Svimmel ved ny skærm

Diverse d.  27. juni. 2016, skrevet af Hanga
Vist: 1759 gange.

Hanga

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2016 22:10:29
Svar/Indlæg:
154/39
Hej HwT

Jeg har fået mig en Asus PG279Q 27" skærm. Jeg har været okay heldig og undgået alt for meget backlight bleed mv., men alligevel er jeg tæt på at sende skærmen retur.

Jeg døjer nemlig med lidt svimmelhed, efter jeg har taget den nye skærm i brug. Vil sige det er sådan lidt "køresyge" agtigt.

Er der nogen der har lignende erfaringer, og som eventuelt har bud på hvad der forårsager det?

Kan det være springet fra 23" 1080p til 27"1440? Kan det være de højere Hz? I forhold til settings har jeg lænt mig op ad de reviews jeg har set, dog med lidt højere brightness så det bedre matchede niveauet fra min gamle skærm.

Jeg har heller ikke problemer på mit arbejde, hvor jeg arbejder foran 23" 60Hz skærme.

Har haft den i brug i 3 dage og det er tydeligt at det er derfra svimmelheden stammer.

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Hanga d. 27-06-2016 22:11:55.
oban666

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2016 23:00:50
Svar/Indlæg:
1440/318
Man skal ALTID venne sig til en ny skærm 🙂
Hvor mange timer seder du ved den om dagen og hvad laver du på den?
Hvis man eks. spiller i længere tid end man er vand til, pga det ny hardware, kan man sagtens få det lidt dårligt, det er normalt og man skal lige tilpasses 😉

Hanga

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2016 23:09:34
Svar/Indlæg:
154/39
Det har jeg også tænkt (og håbet), at der blot er tale om tilvænning.

Jeg har ikke brugt mere tid end normalt, men jeg sidder nok og fokuserer mere på billedet, altså sidder ubevidst og "vurderer" billedet hvis du forstår hvad jeg mener.

Har ikke siddet og spillet i mange timer i streg. Det kommer også ved alm. browsing.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
27-06-2016 23:13:15
Svar/Indlæg:
4295/306
Er det samme spil du spiller eller tester du med nye spil?

Jeg har samme problem med udvalgte titler. F.eks. The Division bliver jeg svimmel på 5 min pga det kunstige slør de har lagt over grafikken. Har været gennem forum indlæg og settings og uanset hvad jeg gør er det som om grafikken er gnidret og jeg får ufattelig ondt i hovedet. Det ser ikke ud til at bekymre andre...

For at teste om det er skærmen kan du evt prøve at sætte hz ned til 60 og se om det hjælper. Også prøve at slå g-sync til og fra. Jeg tvivler på det er brightness der er årsagen.

Hanga

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2016 23:21:41
Svar/Indlæg:
154/39
Har kun spillet Hitman og Doom på den indtil videre, men jeg havde jo ikke problemer med disse spil før jeg skiftede skærm. Ret sikker på at det ikke er spillene, for som sagt synes jeg også jeg bliver småsvimmel ved almindeligt desktop use.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2016 23:43:28
Svar/Indlæg:
2518/53
Prøv at lave max. hz om til 120hz og se om det stadig sker også prøve max. 60hz efter.
Det må være de høje hz eller lysudkast fra skærmen der gør det.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2016 00:28:31
Svar/Indlæg:
3799/43
Ifølge denne database så skulle din skærm ikke have problemer med at blinke.
http://www.tftcentral.co.uk/ar...

Prøv at læse denne artikel, den kommer med nogle forslag til at afhjælpe dit problem.
http://www.vagabondjourney.com...

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2016 13:05:26
Svar/Indlæg:
718/15
springet fra den lille skærm til den store, kan godt give svimmelhed. Det er et noget større område din hjerne lige skal lære, at fokusere på.
Som andre siger, er det et spørgsmål tilvænning.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2016 13:46:48
Svar/Indlæg:
1334/15
Hej - jeg har grå stær, grøn stær samt er nærsynet, og har derfor været gennem nogle skærme for, at få noget mine øjne kunne holde ud at se på i længst mulig tid :)

Jeg havde en ældre 22" lavopløst Samsung skærm og gik så op til 27" 1440 skærme med IPS paneler.

Min søn og hans kammerater har de dyrere gamerskærme, men da jeg købte en billig brugt 27" 1440 Shimian IPS(60hz.)til et old school project, fik mine øjne det bedre, end når jeg brugte deres. Jeg gamer ikke svære spil, så der halter det ikke :)

Noget andet der absolut irriterer øjnene, er enten for lidt eller for meget lysstyrke. For høj kontrast, gamma er en anden ting, og sammenholdt med det større synsfelt/detaljerigdom man skal vænne sig til, kan man hurtigt gå fra svimmelhed over til tørre irriterede øjne og endda (som jeg) tage hele konsekvensen, og gå over i 3-5 dages migræne, hvis jeg presser tiden ud over de første symptomer 😳

Men vores hjerner tilvænnes som oftest de alm. ændringer - dog i forskellig hastighed. Nogle få kan dog ikke tilvænnes - hvilket vi også ser, når folk købes brilleglas med glidende overgang.

Det er derfor, der er ca. 1/2 års fortrydelsesret ved f.eks. Louis Nielsen. Kunne være fint, om man havde det samme på skærmene - selvf. uden prisforhøjelser 😀

Sven

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2016 15:19:46
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg oplevede det samme ved skifter fra 24 til 30 tommers skaerm.

problemet er at en stoerre del af dit synd indtryk nu tager input om bevaegelser som gsar imod dit balance nerbe i oerets signaler og du vil foele dig svimmelt.

Folk der f.eks kigger paa en der spiller vil opleve det mere end en der sider og spiller pga du er i kontrol om bevagelse som spiller. ( det gaelder ogsaa for bilkoersel mellem passagere og foeren af bilen)

Det eneste du kan goer eat at vende dig langsomt til det.

- spil med langsommere bevaegesler
- ryk dig laenger vaek fra skaerme og langsom ryk taater og taettere paa.
- spil med en lave oplosning uden skalering saal edes du har et 24" billeder og saa langsomt gaa op.

kort fortalt. hjernen skal have tid til at kalibrere for syns og balance nerve input

P.S.

hvis du faar hovedpine saa udover ting som at andre kontrat og lystyrke. kan du gnide i smaa cicler liger paa og over tindingerne. det frigoere smerte daempende enzymer og reducer eller fjerne hovedpine.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 28-06-2016 15:21:27.

Hanga

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2016 17:19:36
Svar/Indlæg:
154/39
Tak for rådene, jeg håber det er et spørgsmål om tilvænning.

Min umiddelbare fornemmelse er at det har noget med fokusering at gøre, for jeg synes jeg anstrenger øjnene mere ved at kigge på skærmen, også ved stille billeder. Jeg har forsøgt at indstille skærmen så tæt på samme lysforhold som min gamle skærm, simpelthen ved at sætte de 2 ved siden af hinanden og så justere indtil det passede nogenlunde.

Hvis der er andre ASUS 279q brugere derude, må I gerne smide jeres settings, men jeg har:
- Racing mode
- Brightness 47
- Contrast 50
- R 97, G 90, B 100

Alt andet lige tror jeg ikke eksterne faktorer spiller ind, altså såsom lyset i rummet, da det jo er nøjagtigt magen til før.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hanga d. 28-06-2016 17:21:45.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2016 17:21:08
Svar/Indlæg:
1334/15
#9 - ja vi er helt enige om de gode raed - men se nu hvad der er sket med dig min fine ven :)

Du farer rundt mellem USA - UK - samt - Danmark og vil så gerne til Danmark for, at få frikadeller med bearnaise souce!. Det smager så absolut ikke dårligt, men standart tilbehøret til bearnaisesouce er så hovedsageligt div. udgaver af oksekød :) Og dèt kan du da sagtens selv lave som en Texansk/Engelsk udgave i dit eget køkken hehe..

Herudover er det så lidt trist, at du over tid tydeligvis mister den danske jordforbindelse mht. sproget - udover æøå 😩 men jeg trøster mig med, at mine gode egenskaber for heroglyptiske oversættelser kan afhjælpe disse mangler, således vi fremover (i en vis tid) kan drille hinanden som jeg netop er i gang med :)

Desværre ligger EU`S fremtidige fælles sprogbrug nu desværre i "laser", da Tyskland/Frankrig har udelukket Engelsk fra EU kommisionen!..

Dette vil i sig selv aktivere de lande der ikke er særligt glade for EU allerede, således den berømte - ud over kanten - og vi må nødvendigvis bruge en faldskærm "strategi" - vil drive flere lande ud i UK situation!...

Problemet ligger selvf. i, at nogle få lande "styrer" EU - og sådan vil det altid være, når hvert land ikke har en demokratisk ligeværdig stemme - uanset størrelse :)

Beklager evt. OT

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 28-06-2016 17:26:40.

Hanga

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2016 22:22:29
Svar/Indlæg:
154/39
Jeg opdaterer lige denne tråd med en konklusion, i tilfælde af, at nogen senere skulle søge efter svar på et lignende problem.

Jeg har efter en måned med skærmen bestemt mig for at sende skærmen retur. Det lykkedes mig aldrig at komme helt af med svimmelheden ved den nye skærm, omend det blev bedre med tiden. Der er ingen tvivl om, at det er et spørgsmål om tilvænning, men når der er gået en måned og jeg stadig kan mærke jeg bliver lidt svimmel ved brug, er det ikke det værd.

Det er ikke Hz forskellen, da det var ligegyldigt hvad jeg satte skærmen til. Jeg tror det var størrelsen som min hjerne af en eller anden grund ikke vil kapere ved almindelig skrivebordsafstand. Det er svært at forstå når nu andre sidder med 32-34" skærme, men sådan er vi nok forskellige.

Jeg vil holde øjnene åbne efter en 24" 1440p skærm i stedet tror jeg.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2016 17:59:37
Svar/Indlæg:
3661/82

HVA det er jo ikke en loesing at give op. op paa hesten igen der skal bare tvangs kigges paa skaermne 8 timer om dagen udne pause. 🤣

Surt at du ikke kunne kommer af med svimmelheden :(

mxlmxller

Ny Bruger
Tilføjet:
11-08-2016 17:40:43
Svar/Indlæg:
6/2
Lyder ret bekendt dette har lige købt en acer x34 og min hjerne kan slet ikke følge med :/ misser alt der sker ude i siderne så tænker også rigtigt meget på at sende den tilbage.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2016 18:27:43
Svar/Indlæg:
1334/15
Ja der foregår åbenbart flere ting mellem vores skærm og vores hjerner, end vi lige kan forestille os 🤣

F.eks. har jeg 2 stk. 27" 1440 skærme med samme specs. Den ene er en Shimian den anden en Benq.

Shimian skærmen kunne jeg straks bruge uden ubehag udover hvad mine dårlige øjne selv måtte ha` skylden for.

Benq skærmen derimod fik jeg det straks "ad bad agtigt" af i hjernen i og med, det nærmest føltes som om, jeg så gennem en kikkert, hvor tingene var lidt ude af focus/asynkront/agtigt, men efter, at ha` brugt den et stykke tid kunne jeg gå fra den ene til den anden skærm uden, at mærke forskel overhovedet..

#14 - 34" er en skærm man bør holde godt på afstand, hvis man spiller på den. Den er helt fin til div netsurfing, kontorarbejde, skrivning etc. på tæt hold, men ved den opskruede hastighed øjnene skal følge med i ved f.eks. actionspil etc, vil det kræve langt større anstrengelser for øjne/hjerne jo større feltet (nærhed) skærmen befinder sig i.

Som allerede nævnt kan man individuelt træne øjne/hjerne op til denne "øjen-hjerne OC" men ikke alle har samme OC potentionale! - Om ekstra indtagelse af kolde vander (vandkøling) kan give bedre resultater, skal jeg ikke ku` sige 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 11-08-2016 18:28:16.

HellBilly

Erfaren rotte
Tilføjet:
11-08-2016 20:38:53
Svar/Indlæg:
86/15
Jeg har brugt en 23" 60Hz i 8år nu, men har set på 32-35" curved freesync skærm.

Jeg holder bare øje med priserne endnu, men hvis nogen har en skærm til udlån på sjællandssiden (Næstved), så vil jeg gerne prøve et par uger evt.

Edit: Ikke en 35" curved :P men måske en 27" der kan køre mere end 60Hz 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af HellBilly d. 11-08-2016 20:40:45.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
11-08-2016 21:46:30
Svar/Indlæg:
3661/82
#15 det kan veare din ene skaerm bruger pwm til at skrue ned for lysstyrken hvilket kan give en svag flimmer og ubehag.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2016 18:26:46
Svar/Indlæg:
1334/15
#17 - Tak for idèen :)

ja det kunne være en årsag, men jeg har brugt så lang tid på (uger/mdr.), at justere/observere samtlige funktionsmuligheder på begge skærme + andre, samt efterfølgende evt. gener, at jeg føler mig mere og mere som en forsøgskanin, der nødvendigvis må yde personlig offer helt ud til - samt over "kanten", for at finde det bedste både for mig selv, samt selvf. andre der kunne bruge resultaterne :)

Nogen endelig konklusion er jeg dog ikke kommet til endnu. Måske efter jeg er blevet opereret for div. øjen-øv, hvilket vil tage noget tid endnu, da "udviklingen" af sygdommen åbenbart går langsomt frem - men nok heller ikke decideret har noget at gøre med hjernens tilpasning til div. skærme, da "øjenstatus" vel må betegnes som stationær i forhold til videre formidling til hjernen :)

Gad vide hvorfor jeg mon pludselig får stor lyst til mælkebøtteblade, salat og gulerødder og hoppe rundt i stuen! hmmmm..

😀