Hej - jeg har grå stær, grøn stær samt er nærsynet, og har derfor været gennem nogle skærme for, at få noget mine øjne kunne holde ud at se på i længst mulig tid :)
Jeg havde en ældre 22" lavopløst Samsung skærm og gik så op til 27" 1440 skærme med IPS paneler.
Min søn og hans kammerater har de dyrere gamerskærme, men da jeg købte en billig brugt 27" 1440 Shimian IPS(60hz.)til et old school project, fik mine øjne det bedre, end når jeg brugte deres. Jeg gamer ikke svære spil, så der halter det ikke :)
Noget andet der absolut irriterer øjnene, er enten for lidt eller for meget lysstyrke. For høj kontrast, gamma er en anden ting, og sammenholdt med det større synsfelt/detaljerigdom man skal vænne sig til, kan man hurtigt gå fra svimmelhed over til tørre irriterede øjne og endda (som jeg) tage hele konsekvensen, og gå over i 3-5 dages migræne, hvis jeg presser tiden ud over de første symptomer 😳
Men vores hjerner tilvænnes som oftest de alm. ændringer - dog i forskellig hastighed. Nogle få kan dog ikke tilvænnes - hvilket vi også ser, når folk købes brilleglas med glidende overgang.
Det er derfor, der er ca. 1/2 års fortrydelsesret ved f.eks. Louis Nielsen. Kunne være fint, om man havde det samme på skærmene - selvf. uden prisforhøjelser 😀