Valg af router (NooB)

Diverse d.  01. juni. 2016, skrevet af MartinLed
Vist: 890 gange.

MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
01-06-2016 08:00:04
Svar/Indlæg:
58/17
Hej HwT,

Er der nogen der kan anbefale en brugervenlig router, til nybegynderen ? Er begyndt at rode lidt med netværk og vil i den forbindelse gerne have en anden router end den min udbyder har kastet i nakken på mig. I må meget gerne linke til de produkter i anbefaler.
Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2016 09:13:20
Svar/Indlæg:
765/28
Hej.

Hvad er det du vil med routeren, og hvilken udbyder har du og hvilken router har de sendt til dig?


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
01-06-2016 09:33:33
Svar/Indlæg:
58/17
#1 Jeg vil bare gerne have en router der er nem at gå til, altså bruger venlig.

Lige nu forsøger jeg at lave en VPN server med en Raspberry Pi. Til det skal jeg bruge en statisk IP, hvilket jeg har set nogle routere har en nem funktion til.

Jeg har på nuværende tidspunkt en NETGEAR, kan ikke lige huske modellen. Og min udbyder er YOUSEE.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-06-2016 09:50:48
Svar/Indlæg:
2826/100
#2

Hvis det er en statisk offentlig IP du skal bruge, så hjælper det ikke at skifte router. Dette afhænger af din udbyder.

Hvis det er en intern IP som skal være statisk, så behøver du heller ikke skifte router, normalt vil et DHCP range gå i routere gå fra eks. 100-150, du kan derfor frit benytte alle adresser herudover (eks. 160) til din raspberry pi.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
01-06-2016 10:00:43
Svar/Indlæg:
58/17
#3 Det er en intern statisk IP jeg skal bruge. Men som sagt er jeg nybegynder og ville gerne have en router der var nem at anvende. Så det er ikke virker til formålet den jeg har nu, det er jeg klar over :)


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
01-06-2016 10:19:39
Svar/Indlæg:
58/17
tænker noget i stil med ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router ?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-06-2016 12:02:37
Svar/Indlæg:
2826/100
#4

hvis du vil have noget der er let at anvende, så er ASUS et rigtig godt bud, som du selv er inde på i #5.

Du kan evt. teste interfaced i deres online demo.

http://event.asus.com/2012/nw/...

Og derudover kan du se vores egne vurderinger her på siden i en af de mange ASUS router tests 😉

http://hwt.dk/Test/49453/ASUS-...

Men for at lave en kort opsummering.

Alle ASUS routere leveres med samme interface, og samme funktioner, de sidste mange modeller har nærmest kun drejet sig om at levere hurtigere wireless, med længere rækkevidde, udfordringen ed dette er dog at der ikke er nogen bærbare som understøtter de voldsomme hastigheder de teoretisk kan levere, og derved faktisk gør det umuligt at verificere om de rent faktisk kan levere dem 🙂

Så ja, en ASUS RT-AC66u bør være udmærket, den er hurtigere end du kan udnytte, og giver dig muligheder for NAT samt statiske IP adresser som du efterspørger 🙂


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
01-06-2016 12:04:46
Svar/Indlæg:
58/17
#6 Jeg takker mange gange ! :yes: Tror også det bliver en ASUS.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-06-2016 12:24:46
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg vil nu mene at det er lidt som at tisse i bukserne at gå efter en router der er "nem" at sætte op. Du skal stadig vide hvad du laver for at få det til at virke og alle de routere jeg har arbejdet med netgear, dlink, linksys etc har alle være til at finde ud af.

Jeg vil dog ikke anbefale at du starter med en router med custom firmware ala dd-wrt eller tomato da det nok bliver lige vildt nok.

Jeg har selv yousee og har ingen problemer med at lave alle de ting du beskriver med den medfølgende router, det er denne jeg har: https://kundeservice.yousee.dk...