Montere blæsere i tv møbel

Diverse d.  27. maj. 2016, skrevet af jse
Vist: 1284 gange.

jse
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
27-05-2016 10:18:34
Svar/Indlæg:
81/27
Hej folkens. Hvordan får strøm til blæsere i et møbel? Tænker at der skal monteres en 2-3 stykker.
Skal jeg bruge en form for adapter / omformer?
jse
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
27-05-2016 10:25:48
Svar/Indlæg:
81/27
Eller kan man montere blæsere via usb? det er primært til at nedkøle en effektforstærker


Nikkip
 
Overclocker
Tilføjet:
27-05-2016 10:26:15
Svar/Indlæg:
208/25
Du kan bruge en ekstern PSU til blæserene.
http://www.coolerkit.dk/shop/e...


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 13:35:40
Svar/Indlæg:
2957/206
Kommer an på "hvor meget" køling du vil have.

- En helt normal 12V adapter af en art kan købes billigt, cut stikket af den, smid nogle blæsere til, evt. en fancontroller hvis du keder dig - Sæt rigtig stik på adapteren hvis du ikke ønsker at klippe connectoren af dine blæsere.

- Ellers så starte de fleste blæsere på ~5V, ikke fantastisk kraftigt, men ville virke, evt. en normal USB/Mobil oplader.

- Så er der igennem USB porten, køb et billigt USB kabel, cut enden af på den ene side, og forbind til blæserne.
Jeg ville dog nok ikke sætte mere end 1 (max 2) 120mm blæsere på pr. USB port.

Atm kører jeg selv med en enkelt 80mm blæser i min skærm (for at få lidt luft over print-pladen i den, koreaner skærm), det kører igennem USB, virker helt fint.


- Eller som #2 siger, der ville du nok kunne smide en del blæsere på.
- Alternativt er en gammel strømforsyning til en bærbar, så længe at den er mellem 5-12V så burde det være fint.

- Anden mulighed: Find en gammel computer PSU og shortwire den grønne ledning med en sort (et stykke metal/ledning mellem de to i MOBO stikket), og så forbind alle de blæsere du lyster 🙂


Det er relativ simpel teknik, masser af muligheder :)


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af DjeavleN d. 27-05-2016 13:37:20.


Morten
 
Overclocker
Tilføjet:
27-05-2016 13:46:29
Svar/Indlæg:
78/12
Jeg har fire 120MM monteret i et skab, hvor der er boret huller - for at holde en PS3 kold.

Der er lavet lidt fusk, så de er koblet på en gammel mobillader og via Molex stik - siger ikke meget, men køber fint.

2 ind og to ud 🙂

MVH
Morten


Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 16:00:19
Svar/Indlæg:
645/33
Evt suppleret med en TV skinne, hvor forstærker et sat i nr 1, som så tænder for nr 2, når effekten er tændt, hvor du har sat forsyningen til blæserne...


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 16:51:20
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
Du leder en ledning fra et stroemkilde til din blaeseret

om du skal bruge en adapater /omforer kommer an paa hvilket stromemuligheder du allerede har og hvilket din blaesre koere med.
unde info omkring blaesererne er det svaert at give konkret hjaelp Volt og Amp vil typisk staa paa dine blaesere.

Der er ogsa mulighed for at serie forbindende dme hvis du ikke har en korrekt adapter/omformer men du har e stromekilde der e et lige multiplikation af det blaeseren kraever i volt.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 27-05-2016 16:52:51.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 18:34:46
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. uanset hvilken løsning #0 finder frem til, skal det altid munde ud i 12Volt - eller mindre til blæserne, da alt andet vist er ulovligt i indendøre i danmark?

Sørg også for, at der er rigelig ventilation i evt. møbel, da det jo ikke er nok bare at pumpe luft ind i kreationen :)

Fans køler jo ikke i sig selv! - de flytter bare luft.

Men egentlig fik jeg selv nogle idèer via denne tråd, så mange tak for dèt :yes: 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 27-05-2016 18:36:08.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 18:36:44
Svar/Indlæg:
387/40
#0 der er rigtig mangle løsnings forslag på dit problem. Men det nemmeste og billigste er at købe en billig strøm forsyning på eBay og sætte blæserne til den. De små forsyninger kan du få for meget små penge.

Her er en til 12 kr, men husk lige at tjekke at dine blæsere ikke trækker for meget.
Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/151928...

#7 alt under 50V må du næsten gøre med hvad du vil. Ifølge stærkstrøms bekendtgørelsen (sb6) er 50v eller under, lavspænding. jeg er elektriker.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af momberg d. 27-05-2016 18:44:59.


oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 18:56:52
Svar/Indlæg:
1440/318
Brug en gammel mobil lader, eller laptop lader.
Bare du ikke overstier laderens total Ampær kapasitet 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 19:08:39
Svar/Indlæg:
3661/82
#7
hvad hvis blaserne koere paa 5 volt? RPM OVERDRIVE 😲

min gamle pentium4 kabinet side koler var ulovligt saa :(
230volt 160mm 2 gears metal industri blaeser.
brugte en lysdaemper som control og hold dog moegso den kunne flytte luft. men blev lidt traet at stoejen til sidst.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 27-05-2016 19:09:40.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 19:19:39
Svar/Indlæg:
1334/15
#8 - ja jeg ved, at du er elektriker :)

Jeg ville blot pointere, at der var en grænse for hvornår man risikerede, at lave unødige ubehagelige installationer, der let kunne futte hytten og beboerne af hehe..

Du har så nævnt den - jeg er ikke elektriker 😀

Uanset hvad - så hold papir og andet brændbart væk fra de nye installationer - især hvis man selv begynder at lave egne stik/andet - der sagtens vis evt. kortslutninger kan antænde førstnævnte..

Men ellers som #9 skriver - kan selv en gammel mobil/andet oplader med tilstrækkelig volt/ampere trække nogle fans. De fleste opladere ligger dog vist omkring 2 amp. hvilket så også kan trække en del - da arrangementet jo nok ikke skal lyde som en støvsuger på fulde volumen 😀


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 19:32:59
Svar/Indlæg:
3661/82
Vi antager alle der er tale om 12volts blaesere?

OP check hvad volt dine blaesre er paa inde du bare smaekker dem til usb og andet 12volt udstyr.

#11
God ide at vare markant extra forsigt efter ny installation.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 19:34:00
Svar/Indlæg:
1334/15
#10 - Hejsa Sven Bent :)

Tja hvis man bruger mindre end 12V må man selvf. indorden sig herefter 😀

Jeg savner stadigvæk min afdøde fars 12 Volts tog adapter, med variabel - både det ene og det andet. Den havde fint kunnet styre både volt og ampere.

Desværre var jeg så flink, at låne den ud til en "usling", der skulle til jylland og lege med tog i en eller anden forening.

Han blev bare væk i næsten et år, og da han så kom tilbage hængte han med hovedet, og fortalte, at han havde solgt den på et værtshus for et par øl, og jeg bare kunne tæve ham som straf!..

Hvad gør man så lige ved den slags kryb?

Da jeg som skrevet er en flink mand, fortalte jeg ham, at han var et dumt svin og, at jeg ikke ville se ham længere (andre episoder var hændt tidligere)

Da min far så døde lige efter, tænkte jeg sku på, om jeg ikke skulle ha` givet ham hans livs røvfuld - men igen igen - Det havde ikke hjulpet på hans personlighed - men kun givet mig selv dårlig samvittighed senere hen!.

Sometime life just suck`s 😩 ❤


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2016 19:54:28
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm.. beklager den lidt nedtrykte tråd, men op på sadlen igen - ikke sandt Svend Bent 🤣

#0 - du kunne muligvis nøjes med en enkelt stor fan på 25 cm. og så et eller flere diskrete lufthuller i modsatte ende!..

Sæt denne fan til at SUGE luft - vel at mærke UD af kabinettet!

Sæt støvfilter op foran de modsatte huller, så div. støvproblemer hovedsageligt bliver koncentreret her - hvis det øvrige kabinet/møbel forøvrigt er rimeligt tæt?

Kender i forøvrigt ikke de stik/små kabler, man kan købe på Ebay - hvor man suger en gang 12Volt ind - og efterfølgende har 3 små kabler med henholdsvis 5 - 7 - 12 volts tilslutninger?

Jeg har faktisk en del af dem liggende, men har ikke fået brugt dem endnu. Måske sådanne var funktionelle i givne situation?..

Mvh. - Kim


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 27-05-2016 20:09:35.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 20:41:45
Svar/Indlæg:
3661/82
#13
ouch... minde mig om at jeg stadigvake har hele Startreek next generation complet series som jeg lante af en ven et aars tid foer jeg flyttede til usa.
grund lidt privatlivs issues med mindavernde konen var det ikke lige paa min huskeliste at aflere tilbage.
da jeg flyttede vake fra konen saa jeg den men fik ikek fat paa ham foer jeg flyttede til usa.
Den er hos opbevaring hos min mor i DK lige nu.

hmm tror sgisme jeg har ham paa fjaesbog skal da vare jeg lige skal kontkate ham nu hvor jeg husker det

jamen saa kom der dog da noget godt ud af historien 🤣



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-05-2016 20:47:54
Svar/Indlæg:
3661/82
25mm blaeser







saa kan det moebel fint holdes koldt 😎

jeg vil faktsi anbeafle at saette blaesren til at pste ind og saette filter foran blaesre. dermed overtryk inde i moeble som presser ud af alel de smaa revner istede tfor at suge luft/stoev ind. det burde hjaelpe paa mindre stoev opsamling.

begge veje virker dog fint


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 27-05-2016 20:58:16.


tneken
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2016 10:34:23
Svar/Indlæg:
42/14
Jeg bruger en lille universal strømforsyning med 5-6 forskellige spændings indstillinger. Mener jeg har stillet den på 9 volt. Bruger en gammel pc blæser med indbygget temp føler som skruer lidt op for hastigheden hvisluften bliver varm. Strømforsyningen er sat i en spare skinne (ikke usb) som bliver tændt af forstærkeren sammen med spillekonsol. Noget a la det her som jeg fandt billig i lidl https://www.thansen.dk/elektro...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af tneken d. 28-05-2016 10:41:42.