Her er lidt matematik/gaade som er mine favoritter og jeg har brugt dem en del baade til AD&D samt ansaettelse af folk da jeg syndes de afsloere en del om folks tankegang.
De 2 nemme som opvarmning
Opg.1: Hilllery og Trump skal endelig op til den endelige afgoerels i præsident racet. Ved sidste pol havde hillery 45% af vaelgerne og Trump havde resten. Ved selve valger viser det sig at Hillery rent faktisk fik 10% flere stemmer and hvad sidste pol viste.
Hvem vandt?
P.S. den med fleste stemmer vandt der er ikke tale om trick spoergsmal om hvor de er placere eller resten af USA elendig korrupte vaelger optaellings mekanismer
Opg.2: De staar 3 krukker foran dig. I den ene har jeg lagt 2 stykker soelv. I den anden har jeg lagt 1 guld og 1 soelv stykke. I den tredje har jeg lagt 2 stykker guld.
Krukker er tilfaeldig placet foran dig uden du ved hvilket der har hvad i sig. Du raekker haanden ned i en tilfaeldig krukke og traekke en guld klump op.
Hvad er sandsynligheden for at den anden klump i den samme krukke ogsaa er et stykke guld ?
Den svaere:
en mand kommer ind på en kro. Han kommer godt i snak med kroværten, og snakken falder hen på børn. Manden finder ud af at kroværten har tre døtre. manden spørger om alderen og kroværten svare kryptisk: "produktet af deres alder i år (ganget med hinanden) er 72".
Mander siger at at der er ikke nok information og han skal have er tip til. kroværten svare så: "summen af deres alder (lagt sammen) er det samme som husnummeret på døren overfor os, på den anden side af vejen".
Manden går ud og kigger og vender tilbage og siger:" det er heller ikke nok infomation, du må give mig et tip til". Kroværtne siger så:" min yngste datter kan godt lide is". "Nåååh" Svarede mande "så ved jeg godt hvor gamle de er".
hvor gamle er kroværtens tre døtre ?
Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 23-06-2016 17:39:13.
Ang. valget kommer det an på om det er 10% af hendes 45% eller 10% af total. Fremgår ikke klart af teksten. Første tilfælde vil trump vinde, andet tilfælde hende.
andet spøgsmål: 50%, da der kun er 2 krukker med guld, og du har dermed udelukket den tredie krukke, og derfor er det 50/50 om det er guld eller sølv den anden klump.
tredie: Der er ikke info/værdier nok til at stille en ligning op. (Mangler husnummeret) Men ud fra første og sidste info, vil jeg sige 3, 4 og 6 år.
2 6 6 er mit umiddelbart gæt(hvilket lige som i 2 giver husnummer 14, selv om nummeret ikke er oplyst. Men der er jo masser af andre muligheder, og tvillinger er jo ikke udelukket
ad 1 Læser det som 45% + Trumps andel = 100% (så Trump =55%) og antager at Trump stadig får resten af stemmerne (ingen blanker mv. og samme stemmedeltagelse. 10% flere stemmer end sidst; det er +10% af 45% flere = 49.5%. 10% flere stemmer af de 100% = 55% (men sådan læser jeg ikke teksten)
ad 2 50% - der er kun 2 krukker at vælge mellem. Og enten trækker du guld eller sølv. (dette er en variation af gåden om "de 3 døre")
ad 3 Mener heller ikke den kan løses uden at kende husnummeret overfor (da det ellers er en rimeligt ligegyldig info - andet end ulige eller lige - som man heller ikke kender) Vi kender således kun produktet; eks. 1*2*36 = 72 (næppe sandsynligt med den spredning) 1*3*24 = 72 2*3*12 = 72 3*4*6 = 72 1*4*18 ...
grunden til at husnummert ikke kunne give ham svaret er at der var flere svar til pigernes sammelagte alder, og derved var der 2 svar muligheder til pigernes alder
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af morteng d. 23-06-2016 20:20:30.
grunden til at husnummert ikke kunne give ham svaret er at der var flere svar til pigernes sammelagte alder, og derved var der 2 svar muligheder til pigernes alder
Husnummeret har sikkert givet ham noget at gå efter - men vi har IKKE den info og derfor mener jeg ikke den kan løses på nuværende info.
Ny Bruger
Tilføjet: 23-06-2016 23:47:38
Svar/Indlæg:
1/0
Nummer to oplysning giver i sig selv ikke noget. Men kombineret med nummer tre fortæller den os at husnummeret gav anledning til to svarkategorier: en hvor der ikke er en pige der er yngst, og en kategori hvor der er en der er yngst.
Den første slags er der ikke mange af. 3, 3, 8(14 i sum) er en af dem, og den eneste hvor der er en tilsvarende løsning i kategorien hvor der er en der er yngst. Altså er pigerne 2, 6, 6 år og huset overfor er nummer 14.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rasmusvhansen d. 23-06-2016 23:49:37.
Opg1: Hillery haer 49.5% hvis Trump har resten har han 50.5% og vinder. Det der er tricket til denne opgave er at kende forskel paa procenter ( som opgaven brugte) og Procent point. Procenter arbejdet altid i forhold til noget. hvis man blot ligger dem sammen som om det var point hedet det altsaa procent point.
45% + 10% mere - 49.5 45% + 10 Procent points mere = 55%
opgaven ligger i familie med den kendte " hvad er 1+1+1*0" hvor mange folk vil svare 0 fejlagtigt
Opg2: Svare er 2/3 eller 66% problemet i denne opgave er at folk vil fokusere paa statistikken med krukkerne hvilket ikke er afgoerende for sagen. vi har allerede valgt en krukke og vi har allerede trukket guld. der er altsaa 3 ting muligt situation - vi har trukket guld klump 1 som har en soevlklump som partner - vi har trukket gulklump2 som har guld klump 3 som partner - vi har trukket guld klump 3 som har guldklump 2 som partner
altsaa der er 2 ud af de 3 guld klumper der har en partner ergo er de 2/3 vahancer for den guldklump vi trak har en partner
vi kan ogsaa set det med krukker vi ved at krukke med 2 soevlstykker slet ikek er paa tale
saa har vi 2 krukker tilbage der er en guld klump i en krukek og 2 guld klumpper i en anden krukker vores guld klump har altsa 1/3 chance for at komme fra krukken med 1 guld klump og 2 chancer for at gomme fra krukken med 2 guld klumper.
Den svaere: Det korrekt svar er 2 6 6
Opgaven er er svaert fordi den faar folk til at fokusere paa doernummeret, men doernummerry er i sig selv ybetydelig infotmation. Det man skal tage fra information er at det ikke er nok at kende den.
hvis vi starter fra starten saa ved vi at alderen i aar multipliceret er 72. Det har foelgende muligheder
ok ikke helt nok informatin som manden korrekt siger naeste info er saa at summen er hus nummeret som vi ikke kender men vi ved at manden ikke kan finde ud af deres alder alene paa den baggrund
Det eneste de doernummer kunne have vaeret og stadigvaek skabt tvivl er 14. hvis doernummeret havde vaeret en hvilket som helst af de andre summer havde det vist en unikt alders kombination. Saa tilbage har vi kun:
2 6 6 = 14 3 3 8 = 14
naeste information er den yngste datter. ergo at der er en som er yngre end alle andre. Det eksistere kun i et tilfaelde
2 6 6
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 24-06-2016 16:18:17.
Dog kan svaret til opgave 3 også være 3 3 6 da der kan fødes børn med under et års mellemrum. Og ved tvillinger er der altid en der et født før den anden 🤡
opgave 2 fatter jeg ikke du for til 2/3 da kun den ene har 2 guld klumper i .
De staar 3 krukker foran dig. I den ene har jeg lagt 2 stykker soelv. I den anden har jeg lagt 1 guld og 1 soelv stykke. I den tredje har jeg lagt 2 stykker guld.
Krukker er tilfaeldig placet foran dig uden du ved hvilket der har hvad i sig. Du raekker haanden ned i en tilfaeldig krukke og traekke en guld klump op.
Hvad er sandsynligheden for at den anden klump i den samme krukke ogsaa er et stykke guld ? så chancen her kan her da næppe være 2/3 dele 🙂