Nyt system / brug for lidt hjælp til sammensætningen.

Bundkort / CPU d.  27. juni. 2016, skrevet af sson
Vist: 957 gange.

sson
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 14:52:58
Svar/Indlæg:
61/27
Hej folkens.

Skal til at samle et ny gamer til en kammerat som trænger til noget nyt udstyr.
Det er dog et par år siden jeg sådan rigtigt har fulgt med i hardware markedet.

Jeg har fundet lidt sager frem, som jeg tænker er inden for det prisleje vi taler om.

Han ligger allerede inde med et grafikkort (GTX 770) og en lager harddisk, så disse ting skal der ikke tænkes på. Desuden har han også et kabinet. Dvs. de ting der skal til er:
CPU, Bundkort, RAM, SSD og PSU.

Så jeg tænker:

CPU: Intel I5-6600K. Er det ikke den CPU som er the shit lige nu, eller hvad?

RAM: Kingston HyperX 16GB DDR4.

BundKort: ASUS Z170 PRO GAMING. Det var bare lige første og bedste jeg kunne finde på edbpriser. Hvis nogen har et billigere / bedre forslag, så sig endelig til!

SSD: Samsung 850 EVO 500 GB. Så vidt jeg kan forstå så er det her det sikre valg. Eller hvad?

PSU: Her er jeg lidt på bar bund med hvad der er lækkert lige nu. Kom gerne med forslag.

Jeg takker på forhånd for hjælpen 🙂
Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 15:03:15
Svar/Indlæg:
718/15
Et budget gør alting lettere.
Hvad rammene angår har du ikke brug for mere end 8GB de næste 2år. Da det er DDR4 alligevel vil de bare blive billigere og bedre over tid. de skal bare være 2133MHz
mobo? må andre tage sig af ;)
SSD? OK
Den bedste du har råd til faktisk.


Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 15:03:15
Svar/Indlæg:
2518/53
Hvilken skærm/opløsning? med det gfx så skal det holdes i 1080p uden alt på max. som f.eks. aa.
Men der skal måske ses på en god skærm og et gfx med mere power på i tidspunkt?
Psu at se på: http://www.webhallen.com/dk-da...


sson
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 15:16:26
Svar/Indlæg:
61/27
Tak for respons!

Opløsningen bliver 1080p, og der er vidst ikke planer om mere end et lige foreløbigt.
Og det ser fint ud med den strømforsyning 🙂
Det med rammene skal jeg nok sige videre til ham.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 16:14:19
Svar/Indlæg:
387/40
K CPU og z bundkort er kun nødvendigt hvis han forventer at overclocke på et tidspunkt. Ellers kan du finde en i5 6600 non K model, og et H eller B bundkort. Der er ikke den store forskel på dem, mærkerne imellem, og de dyre bundkort har bare lidt flere tilslutninger til forskellige ting. Det bundkort du har valgt har jeg selv planer om at købe om et par dage pga det har et fornuftigt lydkort onboard, men msi og gigabyte (og nok også de andre producenter) har tilsvarende modeller med gode lydkort og diverse tilslutninger. Find det billigste bundkort som har det han skal bruge. Mange kan klare sig fint med mindre end K og Z og dermed spare en hel del penge.

SSD er også den jeg vælger snart medmindre der kommer et godt tilbud. Jeg er ikke ekspert på SSD, men ved at ændre også er glade for Kingston HyperX Savage og corsair force LX (mener jeg de heder) sørg for høje IOPS og MB/sek. Når du har fundet en, så læs en test Just in case. Men samsungen er et sikkert valg hvis I ikke har tid eller overskud til at læse en hel masse.

Med Psu ved jeg mange ofte anbefaler evga supernova serien eller corsair RX serien, men jeg synes måske det er lidt overkill. Jeg er dog ikke selv ekspert.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 16:45:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#4

+1 paa alle punkter



sson
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 20:56:51
Svar/Indlæg:
61/27
Hvad med en I7 cpu, er det stadig spild af penge til gaming, eller har det ændret sig de sidste år?


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 21:44:14
Svar/Indlæg:
387/40
#6 du vil ikke kunne mærke forskel i spil. Den skal du bruge til opgaver der har brug for det. Gaming er generelt kun GPU tungt og normalt ikke CPU tungt. Selvom der er titler der kræver en del CPU er i5 helt fint.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 22:04:44
Svar/Indlæg:
3661/82
#7
STOP SAA med at udnytet mit internet er langsomt saa jeg ikke kan naa at sige noget for du har sagt det :D

+1 herfra


og for at uddybe lidt saa kan en i7 give laver min fps i nogle spil frem for en i5 grunder threadcollision under Hyper threading
SMT og CMT giver nedsat CPU performance under multi threads situationer der ikke ar nok threads til at udnytte alle cores DVS Intels CPU'er med HT og storset alle nyere AMD cpu'er


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 23:02:47
Svar/Indlæg:
387/40
#8 Hehe, sorry. Troede ellers at alle havde Google fiber derovre på den anden side af dammen 🤣

Jeg vidste dog ikke at en i7 rent faktisk kunne give LAVERE FPS. Men det kan vel næsten kun være en sjældenhed og i mindre omfang når det sker? Jeg har intet hørt om emnet, så fortæl endelig 😉


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2016 03:51:31
Svar/Indlæg:
3661/82
#9
Ydest sjaeldent i spil pga typis ker gpu der er flaske halsen og derfor kun min fps der har en svag risiko for at blive lavere.

men i andet cpu intensive kan det du nemt miste 20% performance ved at have hyper threading

det der sker at at windows ikke relt sset kedner til HT den ser blot 8 cores.

saa har du 2 cpu tunge traade jamen saa ryger traad 1 til logisk core 0 og traad2 kan saa ryge til logisk core 1 2 3 4 5 6 7
probllemet her er at logisk core 1 er samme fyiske cpu some logisk core 0
sa der er ca 1/7 chance for at traad 2 ryger til samme fysiske core og ikke far en helt core for sig selv


Resutlat her er fra en AMD med CMT desing men problem stillingen er den samme:

handbrake x.264 encoding med 2 cpu tunge traade
afiinity all = 30-40fps ( baade og)
afiinity 0&1 = 26-30s fps ( samme fysisk core)
affinity 0&3 = 38-39fps ( Forskellige fysisk core)

mister 20% i performance i snit pga traad konflikter :(