Hjælp til DOS - m.m.

Bundkort / CPU d.  15. juli. 2016, skrevet af Mr G
Vist: 808 gange.

Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 12:41:51
Svar/Indlæg:
16/2
Halløj igen HWT

Jeg har et problem med mit bundkort "K-model kan ikke OC"
http://hwt.dk/Forum/342854/K-m...

Jeg har søgt en del og kom frem til dette link som der er flere der har haft succes med.

-------

Jeg har fulgt denne guide, til og med "lavet et bootable DOS-USB", Men når jeg booter op i DOS, kommer jeg ikke videre.

Jeg kan se filen under <DIR>
Men kan ikke få lov til at skrive commands eller noget

https://hardforum.com/threads/...

------------

Er der nogle kloge hoveder der kan være behjælpelige ??

-G Man
Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 12:43:39
Svar/Indlæg:
16/2
Mit problem:

0. Problems and solutions
P: BIOS setup shows ME:N/A on Main tab.
P: Turbo-multipliers are absent or not working. <-------
P: System detects all the RAM, but can use only a half of it.
P: Integrated GPU is not working.

S: ME region is corrupted. Reflash ME region, as described in section 5.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Mr G d. 15-07-2016 12:44:03.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
15-07-2016 12:52:37
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du lagt flash programmet på drevet, og kørt de rigtige kommandoer?

Du skal selvfølgelig også have bios bin filen liggende der.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 15-07-2016 12:53:13.

Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 12:55:07
Svar/Indlæg:
16/2
Jeg har lavet en DOS-USB m/FTK
Andet har jeg ikke, ved ikke hvilke commands jeg ska køre.

På guiden står der noget med fx 'backup', "command unknown"

Er ikke DOS haj endnu

Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 12:58:31
Svar/Indlæg:
16/2
Så vi er ude i at jeg henter BIOS update 2104

https://www.asus.com/Motherboa...

Ligger med på DOS-USBen ?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-07-2016 13:01:57
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har læst lidt i dine links.

Det virker til at være meget avanceret at få flashet baglæns simpelthen fordi nogle BIOS chips til Sandy/Ivy er bugged fra ASUS.

Den nemme vej:
http://www.ebay.com/itm/BIOS-C...

Den lange vej er at bruge American Megatrends egen software til at tvinge et BIOS flash til en ældre version, men er der firmware opdatering virker det nødvendigvis ikke.

Jeg kan ej heller garantere at en ny BIOS chip vil hjælp dig, den har måske samme problem, men nogle har haft held med det, og til 80 - 90kr. er det måske et forsøg værd?

Ifølge dit link til hardOCP skal du bruge et program der hedder FTK, der er link til programmet der. Med det kan du opdaterer nogle dele af BIOS'en, specifikt den del der gør at din Turbo ikke fungerer. Hvor godt det er tør jeg ikke svare på, især hvis du blander BIOS versioner.
Jeg tror at FTK skal startes op i DOS hvorefter kommandoer kan bruges, men så meget har jeg ikke læst på det (jeg er stadig på arbejde).

Det er lidt mere omstændigt end bare lige at gøre det, og der kan være en kæmpe risiko ved at gøre det, men selvfølgelig ikke større end at en ny BIOS chip vil kunne hjælpe dig.

Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 13:26:09
Svar/Indlæg:
16/2
Tak for svar #5

Jeg har prøvet " American Megatrends "
hvortil den siger den ikke supporter.

De skriver at FTK ska startes op i DOS, men jeg kan ikke få lov til at execute nogen commands, men så igen, jeg har ikke lagt en BIOS ¨på mit drev, ved ikk om det er derfor eller om jeg skal længere ind, jeg vil jo mene jeg gerne skulle kunne skrive nogle commands i DOS.

Men jeg er vel bare ud i, jeg ska Google DOS commands

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-07-2016 14:01:30
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er ikke nogle DOS kommandoer du skal bruge, men kommandoer som programmet understøtter og kan læse. Det er skrevet i DOS, men det er programmet der bestemmer om det kan læse din kommando eller ej.

Så du skal finde ud af hvilke kommandoer programmet skal bruge til at gøre hvad.

De skriver ikke specifikke kommandoer på hardOCP, så du skal ud at finde dem på google, her er en til backup af BIOS:
fkt -d backup.rom -BIOS (Fkt er din .exe fil, ved ikke hvad navn du har)
Og til flash:
fkt -f flash.rom -BIOS (-f er til force BIOS flash, altså selvom det er en gammel BIOS du flasher)

Fundet her:
https://www.bios-mods.com/foru...

Husk at dette potentielt kan ødelægge din BIOS chip hvis der sker en fejl. Gør det med default BIOS settings, uden XMP og alt det der.

Det er ikke sikkert det er de rigtige kommandoer, men du kan jo se om de fungerer for dig.

Havde det været mig havde jeg nok købt en backup BIOS chip fra ebay som jeg linker til, og ventet til at den kom hjem, for ikke at stå med et system der pludselig slet ingenting vil, du kan jo bruge det som det er nu, det er ikke sikkert du kan efter du har flashet.

EDIT:
Så vidt at jeg kan læse mig frem til er det blot din mangement engine der fejler, og du kan faktisk flashe den alene:
4. Flashing ME region only. Command: merefl. The BIOS file to flash must be named "bios.bin" and must be in the same directory with FTK. You can use a file from another board as ME source.
Use it to reflash/update/downgrade your ME region.
Do not flash ME8_1.5M_Production.bin or similar 1.5M sized binaries from Intel that way, it will render your board unbootable! If you need to update ME using that kind of file, please use the method described in section 6.
The command works as follows: Intel FPT makes BIOS backup copy named backup.bin. Then FD44Copier removes CAP-file header (if present) from bios.bin file. Then FPT erases ME region and flashes ME region from bios.bin file to BIOS chip. If something goes wrong, the error message will be shown. If so, you can use restore command to restore your BIOS to previous state.
You need to use poweroff command after successful flashing to ensure ME restart. ME is powered with standby power line and doesn't restarts on normal reset, so you must use that command or remove power completely and wait for 30 secs to reset ME state.

Så vidt jeg kan læse mig til skal du have fat i den .bin fil fra Intel selv. Jeg har kun lige kigget det hurtigt igennem.
Der er altså noget arbejde med det fis, og jeg vil stadig anbefale dig at skaffe en anden BIOS chip, om ikke andet så til backup hvis det skulle gå noget galt.

EDIT2:
Har du desuden haft strøm taget helt fra i et par minutter efter dit BIOS flash til nyeste version? Han skriver at ME ikke genstarter sammen med systemet og kører på standby strøm også, så for at sikre ME bliver genstartet helt kan du hive strømmen til systemet i et par minutter.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af freak_master d. 15-07-2016 14:12:08.

Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 14:57:44
Svar/Indlæg:
16/2
Der står bare i §5 /0

Command: backup - biosrefl - region - reflash
Står der, jeg prøvede at skrive nogle forskellige, men den kunne ikke genkende dem.
------------

Jeg har prøvet 'EDIT2' men dog kun i 15-30sec
Så jeg må dismantle hele lortet igen, så jeg kan skrue kølerdækslet af mobo, og prøve igen :D faaaaaaaaack

------------

Stadig lidt lost med BIOS.bin og det der, da jeg kun ser XXXX.CAP

Det er rimeligt nyt for mig, så det ska nok gå RIGTIG godt!

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-07-2016 15:04:30
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er en jungle, og det er meget svært for mig at hjælpe dig yderligere når ikke jeg sidder foran maskinen og kan prøve forskellige ting af.

Det er heller ikke altid disse ting lykkes for mig, men en ny BIOS chip plejer at kunne hjælpe hvis man er kommet i seriøse problemer angående BIOS.

Hvorfor vil du have kølerdækslet af for at tage strømmen fra i et par minutter?

Mr

Ny Bruger
Tilføjet:
15-07-2016 15:12:31
Svar/Indlæg:
16/2
Jeg forstår :)

Bliver jeg nød til, fordi batteriet er dækket ind, under dækslet som dækker hele mobo, GG 🤡