Superbruger
Tilføjet:
12-06-2016 23:16:18
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg oplever efter at have ombygget min computer, at den ikke længere vil starte op (dvs. den gad en enkelt gang efter mange forsøg). Den eneste ændring er et nyt kabinet, en H100i v2 samt at jeg har fjernet mine to 3,5" HDDs, mit bluray drev og nogle blæsere (inkl. en stor 200mm).
Det der nu sker ved opstart er, at speakeren kommer med en meget svag bip lyd ca. hvert 3. sekund. Grafikkortets blæsere (7870 XT) prøver ved hvert bip at snurre, men går i stå igen. H100i v2 pumpen kører dog fint og det samme gør begge blæsere på radiatoren (LED logoet på pumpen lyser også kraftigt). Min blæser bagerst i kabinettet, som er forbundet via 4-pin header, tøver dog nogle gange med at snurre,
Efter at have set på specifikationerne på min aldrende Chill CP700M PSU, så kræver den minimum 1A load på hver af de fire 12V rails for at den kan fungere. Eftersom jeg kun trækker lidt strøm til en SSD og til et 7870 XT (2 x 6 pin), så kan jeg forestille mig at der ikke trækkes særlig meget strøm under POST (i hvert fald ikke på alle fire 12V rails). Jeg mistænker derfor PSU'en for at være synderen, især da den en sjælden gang gad at boote og virkede uden problemer.
Det jeg har prøvet at gøre for at udelukke PSU'en er, at fjerne al unødvendig hardware og blot efterlade CPU og RAM. Dette resulterede i samme fejl, men fjerner jeg derimod RAM, så går speakeren amok og bipper som en tyverialarm. Det tyder derfor på, at BIOS'en rent faktisk virker, men at systemet bare ikke får nok strøm. Gigabyte skriver også, at korte bip lyde betyder strømfejl, men spørgsmålet er så bare om I andre også mistænker PSU'en eller om I har oplevet samme fejl, men pga. noget andet?
PS: Det skal siges, at jeg også har haft hevet H100i pumpen/heatsinken af for at se om CPU'en mod alle odds kunne have rykket sig eller være blevet mast for meget. Det var dog ikke tilfældet.
Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Zorba d. 12-06-2016 23:19:35.