Sharepoint -Kejserens nye klæder ?

Software d.  09. juni. 2016, skrevet af mbm
Vist: 1411 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 09:34:21
Svar/Indlæg:
3746/627
I den virksomhed jeg arbejder er Sharepoint blevet implementeret som vores nye arbejdsplatform.

Personligt har jeg meget svært ved at se hvad smart der er ved dette sharepoint fremfor almindeligt windows stifinder miljø.

bl.a. kan der ikke arbejdes direkte på filer i sharepoint da de først skal down loades og derefter oploades igen..

Er her andre som benytter sharepoint løsninger og synes det er fantastisk og har ændret deres hverdag forevigt :) ?
Selas

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 09:46:07
Svar/Indlæg:
2845/91
Det jeg godt kan lide ved sharepoint er at der er historik på ændringer, og man kan låse det dokument man redigerer i så andre ikke redigerer i det samme og man risikerer at miste sine ændringer, dette fungerer dog bedre i google docs hvor man kan redigerer samtidig i samme dokument.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 09:55:39
Svar/Indlæg:
3746/627
#1 men alt dette med revisions-styring og redigering af dokumenter skal man jo have nogle faste procedure for uagtet hvilket it system man bruger. ellers er det jo det rene vilde vesten.

Daeko

Overclocker
Tilføjet:
09-06-2016 10:27:04
Svar/Indlæg:
3/0
Du "downloader" ikke filerne, du arbejder på dem i SharePoint og tjekker så ind når du vil have folk skal kunne se dine ændringer. Hvis du downloader filerne inden du arbejder med dem er der noget galt :)

Som du rigtigt nok siger så kræver det at man har faste procedurer for hvordan man gør tingene. Her hører jeg ofte at folk fejler med bl.a. SharePoint, fordi folk bruger det forkert. Men det vil jo være rigtigt for alle systemer.

SharePoint kan jo meget mere end at være "dokumentmappe", f.eks. har du jo hele Search delen som er utroligt effektiv.

Har arbejdet med SharePoint de sidste mange år efterhånden (udvikler/admin) og har både gode og dårlige ting at sige om det. Men det bliver vist en længere snak :)

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Daeko d. 09-06-2016 10:30:53.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 10:46:17
Svar/Indlæg:
3746/627
Kan det være fordi sharepoint kun understøtter MS doumenter.
Vi har eks. autocad filer og andre typer af dokumenter som ikke er MS.. Disse kan ikke åbnes og arbejdes med direkte i sharepoint. Disse skal downloades og uploades.

Som jeg ser search funktioner generelt så er disse jo kun nødvendige hvis man ikke har styr på sine dokument-struktur. Hvis man har styr på strukturen ved man jo hvor man finder sine dokumenter.
Vi har vel stadig en search-funktion i alm. windows miljø.

jeg ved godt man kan tilknytte tags på dokumenter i sharepoint.

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 10:56:00
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Sharepoint kan både være et røv produkt, men også et super stærkt produkt.
Jeg arbejder selv med det i forbindelse med ERP systemet Dynamics AX og man kan sidde mange timer, for at få det hele til at spille sammen. Men det viser egentlig bare, at Sharepoint er et stort produkt som kræver mange timer at sætte sig ind i og man skal arbejde med det dagligt, for at kunne administrere det til fulde.

I forhold til dokument håndtering er det et super godt produkt, pga. den fantastiske versions historik og hvilken bruger der har haft i en fil derfra. Som de andre siger, hvis du skal downloade filen inden, er der noget der ikke fungere.
Hele search delen deri fungere også super godt når man først har fået sat det korrekt op, med rigtig indexering og fornuftig database setup.

Når du siger faste procedurer har du helt ret i at det skal man altid have, for at få en struktureret arbejdsgang og ensartethed. Sharepoints versions styring er mest af alt et hjælpe produkt, til at gøre det mere overskueligt over hvem der har lavet hvad i hvilke dokumenter. Mange gør den fejl at de bare bruger Sharepoint og ikke underviser deres brugere i at bruge det til fulde, eksempelvis forskel på Major og Minor versions, notater til versionen, Check-in og Check-out, Lists, ovs.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 11:02:59
Svar/Indlæg:
3746/627
#5 så man skulle kunne arbejde direkte i filer på sharepoint uden at downloade dem?
også autocad filer og andre ikke MS filer?

Natal

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2016 11:23:26
Svar/Indlæg:
53/6
#6 ja det kan du, men skal sættes op til det. ud af boksen er det kun office filer det er tilgængelig, men kan konfigureres så alle filer kan redigeres i SharePoint. SP skal bare vide hvilket program der skal til for at redigere filen.

minetype skal konfigureres for fil typen.

flemmer

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 11:26:10
Svar/Indlæg:
6/0
Til dine autocad filer (og andre CAD filer) skal du da bruge vault... og vault kan fint integreres i sharepoint

https://knowledge.autodesk.com...

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 11:35:21
Svar/Indlæg:
3746/627
det er jo alt sammen fint.. Men HVOR ligger guleroden?? effektiviteten?

flemmer

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 11:49:34
Svar/Indlæg:
6/0
Altså hvis du kommer fra et stifindersystem uden revisions- og/eller versionsstyring så kan det selvfølgelig godt opleves som lidt overkill.
Men hvis du sidder i et flerbrugersystem hvor der er mange der tilgår og ændrer filer (især CAD-data) så undrer jeg mig over at I kan undvære en overordnet styring af filer?

I mit arbejde er det essentielt at revisionsstyre både dokumenter og CAD-data, idet vi udveksler dokumenter med eksterne, både underleverandører og kunder. Hvordan har I holdt styr på det tidligere??? Eller har det ikke været relevant?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af flemmer d. 09-06-2016 11:50:05.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2016 12:19:04
Svar/Indlæg:
3746/627
hvis vi tager CAD isoleret så er det allerede ekstremt standardiseret og struktureret. Det er en standard der hedder BIPS som har fungeret i mange år.
Dette kan sharepoint næppe ændre/optimere på?
Jeg har tidligere arbejde med noget der hed byggeweb.. Jeg ser ikke sharepoint som værende revolutionerende i forhold til dette!!?

Daeko

Overclocker
Tilføjet:
10-06-2016 12:18:00
Svar/Indlæg:
3/0
#4 angående search og mapper er det med at have en "normal" mappe/fil struktur helt forkert i SharePoint. Som du siger så er det tags der er vejen frem. Dermed får man en søgning og navigation som er meget mere effektiv og fleksibel end mapper.

#10 hvis man allerede har et system som er skræddersyet til ens behov så kan det måske være svært at argumentere for at indføre et andet (SharePoint). Men det kræver at man har indgående kendskab til begge for at lave den konklusion.

SharePoint kan tilpasses til alt, men det er selvfølgelig ikke altid den bedste løsning. Det kræver noget mere indsigt i jeres arbejdsgange :)

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2016 14:59:22
Svar/Indlæg:
3746/627
Kan man sige sharepoint er godt til folk som ikke har styr på deres stumper?
altså så de kan finde deres rod?
Har man alelrede en fin dokument-struktur er sharepoint ikke guds gave til menneskeheden?