Lære VMWare

Diverse d.  20. juni. 2016, skrevet af DanielPT
Vist: 1056 gange.

DanielPT
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2016 11:39:11
Svar/Indlæg:
204/90
Hej alle.

Jeg synes det lyder meget spændende med VMWare og kunne godt tænke mig at lære dette.

Nogen der kan komme med gode råd til hvordan man begynder?
Jeg har en windows server 2012 kørende som jeg kan rode på.

Mvh Daniel og tak
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2016 11:46:09
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg aner intet omkring VMWare, så hvis jeg skulle starte så ville jeg umidelbart starte på google.com.


Slangefar
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
20-06-2016 11:53:45
Svar/Indlæg:
16/0
VMware kan køre på mange ting. Det afgørende er at have en del kerner i sin(e) CPU(er), meget hukommelse (RAM) og gerne flere netkort. Din Windows server kan have Hyper-V mulighed og du kan så starte med det 😉


Slangefar
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
20-06-2016 11:59:27
Svar/Indlæg:
16/0
Så vidt jeg husker startede jeg med at læse "VMware for dummies" gratis på nettet som PDF-fil.


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2016 12:02:23
Svar/Indlæg:
157/0
Muligvis jeg læser det forkert .. at du vil rode med det på din server2012 ... MEN .. vmware er linux baseret - ESXi som er deres gratis du kan lege med ...

Du skal jo ominstallere/formatere maskinen for at gøre det .. Så kan du installere din server2012 under ESXi ... Det er jo netop pointen med systemet at du har dit 'raw metal' underliggende din linux kerne .. og derpå kan køre 117 os'er samtidigt i virtuelle maskiner ..

Virker ud fra din #0 post til at du havde overset den detalje?? ..

og derefter - bare klø på .. det er nemt at lære hvis man har en anelse IT snilde .. de mere avancerede ting afsløres nemt ved google søgninger efterfølgende ..


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2016 13:41:00
Svar/Indlæg:
772/65
#4 eller bruge VMware workstation.

Men ellers er jeg enig i det med bare at klø på!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kadett87 d. 20-06-2016 13:42:22.


DanielPT
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2016 13:45:17
Svar/Indlæg:
204/90
Mange tak for jeres svar :)

Jeg har googlet og har fundet nogle ting at læse det var mere nogle generelle råd og hjælp til at komme igang. Min server er en i5 6400T og 16 ram.

Ja jeg opdagede for sent at jeg skulle have installeret VMWare først. Ville være meget ked af at begynde forfra pga. tid.

Men jeg har forstået det sådan at VMware workstation ikke bidrager med så meget da man ikke benytter dette i virksomheder osv.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2016 13:53:33
Svar/Indlæg:
2246/14
Ellers kan du jo lege med hyper-v ? det kan man installere efter windows. Det er også en bare metal hypervisor, den skjuler det bare godt.
Dog er det mest interessante ved virtualisering jo at man kan migrere virtualle servere fra fysisk server til en anden. Det kræver et lidt mere kompliceret setup (typisk noget SAN/iSCSI) og flere fysiske servere.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2016 13:54:34
Svar/Indlæg:
2246/14
I øvrigt vil jeg lige nævne at esxi snildt kan boote fra USB, så du kan køre det som en "live" disk, og så bare boote windows når du er færdig med at lege.


DanielPT
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2016 14:00:47
Svar/Indlæg:
204/90
Ja jeg fornemmer bare at man mest bruger VMware? :) Slangefar har du et link til den du læste?

Jeg vil da lige kigge lidt mere på esxi.


Slangefar
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
20-06-2016 14:22:21
Svar/Indlæg:
16/0
Ups PDF filen hed vist noget andet. Den giver en glimrende overordnet overblik i alle mulighederne i WMware set fra en virksomheds side.

http://campaign.vmware.com/img...

Du kan måske ikke bruge linket, da man vist skal registreres først. Hvis du evt. sender en mail adresse som PM, kan jeg sende dig en kopi af PDF filen.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med Hyper-V. Skal det absolut være VMware ville jeg starte med en (købe) Workstation licens som kan startes under din Windows.

ESXi kører mig bekendt frit i 60 dage og så begrænser den mulighederne og bliver en fri licens.


#11
Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2016 14:48:43
Svar/Indlæg:
157/0
Siger man vmware workstation kan du lige så godt tage noget som VirtualBOX der er gratis .. Jeg går ud fra du skal lære det i forhold til at forbedre dine chancer på arbejdsmarkedet .. og så ER det ESXi (vSphere/vCenter og lignende) vi taler om - end of story .. Haha ..

Anyhow, den gratis er gratis .. du kan enable highend funktionerne der kræver licens i en trial som vistnok varer , ja 60 dage .. Men gør du ikke det så forbliver den gratis ..

Skal du lære om ting relateret til større firmaers brug af den så er du ude i at aktivere den trial samt installere vCenter også som administrerer din(e) ESXi installationer ...

Ligeledes kan du godt boote den fra USB som nævnt .. Men du kan jo intet bruge den til hvis du ikke tilføjer et datastore til dine virtuelle maskiner - og det involverer at omformatere eksisterende disk(e) eller tilføje ny disk.


Mikkel1242
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2016 21:13:43
Svar/Indlæg:
230/15
#0
Jeg arbejder med begge i dag på mit arbejde.
Vi er ved at gå fra VMware til Hyper-V.
VMware er det som rigtig mange virksomheder bruger og det er meget lige til.
Hyper-V kan du finde på din WS 2012 og det er bare en feature du slå til.
Den giver de samme basisk funktioner som en VMware vil give dig.
Hvis dit mål er alt kunne bruge det du lærer i firma brug vil jeg sige gå efter VMware men er det for at prøve noget af det og bare leje rundt med noget af det så tag Hyper-V.

Lille note er at man kan aktivere Hyper-V på sin Windows 10 maskine og rode rundt med det lige som VMware workstation og VirtualBOX


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2016 21:16:32
Svar/Indlæg:
1500/79