#1
gsync fjerne godt nok tearing men det er ikke selve formaalet med gsync.
Hvis du blot oensker at fjerne tearing kan du bruge vsync.
#2
WHAT ? det giver absolut ingen mening hvad du siger.
hvorfor tror du vsync kraever ressourcer ?
#3
saa laenge dine FPS er laver en HZ ja.
#4 din mus burde ikke aendre sig af at have vsync paa. medmindre du taler om de FPS drops der sker ved vsync med double buffering og fps laver end hz
@OP
Kortforklaring:
Gsync sloever din skaerms hz ned til dit gfxkort FPS.
Korer du med 58fps koere din skaerm med 58hz.
Det elimerene nogle performance problemer man faar hvis man koere med lav fps under vsync.
Det er det absolut eneste gsync goer i forhold til ikke at have det
Lang forklaring:
for at forstaa gsync ( og vsync) kraver det en forstaaelse i hvordan gfxkort arbejder i sidste ende.
grafikkortet render et billed som den har liggende i sine vram. Det omraade kaldet en framebuffer.
frame pga jaa et er en frame der er tegnet og buffer fordi det er et omraade der lagre data inden det sende videre.
forestil dig det er en laerrede og din GPU er en maler ved navn Gert Peters Ungemann.
Han tegner et fint billedet paa sit laarede.
skaermen er de folk der gaar omkring ham og kigger med.
hvis d nmaler kun har et laarede og der kommer folk forbi og lige kigger med et kort ojeblik kan du se e ikke altid far det fulde billed.et nogle gange har han kun maalet en soe men ingen traer. og nar han er faridg med sit billeder bliver han ned til at male det over.
det betyder igen ar vi som kigger over skuldrende ikke ser det hele billeder og mange ange ser noget som er tegner over med det nye billeder og noget som stadigvaek er det gamle billeder.
i et spil vil du opleve en masse flimrener nar du bevager dig pga at baggrrund males over din hovede figure nogle gange og nogle gange naaes han er blive tegnet med.
det flimmer roderi gider vi slet ikke saa vi laver da bare to laarede for maleren aka hvad vi i graffikort kalder double buffering
Nu har maleren et maleri han arbjder paa og et han har til fremvisning.
Det der saa sker at er vi betraget et fint billede, men selvom vi slet ikke er faerdig med at se hele billedet Saa kommer maleren og skifter det ud midt i det hele. ego han skifter saa snart han har noget nyt
Det er de vi i pc verdenen kalder no sync. problemer er her at din skaerm ikke "ser" aka viser et helt billede af gangen men starter fra toppen og goer nede af pixels for pixel."halvejs" neder af at vise billeder skifter grafikort altsaa ladrede rundt og rensten af billedet bliver vist fra det nyeste billede.
Det medfoere tearing da topen og bund ikke viser samme billed og det er rigtige slemt nar du panorere fra side til side.
for at loese det kan vi bede malere om at vente til vi er faerdig med et see billedet aka skaermen er faerdig med at opdater sig med et helt billeder.
det betyder naturrlivis en ting. vores kaere maler MR GPU kan altsaa ikke male et nyt billeder for vi er faerdig med at se det foerste.
Hans ene laerede (frameBuffer) bliver brugt lige pt til at vise billeder for os
od det andete larrede (framebuffer) har det nyeste billeder som venter op at blive vist.
vores maler saetter sig ned og slapper lidt af og venter
det vi oplever her er altsaa at vores GPU kan ikke lave flere FPS end vi har a HZ paa vores monitor. vores monitor viser kun 120 hz ergo kan GPU'en kun levere 120 fps
Det der er vigtige at tage fra dette er at deter ikke pga framhastigedat tearing bliver fjerne. men tearing bliver fjerne pga larredskift(frambeuffeR)skifter sker i sync.
FPS cap'et er blot en resultat af det.
hvad sker der saa nar vores maler er langsom?
ja her kommer problemet saa til syne, som gsync prover at loese, din skaerm koere med .feks 60hz det betyder at den bruger ca 16.6ms paa at vise et helt billede og begynder saa forfra fra top til bund. Dit grafikkort kan maaske kun lever 50fps dvs omkrign 20ms per billeder.
Efter 16.6 ms er din skaerm klar til et nyt billeder men din gpu er ikke. din skaerm maa saa vise samme billeder igen.
Efter yderliger 3.4 ms ( total 20ms) er dit gpu klar men bliver bedre om at vente paa at din skaerm lige skal vare faerdig.
efter total tid paa 33.ms siger din skaerm ar nu er den klar til et billed. "laareded" ( aka frambuffern) bliver skiftet rundt og et nye billede bliver fremvist
hvad du skal se her er at der ikke gik 20ms (50fps) fra at billed 1 til billed 2 bliver vist der gik en total tid paa 33.33 eller det samme som 30fps.
Saa selm om dit gfxkort kan lever 50fps saa blev den altsaa drosles ned til 30 pga den skal vente paa skaermn lige nosse sig faerdig
Endelig er vi ved gsync og her sker der foelgende
efter 16.6 ms singer din skaerm.: hej jeg skal have et nyt billed tak.
Dit gfxkort siger" jeg er slet ikke klar"
skaerm siger.: ok jeg forsaetter med at vise dette billed, uden at tegne et nyt og venter paa graffikort foer jeg starter en ny opdatering.
efter 3.4ms ( total 20ms) siger dit graffikort.: hej jeg er sgisme klar med et billed her
skaerm siger:"oki doki send mig billedet".
graffikort rorer sine frambuffers og skamer bliver nu opdater med nyeste billed.
bemaerk her er nu er det altsaa 20ms imellem billed opdatering og dit gfxkort faar love at loebe sin 50fps
med andre orde: gsync fjerne de performance taber der er ved at have lav fps nar du kore med vsync slaaet til.
hvis du alligevel konstant har din fps paa din skaemrs hz er der intet at vinde ved gsync. der er ovenikoebe et lille input lag fra den extra kommuninakation frem og tilbage mellem skaerm og gfx
fordele/ulemper listE:
no vsync
+ max fps
+ bedste input lag
- tearing
vsync m doubel buffering
+ingen tearing
- FPS capped til hz
- FPS drops ved lav fps
vsync med triple buffering ( ikke naevetn i min forklaring
+ inge tearing
+ ingen fps drops ved lav fps
- FPS capped til hz
- bruger 50% extra vram til frambuffers
Gsync med vsync
+ inge tearing
+ ingen fps drops ved lav fps
- fps capped til hz
gsync uden vsync
+ ingen tearing ( ved lav fps)
+ ingen fps drops ved lav fps
+ intet fps cap
- tearing ved hoej fps
hoej fps og lav fps er der tale om over eller under din skaerm hz
Kender det.Mudem er næsten ikke til at slæbe over måtten 😀v-sync gør jo også at din mus cursor føles super tung. Alternativet til freesync/gsync er FPS lås e.g. 58 FPS med vsync på. Eller at køre i borderless fullscreen. Begge har nogle andre ulemper dog.