Guitar lydkort - afspille guitar / youtube på samme tid?

Software d.  14. maj. 2016, skrevet af Aeeroh
Vist: 1103 gange.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
14-05-2016 12:02:13
Svar/Indlæg:
337/41
Hej HWT.dk

Jeg sidder og overveje at købe et USB-lydkort til min PC. Har overvejet dette:
http://www.4sound.dk/computer/...

Årsagen bag er at jeg gerne vil sætte min el-guitar direkte til computeren. Ideen er så at bruge PC'en som "forstærker" men samtidig også til at spille sange / backingtracks samtidig.
Kan det lade sig gøre?

Altså: Kan jeg med et lydkort afspille guitarens lyd samtidig med lyd fra Youtube / Spotify osv? Kan Windows håndtere 2 lydudgange?

Håber I forstår spørgsmålet
Hilsen
Peter
Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
14-05-2016 14:30:37
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg testede det lige for at være sikker på mit svar - min "kæde" så således ud:

Guitar -Jack-> TC electronic konnekt 24D -firewire-> PC.
Der blev lavet 3 forskellige scenarier:

1) Ved afspilning af guitar uden brug af daw (digital audion workstation) = ingen lyd.

2) Ved afspilning af guitar med brug af daw (Mixcraft i dette tilfælde) = = lyd fra guitar.

3) Ved afspilning af guitar med brug af daw (Mixcraft i dette tilfælde) OG afspilning af youtube fra Chrome = lyd fra guitar OG ingen lyd fra youtube.

Ny kæde

Guitar -Rocksmith USB cable-> PC.

1) Ved afspilning af guitar uden brug af daw (digital audion workstation) = Lyd (Med irriterende delay)

2) Ved afspilning af guitar med brug af daw (Mixcraft i dette tilfælde) = lyd (Stadigt delay)

3) Ved afspilning af guitar med brug af daw (Mixcraft i dette tilfælde) OG afspilning af youtube via Chrome = lyd fra guitar (med delay) OG lyd fra youtube.

Hvorvidt det kæde 1 vil blive give et andet udslag, ved brug af USB istedet for FW, kan jeg ikke fortælle dig på stående fod - Men jeg har da igennem tiderne oplevet at FW fejler hvor USB virker (På PC).

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2016 14:51:56
Svar/Indlæg:
2246/14
hvis jeg var dig ville jeg bare købe en billig mixer, og så mixe lyden fra pc og guitar

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
14-05-2016 14:56:04
Svar/Indlæg:
1442/81
Hov... Jeg glemte lige at tilføje at:

Hvis vi antager at Rolandinterfacet eliminerer det delay der opstod ved brug af Rocksmith-kablet, så vil det fint virke til det du efterspørger.

Det er også muligt at et rocksmithkabel vil være nok - men da jeg ikke lige har tiden til at lege med ASIO-drivere pt, så kan jeg ikke svare dig med det samme.

Jeg følger gerne op på det i løbet af de næste par dage, hvis det har interesse.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
14-05-2016 15:33:19
Svar/Indlæg:
337/41
Tak for jeres gode svar!

3# Så umiddelbart er det ikke lige det letteste at få til at fungere uden delay?
Og når du skriver daw, er det så bare en form for lyd-software?

Jeg har ikke et rocksmithkabel, kun almindeligt guitar jack kabel. Men hvis det virker, så behøver jeg vel ikke engang et lydkort?

#2 Jeg er interesseret. Jeg er bare på helt bar bund når det kommer til lydtilbehør, og har aldrig haft hverken lydkort / mixer, så er ikke helt med på hvordan de forskellige ting fungerer. Kan du linke til en mixer og forklare lidt om hvordan det fungerer?

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
14-05-2016 19:05:00
Svar/Indlæg:
1442/81
1) Du vil ofte opleve delay (også kaldet latency) og målet vil selvfølgelig altid være at ramme 0. Men selvom man ikke rammer 0, er det slet ikke sikkert at øret kan fange forskellen - I ovennævnte tilfælde med brug af rocksmithkablet, var det dog et helt sekund det drejede sig om. Hvilket jo er totalt uacceptabelt og kreativitetsdræbende.

Det er ikke så svært at undgå hørbar latency, men det kræver de rette indstillinger. Disse indstillinger kan man tilgå med f.eks. ASIO4all (Hjemmeside: http://www.asio4all.com/ )

hvor man skruer op og ned for bjælken "ASIO Buffer Size".

Jeg har ikke ASIO4All inde, da jeg ingen latency har via de i forvejen installerede drivere til mit lydkort. Jeg vil heller ikke tro du får brug for det hvis du vælger at købe et USB-interface.

2) DAW er fuldstændig som du siger = Lyd-software.

3) Du kan ikke smide din guitar direkte ind i din onboard lyd port uden at ødelægge dit motherboard/lydchip. Dit udgangspunkt med at sætte "noget" imellem din guitar og din PC er HELT korrekt.

Grunden til at jeg brugte rocksmithkablet, som iøvrigt kan købes seperat fra spillet, er at det omdanner dit jackstick til USB (analog til digitalt) og derfra kunne jeg så afprøve om det du spurgte ind til i #0 fungerede. Det gjorde det jo for så vidt, men med latenzy.

Rocksmithcable til 269.- hos 4Sound: http://www.4sound.dk/guitar/ti...

Det vil jo være den absolut billigste løsning du kunne komme i nærheden af også ifht. den løsning du selv kom med. Derfor spurgte jeg også om det var noget jeg skulle undersøge.

Vælger du dog at købe et interface, kan du såmænd ligeså tage et Alpha Studio til 387.- http://www.4sound.dk/computer/...

4) En mixer vil også være en mulighed, men ikke nødvendigvis den bedste løsning for dig. Mixerne bruges oftest i større produktioner med flere spor og det er ikke det jeg forestiller mig at du skal bruge.

Et fint lille interface er nok den bedste løsning og rocksmithkablet den billigste.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 01:53:44
Svar/Indlæg:
4156/111
Du kan også route dine forskellige lyd inputs igennem noget software, og på den måde mixe det. Har selv gjort det i Ableton Live.

Don

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 02:26:16
Svar/Indlæg:
644/8
Prøv at søg på guitar link på eBay. Det er den billigste løsning.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 03:18:04
Svar/Indlæg:
2246/14
Grunden til at jeg tænkte en mixer er at jeg har prøvet det med lyd gennem pc, det var bare ikke besværet værd (for mig). Det kan være mit lydkort bare ikke kunne.
En mixer er i princippet bare en enhed der kombinerer to lydkilder - så undgår du helt delay-problematikken. En mixer kan fåes meget lille (og billig - fra 2 kanaler og op). Det virker dog ikke til en bærbar, men jeg håber ikke du tror det lyder godt at bruge laptoppen som guitar forstærker.
Computeren har en indbygget software-mixer, den du prøver at udnytte, men som desværre har et delay.

Har du overvejet hvor billig en decideret guitar forstærker er ?
http://www.thomann.de/dk/harle...
http://www.danguitar.dk/produc...
(jeg tror ikke nogen af de ovenstående er fantastiske)

De har begge lyd out - så kan du bruge dem som interface til computeren hvis du ønsker det senere (hvis computeren har line-in).

Nu har jeg ikke prøvet det, men dette kabel ser godt nok smart ud:
http://www.thomann.de/dk/the_t... (så har man bare potentielt delay problematikken igen)

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-05-2016 05:04:13
Svar/Indlæg:
1442/81
Som #8 siger, så er løsningen med en guitarforstærker (Combo) virkelig værd at have med i overvejelserne. Det er bl.a. sådan der bliver optaget i div. musikstudier rundt omkring.

Typisk studiesetup:
Guitar -Jack-> Forstærker -Jack-> (pistol)mikrofon -XLR-> mixer-> Redigering- og lagerenhed.

Du kan sagtens "nøjes" med Guitar -Jack-> Forstærker. Hvor jeg udover Swaydes gode bud gerne vil slå et slag for de små microcubes der findes. Jeg har selv positiv erfaring med Roland MicroCube som koster i omegnen af 1000.- fra ny (Findes typisk på DBA til 1/3) Selvom 2(.5)W virker latterligt lavt, så er det rigeligt til værelset eller stuen.

Jeg har en 10 Watts Fender SP-10 som jeg ville sætte til salg herinde for 75.- sammen med en masse andet oprydning. Den må du såmænd gerne få førsteret på, hvis det har interesse.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2016 19:17:07
Svar/Indlæg:
337/41
Igen mange tak for alle svarene!

#8+9 Jeg har en Fender Frontman 15g forstærker i forvejen. Den har dog ikke verdens bedste lyd. Men ville jeg kunne forbinde computeren til forstærkeren, så den afspiller YouTube (f.eks) mens den også afspiller min guitar? Ellers ville det klart være det letteste. Det havde jeg slet ikke overvejet, det må jeg lige selv undersøge.

Ellers tænker jeg umiddelbart at en Lexicon Alpha Studio lydkort vil være vejen frem for mig. Rocksmith kabel er rigtig smart, men føler mig alligevel lidt mere rolig ved at købe et lydkort.

#8 Jeg har skam højtalere til min stationære computer.
En mixer lyder også spændende, så jeg er faktisk lidt splittet mellem lydkort eller mixer.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-05-2016 19:29:29
Svar/Indlæg:
1442/81
Jamen for hulen da... Er det ikke netop en Fender Frontman der har aux indgang? Hvis det er det, så tager du da bare en minijacksplitter (minijack fra laptopppens udgang til frontman aux ) og smider din laptoplyd/youtube igennem der.

Megabillig løsning - Gi' den gas 🙂

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2016 19:33:39
Svar/Indlæg:
337/41
#11 Jamen dog! Det må jeg da helt sikkert prøve, det havde jeg seriøst ikke overvejet :)

Men det er nu ikke umuligt jeg køber et lydkort alligevel, da jeg ikke er begejstret for lyden på forstærkeren og kunne være sjovt at lege med effekter og andre lyde.

Igen mange tak!

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2016 19:37:35
Svar/Indlæg:
337/41
Så det kommer til at se sådan her ud:

Guitar jack -> forstærkeren

Headphones -> forstærkeren

PC-højtalere -> forstærkerens AUX -> minijack splitter -> videre ind i PCens lydkort

Er det ikke sådan ca. det?

edit: der er 2 AUX indgange (rød og hvid)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aeeroh d. 15-05-2016 19:39:38.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-05-2016 19:39:40
Svar/Indlæg:
1442/81
Du vil helt sikkert også blive glad for lydkortets muligheder, men som med alt andet grej, vil du på et tidspunkt have det kan mere og mere. Det bliver dyrt - men det' sjovt!

Go' legelyst og vend endelig tilbage med en update.

(Selvom HWT ikke er dedikeret lydteknikforum, kan vi jo nok få lov til at nørde lidt alligevel)

🙂

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2016 19:56:27
Svar/Indlæg:
337/41
Det skal jeg gøre! Og hvis der er god succes med det hele, så tænker jeg også der skal investeres i en ny el-guitar, min Squier har efter 10 år snart ikke mere tilbage i sig :)

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 21:50:49
Svar/Indlæg:
2246/14

Så det kommer til at se sådan her ud:

Guitar jack -> forstærkeren

Headphones -> forstærkeren

PC-højtalere -> forstærkerens AUX -> minijack splitter -> videre ind i PCens lydkort

Er det ikke sådan ca. det?

edit: der er 2 AUX indgange (rød og hvid)

Aeeroh skrev d. 15-05-2016 19:37:35

Sådan ville jeg ikke gøre.
Jeg ville bare tage lyd ud fra computeren (line out eller headphones out) og så via en 3,5mm til phono ind i guitar forstærkeren. Så får du al lyden ud af forstærkeren.
Det var i hvert fald det første jeg ville prøve, hvad skal du med headphones?

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2016 22:23:25
Svar/Indlæg:
337/41
Nå ja, selvfølgelig. Skal jo ikke have lyd ud af computerhøjtalerne alligevel.

Headphones bruger jeg sommetider, af hensyn til naboer og kæreste :)

Jeg giver det lige et skud i morgen

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-05-2016 22:34:00
Svar/Indlæg:
1442/81
Hov, jeg så slet ikke dit indlæg i #13 Aeeroh, den glippede mens jeg selv skrev et indlæg - Men det var præcis, som Swayde penslede med præcision, det jeg også ville gøre.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 22:42:43
Svar/Indlæg:
2246/14
Fair nok, jeg ville bare være sikker 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 15-05-2016 22:43:06.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
16-05-2016 12:21:33
Svar/Indlæg:
337/41

Ja, det virkede som Swayde sagde.

Det smart er at mine PC-højtalere har en volumebox, hvor jeg også kan sætte et jackstik stik ind.

Så jeg behøver ikke ned bag PCen hver gang jeg skal sætte forstærkeren til som højtaler, jeg kan blot nøjes med at lede mini-jacket ind i boxen på bordet

Det virker ganske udmærket indtil videre! Dog er der lidt løs forbindelse, men jeg er ret sikker på det er det gamle, skæve minijackstik som laver unoder.

Har nu bestilt nyt minijackstik og jackstik til guitaren, det trænger!

Igen tak for hjælpen

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aeeroh d. 16-05-2016 12:22:12.