Digitalisering af fotografier

Diverse d.  26. maj. 2016, skrevet af martinta
Vist: 1065 gange.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-05-2016 22:09:46
Svar/Indlæg:
2826/100
Hejsa de herskaber.

Står i den situation at jeg gerne vil til at skanne alle de gamle fotografier ind digitalt, men min udfordring er at finde en fornuftig scanner, uden at betale for meget for den.

Jeg har kun selve billederne, negativerne eksisterer ikke længere, så det vigtigste er at den kan scanne i en så god kvalitet som muligt.

Er der nogen der har prøvet noget lignende og kan anbefale noget?

Jeg har læst diverse test af scannere til formålet, men synes ikke de går specielt dybt ned i emnet, så savner lidt erfaring fra nogen som har prøvet det.
Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 00:09:27
Svar/Indlæg:
2518/53
Jeg troede det ville give genskin men har lige startet pc og scanner op og kommet et rigtig foto i = perfekt scan og ser ud som selve foto

Tænker stadig nogle foto vil kunne give genskin men der er nok ikke meget andet at gøre end at gå efter en god scanner med høj opløsning og håbe på det beste?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mr. WoLF d. 27-05-2016 00:10:07.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-05-2016 00:15:04
Svar/Indlæg:
2826/100

Troede jeg også det ville, så blev lidt overasket da de enkelte reviews på nettet beskrev en almindelig scanner til at klare sagerne 🙂

At du lige har testet og bekræftet er nu meget rart 😉

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 00:34:50
Svar/Indlæg:
2518/53
Bud kunne være en Epson Perfection V39, en epson xp-225 printer og scanner jeg har og den gør nu arbejde ok men den v39 scanner er en helt anden kaliber end den i min og den får høj score i test og koster ikke det vilde: http://www.pricerunner.dk/pl/5...

Sven

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 06:26:32
Svar/Indlæg:
3661/82
et lille tip herfra. scan i dobblet dpi af hvad du oensker.
giv det en slight blur effect ig formindsk saa ned til den kvarte storrelse ( halv paa hvert led) for at faa den oplnosing du oensker at gemme i.

Det fjerne moire effecten du nogengange kan se ved forskellige zoom niveauer

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 08:25:19
Svar/Indlæg:
699/41
Du kan også overveje at læsse dine fotos af hos nogle der gør det til en fornuftig pris - Det kræver selvfølgelig at du stoler på at en forretning varetager dine fotos på fornuftig vis.

Personligt har jeg en Nikon Coolscan 4000, altså en negativscanner - det er lidt tidskrævende men resultatet bliver også super godt, dog er prisen nok en lidt anden end du havde tænkt dig for sådan én.
Eks:
http://www.dba.dk/filmscanner-...

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
28-05-2016 13:04:52
Svar/Indlæg:
2826/100

Så den faktisk godt i en test.
http://uk.pcmag.com/scanner-re...

Og er der får den også gode anmeldelser 🙂 og prismæssigt ser den også ret fornuftig ud.

Tak for tippet, tror jeg skal prøve og lege lidt med scan indstillinger når jeg får købt en.

tanken har strejfet mig, men der er så mange og siden det er svigerfar der har billederne vil jeg gerne kunne låne dem så kort tid som muligt 🙂 så outsourcing af opgaven er ikke en løsning jeg tror vi kommer til at gå efter 🙂

Negativ scanner har vi brugt på alle mine gamle billeder, det virker bare og giver et super godt resultat, desværre har de ikke gemt negativerne til billederne, så vi er tvunget til at skulle scanne de færdige billeder.

Bossmann_dk

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2016 14:15:19
Svar/Indlæg:
463/25
Nu skal jeg ikke kunne sige noget om kvaliteten. Men så lige i Aldi, at de havde en combi scanner kun til billeder, hvor der var et slot til at indsætte papirbilleder og et til negativer. stod til 749,-, mere kiggede jeg ikke lige på den.
Har selv skulle skanne 50+ papir på en alm skanner, kvaliteten er i top men, bruger venligheden sutter røv. Indsætte, starte scan vente, gemme med rette navn. tager nok næsten 1 min i alt pr billede, så det var virkelig trivielt.

Bare lige min erfaring.