Spørgsmål vedr. GPU core/mem clocks

Overclocking d.  17. juni. 2016, skrevet af morpfve
Vist: 1371 gange.

morpfve
 
Overclocker
Tilføjet:
17-06-2016 01:15:48
Svar/Indlæg:
45/1
Hey HWT

Jeg er efterhånden en erfaren overclocker, dog mest kun på CPU delen, eftersom de spil jeg har spillet ikke har haft en FPS under 60, og derfor var der intet behov for at gøre det.

Jeg ved udmærket godt at core volt og varme er noget der kan reducere levetiden og evt. skade grafikkortet hvis et af de nævnte punkter bliver taget for langt.

Men mit spørgsmål er så om man på nogen måde kan skade GPU / VRAM bare ved at ændre på deres clocks alene? - altså ingen ændringer i volten overhovedet. Selv i de meste ekstreme tilfælde, hvor man bare satte clocksne så højt som programmet tillod? Driveren ville selvfølgelig crashe af det, men det er bare i princippet at jeg nævner det.
noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2016 07:36:11
Svar/Indlæg:
3321/21
Det vil jeg ikke mene der kan ske noget ved, det er i hvert fald ikke lykkedes mig at skade noget 🤡

Selv med permanente overclocks med ekstra volt til stort set alle dele i systemet, har jeg ikke kunnet spore reduceret levetid nogle steder.

Der er selvfølgelig altid en undtagelse, men så vil jeg vove og påstå at hardwaren, uanset hvad, ville dø før eller siden pga en medfødt defekt.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
17-06-2016 08:58:48
Svar/Indlæg:
5039/109
Man belaster tingene mere ved højere clocks. Jeg har dræbt nogle RAM på et 9600pro i sin tid. Clockede dem indtil der kom artefakter, og efterfølgende skulle jeg skrue længere og længere ned for frekvensen for at der ikke kom artefakter. Til sidst var de permanente.

Med det sagt, så er det ikke noget jeg har oplevet siden, og har overclocket en del.


Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
17-06-2016 09:07:34
Svar/Indlæg:
337/41
Af nysgerrighed:
Temperaturen stiger vel hvis man sætter core clock op? Selvom man gør det uden højere voltages?


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
17-06-2016 09:11:24
Svar/Indlæg:
5039/109
#3, det gør den. Du kan sige at CPU'en er tændt i længere tid ved højere clock fordi der kører flere pulser igennem den pr tidsenhed.


Formanden
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2016 10:56:47
Svar/Indlæg:
286/9
#3: Temperaturen og watt-forbruget stiger lineært med frekvensen, men eksponentielt med spændingen (volt).


alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
17-06-2016 15:33:52
Svar/Indlæg:
346/14
Hvilket grafikkort har du?

Ingen nVidia kort forlader deres AIB partnere, med eller uden factory overclock. Før nVidia har godkendt kortet, men også at der i bios på grafikkortet ikke er mulighed for, at skrue clockhastighed og OV højere end, at det ikke er til skade for GPU og RAM, men dermed ikke sagt at det ikke kan forkortet levetiden. Så med mindre, at du har flashed din bios med en costum firmware, der gør det muligt, at skrue højere op, end det f.eks. er tilladt i MSI Afterburner. Skulle der ikke kunne ske den store skade på kortet.

Evt. se https://www.youtube.com/watch?...
JayzTwoCent: How to Overclock a Video Card - Beginners Guide :)

God Weekend