Hvilket netværkskabel?

Diverse d.  31. maj. 2016, skrevet af jse
Vist: 2165 gange.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
31-05-2016 23:08:30
Svar/Indlæg:
81/27
Hej. Hvilket kabel skal man vælge for at få en optimal forbindelse ( 80/40 )
Det skal trækkes 20 meter cirka.
Mener jeg har læst der er forskel på kabler. Så spørger lige herinde hvad man gå efter. For jeg trækker ikke det helt fulde på trådløs til pc'en :)
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2016 23:40:20
Svar/Indlæg:
3799/43
Så længe at det er under 100Mbit, så er et cat 5 kabel nok. Hvis at din router understøtter 1000Mbit, og du har en nas eller en anden pc tilsluttet, så kan du nøjes med cat 5e.

Max længden er 100meter.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-06-2016 00:07:49
Svar/Indlæg:
81/27
Okay, så minimum cat 5. tager nok cat 7 bare for en sikkerheds skyld 😛

Den medfølgeene router jeg fik med fra stofa ( thomsen tgw870ts ) er den noget værd?

Vil jeg få noget ud af af at købe en anden router?
Som feks: ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router
https://www.komplett.dk/produc...

Mit bundkort hedder z97n-gaming 5, og har noget der hedder KillerT E2200 gaming networking hvis det betyder noget.

- Jeg er begyndt og spille pc igen og derfor ønsker den bedste mulige forbindelse. Selvfølgelig også til mine tv'er når streamer netflix osv.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 00:40:50
Svar/Indlæg:
3799/43
Din router har 1Gbit porte, det har dit bundkort også. Men du vil kun få en fordel af det hvis at du har andre enheder på dit Lan.

Du kan læse lidt om det der killer e2200 her.
http://www.killernetworking.co...
Kort fortalt så betyder det at de har lavet et netværks med fokus på at mindste støj på kablet og forsinkelsen.

Hvad du vælger af kabel er optil dig og dine fremtidsplaner, jeg mener at cat 7 kan klare 10Gbit så da er du godt fremtids sikret. Hvis at priserne på Ssd falder, så går der nok heller ikke langtid før at det bliver standarden at montere 10Gbit netværks på bundkortene.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-06-2016 00:55:47
Svar/Indlæg:
81/27
Tak for endnu et svar.

Måske jeg spørger lidt dumt nu.
men vil der ikke være forskel på routere, hvis jeg bare bruger kabel?
Feks en til 300kr og til 3000kr? Netværk er ikke min stærke side, jeg beklager 😛

Den her video ser jo vild ud
https://www.youtube.com/watch?...
Den fremstår som, at den er så god at ens lantecy ryger helt i bund 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jse d. 01-06-2016 00:58:28.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 01:00:58
Svar/Indlæg:
3799/43
Det tvivler jeg på, de fleste er jo lavet efter bestemte standarder som de skal overholde.
Jeg ville ikke skifte routeren så længe at du køre over Lan. Den eneste grund til at opgradere, er hvis at du har brug for et bedre wifi signal, eller at din router begynder at lave fejl.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
01-06-2016 01:38:25
Svar/Indlæg:
3661/82
Den kablede forbindelse er saa simpel en ting at der ikke er forskel

paa wifi kan der var forskell

korvol

Enthusiast
Tilføjet:
01-06-2016 01:39:42
Svar/Indlæg:
201/0
20 Meter flad Cat6 patchkabel (1000Mbps) Kr. 103,-
https://www.computersalg.dk/i/...

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 02:29:49
Svar/Indlæg:
5750/124
Hvis det er til spil, og ikke kritisk server/networking, så ville jeg egentlig bare købe et billigt kabel i harald-nyborg, i den rette længde 🙂

Angående router: Man kan godt tænke et eksempel, hvor at switching-fabric er hurtigere i en router, end i andre, til at route en pakke, men på kabel tror jeg ikke det er en forskel nogen vil opdage (måske den kan måles, er du heldig så i havle milisekunder). Skal du på trådløst signal, så begynder du at kunne opdage forskelle.
Kort og godt, skift routeren hvis du har et specifikt behov, ellers lad den ligge. Dine pings er under alle omstændigheder (når du er på kabel) mest begrænset af det eksterne net, end dit eget :) (evt ping din router og se svartiden) Du kan også lave en trace-route til en hjemmeside, og se hvilke hop der koster mest 🙂

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
01-06-2016 07:27:25
Svar/Indlæg:
718/15
cat5e eller cat6. skal du bruge. cat5 er mere eller mindre udgået, da den er for "langsom" og for følsom overfor støj, og cat7 har ingen brug for de næste mange lange år.

Den router fra stofa er ganske god, til alt andet end wifi, der stinker den faktisk. Så der kan du evt. slå dens wifi fra og tilslutte en anden wifi router.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 10:09:40
Svar/Indlæg:
2959/206
Hvis det skal ligge sammen med en masse andre kabler så vælg måske noget andet end UTP, om end at du måske ikke ville kunne mærke noget videre. De er dog de billigste.

Her er også et 20m UTP, til 59kr: http://www.pc-lager.dk/vare-ov...

Hvis det evt. skal ligge sammen med en masse andre ledninger så kunne dette måske være lidt (minimalt) bedre med et:
http://www.pc-lager.dk/vare-ov...
20m til 119,-.

Eller hvis du ønsker et gråt: http://www.pc-lager.dk/vare-ov...

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-06-2016 10:44:43
Svar/Indlæg:
81/27
Mange tak for alle de fine svar. En anden ting jeg undrer mig over.
Hvordan tilslutter jeg feks netgear Nighthawk x4 til nettet?
Jeg har et kabel fra væggen der skal tilsluttes den. Men sådan en indgang har alle de routere ikke jeg kigger på?

Dette kabel jeg snakker om

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af jse d. 01-06-2016 10:50:15.

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
01-06-2016 11:52:55
Svar/Indlæg:
718/15
Du tilslutter via den thompson stofa har givet dig, du forbinder bare din nye router via normalt netkabel.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-06-2016 11:53:25
Svar/Indlæg:
81/27
Som jeg forstår på det hele.
Har jeg et modem lige nu, som er noget man skal have for tilslutte en router.

Men hvis jeg nu køber en highend router. Vil mit modem så være flaskehals?
- jeg ønsker det bedste, og er kræsen!

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
01-06-2016 11:57:23
Svar/Indlæg:
718/15
Nej dit modem vil ikke være flaskehals, medmindre du skal have 10pc'ere tilsluttet på en gigabit forbindelse.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 12:37:33
Svar/Indlæg:
5421/53
Uanset hvad skal du have et modem der laver dit KabelTV signal om til almindeligt LAN/WAN. Det Modem du får skal selvfølgelig kunne levere den hastighed du køber.

Andet skal du ikke bruge modemmet til, så sæt din router lige efter den og sæt dit modem i bridge mode/whatever de nu kalder det (Deaktivere NAT osv).

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-06-2016 14:06:06
Svar/Indlæg:
81/27
Hvad router vil i Anbefale til en 2 etages lejlighed på 72m2. I husstanden har vi
2x tv ( det ene er 4k )
2 mobiler, 2 pc'er, 1 tablet, ps4.

Hvis konen ser Netflix hvor jeg spiller pc, kan det mærkes meget.
Pc en er på over etagen skal det siges.

Routeren jeg søger skal håndtere flere ting samtidigt. Have godt signal, så jeg måske kan undvære kabler overhovedet.

Budget er 1000-2000.
Routere jeg har fundet brugt:
Asus RT-AC87
NETGEAR Nighthawk X4 - R7500
Router, TP-Link Archer C2600,
Netgear Nighthawk X8
Er det noget ved? 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af jse d. 01-06-2016 14:11:52.

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 15:27:02
Svar/Indlæg:
1300/30
#16 jamen hvis hun bruger en del af båndbredden på streaming, og du streamer, så er det ligegyldigt hvor god din router er, så vil det kunne mærkes lige meget.

Hvis du kabler din pc til routeren (for det gør man squ når man gamer. wifi er no go til gaming), og hun så streamer ved siden af. så er det hastigheden på netværket der bestemmer hvordan det kommer til at gå. Og har i en 80/40 forbindelse, så burde det fint kunne lade sig gøre.

Alfa omega er bare at hvis du gamer er wifi elendigt uanset hvad, og det har nok været det du har kunnet mærke, hvis dette før har været et problem 🙂

Det de store dyre wifi routere kan, er at de har gjort alt muligt, rent teknologisk, for at mindske den latency der er når du gamer over wifi. Dog er mine egne erfaringer at kabel ALTID er at foretrække, hvis muligt, til gaming. pøj pøj med det 🙂

BTW: denne router anbefaler jeg klart, har den selv. evt læs en masse reviews.:

http://www.pricerunner.dk/pl/1...

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 18:38:55
Svar/Indlæg:
2959/206
Der er et lovkrav fra EU der siger præcist hvor stor en sendestyrke disse routere må have, så den største forskel er der som sådan ikke på dem.

Der hvor der er forskel er f.eks. CPU/RAM (hvor mange enheder den klarer flydende på en gang mm. indbygget software), samt antenner / MIMO - Det kræver dog også at hardwaren der modtager understøtter disse ting.
Andre steder man vinder lidt er muligvis lidt lavere latency, AiRadar (som f.eks. ASUS har, hvor meget det giver er jeg dog ikke helt sikker på).

Som der bliver nævnt, du har din Thomsen router/modem, denne lader du kablet du viser ovenover gå ind i, derefter slutter du bare din egen router i f.eks. Port #1.
Så kan du evt. slå alt wifi mm. fra i settings til Thomsen routeren (så at de to wifi signaler ikke roder med hinanden), hvis dette ikke lader sig gøre manuelt, så kan du ringe til Stofa og bede dem slå alt fra som ikke er LAN-Portene (har jeg selv gjort på mit fiber), da du vil køre med eget udstyr.

- Evt. også gøre så IP'en bliver givet til din ASUS router - Hvis dette ikke selv gøres så kan du igen højst sandsynligt få Stofa til at gøre det, tager muligvis et par dage før du ser nogle ændringer.

Det eneste den Thomson modem/router så ville blive brugt til er modem funktionen, at den altså modtager/sender dataen, som så går igennem din ASUS router, og alt andet.

Jeg tror ikke rigtigt at du finder en router som kan overtage det job som Thomson'eren gør, og alt efter hvordan du får dit Stofa så er den nok også registreret til præcist dit net, inde fra Stofa af, da du fik den.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 20:40:44
Svar/Indlæg:
5421/53
#16 Tråd dine ting, fjernsyn som har en stor buffer osv. kan du godt lade blive på det trådløse, men gaming og download er aldrig perfekt over WiFi.

Men lad din streaming trafik være på 5 GHz båndet og gem resten til dine computere.

korvol

Enthusiast
Tilføjet:
01-06-2016 21:43:06
Svar/Indlæg:
201/0
Behold din router og disable wifi og erstatt det med 2 trådløs switch.

Ubiquiti UAP-AC-LR 122 meter
http://tinyurl.com/zvb7f5c
https://play.google.com/store/...

Alle enheder med RJ45 stik skulle have netkable da det vil reducere båndbredden på det trådløse netværk.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
01-06-2016 22:59:19
Svar/Indlæg:
2826/100

Nu forholder jeg mig kun lige til dit indlæg, for benytter selv ubiquiti, ligesom jeg har en del kunder der bruger det, når det så er sagt, så vil jeg aldrig anbefale nogen at benytte LR medmindre de ved hvad de laver.

Har desværre oplevet mere end en gang, at en kunde har brokket sig over deres trådløse net havde dårlig dækning, når det så kom til stykket havde de købt ubnt Long Range AP'er i stadig.

Så snart de blev skiftet til de helt normale AP'er virkede de upåklageligt.

https://www.proshop.dk/Netvaer...

Om det hænger sammen med inkombatibilitet imellem de specifikke AP'er og folks enheder vil jeg ikke gisne om, men min anbefaling er stadig at holde sig til de standard medmindre man specifikt har behov for LR udgaven.

Note: har dog ikke haft nogen kunder med deres nyeste udgave, mine erfaringer er tilbage fra deres N long range AP'er.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
04-06-2016 00:21:37
Svar/Indlæg:
81/27
Så fik jeg købt en asus rt-ac87u, virker til at være rigtig lækker! :)

#15, hvad mener du med ''bridge mode/whatever de nu kalder det (Deaktivere NAT osv)''
Hvor gør jeg det henne?

Umiddelbart syntes jeg ikke jeg kan finde det under stofa - mine sider netværk settings

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jse d. 04-06-2016 00:29:21.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
04-06-2016 00:56:58
Svar/Indlæg:
81/27
Jeg kan slå ''nat'' fra inde i min asus router. skal jeg gøre det?

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2016 01:24:38
Svar/Indlæg:
5421/53
#23 Nej, det skal gøres på Stofa modemmet.
Du burde kunne slå router funktionen fra under dine sider.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 04-06-2016 01:27:25.

jse

Erfaren rotte
Tilføjet:
04-06-2016 10:28:37
Svar/Indlæg:
81/27
Problem solvede. Fik stofa til at slå det fra. kunne ikke finde indstillingerne fra stofa mine sider, eller komme ind på routeren ip manuelt :D.

tak for hjælpen alle. der er godt nok smæk på det hele nu, kontra det gamle! 😀