HD ok?

HDD/SSD/RAM d.  03. juni. 2016, skrevet af Torben67
Vist: 1079 gange.

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2016 23:18:39
Svar/Indlæg:
736/274
Oprindelig viste Crystaldisk info kun problemer med "Reallocated Sectors Count".

Jeg kørte så en drev-selv-test via "Disk-check-up" og nu viste den flere problemer. Se link nedenfor.

Spørgsmål: Er det ubetydeligt eller er disken ved at dø?

Linkfix: www.kortlink.dk/med6

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 03-06-2016 23:28:40.
Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2016 23:34:50
Svar/Indlæg:
480/8
Undgå at gemme vigtigt data på den harddisk der.

brug den med det i mende, at den kan ødelægge indholdet på drevet.

Dvs. Du skal nok ikke regne med den holder længe herfra.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2016 01:30:48
Svar/Indlæg:
3661/82
BACKUP NUUU.

Du skal have begyndt at tage backup da den allerede kom med reallocated sector count. nu har dne lavede saa mange bad sector at den ikke kan recover dem mere.

saa ja backup data og ud med disken

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-06-2016 08:44:19
Svar/Indlæg:
4983/48
Disken er ikke nødvendigvis ved at dø, men nogen gange kan det drille med udskiftning af sectors.

Du kan enten vente på at den selv forsøger at udskifte de dårlige sectors automatisk, hvilket kan tage lang tid da disken skal være i idle/offline mode før den selv starter det op, eller også skal du skrive til hele disken med for eks HDDscan for at fremtvinge en udskiftning af sectors.

Disken skal self ryddes for data man vil gemme inden man skriver til sectors på disken 🙂

HDtune eller Speedfan kan med fordel bruges til SMART hvis man ikke gider omregne hex for at se antallet af dårlige sectors mm 🙂

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2016 09:11:06
Svar/Indlæg:
736/274
Super, tak for feedback. Jeg kasserer den! Ikke værd at tage chancer for.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-06-2016 09:24:41
Svar/Indlæg:
4983/48

Hvis du kaster disken ud pga et par udskiftede sectors og et par random kommentarer uden substans i, så er det ikke nødvendigt at spørge fremover når du ser en SMART advarsel, bare smid skidtet ud så 😲

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2016 09:56:17
Svar/Indlæg:
736/274
Tak for dit feedback.

Det der bekymrer mig, er at C4 og C5 kommer efter jeg har benyttet diskens selvtest, men det er måske acceptabelt og normalt?

Disken skal sælges og jeg vil være sikker på, at den er ok. Selvom det er dba, vil jeg stå inde for kvaliteten.

Er der en måde at stresteste den på og se om der kommer yderligere fejl eller om det kun er dem, der blev fundet ved selvtesten?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
04-06-2016 10:18:39
Svar/Indlæg:
4983/48

Det betyder ikke nødvendigvis noget, udover at den ved den self-test du har kørt har opdateret SMART med nye offline data (hvorfor du kan se nye "problemer" efter den test)

Diske har alt efter deres alder et givet antal spare-sectors, nyere (år 2000+) diske har en god del, ofte op mod 1024.

Når det er mhb på salg (og med tanke på prisen), ville jeg ikke gide bruge tiden på at teste om den kan udskifte sectors med lidt hjælp, den tager tid at skrive til hele disken, og et par omgange skrivning til hele disken er den nemmeste vej til at sætte SMART igang med at udskifte sector.

Ja men ellers kan man ved sector fejl på en disk, sagten tvinge disken igang med at "fixe" det selv med HDDscan for eks.

Pointen i at overskrive disken flere gange er at prøve at få SMART til at udskifte de sectors, som ellers er landet i C5 gruppen, de ender bla her fremfor i C4 pga der ligger data i den sector, som ikke kan læses ordenligt, hvorfor SMART dropper at prøve at udskifte den.

Stresstest af disken ville normalt være en SMART extended test som tager et par timer, men når problemet er begrænset til sector fejl så giver det ikke mening fremfor bare at skrive til hele disken, det stresser den stadig en del omend ikke på samme måde.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2016 19:35:18
Svar/Indlæg:
1268/80
Lav et tekst dokument på dit skrivebord.
Skriv dette inde i tekstdokumentet:

Chkdsk /r j:
Pause

Gem txt dokumentet.
Og så omdøber du tekstdokumentet til feks. J.bat

Når du har gjort det, højreclick på j.bat filen og kør den som administrator. Så tjekker checkdisk dit j drev for fejl. Du kan lave en bat fil mere for dit k drev hvor du udskifter j: med k:

Sven

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2016 01:44:43
Svar/Indlæg:
3661/82
#8 er det ikke nemmer bare at aabne commando vindue frem for at lave en .bat fil for det ?

Hvad goer din kommentar mindre random en de to andre's ?

ret mig hvis jeg tager fejl men som jeg ser det er problemmet ikke bare at bare reallokeret sektor men bad sector som Smart ikke kunne rette udover de bad sector den allerede har allokeret.

udover det har du nogen links til at 1024 er en circus vaerdi for extra sectors. ?

Derudover har Disk haft extra sector i lang tid og langtid for S.M.A.R.T kom paa banene.
Tilbage fra foer EIDE diske. skulle man slev marker de badsector der var fundet og om reallokere dem.
nar du koebet en hdd kom der en fin lille liste med hvilke sector som var daarlige og du kunnn saa undgaa disse naar du lavede din lowlevel formatering.

begge ting eksistere ikke laenger (listen fra fabrikken eller lowlevel formartings muligheder)

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2016 09:37:39
Svar/Indlæg:
736/274
Tak til alle, men jeg forstår ganske simpelt ikke alt🙂

Helt konkret: Er disken syg, så jeg anstændigvis ikke kan sælge den eller ej?

Hvis der er tvivl, sælger jeg den heller ikke.

Tak🙂

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-06-2016 09:45:18
Svar/Indlæg:
4983/48

Valget af software man bruger har intet at sige, SMART styre suværent disken på det punkt, ingen grund til .bat eller command-line, så et GUI vil for de fleste nok være fortrukket 🙂

De andre 3 svar, men prøv at sammenlign med #7, også læs det lige for det svare faktisk på dit spørgsmål vedr uncorrectable sectors 😉

Næ jeg kan sku ikke lige huske noget jeg kan linke dig, men SMART er heller ikke særligt diskuteret online, udover i dets mest simple form, min erfaring med SMART kommer sig mest af at aflæse/lege/rode/forsøge at fixe diske, med hjælp fra det der nu var tilgængeligt af information om SMART dengang, og det var ikke meget ifh til nu, hvor man nemt kan læse betydningen af de forskellige værdier SMART spytter ud på divs wiki sider.

Det sidste ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal svare til, det er jo en konstatering, og ganske korrekt 😛

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-06-2016 09:51:28
Svar/Indlæg:
4983/48

Overskriv den 2-3 gange og se om ikke noget har ændret sig 🙂

Hvis ikke så prøv lige med en hurtig SMART self.test, så er man sikker på SMART har opdateret sine interne data inden man aflæser igen 🙂

http://hddscan.com/download/HD...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 05-06-2016 09:51:40.

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2016 20:51:20
Svar/Indlæg:
736/274

Hvordan sikrer man, at den er overskrevet et par gange?

hddscan starter ikke på min computer. Nogen råd til, hvordan man starter den?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-06-2016 21:06:07
Svar/Indlæg:
4983/48

Som sagt kan ethvert program der skriver til hele disken bruges, du kan sådan set formattere den istedet (men lad være, tager en krig :P )

Det skal køre som Admin vil jeg tro pga den direkte diskadgang, jeg ved det faktisk ikke eftersom jeg slår UAC/Brugerkontrol fra som det første efter en windows install, men ellers prøv med en tidligere version.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2016 04:10:36
Svar/Indlæg:
3661/82
Du svarede stadigvaek ikke paa hvad gjorde dit indlaeg #3 mindre random kommentar end andres.

Dit svar i #7 svare ikke paa hvor man reserve sector der er. ej heller paa hvorfor du mener at overskrivning ville rette Sectore som Smart allerede har proevet at rette men ikke kan.
C5 er sektore der er mistenkelig og kan rette med overskrivning. ente pga det blvier realloerket elelr blive doemt gode igen. C6 er Hvor disken har proevet og ikke kan

#14 formateing skriver ikke til hele disken.
du kan fuldfoere 99% af en fuld formatering og cancle den og have alle dine data.
det er ogsaad erfor vi saa nemt kan gendanne data fra en disk der er formateret

lad mig opsummere
1: du hiver tale ud af luften som du intet belaeg for.
2: Det ser ud som om i mine ojne du ikke helt kender forskellen mellme C5 og C6 fejl.
3: du ved ikke at en formatering ikke skriver til en disk,

Maaske du skulle have dine facts eller en basis viden omkring harddisk funktioner lidt mere klar inden du kalder andre folks indlaege for random kommentare.

Du kan bruge dban.
Den er ogsaa ret god til at verifcer bad sectore hvis du saette read verify paa alle passes
Som sagt vil en standard fuld formatering IKKE Skrive til din disk (nogle formatering programmer overskrive med 0 men det er ikke en del af selve formaterings processen.

omvend vil jeg anbefale dig at hente disk producent test vaerktoej ligesa og teste med det.
men jeg er temmelig sikker paa din disk er syg.

0xC6 fejl er
Uncorrectable Sector Count or
Offline Uncorrectable or
Off-Line Scan Uncorrectable Sector Count[32]
Lower
Critical: Yes
The total count of uncorrectable errors when reading/writing a sector. A rise in the value of this attribute indicates defects of the disk surface and/or problems in the mechanical subsystem.

Et bruge den er at spille rusis roulette med dine data paa den. du kan slev vuerdere pom du vil dette og hvordan din ellers backup loesning er. men jeg ville ikke bruge ret meget mere tid paa den disk.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
10-06-2016 09:46:22
Svar/Indlæg:
4983/48

Joh det gjorde jeg faktisk ved at konkludere at mit indledende svar var inkluderet i den optælling af svar, men det fangede du heller ikke, ligesom pointen vedr C6 (har skrevet C4/C5 i #7, self en fejl) og evt data som ikke kan læses og derved ikke kan flyttes til en ny sector, hvorfor SMART opgiver at udskifte den... Fik du den nu ? 😛

Uanset hvad du mener at vide om SMART, så ved jeg ved simpel praktisk afprøvning, at C6 markerede sectors godt kan markeres gode igen eller udskiftes med spares.

Du kan lige få et screen fra Speedfan med på vejen, det godtgør lidt for det link du kræver for at tro på mængden af spare sectors er relativt stor den dag idag, plus forklarer hvad jeg mener med C6 :

Du har helt ret i at jeg ikke gider sidde og bruge tid på at belære dig om den lødende udvikling af SMART ved at finde information og links frem for dig 🙂 Du ville være bekendt med det meste jeg postulerer alene ved at have læst 5min på en wiki-side om SMART indenfor de seneste par år...

At du ikke er villig til at opdatere din viden, men hellere vil diskutere kan jeg ikke forholde mig til, tråden handler om at OP skal bruge en brugbar vurdering af SMART værdierne ifh til om disken kan sælges.

Så med en nogenlunde opdateret viden om SMART kan jeg snildt anbefale at man ikke bare smider en disk med under 50 dårlig sectors ud, den er ikke definitivt døden nær som du ellers konkludere i dit første svar, du ville ikke engang kunne RMA en helt ny disk pga 50 dårlige sectors.

Anyway gider ikke sidde og diskutere i tråden her, det er ikke det det handler om 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 10-06-2016 10:06:36.