Strømproblemer - Gigabyte Z87MX-D3h

Bundkort / CPU d.  12. juni. 2016, skrevet af Zorba
Vist: 1276 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2016 23:16:18
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg oplever efter at have ombygget min computer, at den ikke længere vil starte op (dvs. den gad en enkelt gang efter mange forsøg). Den eneste ændring er et nyt kabinet, en H100i v2 samt at jeg har fjernet mine to 3,5" HDDs, mit bluray drev og nogle blæsere (inkl. en stor 200mm).

Det der nu sker ved opstart er, at speakeren kommer med en meget svag bip lyd ca. hvert 3. sekund. Grafikkortets blæsere (7870 XT) prøver ved hvert bip at snurre, men går i stå igen. H100i v2 pumpen kører dog fint og det samme gør begge blæsere på radiatoren (LED logoet på pumpen lyser også kraftigt). Min blæser bagerst i kabinettet, som er forbundet via 4-pin header, tøver dog nogle gange med at snurre,

Efter at have set på specifikationerne på min aldrende Chill CP700M PSU, så kræver den minimum 1A load på hver af de fire 12V rails for at den kan fungere. Eftersom jeg kun trækker lidt strøm til en SSD og til et 7870 XT (2 x 6 pin), så kan jeg forestille mig at der ikke trækkes særlig meget strøm under POST (i hvert fald ikke på alle fire 12V rails). Jeg mistænker derfor PSU'en for at være synderen, især da den en sjælden gang gad at boote og virkede uden problemer.

Det jeg har prøvet at gøre for at udelukke PSU'en er, at fjerne al unødvendig hardware og blot efterlade CPU og RAM. Dette resulterede i samme fejl, men fjerner jeg derimod RAM, så går speakeren amok og bipper som en tyverialarm. Det tyder derfor på, at BIOS'en rent faktisk virker, men at systemet bare ikke får nok strøm. Gigabyte skriver også, at korte bip lyde betyder strømfejl, men spørgsmålet er så bare om I andre også mistænker PSU'en eller om I har oplevet samme fejl, men pga. noget andet?

PS: Det skal siges, at jeg også har haft hevet H100i pumpen/heatsinken af for at se om CPU'en mod alle odds kunne have rykket sig eller være blevet mast for meget. Det var dog ikke tilfældet.

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Zorba d. 12-06-2016 23:19:35.
MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
12-06-2016 23:36:12
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du prøvet uden kabinet? Har CPU været ude?

Det kunne godt tyde på en dårlig strømforsyning. Måske er der en flink hwt'er i omegnen der vil låne dig en til test. Ellers skal du være velkommen til at låne min ekstra PSU.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2016 23:49:59
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har ikke prøvet uden kabinettet, men jeg tog CPU'en ud da jeg afmonterede køleren igen for lige at sikre mig, at den ikke var klemt flad pga. overspænding (jeg har spændt med fingrene og jeg er ikke håndværker, så det burde ikke ske selvom det er fingerskruer).

Jeg prøver lige at låne en anden PSU i morgen, eftersom jeg desværre ikke ligger inde med en, der har 4+4 pins til CPU'en.

PS: Det skal også nævnes, at hvis jeg hiver de 2 stk. 6 pin PCI-E stik ud af grafikkortet, så kommer der liv i blæserne på det. Desværre ændrer det ikke på resultatet.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
13-06-2016 00:08:13
Svar/Indlæg:
5039/109
Med CPU ude, så tænker jeg på bøjede pins. Det er noget jeg altid frygter, og der skal næsten intet til. Bare spidsen af fingeren lige rammer mens man lægger CPU'en i soklen er nok.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2016 00:50:30
Svar/Indlæg:
1142/59
Bundkort inkl CPU er blot flyttet til et nyt kabinet. CPU'en har ikke været taget ud før fejlen opstod. Det hele virkede også fint i det gamle kabinet.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2016 04:50:25
Svar/Indlæg:
3661/82
saa gfxkort blaesere drejer ikke hvis PCIe pwr er sat til,
men de blaeser fint hvis PCIe pwr ikke er slutte til gfxkortet ?

lyder som en kortslutnings fejl et sted. har du sikret du har sat alle afstand stykker korrekt ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 13-06-2016 04:59:50.

MVJ

Erfaren rotte
Tilføjet:
13-06-2016 05:59:27
Svar/Indlæg:
96/4
Lyder som kabinettet kortslutter bundkortet.
Desværre et ikke helt ukendt problem.
Har haft problemet med ny hardware i et gammelt Corsair kabinet.
Kontaktede forhandleren af bundkortet.
Og løsningen blev et nyt Phanteks kabinet

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2016 06:35:25
Svar/Indlæg:
1142/59
#5 #6: det er desværre også det jeg er bange for. Jeg har dog også taget front USB osv. fra, men det udelukker ikke en kortslutning forårsaget af pladen i kabinettet, som bundkortet er monteret på.

Jeg vil i aften lige prøve at fjerne H100i kølehovedet, så jeg også kan udelukke det som værende årsagen. Hvis det stadig ikke virker, så prøver jeg at flytte bundkortet tilbage i det gamle kabinet og sidst en anden PSU.

Jeg vender tilbage, når jeg forhåbentligt kender årsagen. Tak for svarene indtil videre.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2016 20:50:33
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har nu prøvet at starte systemet op ved at placere bundkortet på en papkasse (ingen plastik m.m.) samt tilslutte PSU'en og en lille kontakt som power knap. Jeg fjernede ligeledes H100i køleblokken, hvis nu det evt. var den som kortsluttede noget nær CPU'en. Desværre var resultatet præcist det samme og jeg har nu været bundkortet igennem for knækkede/bøjede pins m.v. for også at udelukke det.

Jeg er nu nået dertil, at det enten er PSU eller bundkort der kortslutter. Jeg hælder mest til PSU'en, især da der står, at den skal have minimum 1A load på hver af dens 12V rails, hvilket jeg ikke kan klare medmindre jeg bevidst kobler en masse unødvendigt hardware til. Det er selvfølgelig et forsøg værd, men så skal jeg godt nok koble en del blæsere til da alle mine 120mm blæsere trækker 0.16A.

PS: Det er denne PSU: https://www.chill-innovation.c...

UPDATE: Hvis jeg kun lader ATX stikket samt 4+4 stikket være tilsluttet bundkortet, så prøver speakeren at komme af med en lyd, men resetter derefter igen. Hvis jeg så i PSU'en kobler ekstra hardware på, så er det som om bundkortet ikke får strøm, så jeg f.eks. ikke kan holde min power switch inde for at slukke (skal i stedet slukke på PSU'en). Jeg kan derfor ikke forestille mig andet, end at jeg har en defekt PSU eller i hvert fald en PSU, som kræver et ret stort strømforbrug for at sætte gang i tingene.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Zorba d. 13-06-2016 21:12:10.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2016 22:05:02
Svar/Indlæg:
1142/59
Efter en masse forsøg på at få liv i den, så vågnede den og bippede som indikation på, at jeg ikke havde monteret et grafikkort. Jeg slukkede den så og prøvede at tænde den igen, hvilket så resulterede i "kortslutning" igen.

Jeg er begyndt at blive lidt i tvivl om, hvor vidt PSU'en er synderen eller ej. Jeg kan dog fremprovokere respons fra BIOS (speakeren) ved at fjerne RAM. Jeg kan også mærke på CPU'en, at den får strøm pga. temperaturen stiger.

Er der nogen der har et godt bud på, hvad fejlen mon kan være ud over en defekt PSU? Der er som sagt ingen bukkede pins eller andet uheldigt på bundkortet.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 20:24:37
Svar/Indlæg:
1142/59
Efter at have stået natten over uden strøm på, så ville den godt starte op to gange, men derefter gik den tilbage til det tidligere problem. Jeg oplever også, at når jeg engang imellem slukker den og alt stopper (blæsere m.v.), at den så kan finde på at starte op af sig selv igen efter 5-6 sekunder. Det kunne jo tyde på, at nogle af ledningerne kortslutter, præcis som hvis man koblede en ATX starter på (forbandt de grønne ledninger). Det kan dog ikke udelukkes, at kortslutningen sker på ATX stikket på bundkortet, så jeg er stadig i tvivl om, hvor fejlen skal findes, især da den altid reagerer på at jeg fjerner RAM. Hvis den ikke fik OK signal fra PSU'en, så burde BIOS'en jo heller ikke teste om der er monteret RAM?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
14-06-2016 21:01:13
Svar/Indlæg:
5039/109
Tror du skal låne en psu bare for at udelukke din egen.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 21:47:28
Svar/Indlæg:
1142/59
#11 Det tror jeg også. Hvis jeg lader den stå i endless POST loop, så kommer POST bip lyden (OK lyden) efter nogle resets, hvorefter skærmen tænder. Jeg når dog ikke at se BIOS'en pga. skærmen er lidt langsom, men derimod underscore tegnet, der står og blinker som om den prøver at boote. Et par sekunder derefter resetter den sig selv igen og står nu og looper 3-4 gange før den atter prøver at boote. Det er nu med alt det oprindelige hardware koblet til (undtagen de to harddiske) samt den tidligere Hyper 212 EVO køler.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 23:03:31
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har nu prøvet med en anden PSU, hvilket resulterer i samme fejl dvs. den booter efter 2-3 resets, men resetter så igen efter underscore tegnet har blinket nogle gange. Det må jo så betyde, at fejlen skyldes bundkort eller CPU, eftersom jeg allerede har prøvet med andre RAM, som jeg ved fungerer. Spørgsmålet er så bare, hvordan jeg lige finder ud af, hvilken af de to dele, der er problemet ud over at låne/købe et bundkort jeg kan teste CPU'en med.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
14-06-2016 23:05:31
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du clearet cmos? Bare lige for at få det ud af verden.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 23:10:24
Svar/Indlæg:
1142/59
Ja, CMOS er ryddet.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 23:19:59
Svar/Indlæg:
1142/59
Det er præcis det her der sker, dog ender jeg rent faktisk med at speakeren indikerer POST OK efter nogle forsøg:

https://www.youtube.com/watch?...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 14-06-2016 23:20:28.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
14-06-2016 23:22:46
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du kommet til at skrabe skruetrækkeren hen ad boardet da du monterede det i det nye kabinet? Det er set før.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 23:24:51
Svar/Indlæg:
1142/59
Dog ikke. Jeg er meget opmærksom på netop at undgå det, så der bliver brugt to hænder - en til at styre og en til at skrue 🙂

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2016 23:40:47
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg prøvede også lige at koble et tastatur til, hvor numlock også tænder op, så snart speakeren indikerer OK. Jeg kan dog ikke få adgang til BIOS'en selvom jeg trykker på tasten inden OK signalet kommer.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 14-06-2016 23:41:27.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2016 20:53:15
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg tror konklusionen er, at mine HyperX RAM (det ene eller begge moduler) på en eller anden måde er holdt op med at virke. Jeg har brugt gummihandsker ved flytning af bundkortet fra det ene kabinet til det andet, så det undrer mig at de ikke længere virker. Systemet booter dog nu med nogle reserve RAM (DDR-1333), hvor jeg inden da lige nulstillede CMOS igen for at være sikker.

Jeg vil prøve at teste de to moduler hver for sig, så jeg kan finde ud af, hvor vidt det er det ene eller begge moduler der fejler. Der er trods alt stadig garanti på dem, hvilket der heldigvis også er på bundkortet pga. HwT/Gigabyte kampagnen der forlængede garantien 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Zorba d. 15-06-2016 20:54:29.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2016 21:14:20
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg fandt "synderen". På en eller anden måde var der mast støv ned i den ene RAM sokkel, som jeg tilsyneladende fik flyttet lidt rundt på ved at hive RAM ud igen og igen. Nu har jeg så helt fjernet det og begge HyperX modulerne fungerer igen. Det er blot endnu et argument for at have investeret i et kabinet med støvfiltre, selvom der var tale om en minimal mængde støv.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2016 21:07:22
Svar/Indlæg:
1142/59
Lige en opdatering: Det viser sig desværre, at problemet ikke er forsvundet. Den vil netop ikke boote, såfremt jeg tager strømmen fra den. Hvis jeg derimod tager strømmen, hiver CMOS batteriet ud og resetter, så kan jeg få liv i den igen. Hvis jeg så kun rebooter dvs. ikke noget med at slukke helt ned, så fortsætter den med at virke. Så snart jeg så lukker helt ned, f.eks. via power knappen, så kan jeg ikke få liv i den igen før jeg fjerner batteriet og resetter igen.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at bundkortet har et kredsløb, som ikke nulstilles korrekt, når systemet slukkes og derfor ender i en forkert tilstand. Det er dog rent gætteri, så jeg vil afvente et svar fra Gigabyte.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2016 13:01:48
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har endnu ikke hørt noget fra Gigabyte, men nu er jeg kommet frem til et workaround der får den til at starte hver gang:

1. Sluk for PSU'en
2. Reset CMOS
3. Tænd for PSU'en
4. Tænd for bundkortet
5. Afvent at den resetter systemet én gang (AUTO indstillinger, så den skal først finde nogle passende værdier)
6. Vælg "Load Optimized Defaults", når den kommer med beskeden om at CMOS er nulstillet

Så snart ovenstående er gjort, så kan jeg reboote lige så tosset jeg vil uden at den går død. Hvis jeg derimod vælger at lukke helt ned, så er det forfra med ovenstående.

Jeg har nu prøvet med to forskellige PSU'er, to forskellige GPU'er samt tre forskellige sæt RAM. Jeg har ligeledes testet hardwaren uden kabinet, fjernet al unødvendig hardware samt prøvet med et nyt CR2032 batteri. Desværre har det ingen effekt.

Det skal siges, at når systemet rent faktisk virker, så booter den fint Windows 10 og Xubuntu 16.04 og selv under load er alt i orden. Jeg har derfor ingen anelse om, hvad der kan være galt med bundkortet, men det håber jeg Gigabyte har. Jeg fortsætter derfor med at skrive i denne tråd, indtil der er en løsning på problemet (om det så bliver et nyt bundkort må tiden vise).

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2016 19:51:02
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har nu indsnævret fejlen til front panel connectoren, hvor PWR BTN på en eller anden måde deler kredsløb med CLR CMOS, selvom bundkortet testes uden kabinet. Det burde derfor ikke skyldes statisk elektricitet og jeg har selvfølgelig ikke monteret PWR BTN kablet på de to CLR CMOS pins. De to CLR CMOS pins sidder dog utroligt tæt på connectoren, så mit bedste bud er at de to kobberbaner på en eller anden måde forstyrrer hinanden.

Jeg har her til sidst lige undersøgt, hvor vidt der skulle være skader på bundkortet i det område, men alt ser fint ud på både forsiden og bagsiden. Jeg er dog i stand til at starte bundkortet, hvis jeg prøver at rydde CMOS, hvilket ikke er alt for heldigt.

Eftersom jeg ikke gider at vente meget længere på at kunne bruge min computer igen, så har jeg valgt at investere i et nyt bundkort. Jeg sender så mit nuværende retur til Gigabyte, hvis der stadig er garanti på.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
24-06-2016 23:55:37
Svar/Indlæg:
1142/59
Som afslutning på tråden, så har jeg nu monteret et ASUS Z97M-PLUS, som kører uden problemer.

Jeg har stadig ingen idé om, hvad der skete med det gamle andet end at det kortsluttede nær front panel connectoren/de to CMOS chips (der er som sagt ingen synlige skader og der blev brugt gummihandsker til flytning/montering). Jeg undersøger derfor i weekenden om der stadig er garanti på for i så fald, så ryger det en tur forbi Gigabyte.