det er samme firma i Italien der byggede IC4 togene
der skal samle f35 i Europa
og det er desværre ikke en joke :no:
og #4 har ret F35 er udviklet i flere udgaver
#30
F-35 er mere et bombefly. Flyver indover smider bomber end det er kampfly.
#0
Hvor er det fedt.
Igen igen igen sidder der en civil "ekspert" der lige netop tror han har den fornødne viden til at rådgive til at vælge helt rigtigt.
Skal vi ikke gætte på der sidder et hold eksperter der er taget med på råd i forhold til hvad der er op og ned i sagen om valg af jagerfly.
Så stik du bare piben ind igen, og erkend at de vigtige beslutninger heldigvis som regel tages af folk der rent faktisk ved hvad de snakker om. I modsætning til en der har læst noget et eller andet sted på nettet.
#34: Jeg fokusere på overlevelse ! det at kunne manøvre med fjenden eller udmanøvrer SAM's mv - ECM og counter measures uden krappe drej er intet værd i defensiven.
At danske piloter ikke har været i direkte luftkamp er jo kun et plus så at sige - bare fordi at ens hus ikke brænder betyder det jo ikke at man skal lade være med at have en forsikring eller foranstaltninger mod det.
Danske piloter deltager jo regelmæssigt i Red Flag øvelser og hvor luftkampe bliver simuleret, trænet og indøvet på rygraden. De har gang på gang fået roser med, at de flyver aggressivt og iskoldt fordi de ikke har samme tekniske overlegenhed som nyere F16C Block's eller F15C eller for den sags skyld F/A 18A. De har scoret kills på den konto trods en ældre model af fly, men der er også fordi de formår at presse F16MLU til lige let over grænsen.
En dansk F16MLU har større chance for at klare sig i 1v1 med en Su27,30,32,33,35 end en F35 - det kræver blot at se på de faktiske tal 7G vs 9G.
Som nævnt tidligere har NATO doktrinerne været udsat for heftig beskydning selv internt i alliancen og i den amerikanske kongres. Nej Danmark har aldrig skulle kunne klare sig selv og faktisk har Danmark aldrig været en del i NATO's forsvars strategi for defensiv krigsførelse - det har nu lækkede og tidligere hemmeligt stemplede dokumenter fra start 80'erne jo vist, at Danmark var ikke et område der ville blive forsvaret i tilfælde af krig. Så meget for NATO doktriner !
Men når det så er sagt, er det så retfærdig at skulle sende en pilot op i noget der er ren kanonføde uden en chance for at forsvare sig ? Er det politisk ok at ofre menneskeliv på den måde ?
Når RDAF flyver afvisnings manøvre så er det fordi et fly ikke afviger fra en kurs der inden for kort tid hurtig vil kunne krænke luftrummet og/eller som ikke har reageret mod advarsler. Russerne tester ofte det svenske og danske afvisnings beredskab af, og de har gjort det langt oftere end tidligere. Og nej det er ikke kun blot fra aviserne, men rapporter som faktisk bliver opsnappet af som bl.a magasiner som Air Combat, Air Forces Monthly mv. har offentliggjort.
Det er jo ikke ligegyldigt at vælge bare eet fly og så sige det nok skal løse en opgave, når der virkelig er støre spørgsmålstegn om det. Det er som at sige vi skal ud og køre rally, men vi kan sagtens bruge en F1 racer til opgaven.
Det er jo ikke for sjovt, at F35 udviklingen er gået langt over budget og flyet ikke er færdigt udviklet og softwaren stadig laver fejl. Australien og Canada har påpeget i deres undersøgelse om valg af kampfly fundet store fejl og mangler ved flyet, og USAF egne piloter har endda selv påpeget store vanskeligheder og hvor CMD's pludselig har fået noget tilsvarende en BSOD ? Omkring 180 F35A blev grounded sidste år pga metalsvaghed i vingerne - skal det bare ignoreres også.
Det er da netop fuldkommen uforsvarlig ikke at under alle parametre både positive som negative ved et køb og så tage det til alvorlig efterretning. Det så F35 har af vanskeligheder er ikke småting, det er virkelig seriøse ting som betyder meget for effektivitet i kamp, sikkerhed for pilot, men også for fremtidige driftsomkostninger ? hvor fedt er det at skulle opradere software for millioner og udskifte vinger efter 2000 flyvetimer pr fly ?.
Hvis ikke man netop spekulere om et flys operationelle evner før det er i brug og når det lige præcis udviser nogle væsentlige mangler, så er det da netop at vælge og være blind og døv samtidig og så bare håbe på det bedste og at tømmerflåden holder!.
Udover F35, så har alle af de fly Danmark har haft kigget på kunne matche sig med russiske MiG 29, 35, Su-27,30MK,33,35 i dogfights.
F/A 18E Super Hornet - testet design der har været i kamp og AESA radar og head mounted display og så en acceptabel clearance på 8.5G (engang var det blot 7.5G), ville kunne præstere en god kamp.
JAS 39C Gripen NG - testet design gennem flere år med nye overhaling af AESA radar samt FLIR og kommende 3D TVC (3D thrust vectoring control - F/A 22 Raptor har kun 2D TVC, og Su-37 Super Flanker har også 3D TVC). Et fly med meget lille RCS radar cross section (mindre end F16) og som er super manøvredygtig i forvejen som hjælpes endnu mere af TVC og forbedre motor der giver 1.5:1 thrust to weight ratio.
EF-2000 Eurofighter Typhoon - det mest avancerede fly i vesteuropæisk luftrum. AESA radar, FLIR, supercruise (overlydsflyvning uden brug af efterbrænder), super manøvredygtighed - det eneste fly i verden cleared til 12G. Head mounted weapons display mv. Typhoon er det fly som USA ikke kan "lide" - under Red Flag øvelser har Typhoon skudt USA's ypperste kampfly F/A 22 Raptor ned under simuleret luftkamp. Eurofighter har fløjet sammen med og øvet med indonesiske Su-30MK2 og Su-35BM og været sejrrig i flere omgange.
"De folk der arbejder ved Lockheed Martin, DOD, Forsvaret, Folketinget og tager de her beslutninger har en del mere viden om det emne og hvilke parametre der er nødvendige for at finde det emne der har mest potentiale indenfor de retningslinjer der bliver givet politisk. "
Når andre landes regeringer og ens eget luftvåben (USA) råber op omkring det, så tyder noget jo på det ikke er tilfældet. Og som egne personlige erfaringer fra min side som jeg har oplevet det (radar der ikke passer på lastbiler og helikoptere der ikke kan klare opgaven alligevel), så bliver man meget i tvivl om de beslutninger der tages er de mest fornuftige.
Når nogen hejser et rødt flag så er der grund til at være ekstra påpasselig og omhyggelig.
#0
Hvor er det fedt.
Igen igen igen sidder der en civil "ekspert" der lige netop tror han har den fornødne viden til at rådgive til at vælge helt rigtigt.
Skal vi ikke gætte på der sidder et hold eksperter der er taget med på råd i forhold til hvad der er op og ned i sagen om valg af jagerfly.
Så stik du bare piben ind igen, og erkend at de vigtige beslutninger heldigvis som regel tages af folk der rent faktisk ved hvad de snakker om. I modsætning til en der har læst noget et eller andet sted på nettet.
Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glas hus ! Den parole kender jeg fint. Men nu er det så ikke for sjovt jeg har en baggrund fra flyvevåbnet og da jeg desværre ikke kunne blive pilot forfulgte jeg det næstbedste nemlig at blive "bindestregs-historiker" aka flyhistoriker, med fokus og speciale på fly fra WW2 og moderne fly. Så min baggrund er "skutte" bare "internet wikipedia" - men det er en faglig uddannelsesmæssig baggrund i at grave i diverse dokumenter fra forskellige fly fra arkiver og officielle kilder og special faglitteratur. Jeg har mit eget bibliotek af bøger og papirer min bedre halvdel får et pip over hver gang det graves frem.
En norsk F-16 pilot siger vi skal glæde os til at få den F-35:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/...