Ny primær disk og reinstall Win7 - fremgangsmåde?

Software d.  15. juni. 2016, skrevet af BlingBling
Vist: 1214 gange.

BlingBling
 
Superbruger
Tilføjet:
15-06-2016 05:33:24
Svar/Indlæg:
198/26
Hej HWT brugere,
Jeg står overfor at skal skifte min primære harddisk (80GB SSD) til en større (500GB SSD). I den forbindelse skal jeg reinstallere mit windows 7 på den nye primære disk og efterfølgende er det planen at jeg vil opgradere fra Windows7 til Windows10 mens det stadig er gratis frem til 31. juli.

Det er meget lang tid siden jeg har gjort en lignende manøvre og vil høre om der er nogen der kan fortælle den smarteste måde at gøre dette på step-by-step?

Den disk der for nuværende er primær disk med windows7 installeret tænker jeg at fortsætte med at bruge som sekundær lager disk. Derudover har jeg en 1 TB lagerdisk.

Sig til hvis I skal bruge yderligere info om mit system eller lignende.

På forhånd mange tak!
MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
15-06-2016 08:14:55
Svar/Indlæg:
5039/109
Du kan også klone den og efterfølgende opgradere til Windows 10, og efter det vil jeg foreslå at du laver en clean install af Windows 10.

Først kloner du disken med fx Macrium Reflect, her efter opgraderer du til Windows 10, henter Microsofts media creation tool og vælger at lave enten en ISO fil eller en USB stick.

Kloningsværktøj:
http://updates.macrium.com/ref...

Microsoft media creation tool: http://go.microsoft.com/fwlink...


scummy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2016 08:53:28
Svar/Indlæg:
267/20
I store træk gør jeg næsten altid som #1
Dog cloner jeg og gemmer den gamle disk som "backup" med Windows 7
Just in case
Held og lykke med missionen


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
15-06-2016 09:11:05
Svar/Indlæg:
5039/109
Tag stik ud af alle andre diske end system disken når du laver en ny install.

Grunden til du skal gøre det som jeg beskriver er at Microsoft danner et ID ud fra dit hardware, og risikoen er der for at dit ID bliver ændret hvis du skifter SSD efter du har opgraderet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 15-06-2016 09:14:28.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2016 14:10:31
Svar/Indlæg:
2131/173

Hvis du ikke skal bevare filer, kan du lave en clean install med din 7-kode på 10.
Brug media creation tool, som Madsen også nævner.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
15-06-2016 15:40:54
Svar/Indlæg:
755/6
jeg gøre også lige som #2 .Brug den gamle som backup..Men bruger minitool partition wizard.🙂


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
15-06-2016 16:36:31
Svar/Indlæg:
387/40
Jeg gad nok ikke at klone den gamle først. Lav en USB med MS media creation Tool, smid den nye disk i (evt Pil stik ud af den gamle) smid en helt clean installation af Win 10 på den nye disk.
Derefter kan du formatere den gamle.

Hvis du har filer på den gamle der skal gemmes så smid dem på din lager disk.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2016 19:35:36
Svar/Indlæg:
1118/24
Brug Windows image/backup

Og brug: minitool partition wizard clone

Installer win på ny disk. Når du får muligheden for gendan for image, gendan. Derefter bruger du minitool til at ændre dine partions så du kan bruge hele din nye disk.
Done.


BlingBling
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2016 03:46:32
Svar/Indlæg:
198/26
Tak for jeres mange input. Har dog lige "lidt" uddybende spørgsmål.

@MazdaMadsen. Er det korrekt forstået at jeg skal klone den eksisterende Win7 installation til den nye disk for at undgå at bruge en ny Windows aktiveringskode fordi jeg har skiftet HW? Eller er der en anden grund?

Hvis jeg forstår jeres input korrekt så skal jeg gøre følgende (beklager men kan godt lide at få tingene skåret ud i pap - tror jeg blev tabt på gulvet som spæd 😕 ):
1. Lav en klon af min nuværende primære disk der har Win7 installeret. Dette gøres ved at bruge Macrium Reflect.
2. Lægger klonen over på den nye disk.
3. Lukker systemet ned, tager stikket ud af den nuværende primære disk og sætter den nye disk som primær og starter systemet op.
4. Med den nye disk kørende med den gamle klon af Win7 laver jeg nu en opgradering til Win10.
5. Når der er opgraderet til Win10 skal jeg foretage en ny clean install af Win10.

Er det korrekt forstået??

Så lige et bonus spørgsmål. Hvordan laver man bedst en clean install? Synes jeg har bøvlet med dette år tilbage, da Windows ikke er så glad for at man vil formatere det drev som Win er installeret på.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2016 06:08:21
Svar/Indlæg:
755/6
Du lægger ikke klonen over på den nye disk fordi den nye disk ER klonen. Du har faktisk 2 identiske diske den nye disk og så den gamle, begge med Windows 7.Tager den gamle disk ud af pc og start op med den nye disk.Start pc med Windows 10 dvd og vælge upgrade.
Når du vælger upgrade så vælger du clean install. Windows 10 burde så find og bruge din gamle Windows 7 seriel key til installationen. Hvis noget går galt under installationen har du jo et backup med din gamle Windows 7 som du kan klone igen. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af clokker d. 16-06-2016 06:10:56.


mazertm
 
Overclocker
Tilføjet:
16-06-2016 08:32:44
Svar/Indlæg:
214/12
#8 drop klonen det da for bøvlet og det er da federe og hurtigere at få et nyt frisk windows nu hvor du alligevel er i gang.

Tag alle diskene ud af din maskine og smid den nye i så den sidder alene i maskinen. Derefter installér windows 7. Grunden til du skal tage de andre diske ud er at du risikerer at bootloaderen bliver installeret på én af de andre diske hvilket er meget upraktisk hvis du en dag formatere en af dine data diske, så kan du ikke starte windows op da du har slettet bootloaderen. Bootloaderen er den der har styr på hvor dit windows ligger og hvordan det skal boote.

Efter Windows er installeret og du har sat det op som du ønsker så giver det først mening her at lave en klon som du så kan bruge næste gang du vil lave en hurtig frisk reinstallation. Hvis du gider bruge tid på det.

Sæt dine data diske tilbage i maskinen når du er færdig og formater din gamle 80gb ssd.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2016 09:44:16
Svar/Indlæg:
1118/24
#10
Det er en lettere primitiv løsning du foreslår, og man vil komme til at skulle opdatere i forholdsvist lang tid. Desuden vil et image lave computeren helt præcis som det den var før.

#0
Jeg vil på stærkeste råde dig til at lave image/klon. Metoden/vinklen vil jeg lade dig om.
Dog som jeg beskriver i #7 vil du højst sandsynligt få brug for minitool partion wizard eller lignende, da når man kloner til en større harddisk, kan det ske at kloningen sætter din nye større disk til samme kapacitet som den originale.


#12
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2016 11:30:01
Svar/Indlæg:
709/10
Hvorfor holder I alle det ikke lidt mere simpelt ?

Sæt din nye SSD i, tag alle andre diske fra, installer fra enten media eller USBstick direkte win 10, og opdater, brug koden fra win 7.

Når alt er gjort, så sluk og tilslut dine andre diske/SSD 1 for 1.


phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2016 11:52:55
Svar/Indlæg:
492/0
Microsoft frigav en opdatering sidste år, som gør det muligt at lave en clean-installation af Win10. Dvs. bruger man et opdateret installationsmedie, så behøver man ikke opgradere 7'eren først.


BlingBling
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2016 05:37:25
Svar/Indlæg:
198/26
Hey phansen, hvad mener du med opdateret installationsmedie?


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2016 10:28:19
Svar/Indlæg:
2131/173


14
phansen refererer til hvad der eks. er beskrevet i nedenstående link-

http://www.howtogeek.com/22434...

Som tidligere nævnt; hvis du evt. ikke er tilfreds med Windows 10, kan du med fordel bruge opgraderingsmetoden, den gør det muligt at lave et roll back til Windows 7.

Og som en bette bonus-information:
Hvis du eks. får nyt grej, kan du flytte Windows 10 fra din gamle maskine til en ny, ved blot at formatere din HDD/SDD, installere Windows 7 med den originale key, og efterfølgende opgradere til Windows 10.
Det er ikke officielt understøttet; men det virker.
Jeg har gjort det på to maskiner.

Og inden jeg keder dig ihjel, skal du lige være opmærksom på at den gratis opgradering er historie efter 29/7 2016, dvs i næste måned.




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 22-06-2016 10:37:59.