Forsendelse bortkommet?

Hyggehjørnet d.  13. maj. 2016, skrevet af Lyngze
Vist: 5510 gange.

Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
13-05-2016 00:11:24
Svar/Indlæg:
686/80
Hej, jeg har været så heldig at finde en fin MM-Vision bærbar til 5000kr på DBA som jeg efterfølgende har købt.
Den blev sendt med coolrunner fordi jeg har haft god erfaring med det tidligere, men det skulle vise sig at blive anderledes denne gang...

Jeg opdagede nemlig efter et par dage at pakken ikke havde bevæget sig fra at den blev indleveret. Jeg kontaktede selvfølgeligt DAO365 (dem der faciliterer forsendelserne) og de kunne se at den havde forladt indleveringsstedet og var på vej til et depot.

Det viste sig så at den faktisk slet ikke kom længere, og nu knap halvanden uge efter pakken er sendt får jeg besked fra dem at den altså er bortkommen, men at jeg kan få erstatning for pakkens værdi. Fint tænker jeg.

Jeg bliver i dag sat i kontakt med deres erstatningshåndtering og de ber om dokumentation for pakkens værdi osv, men efter at have sendt dette til dem oplyser de mig om at de kun kan dække op til 1000kr for forsendelsen!?!

Kan det virkeligt være rigtigt? Jeg kan nu efter at jeg har brugt servicen et par gange se at det står på coolrunners FAQ, men jeg synes ikke at det var nævnt i handelsbetingelserne hverken nu eller på daværende tidspunkt...

Mit spørgsmål er om det virkeligt kan være rigtigt at jeg hverken kan få mere indsigt i hvor min pakke kan være landet, eller få hele beløbet refunderet, der er trods alt ikke tale om uforsvarlig indpakning eller lignende, men at de derimod ikke har ydet den service der ellers er betalt for?

Beklager hvis der er en lidt sur tone over tråden, men er bare en smule frustreret over siutationen, det er en bærbar jeg skal bruge til studiet, og penge er der ikke ligefrem mange af, så et tab på 4000kr betyder rimeligt meget, især nu jeg skal ud og anskaffe mig en ny bærbar alligevel?

TL;DR Bærbar sendt med coolrunner (DAO365), de smidder pakken væk og vil kun erstatte 1000kr, kan det være rigtigt?
korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2016 00:26:07
Svar/Indlæg:
1334/15
#0 - :)

Hej du har fuldkommen ret til, at være harm over forløbet!..

Når en pakke der er ok emballeret bliver sendt videre, er ansvaret fuldt ud overgivet til disstributøren!.

Hvis ikke denne udførligt har tilkendegivet max. erstatning i deres officielle betingelser, kan der ikke senere henledes til, at et evt. max. beløb er nævnt i f.eks. spørgsmål og svar! Dette har absolut intet at gøre med den "kontrakt# der faktisk træder i kraft, når en kunde afleverer sin pakke for videre forsendelse!.

Derfor bør du lige nærlæse aktuelle salgsbetingelser/erstatningsbetingelser, før du går videre med sagen.

Og selvf. er du sur - og fuldt berettiget min ven :yes:

Faktisk er jeg glad for, at du skrev om problemet, da jeg nu flere gange selv fornyligt har haft problemer med deres korrespondance m.m. via leverancer af pakker, jeg har måttetr gå forgæves efter - sku øv - sku så 😢

Efter førnævnte råd, bør du vedblive at presse dem - eller gå videre med sagen!. Ellers ender det jo bare med en endnu værre omgang end post d, DAO363, Bing, GLS osv. der efterhånden leverer pakker som om, de alle er blevet til omvandrende pakkecombier :)


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2016 07:55:41
Svar/Indlæg:
447/2
Det kan godt være det står i deres FAQ, men den er ikke jurdisk bindende. Der står INGEN ting i deres Handelsbetingelser om at de kun erstatter op til 1000,- og dermed skal de bare hoste op med de 5000,-

Hvis de forsat nægter, så ville jeg tag sagen til forbrugerombudsmanden.. Så længe det ikke står i deres betingelser som er bindende ved købets indgåelse. dvs ved købt af fragt igennem dem.

https://coolrunner.dk/handelsb...


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2016 08:25:01
Svar/Indlæg:
1300/30
Nu er det jo sælgers ansvar indtil den er dig i hænde. Så det må han kæmpe med og ikke dig.

Du kan med god samvittighed kræve penge tilbage ved sælger, idet du ikke har modtaget noget.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
13-05-2016 08:48:32
Svar/Indlæg:
411/38
#3 Det er så ikke helt rigtigt når der er tale om et brugtkøb. Der gælder nogle helt andre regler end, hvis salget går gennem en virksomhed.

#0 Jeg vil skrive til forbrugerrådet. De har oven i købet en chat-hotline, hvor du kan skrive til dem på ingen tid. Held og lykke!


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
13-05-2016 10:30:40
Svar/Indlæg:
686/80
Tak for input alle sammen, de henviser selv til deres FAQ da jeg henvendte mig til coolrunner nu her, men denne har jeg ikke læst, handelsbetingelserne som jeg har accepteret har jeg dog gennemlæst og der står intet om et sådant loft.

#4
Jeg vil prøve at skrive til forbrugerrådet, tak for råd.


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2016 12:02:02
Svar/Indlæg:
4217/223
bortkommet = en har luret hvad der er i pakken, og har så snuppet den til sig selv


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
13-05-2016 12:05:04
Svar/Indlæg:
686/80
#6
Ja, er også det jeg lidt frygter desværre... Der må næsten være nogen der er rendt med den jo, når den ikke er at finde på nogen af depoterne eller hos nogen af kurererne... Men spørgsmålet er jo så om det er at politianmelde det, eller hvordan.
Jeg tager mig i hvert fald ikke til takke med de 1000kr i erstatning fordi de ikke har gjort deres job ordentligt, eller har en lidt for langfingeret ansat et eller andet sted i deres distributionskæde.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2016 14:04:46
Svar/Indlæg:
2131/173

De fleste pakketransportører erstatter bortkomne forsendelser med maksimalt 4800 kroner.
Under alle omstændigheder må afsenderen af forsendelsen kontakte transportøren, det er ham der har handlet med DAO eller Coolrunner eller whatever det pågældende lavprispostpis kalder sig.

Og sælger burde også give dig erstatning straks, og så selv slås med transportøren.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 13-05-2016 14:05:00.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2016 14:20:05
Svar/Indlæg:
2131/173

I grove træk lyder betingelserne således:

"Erstatning for bortkomst, herunder helt eller delvist tab af indhold, eller beskadigelse kan i alle tilfælde maksimalt udgøre kr. 4.800 per pakke.
Erstatning kan med frigørende virkning udbetales til kunde/afsender.
Hvis Pakken er udleveret til modtager, udbetales erstatningen dog med frigørende virkning til modtager"

Ergo må det være afsenderens problem, ikke dit.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 13-05-2016 14:21:41.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
13-05-2016 17:29:29
Svar/Indlæg:
4033/364
Coolrunner er ikke det samme som dao (dansk avis omdeling)?


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
13-05-2016 17:34:49
Svar/Indlæg:
686/80
#10
Coolrunner er så vidt jeg forstår en service til at "søge" efter billige fragtmuligheder, f.eks. via DAO. Så nej, de er ikke en og samme ting.


jimmy_hoffa
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2016 19:06:51
Svar/Indlæg:
195/51
Min kæreste har mistet flere pakker gennem coolrunner og DAO, forstår slet ikke at man bruger dem


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2016 09:51:37
Svar/Indlæg:
1495/34
#0

Det kan umuligt været dit problem at forsendelsen er forsvundet, og jeg er overbevist om at forbrugerrådet vil sige til dig at det er afsenders problem.

Indtil pakken er leveret til modtager, så er det afsenders "hovedpine".

Hvad siger sælger ? Har han bare proppet pengene i lommen og efterladt dig med ansvaret ?


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2016 10:03:40
Svar/Indlæg:
2246/14
#0 Der burde ikke være dit problem, men det er muligt at du i realiteten bliver nød til at løse det.

#12 do tell ? Hvis ikke der er nogen der fortæller om problemerne, hvordan skal vi andre så vide hvad der er galt ?


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2016 14:58:59
Svar/Indlæg:
1406/100
Disstributøren har det fulde ansvar fra pakken er indleveret til den er noget ud til modtager.

Derfor vis du kan dukormteer værdi af pakken skal du jo have det fulde beløbet udbetalt.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2016 16:51:09
Svar/Indlæg:
1495/34
#15

#0 skal intet dokumentere!

Hvis man ikke har læst det med småt, eller ikke har forsikret sin forsendelse - så står man selv med problemet.

Det er afsender/sælger som står med problemet (det gør #0 selvfølgelig også da han jo har overført pengene)


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2016 17:39:40
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm - for lige at fjerne evt. misforståelser, så skriver #0 at DAO 365 (der er distributøren) har kunnet se, at pakken har forladt indleveringsstedet, er er på vej til depot.

Det betyder, at pakken er blevet registreret elektronisk i leverandørens tjeneste, hvorefter al ansvar ligger i deres hænder!. (gem endelig den besked fra DAO :))

Hvorvidt DAO som jo er et nyt firma blandt mange, så ikke har fået styr på deres elektroniske kundeserviceaftaler herunder max. beløb er ene og alene DERES problem, og AFSENDER bør være den, der kontakter/afkræver/retsforfølger firmaet, da det jo er afsender, der var sidste mand, der ligger inde med både de praktisk fysiske samt en evt. kvittering for afleveringen..

Overordnet stiller alle disse nytilkommende distributører forbrugerne i klemme, da de kun kan etablere sig på markedet via multible metoder, der giver problemer for både deres ansatte (ikke registrerede, underbetalte, sort betalte) samt selvf. i sidste ende kunderne, der kun kan gætte sig til, hvem der på et givent tidspunkt kan risikere, at kunne aflevere en pakke til kundens noigenlunde forventede tid inden den evt. ryger med en af førnævnte med hjem som lidt "trøstegode" 😩 🙂

Den slags konkurrence er kun godt for prisen på grisen, men hvad er den lave pris værd, hvis grisen p 🤣 å et tidspunkt er gået gennem isen - snøft

Nå men pakken kan stadigvæk være blevet fejlafleveret/scannet, således du pludselig får en email om dette, håber jeg da :)


chr374
 
Ny Bruger
Tilføjet:
15-05-2016 19:36:16
Svar/Indlæg:
1/0
Den DBA skriver:

Hvem bærer risikoen for forsendelsen?
Sælger bærer risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil varen er overgivet til den, der skal fragte varen til køber. Hvis intet andet er aftalt, er Post Danmark at anse for normal fragtfører.

Post Danmark fraskriver sig ethvert ansvar for varens hændelige undergang eller forringelse i forbindelse med alm. brevforsendelse, og derfor anbefaler vi, at der benyttes pakkepost, hvis varen er af større værdi. Ved benyttelse af pakkepost er varen forsikret op til kr. 5.000,-.

De nærmere betingelser for forsendelse via Post Danmark kan ses på www.postdanmark.dk .

Dvs. at i det øjeblik at sælger aflevere varen på posthuset og modtager kvittering herpå, så anses denne for leveret. Fra dette tidspunkt er det købers risiko, at varen når frem. Sælger skal dog kunne bevise at varen er sendt. Dette i form af gyldig kvittering. Kan dette ikke fremvises er ansvaret ved sælger.

Det er naturligvis altid et krav, at varen pakkes og forsendes forsvarligt.

Så det samme må gælde for de andre aktører på market når man handler privat, at når pakken er sendt med kvittering, ligger risikoen hos køber.

Men kontakt forbrugerrådet med hensyn til DAO, og hør hvad de siger, når de ikke har skrevet hvad deres pakker er forsikret med. -og giv os en update, vil gerne vide hvis der ikke står noget, om det så betyder, de kan betale hvad de har lyst til.
Kan ikke forstå du tør handle med et firma, med den slags mangelfulde oplysninger.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 19:46:37
Svar/Indlæg:
1334/15
#18 - hvorfor skriver du om post danmark :)

Det er DAO 365 der har befordret pakken, og hvad den ene distributør har af egne regler /satser - eller har lavet af specifikke ordninger med div. lovgivende instanser behøver ikke, at være gældende for andre.

Og NEJ - det er ikke køber/modtager, der står for problemer inden han har modtaget en pakke. Det vil altid være den leverandør, der har pakken i hænde - indtil den er afleveret med behørig underskrift/elektronisk modtagelse :)

Ellers vil samtlige distributører hurtigt gå til grunde, da ingen fremover tør sende deres pakker med nogle af disse!. De kan jo bare lave stor gaveuddeling blandt deres ansatte uden, at kunne stilles til ansvar 🤣

Imidlertid har du selvf. ret i, at afsender skal kunne fremvise en gyldig kvittering for senere, at kunne fremsætte krav overfor Post Danmark. Dette giver så problemer overfor forsendelsesmetoden G Porto, da man jo ikke kan bevise, at man har smidt aktuelle pakke i et af post danmarks bure uden yderligere kvitterin fra netop samme!.

Derfor ved køber ikke, om pakken rent faktisk er sendt - og flere problemer er afstedkommet af dette!.

Selv udskriver jeg en afleveringsattest, og udfylder selv pakke nummeret - således en evt. stresset post danmark ekspedient er mere velvillig til, at sætte et modagelsesstempel samt underskrifr - der bevidner, at man har afleveret en Gporto pakke til dem.

Hvis den så skulle forsvinde i evt. elektronisk - øv - vil man kunne bevise, at man rent faktisk har leveret den!.

INDleveringsattest: http://www.postdanmark.dk/da/e...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 15-05-2016 20:05:38.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 20:12:09
Svar/Indlæg:
1334/15
#18 - og hovsa - tiden udløb - men stort velkommen til vores site ❤ 😀

Mvh. - Kim


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 20:23:21
Svar/Indlæg:
466/65
#2
Fra deres handelsbetingelser :

7.5. Coolrunners ansvar begrænses som befordrer/fragtfører i henhold til Warszawa konventionen, hvor transport foretages med lufttransport, samt i henhold til CMR-loven ved transport pr. vej.

Iht. CMR har #0 derfor ret til 8.33 SDR pr. kg som forsendelsen vejer og da det er en bærbar vil erstatningen aldrig blive stor nok til at dække værdien.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 20:42:25
Svar/Indlæg:
1334/15
#21 😀

Hvis det er således, er denne leverandør hurtigt en død sild på torvet, da ingen vil sende deres varer nærmest uden forsikring!..

Tror nu også, at vi lige skal undersøge nærmere, hvad det firma egentlig står for - før vi smider dem på bålet 😢

Hvis Coolrunner bare er et uddelegerende mellemfirma, til andre mindre troværdige firmaer - er vi jo henne i det vi så ofte ser ske på verdensplan!!!..

Ansvars/erstatningsforflygtigelse via flere implementerede - øv - selskaber, der gør! - at man ikke kan finde en faktisk økonomisk ansvarlig part i en evt. dårlig handel!...

Det lugter sku langt væk af international svindel, som hverken skat eller regering har styr på - så hold jeg væk fra disse distributører - indtil de fremlægger ordentlige økonomiske forhold for brugerne!!!..

/Kim

Vi skal ha` fakts på bordet - hvilket (i første omgang) kun direkte henvendelser kan afhjælpe - og hermed selvf. links til de aftaler de har indgået, der på nogen måde indvolverer vores/brugernes tegnebasser!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 15-05-2016 20:51:15.


Denizdk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
15-09-2016 21:17:00
Svar/Indlæg:
1/0
Har samme problem hvad blev det til? Fik du hele beløbet eller ??


Lyngze
 
Redaktionsassistent
Tilføjet:
15-09-2016 21:50:53
Svar/Indlæg:
686/80
#23
Jeg endte med at få det hele ja. Det har dog efter mange emails til både dao365 og coolrunner.
Nok mest pga at det ikke stod ideres brugervilkår (coolrunners) at der kun var tale om 1000kr dækning...