Opgradering af Windows 7 til 10, hvad gør man?

Software d.  16. juni. 2016, skrevet af Gripen90
Vist: 1096 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
16-06-2016 22:06:17
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg ved det er et ret "noob" spørgsmål, men ikke desto mindre har jeg ikke erfaring med opgradering af Windows 7 til Windows 10, så derfor har jeg et par spørgsmål da jeg har lovet min lillebror med at lave opgraderingen.
Det er meningen at det skal laves som "opgradering" og ikke nyinstallation (det har jeg dog kendskab til), dvs at mapper med film, billeder, musik og samt spil og enkelte programmer gerne skal forblive uden at blive slettet, det er super vigtigt for ham. Men hvordan laver Windows 10 denne opgradering? Hvad bliver gemt og hvad bliver slettet?
Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg laver opgraderingen for ham så jeg netop ikke kommer til at slette noget og så kommer til at høre for det? 🙂
Er det vare at sige opgrader til Windows 10 og så ligger ellers alle filer mv der i forvejen, så der blot skal opdateres drivere til bundkort, lydkort, netkort og grafikkort?
NightBreaker

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2016 22:18:20
Svar/Indlæg:
857/27
Har set en del gange det et gået godt og en del gange hvor det er gået skidt.

Der hvor det bare er godt som det skulle er alt i windows 10 alle ting er der og alt ser ud som en ny windows 10 installation.

Der hvor det ikke er gået godt, ser windows 10 ud som noget mix af windows 7 og windows 10, en mærkelig mix af ting der ligger det forkerte sted. Det var dog muligt at rulle det hele tilbage uden problemer.

Det bedste er at lave alt fra bunden (som altid), eller i det mindste havde lavet backup af alt.

Det gratis update udløber den 29 juli i år. Bare til ekstra info.
http://windows.microsoft.com/d...

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2016 22:22:29
Svar/Indlæg:
3799/43
Da jeg opgraderede min fars laptop var der ingen problemer, alt kom med over i windows 10, også office 10 selvom at det er lidt gammelt.

Så der var ingen problemer. Det kan dog være en god ide' at installere nye driver til bundkort og gfx.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2016 22:30:01
Svar/Indlæg:
1881/22
Bare sørg for at tage backup af alt det vigtige inden.
Der er altid en risiko ved at opgradere et OS.

Ellers er der ikke det store i det.
Opgrader -> og så lav en fuld driver update bagefter. Mangler du drivere til Win10 kan du prøve med dem til 8.1, de virker ofte som nødløsning.

jønner

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2016 23:17:59
Svar/Indlæg:
1084/13
har prøvet det nogle gange uden problemer
bare hent programmet på siden her og kør det
https://www.microsoft.com/da-d...

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
16-06-2016 23:34:10
Svar/Indlæg:
15982/637
#1 Ok. Jeg flytter de essentielle mapper over på en anden HDD i systemet, så de i de mindste er sikre og så kører jeg opgraderingen.
Han vil gerne have win 10 inden den gratis opgradering udløber... Jeg overvejer lidt at gøre det samme. 🙂

#2/3/4 super. Tak for svarerne.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2016 03:57:03
Svar/Indlæg:
2131/173

Jeg er spændt på om du rammer 99-syndromet på din opgradering.
I installationsprocessen får du muligheden for at vælge om du vil bevare filer osv, de gange jeg har gjort dét, har jeg mildt sagt fortrudt det.
Opgraderingen tager en evighed i sammenligning med en ren installation, og den eneste fordel jeg kan se i den måde at gøre det på, er muligheden for at lave et roll-back til 7.

Og ærligt talt - har din bror først prøvet 10, forstår han ikke at han ikke at fik det noget tidligere.

Mht. min 99-reference, prøv eksempelvis at se følgende link.

http://answers.microsoft.com/e...

spies_sparks

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2016 05:46:38
Svar/Indlæg:
849/30
#0 Hvis Windows er blevet aktiveret med en gyldig nøgle, kan du faktisk lave en ny Windows 10 installation, som kan du aktivere men en fil fra den gamle installation.

Det gjorde jeg, da jeg skulle skifte fra Windows 7 til det nye 10. Jeg fulgte denne vejledning ( godt nok nogle mdr. siden ): http://www.ghacks.net/2015/08/...

Håber det virker for dig / jer også. Det er i hvert fald værd at prøve.