#11,
min egen erfaring, om den er rigtig eller ej.
Screentearing, hvis jeg har forstået det rigtig, sker når skærmen ikke kan følge med og dermed ikke er i sync med grafikkortet. Hvis jeg slår vsync til, låser den softwaremæssigt og afstemmer med kortet hvornår der er klar til at tegnes et nyt billede, og mit problem med det er at hvis jeg f.eks spiller CS:GO med 300 fps, føler jeg en ekstrem indput lag. Jeg bevæger musen, og den reagerer ikke med det samme, men måske inden for et splitsekund. Det er mega irriterende at sidde med. De problemer har jeg ikke med gsync, det kan være de er der, men da det er hardwarebaseret, så går jeg udfra at de snakker markant hurtigere sammen da de konstant er i sync og matcher hinanden, end Vsync og grafikkortet, også selvom jeg låser skærmen til 60hz og ikke 100. Det som at sidde i en bil, der ikke drejer med det samme, du drejer rattet, når vsync er slået til.
mht. HZ 100hz vs f.eks 144hz. Så er der bare forskel. Man kan tydeligt se at skærmen ikke opdateres ligeså hurtigt.
Jeg har en XL2420Z fra benq stående ved siden af kortvarigt. stor forskel - hvis du spørger mig.
og for at svare på kombinationsspørgsmålet, så kan jeg give et scenarie med f.eks Starcraft 2 4v4. Jeg starter altid med 150 fps, og så spillet skrider frem og det bliver late game, daler den til omkring de 50-60 fps. Alting kører perfekt i starten grundet skærmen kan følge med de antal billeder der tegnes, og så snart jeg runder late game, tager gsync ligeså stille over og matcher skærmens Hz med outputtet af grafikkortet, som fps daler og udjævner alt det møg der følger med under 60 fps..
Mine fps svinger meget for hvert spil jeg spiller. GTA, CSGO, Starcraft 2, Diablo 3, og diverse nye titler.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl. Man kan altid lære noget nyt 🙂