Oplevelser med Asus PG348Q - Havde forventet lidt mere.

Diverse d.  20. maj. 2016, skrevet af Sølling
Vist: 1979 gange.

Sølling

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 11:32:33
Svar/Indlæg:
294/44
Hej HwT,

Jeg ville blot dele min oplevelse med min nyindkøbte Asus PG348Q:
https://www.asus.com/dk/ROG-Re...

Lidt om historikken på de skærme jeg har haft de sidste to års tid. Jeg lagde ud med en Dell Ultrasharp u2711h, fordi jeg gerne ville op i QHD (2560x1440p) samt have et IPS panel. På daværende tidspunkt kunne jeg ikke få armene ned. Med tiden blev jeg irritabel af 60HZ og en del ghosting på skærmen samt screentearing, og tænkte at jeg ville prøve med en af de her 100hz+ skærme da jeg IKKE er fan af Vsync.

Jeg er lidt af en spontan køber, så jeg farer ud og køber en Asus PG278Q som på daværende tidspunkt var toppen af poppen(Rog swift 144hz gsync TN panel) and oh boy, hvor det hjalp på problemet, og gsync?hvem har nogensinde kunne trække vejret uden. Alting flyver rundt på skærmen uden den mindste form for stress. Den er så hurtig at den er behagelig at se på ved hurtige billeder, som f.eks fps spil. En ting Dell skærmen absolut ikke kunne magte, hvis der kom lidt for meget bevægelse.
Det eneste minus ved skærmen jeg kunne finde udover det altid store problem (lightbleed) var at det var et TN panel, og farverne, som ikke var slemme efter kalibrering, slet ikke kunne hamle op med dell skærmen. Så jeg stod lidt i et dilemma nu. Hvad vil jeg have? Jeg kan tydeligvis ikke få topfart og acceleration i samme verden.

HELDIGVIS!!!! kommer Asus mig til undsætning igen og lancerer Asus PG279Q ( Rog Swift 165hz gsync IPS!!! panel) Jeg gør hvad jeg er bedst til, tager bind for øjnene, svinger kortet og tænker at dåsemakrel og torskerogn hver dag den næste måned, faktisk også er spiseligt.
Efter kalibrering har jeg i min verden, den perfekt skærm. Den formår at tilfredsstille mig på alle tænkelige måder. Farverne er langt bedre (ikke dell standard, men virkelig tæt på) jeg har min opdaterings hastighed, jeg har mit gsync, jeg har opløsningen, jeg har størrelsen, den er "semi" pæn. Hvad kunne der nogensinde mangle? svaret er simpelt - INTET. Det er den bedste skærm jeg har ejet og det ved Asus godt. Hvad gør de?

"Asus announce the ROG Swift PG348Q monitor, a 34-inch curved behemoth" ................. fuck mig

34"...... 3440x1440......gsync......ips......21:9.......curved......100hz!?!.

Simon ind i bilen, "80"km/t til den lokale HW pusher i Osted nær Roskilde, bind for øjnene, makrel og torskerogns tanker, kør kortet, hjem og få vejret igen.

Jeg overvejede det faktisk i lang tid, 24-36 timer ca.
100HZ ?? i mean, it's far better than the dell right? Jeg var virkelig nervøs for at den ville føles langsom i forhold til min elskede PG279Q. Min nervøsitet trumfede atter en gang. Der er ingen tvivl om at 100hz er hurtigere end 60HZ og at det i kombination med gsync får skærmen til at være virkelig flydende. der er ingen screentearing, minimal ghosting og farverne er som de var på det forrige display. Forskellen for mig på 144hz og 165hz som de to tidligere swift skærme er så minimal at den ikke er værd at skrive hjem om. Men forskellen på denne og de to forrige, er der. Det er ikke katastrofalt, men det er helt klart et step down. Den er ikke fokuser bare ligeså hurtigt som de andre, og det skal man virkelig vænne sig til. For en skærm der BØR være der reference skærm ( DET HER KAN VI LAVE!! )så er der altså straffepoint på HZ delen. MEH, oplevelse.

De 34", Curved delen, opløsningen og billedkvaliteten, ikke en finger at sætte. FANTASTISK oplevelse. Størrelsen er helt rigtig, og de formår at gøre den til at fokusere på, ved at bue skærmen MEGET lidt. Opløsningen er næsten identisk ppi mæssigt de tidligere, og derfor står fint skarpt.

21:9? Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Lort? godt? ligegyldigt? mine oplevelser her er manglende support i forskellige spil. Jeg er vant til at starte spillet, køre det i max settings, fullscreen, højeste hz, afsted. Med 21:9 er der bare et fåtal af de spil jeg har spillet på den, der er default understøttet, og jeg skal derfor i Pref.ini rundt omkring og tvinge spillet til at køre 3440x1440p. Eller også skal jeg f.eks i Diablo 3 eller starcraft, køre det som windowed mode borderless. Ydermere er de forskellige spils loading screens samt menuer, i f.eks battlefield 4 og fallout 4 HELT KLART optimeret til 16:9, og er derfor i 16:9 format, som efterlader to sorte bjælker til højre og til venstre for billedet. Bagatel? det syntes jeg ikke. Jeg syntes det er drøn ærgeligt. Tilgengæld når spillet så kører, er det virkelig en fed oplevelse med 21:9. Helt klart den BEDSTE oplevelse jeg har haft indenfor gaming, hvis man ser bort fra de 100HZ.

Hvis jeg skulle rate de skærme, ville det være således PG278Q 4/5 PG279Q 5/5 PG348Q 4/5.

Jeg er virkelig imponeret på mange områder og jeg er oprigtigt glad for skærmen, selvom jeg skal vænne mig til nogle ting. Den gør sindsygt mange ting rigtig godt og bedre, men manglen på 144hz mindst, samt manglende support i mange spil for native 21/9 trækker den ned til en 4.................. og det ved Asus også godt. Så efter de her oplevelser ligger det næsten lige til højrebenet hvad næste overskrift bliver for dem, indenfor skærme:

"Asus announce the ROG Swift PG349Q monitor, a 34-inch 144hz curved behemoth"
p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 11:54:44
Svar/Indlæg:
3100/53
Hvis de dog bare kunne lave en som ikke havde coilwhine, så havde jeg også beholdt en af de 3 34" skærme jeg har haft (to predator x34 og en asus pg348q). Men de larmer ganske enkelt for meget til mig.

Sølling

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 11:57:30
Svar/Indlæg:
294/44
#1, jeg oplever heldigvis ingen coilwhine her. Men læste mig også frem til at de havde nogle QC problemer på både denne samt de to forrige i de første sendinger. Nu den ved at være 3-4 måneder gammel og uden at vide det, kunne jeg forestille mig de har fikset det. Jeg har heller ingen lightbleed sådan rigtigt. Der er altid lidt, men ikke i et omfang så det generer mig.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 12:00:07
Svar/Indlæg:
3100/53
Prøv at overclock skærmen til 100 hz, og kør aizo monitor test. Hold dit øre ned til bunden af skærmen i midten mens du hopper gennem de forskellige sider af testen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 20-05-2016 12:00:29.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
20-05-2016 12:06:31
Svar/Indlæg:
4295/306
Fed historie og anmeldelse!! Tak for det!

Problemet med PG348Q er jo også at panelet ikke eksisterer som 100hz! Det er et 60hz panel som Asus så har valgt at overclocke til 100hz, og jeg er sikker på det er derfor det ikke føles helt flydende - det kæmper med at følge med.

Efter sigende skulle næste generation af paneler være på vej med DP 1.3 understøttelse så vi kan komme op i hz med de høje opløsninger.

http://hwt.dk/Forum/342193/Fin...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 20-05-2016 12:07:34.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 12:07:45
Svar/Indlæg:
5224/222
God anmeldelse til dem der overvejer at skifte skærm, inklusiv mig selv, mange tak 🙂

Sølling

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 12:08:00
Svar/Indlæg:
294/44
Der er intet at bemærke. Prøvede at slå blæserne fra i min maskine, så den var helt lydløs. Skærmen her siger ihvertfald ikke et piv. Heldigvis. Det eneste coilwhine jeg har lige her, er minimalt fra grafikkortet når alle blæsere er slukkket. Prøvede at tilte skærmen også, for at komme tættere på med øret, både forfra og bagfra.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
20-05-2016 12:34:56
Svar/Indlæg:
4295/306
Det undrer mig der er så dårlig understøttelse af 21:9. Jeg kører et 3-skærm setup i 4960x1600, og jeg synes ikke jeg oplever så store problemer med sorte bjælker. Mit største problem er "fiskeøje" grafikken hvor tingene ude i siderne bliver strukket og slørret. Det finder jeg ret så irriterende. Du oplever vel også det problem på en 21:9 skærm?

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 15:06:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
God og anderledes "anmeldelse", tak for det. 🙂

Har selv prøvet både PG278Q og PG279Q (hos en kammi, men har selv haft IPS i en samsung-skærm), men fandt IPS-glow så irriterende, at jeg hellere vil have et TN-panel (når nu VA og OLED ikke er en mulighed i de hastigheder/størrelser). Så sålænge der ikke er et alternativ til TN og IPS forbliver jeg på min ASUS PG278Q.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 15:19:28
Svar/Indlæg:
5224/222
Har fået tilbudt at låne sådan en Apple Thunderbolt Display 27, 1440 skærm til at prøve om den kan anvendes. Design-mæssigt er den jo lysår foran alt det utrolig grimme konfirmand plastik fra Asus, Acer osv.

Men er det ikke spild af tid når jeg er vant til at spille på en 144hz skærm?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Pvt.P.Nutz d. 20-05-2016 15:20:05.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 16:18:04
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 Tusind tak for reviews osv glædeligt med info(jeg er også selv på udkig efter ny skærm, venter dog nok på ny standart,se mere senere i denne klump text). Men du kan jo heller ikke forvente at de kan trylle, når HDMI 2.0b + Displayport 1,3(1,4) er påkrævet båndbredde messigt før du kan få skærme der kan bare 120hz og 4k, alt over din nuværende skærms hz og opløsning er umuligt med de nuværende port standarter, der mangler simpelthen båndbredde, de nye kort 10xx kan vist nok 120hz SDR@4k, og muligvis optil 144/165hz 4k SDR (eller 4k 60-75hz HDR) så vidt jeg husker, dog skulle Displayport 1,4 vist nok være en smule bedrer end HDMI 2.0b.

Nvidias 10xx serie får HDMI 2.0B, + Displayport 1,4.
AMDs næste kort skulle kun få Displayport 1,2/1,3 og HDMI 2.0a.

#7 det bliver løst, det er en hardware ting/driver ting, som nvidia har fixed i 10xx serien.Det bliver brugt til at booste VR gamepreformance + udrette udstrukne wide angle/screen + multimonitor setups med. De mener i vært fald at ha løst det til de nye korts.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fearless Angel d. 20-05-2016 16:23:24.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2016 16:37:30
Svar/Indlæg:
3661/82
lige en bemaerkning du naevner tit og ofte ingen screen
tearing som om det er en effekt af din skaerm. Tearing har intet med din skaerm at goere.
Alle skaerme kan koere med og uden tearing. det er et spoersgmal om hvordan billederne leveres til din skaerm fra grafikkortet af mere praecist hvornaar grafikkortet lavet et buffer swap/rotation

Du skriver du ikke er fan Vsync. Men er du klar over at Vsync og Gsync er storset det samme ? forskellen ligge i at Gsync kan sloeve din skaerm ned til dit grafikkorts fps. dvs der er kun en forskel nar du har lav fps.

100fps/hz paa gsync og vsync giver samme billeder or timming. ( gsync har en minimal smule input lag)

Generelt set naar man laeser folk privat reviews af gsync virker det i stor grad som om at folk ikke rigtige ved hvad der er der foregaar og i stedet har en masse misforstaels omkring koceptet og der er en masse placebo effekt inden.

Isar nar man hoere folk de paastaar da har 200+fps med gsync slaaet til (umuligt).
eller at gasync fjern tearing og de altid har haft tearing foer slev med vsync slaaet til ( misforstaaelse af begreber)

saa beklager hvis jeg er lidt negativ. men nar man arbejder med sanseindtryk basered videnskab saa ved man at placebo har en ENORM effekt paa modtageren.
Har fkes haft en person der bestem kunne hoere forskellen paa hans musik alt efter om der blev placeret en steens paa hans forstaerker eller ej... han var overbevist om at stenen forbedrede hans forstaerker... :no: 🤣

Har du proevet at lave en blind test med de 100hz vs 144hz ?

Hvor mange fps koere du med? Det virker lidt modsaettende at ville have gsync (lav FPS situation) og samtidigt syndes 100hz er daaarlige end 144 hz ( Hoej FPS situation)

Anyway congrats med skaermen.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 20-05-2016 16:50:12.

Sølling

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2016 17:59:24
Svar/Indlæg:
294/44
#11,

min egen erfaring, om den er rigtig eller ej.
Screentearing, hvis jeg har forstået det rigtig, sker når skærmen ikke kan følge med og dermed ikke er i sync med grafikkortet. Hvis jeg slår vsync til, låser den softwaremæssigt og afstemmer med kortet hvornår der er klar til at tegnes et nyt billede, og mit problem med det er at hvis jeg f.eks spiller CS:GO med 300 fps, føler jeg en ekstrem indput lag. Jeg bevæger musen, og den reagerer ikke med det samme, men måske inden for et splitsekund. Det er mega irriterende at sidde med. De problemer har jeg ikke med gsync, det kan være de er der, men da det er hardwarebaseret, så går jeg udfra at de snakker markant hurtigere sammen da de konstant er i sync og matcher hinanden, end Vsync og grafikkortet, også selvom jeg låser skærmen til 60hz og ikke 100. Det som at sidde i en bil, der ikke drejer med det samme, du drejer rattet, når vsync er slået til.

mht. HZ 100hz vs f.eks 144hz. Så er der bare forskel. Man kan tydeligt se at skærmen ikke opdateres ligeså hurtigt.
Jeg har en XL2420Z fra benq stående ved siden af kortvarigt. stor forskel - hvis du spørger mig.

og for at svare på kombinationsspørgsmålet, så kan jeg give et scenarie med f.eks Starcraft 2 4v4. Jeg starter altid med 150 fps, og så spillet skrider frem og det bliver late game, daler den til omkring de 50-60 fps. Alting kører perfekt i starten grundet skærmen kan følge med de antal billeder der tegnes, og så snart jeg runder late game, tager gsync ligeså stille over og matcher skærmens Hz med outputtet af grafikkortet, som fps daler og udjævner alt det møg der følger med under 60 fps..

Mine fps svinger meget for hvert spil jeg spiller. GTA, CSGO, Starcraft 2, Diablo 3, og diverse nye titler.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl. Man kan altid lære noget nyt 🙂

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
20-05-2016 21:33:42
Svar/Indlæg:
4295/306
Du tager fejl og du har ikke brug for mere end 30hz... sig efter mig... 30hz er fiiiiint.... 🤣

DomDom

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2016 17:12:19
Svar/Indlæg:
47/7

Ved du hvad. Skal jeg skrue ned for alt og proppe mine øre helt ind i indmaden at skærmen er jeg ligeglad med larmen...

Vandkøling er noget lort... slå alle blæser fra og prop hoved ind i pumpen, damn den larmer... Din beskrivelse er lige så plat som denne...

Edit: Fed anmeldelse...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DomDom d. 29-06-2016 17:12:44.