Overvågning - sikring af mails

Diverse d.  15. maj. 2016, skrevet af martinta
Vist: 857 gange.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
15-05-2016 00:17:08
Svar/Indlæg:
2826/100
Hejsa

Overskriften er en anelse misvisende, men står i en situation, hvor jeg tænker lidt HWT brainstorming måske kan hjælpe..

So here goes.

Jeg står i den situation at jeg hver dag modtager en stak rapporter via mail, hver af disse rapporter start på samme måde, altså enten med "success" eller "failed".

Disse er der lavet en regel på i outlook, som smider dem ned i undermappe. Dette virker egentlig ok, og sikrer at alle opgaverne udføres med success.

Nu står jeg så med én ekstra udfordring, hvor jeg har flere løsninger, men ikke har fundet den ultimative løsning endnu, og det er så her i kommer ind.

Hvis nu der sker noget med serveren eller servicen som skal sende de kære mails, og den ikke dukker op, så har jeg ikke nogen måde at opdage at der er fejl, da jeg i princippet fokuserer på de mails der melder "failed".

Så udfordringen er, at jeg gerne skal have fundet en måde at sætte op at der skal komme x antal mails, fra en bunke mail adresser hver dag, og hvis en af disse mangler, skal den gøre Y.

Er der nogen der har lavet noget lignende, eller har forslag til hvordan det kunne gøres?

Brug gerne tråden til at komme med forslag og brainstorming 🙂
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 02:03:23
Svar/Indlæg:
2246/14
nagios ? poll den ip/hostname serveren ligger på ? Den type monitoring lyder som om det passer bedre med aktiv monitoring.
ellers kunne man jo lave en vba macro, men det er imo noget klamp.
http://stackoverflow.com/quest...
(så skal du bare tjække pr afsender/email/servernavn)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
15-05-2016 07:33:05
Svar/Indlæg:
2826/100
Den detalje glemte jeg vist at nævne 🙂

Der er allerede overvågning på serverne, som overvåger hardware, services mm. Formuleringen i #0 var måske ikke den bedste, for udfordringen her er at servicen ikke stopper, det servicen skal gøre stopper bare med at køre.

Så den eneste måde vi kan verificere det, er enten manuelt at tjekke alle servere hver morgen, eller på rapporterne fra softwaren.

At tælle antallet af mails er også et rigtig godt bud, men det vil kun fortælle at noget er galt, ikke hvilken server det er galt på. derudover kan rapporten godt være failed én gang, men den prøver 3 gange inden den er endeligt "failed", hver af de 3 gange sender den en mail. Så den vil godt kunne komme med 2 "failed" hvorefter der lander en "success"

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2016 12:03:13
Svar/Indlæg:
2246/14
Et script ? Få applikationen til at logge til en central db istedet for mails ?
Det er muligt med mails (ved noget lignende det vba jeg postede) men at tilføje samme logning til en central DB som i har til mail er umiddelbart lettere.
Ellers kan du skrive et script der logger ind på hver server og tjekker om servicen er oppe ? så skal det da kun laves en gang.

Med lidt sql er det ret let at finde de services der skal have bank, feks:
SELECT * FROM StatusMessages AS sm WHERE sm.failed = true AND (sm.timestamp as DATE) = (getdate() as DATE) RIGHT JOIN ActiveServers on ActiveServers.Name = sm.Name
Så mangler der bare et subquery der vælger alle de dem fra der allerede har en success. Hvordan det skal skrives afhænger af hvordan din applikation opfører sig, hvis der kan være failure efter success skal sammenlignen selvfølgelig ikke laves på dato, men på timestamp.
Det kræver selvfølgelig at du indsætter dine mails i en db, eller logger i applikationen til en db.