 20:18:29
Svar/Indlæg:
3661/82
#7
Lad mig start igen med at risikere flammer og baal nar jeg komemr med et tip du ikke har bedr om

Alt+printscreen gemmer kun det aktive vindue istedet for hele skaermbilledet


Derudover saa skal ejg nastne bede dig om at trykke paa knappne "vis processor for alle brugere"



anyway paa de to billedet kan jeg se foelgende ting ( ret mig hvis jeg tager fejl

1: du koere med HP windows isntallation og har dervd HP bloatware. hvis du ikke syndes det er for besvaergligt vil jeg anbefale en reinstallet med en ren windows.
det betyder dog du skal ud og finde drivers etc etc

Hvis du ikke oensker dette grunde besvaergligt hende saa et par hurtigt ting jeg ville slaa fra er

GFXTray.exe
det kan sless fra via dit intel icon i systray ( ved siden af uret)

Lightscribe control panel.
igen evet icon i systray eller brug msconfig til at slaa det fra for at starter o. jeg gar ud fra du ikke braender cd/dv dude med lightscribe saa tit

RTKNgui64
afinstaller dit realtek kontrol panel og lev med windows indbygget mixer/volume kontrol.

HPWA_main.exe
Afisinstaller dette eller slaa det fra med msconfig.
start event Windows service wlan config. Jeg bruger aldrig dansk windows saa jeg kende rikke det danske navn.

SynTPEnh.exe
SynTPhelper.exe
afinstaller synaptis og lev med windows standard driver.
medmindre du bruger nogle af det specielle features ( jeg goer personligt aldrig_


Det burde frigive lidt

jeg vil stadigvaek anbefale en AV scanning









Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 20:40:23
Svar/Indlæg:
3661/82
#14

Skal du kalde mig Svensk.... Sgu lige foer jeg trykker paa anmeld knappen der. De tmaa betegense som personligt angreb i stoerste grad :D

Nej jer er 92% dansk foedt og opvokset. det er kun de sidste lidt over 3 aar jeg har booet i Texas i galningenes land

Sven Bent er ikke mit Rigtige navn. Jeg antog dette navn mange aar tilbage da jeg var blot i starten af 20'erne da IBM havde ret strenge konkurrence regler og bla matte jeg ikke give tekniske hjaelp til andre.
Mine kollegaer kendte allerede mit realle gamer navn. Saa Jeg maette hurtigt finde et nyt navn.

Det blev til Sven Bent pga det var det mest fantasi forladte navn jeg kunne finde paa. men det har haeftet sig ved lige siden.
Tror mest PGA ironien i hvad de fleste vil finde som en stave fejl Sven(d) Bent i kombination af mine noget massive maengde af tastefejl naar jeg bliver passioneret om det jeg skriver.

Nej det er ikke ordblindhed. Det er et haand/hjerne synkroniserings problem. Jeg kan simpelthen ikke skrive hurtigt nok saa men haender venter ikke paa den anden haand bliver faerdig og saa isaer ved dobbelt konsonanter traede det isaer i kraft

Jeg spare faktisk taste tiks paa den maade men det bliver noget vaerre rod


DK: Kunne
SB: kunen

K Tik1: Tryk K ned
U Tik2: Slip K, Tryk U ned
N Tik3: Slip U, Tryk N ned
N Tik4: slip N
Tik5: Tryk N
E Tik6: Slip N Tryk E

K Tik1: Tryk K ned
U Tik2: Slip K, Tryk U ned
N Tik3: Slip U, Tryk N ned
E Tik4: Slip N, Tryk E ned
N Tik5: Slip E, Tryk N ned


Alligevel 20% hurtigere :yes: 🤡



og jo der er visse programmer der hjaelpe paa din peformance
Defragmetnering, Trim. Fjernelse af opstarts programmer
Justering a Hyperthreading. Virus fjernelse
Det var jo en grund til jeg lavede Project Mercury :D

Men de fleste ting er allerede indbygget i Windows
eller ogsaa er der tale om situation hvor men specificer tilegner system til en specifik tilstand paa bekostning af performance i mere generelle situationer.

men som sagt kender jeg ikke det fulde spectrum af ASC9 og udtaler mig helst ikke specifict om dette( det har jeg slet ikke den noedvendige viden til)

Jeg kan kun sige at jeg er performane enthuist i stor grad og har leget med rigtige mange ting. Og har laest saa meget som jeg kunne omkring Windows hukkomelse haandtering og priorites haandter og dens task scheduler

Jeg bruger meget mere tid paa at analyse "ting" end jeg goer paa f.eks at se tv.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 20:43:44
Svar/Indlæg:
5474/39
#9
jeg kunne også bedre lide den måde, at sidefiler virkede på. Det andet er træls, Windows har lavet det om i de nyere udgaver.

Nyt software kom med i Windows 7, for gøre søgning af filer nemmere og hurtigere end xp. Dette er en af områder, hvor 7 tager en del ram og trækker fra det gamle xp.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 10-05-2016 20:51:58.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 20:58:40
Svar/Indlæg:
5474/39
Alt progammer installere på pceren slå automatisk opdatering fra. Gør det selv manuelt, det giver også lidt ekstra.

#6
Det kan godt være mister hastighed, men han for mere ram. Det virker fint på alt fra Windows xp og nyere.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 10-05-2016 20:59:37.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:01:17
Svar/Indlæg:
1334/15
#16 - haha..

SÅDAN - sku fedt at jeg kunne få dig op af stolen og helt frem til tastaturet 🤣

Gad nok vide hvad hwt crewet ville ha` sagt, hvis du havde anmeldt det. De ville nok få latterkrampe 🤣

Men dejligt at vide, at du har haft danske rødder (selv om Sven manglede et D - og efter kun 3 år, føler du vel stadigvæk, at du mangler "den danske jordforbindelse" - men det forstår jeg så udemærket 🙂

Hvorfor kommer du ikke "hjem", og gør os allesammen klogere over kortere afstand?.. Så inviterer jeg dig sku ud på fisketure, da dit vid er en absolut godbid for enhver, der kommer i nærheden af dig 🙂

Desværre fatter jeg ikke halvdelen af det, men når man fisker - betyder "intet" andet i verden noget ❤ 😀

P/S - ja tv er en verdensomspændende hjernedræber - Ude tvivl :yes:


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:22:34
Svar/Indlæg:
5474/39
Andet du også kan gøre er tjekke Hardwaren for defekter. Dette kræver special software. Det er ikke noget hr og fru Danmark har adgang til.

Ramblok er slidt kan være 400 mb chip er gået i blokken. Det er almendeligt, at It er tændt i mange timer kan blive beskadiget.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:23:04
Svar/Indlæg:
3661/82
#17
Tillad mig at rette dig igen. hvorfor tror duprefetch ( er det det vi tale rom) tager ram vaek fra dine programmer? Prefet ram forbrug er "expendable" ds nar du starter et program der skal bruge de ram bliver ram omraade blot flushet og dit nye program faar ram'en

Widnwos vrituelle memmory manage rarbejder langt mere complekst end i din opfattels af ram er brugt/ram er ikke brugt.

Det er sjovt du synde det er traels af windows pagefilen virker anderledes ved at putte UBRUGT data ud i den, og du saa samtidgt anbefaler at gore praecist det same dog med ALT ram ved at bruge en ram cleaner.

Kan du godt se at du modsiger dig selv her ?

Paa de ene punntk vil du ikke have data i din pagefil
Paa det andet punkt anbefaler du at man putter det derud...


#18
han for ikke mere ram han har stadigvaek kun 4 gb ram
Hvad han far at mindre udnyttelse af sine ram.
tror mig jeg har slev lavet saadan en feature in bygget i Project Mercury. Jeg ved praecist hvad der sker.

der er fint ud i din taskmanger at alle din proces bruger mindre Privat ram. men hvis du nu lukkede helt op for alle ram kollongenr ville du se det realle forbug er det samme.
du har blot flytter dine data fra ram hvor de er hurtige til din disk ( pagefil_ hvor de er sloeve.

Du kan faa samme effect ved at fjerne ram. fra systemmet. saa hjar du ogsa mindre data i fysisk ram og mere paa din disk (pagefile)



maaske jeg skulle proeve med en anden ingangs vinkelt og spoerge ind til dig i stedet for

Hvad er formaalet med at Cleare din ram?



#16

Det jeg svaner allermest ved Dk er sgu nok den laekre infra struktur PBS autoamtisk skat haandtering osv osv
Herovre er det et syndflod af usrukturering.

og saa savner jeg isar Dansk humoer da Denmark er langt mer Raa i de tomraade. Alt er lidt for P=iliticla correct herovre.

Min amerikanske familie er nu skoen nok paa troda af staekt religious republikaener. det er en lidt forskelle til dansk socialisme og agnostik'isme


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-05-2016 21:27:52.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:27:23
Svar/Indlæg:
5474/39
#21
Så alt kørt i rammene, da det slider på en harddisk.
Mine ram er Farrari hurtige i forhold til skulle læse en fil fra min harddisk.

hastigheds mæssigt vil min ram være flere gb/s hurtigere end min harddisk. Derfor ser jeg helst, at alle mine filer er i rammene.

Jo, mere slå fra. mere ram vil der være fri, men taber også nogle ting. For eksempel kan godt sige til kaptajn kun skal sejle efter kompas, hvis han kender så turen udenad. Det er sværre sejle i farvand ikke kender dybden osv... Du vælger slå alt indbygget hjælpe udstyr fra. Kaptajn på skibet kan stadig hjælpe til med andre opgaver. Du ned pivotere andre opgaver.

altid haft ram nok, men han har stadig kun har 4 gb. Der er lidt mere fri til andet.

Skulle nødigt have en italiensk kaptajn på større skib.
Det er meget sjovt sejle i gummibåd med en Italiensk kaptajn til styre skuden og "the Crew" hastigheden.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 10-05-2016 21:35:42.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:34:35
Svar/Indlæg:
3661/82
#22
Hvordan koerer alt i rammen nar du lige har bedt om at ligge data fra ram ud pa harddisken ?


#20
WHAT De meste almindelige test software er gatis og kan donwloades fra nettet

RAM :memtest86+
HDD/SSD: producenterns test vakrtojer samt S.M.A.R.T
GFXkort : furmark 3dmark
CPU : Prime95 Intel linpack.
ETC ETC ETC


Din konklussion om at IT udstyrt almindeligt bliver defekt af at vare taendt i mange timer er da ogsaa en total forkert antagelse.
Min maskine staar ugevis i traek non stop 24/7 paa fuld hammer (100 cpu load og masser af I/O) naar der skal laves data analyse eller brute force komprimeres.

Den har koert i aarevis ude problemer


Derudover ville det vare temmelig usandsynligt at defekt hardware viser sigt ved mere ram forbrug...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-05-2016 21:41:12.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:37:42
Svar/Indlæg:
5474/39
#23
vil have så lidt på harddisken, som muligt. Det kan ikke lade sig gøre kan jeg læse mig til.

#20
Du kan få software kan forklare fejl på en pc. Typisk brugt til support.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:44:57
Svar/Indlæg:
5474/39
#23
Selv HP kan lave fejl i deres bios på AMD-pcer anno 201x.
Denne fejl kunne være ikke kunne snakke ordenligt med andre chips på bundkortet. Der er dyrt lave denne fejl fysisk, svært for hr og fru Danmark finde ud af.


derfor, at man opdatere sin bios. Du har særligt software til it-support.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 21:59:33
Svar/Indlæg:
3661/82
#24
Min pointe er at jeg aerligt ikke tror du har en indsigt i de ting du udtaler dig om. beklager den haarde fremfoert metode. men jeg har forklaret dig om windows ram subsystem foer.

men lad mig prove at forklare hvad det reelt er du siger fra en som ved hvordan de programmer virker og har lavet en selv


De er generelt to maader de ram refresher virker paa

1: opfyldning
Dette er faktsik det der sker med det meget beroemte ram clear .vbs script.
Programmer prover at bruge alt din ram. den fylder simpehlet din ram op med sig selv. og det tvinger windows til at ligge alle andre programmers data og kode ud i pagefilen
Derefter draebber programmer sig selv. for en kort stand kan du se i taskamange rat alle dine programemr bruge meget lidt Privat working set. det er den del af programmet der ligger i din fysiske ram.
du tror hejse men jeg fik lige en mass fri ram.
men havde du nu saet din taskamgne rop til at visse all ram katagorien vil du se at Commit size er det samme.
Det er den totale storrese paa hvad de program bruger af ram/pagefile. intet data elelr kode er forsvundet. det ligge blot i din langsomme page file.
Lidt efte rskal windows lige opdater noget et et af dine programmer. og istedet for at hente programmet fra sine ram skal den nu ud paa din sloeve harddisk og hente data . og du systmer foeles sloev.
(bemark f.esk slev din hdd led efter du har brugt din saakaldte ram cleaner)

efter et stykke tid er alting tilbage til normalt da windows har genloade alting nar den har brug for det fra din langsomme disk


Windows kald:
Dette her er metode jeg bruger i Project mercury
du kaldet windows standrd DLL bibliotek ( jeg kan ikke pt huske hvilken dll fil) med SetProcessWorkingSize
https://msdn.microsoft.com/en-...

her kan du fortaelle windows hvor meget fysisk ram de rskal minimum og maximum bruges til en process.
ved at saetet begge til -1 prover windows at skare alt fedtet fraa.
Der sker det samme som ovenstaaende tilfalde at alt din data/kode bliver lagt ud paa din langsome disk i.

Same resultat ud over at Dette her her er meget hurtigt da vi paa inte tidspunkt skal presse systemet fuld ud..


saa nar jeg siger til dig at det eneste dine saa kaldte ram cleaners goer er at presse vigtige data fa din herugie ram aka ferrair og ud u din langsomme disks aka skoda. saa koere du ikke hurtiger af den grund men langsommere...

Saa er det ikke kun fordi jeg har proevet det.
Det er ikke kun fordi jeg har test og maalt det
Det er ikke kun fordi jeg har programmeret det.
Det er fordi jeg har laest og forstatr og analyser hele procesen det omfatter indefra.

Hvis du stadigvaek er uenige. saa proeve dog for guds skyld at sette dig ned og teste det. kig paa alle ram kolloner i taskanager
evt Laes op paa windows memmory subs system og laer omkring det. Der er mange forskellige ram begreber ( og jeg forstaar ikke dem alle) omkring brug og ubrugt ram frodi det er et ret complext emene. commit size, shared privat set. working privat set. er alle forskellige maade er opfatter brugt ram paa.

og hvis du stadigvaek er uenig ser jeg meget gerne frem til hvad der maa for mig vare en lærerig debat


#25 og denne bios fejl medforte mere ram brug" ellers har jeg svaert ved at see hvad eksempel har med traadens emne
Det er absolut ikke sjaeldent at der er fejl i bios.
det er bios opdatering hvor som helst. men relevants er stadigvak manglende. smat pga duhar et program som abbanbart er super hemmeligt betyder det ikke at man har behov for det for at lave en diagnose af defekt udstyr.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 10-05-2016 22:11:57.


cinnober
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2016 22:36:56
Svar/Indlæg:
36/15
Jeg bryder lige ind i min egen tråd 😛 og har installeret det program som Korsk henviste til og vil prøve at køre med det i et stykke tid.

Tak for hjælpen so far.. ( og så kan I diskutere videre 😛 🤣 🤡 )



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2016 22:54:31
Svar/Indlæg:
1334/15
#27 - haha

Under alle omstændigheder bliver vi som regel alle en smule klogere - når tingene bliver lidt asynkrone :) Det er derfor både ører og øjne kan opfatte i mange retninger :)

Ville nu godt vide - om du har en harddisk eller en ssd i maskinen :yes:

Det giver nemlig langt større ændringsforslag...


cinnober
 
Superbruger
Tilføjet:
11-05-2016 06:19:12
Svar/Indlæg:
36/15

#27 - haha

Under alle omstændigheder bliver vi som regel alle en smule klogere - når tingene bliver lidt asynkrone :) Det er derfor både ører og øjne kan opfatte i mange retninger :)

Ville nu godt vide - om du har en harddisk eller en ssd i maskinen :yes:

Det giver nemlig langt større ændringsforslag...

korsk skrev d. 10-05-2016 22:54:31


Se #7 😉