CPU bottleneck egen erfaring (med benchmarks)

Bundkort / CPU d.  21. juli. 2016, skrevet af H1545
Vist: 1339 gange.

H1545
 
Overclocker
Tilføjet:
21-07-2016 15:26:18
Svar/Indlæg:
50/15
Hej HWT.

Der har været mange emner om bottleneck på det sidste, og jeg synes jeg ville dele min egen oplevelse med jer. Det kunne måske også hjælpe andre med ældre AMD CPU'er. Jeg nåede desværre ikke at benchmarke så mange spil, før jeg opgraderede, så jeg kan kun komme med tal på få spil.


Gamle system
AMD FX-8320 overclocket til 4.5 GHz
2x4 GB Fury 1600 MHz CL10
Asus Sabertooth 990FX bundkort
Asus GTX 980 Strix
250 GB Samsung EVO 850 SSD
EVGA 750 G2 PSU
Define S kabinet
Noctua NH-U12S
Windows 10 64-bit

Opgraderede dele:
i5 6600k
Asus Maximus VIII Ranger
2x8 GB Fury 2133 MHz CL11
(resten af systemet er det samme som ovennævnte)


Til benchmarks

FX-8320 @ 4.5 GHz

Rise of the Tomb Raider, Geothermal valley
2016-06-30 23:37:09 - ROTTR
Frames: 7071 - Time: 120000ms - Avg: 58.925 - Min: 37 - Max: 79

GTA 5, kører rundt i bil
2016-07-01 10:06:26 - GTA5
Frames: 5759 - Time: 120000ms - Avg: 47.992 - Min: 38 - Max: 67

League of Legends
2016-06-30 13:41:11 - League of Legends
Frames: 86729 - Time: 600000ms - Avg: 144.548 - Min: 71 - Max: 251


i5 6600k stock (jeg får intet ud af at overclocke, da CPU'en er mere end rigeligt til GTX 980)

Rise of the Tomb Raider
2016-07-02 02:46:32 - ROTTR 29% mere FPS i average
Frames: 9189 - Time: 120000ms - Avg: 76.575 - Min: 60 - Max: 89

GTA 5
2016-07-09 20:05:03 - GTA5 85% mere FPS i average
Frames: 16021 - Time: 180000ms - Avg: 89.006 - Min: 73 - Max: 101

League of Legends
2016-07-02 04:39:02 - League of Legends 65% mere FPS i average
Frames: 143433 - Time: 600000ms - Avg: 239.055 - Min: 154 - Max: 367


Konklusion
Selvom det er svært at genskabe de helt præcise omgivelser i GTA 5 og League of Legends, så er det klart at jeg har fået en kæmpe boost i performance ved at opgradere til 6600k. Og tit er min average FPS med FX-8320 cirka min mindste FPS med 6600k.

Hvis der er nogen, der sidder med en AMD FX processor (eller ældre), sammen med et nyere grafikkort, så ville jeg helt klart anbefale at opgradere, hvis man vil udnytte grafikkortet fuldt ud. Jeg kan ikke udtale mig om ældre Intel CPU'er, da jeg ikke har personlig erfaring med dem. Men de skulle stadig følge godt med.

Jeg ved godt at jeg har mere og hurtigere ram nu, men det er bevist flere gange at der ikke er det store forskelle på 8 GB vs 16 GB og samme med hurtigere/langsommere ram. Og jeg ved også godt at jeg benchmarkede 1 minut mere i GTA med 6600k, men det ville ikke ændre så meget på tallene.

Jeg håber at nogen kunne bruge det til noget :)
God weekend til alle!


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af H1545 d. 21-07-2016 15:27:35.
NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
21-07-2016 17:08:14
Svar/Indlæg:
1893/88
Det kunne vi godt havde fortalt dig :)

En 8350 er ikke særlig god.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
21-07-2016 17:10:23
Svar/Indlæg:
3661/82
Nu har AMD saa ogsa en temmelig daarlige del af det som bruges til spil.

Jeg har proevet nogle gange at goere folk opmaerksom paa thread collision problemet ved AMD CMT design ( og intels SMT) samt at amd altsa kun har halv FPU kraft.

men der er en meget stor AMD fanboysisme der naegter at se paa CPU design.

hvad jeg proever at sige her at forskellen behoever ikke.
vaere lige saa stor mellem en aeldre Intel cpu og en i5 6600k som der er mellem et AMD CMT design og en ny Intel.


Hvis du har lyst og tid ville jeg personligt vaere meget interesseret i hvis du gad koere samme test paa dit AMD system. Men med project merucry koerende og slaaet "no HT conflicts" til under settings.
Det loeser traad konflikter under SMT/CMT design

jeg takker i hvert fald for testen


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 21-07-2016 17:13:22.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2016 18:23:45
Svar/Indlæg:
4536/104
Ind til Zen kommer, så har AMD ikke været værd at røre med en ildtang i snart 6 år.

Så vi må se når Zen kommer, jeg savler/mangler i vært fald en lille lækker høj IPC 8 core cpu til menneske penge. 🙂


Mekanikeren
 
Superbruger
Tilføjet:
21-07-2016 20:44:58
Svar/Indlæg:
258/57
Hvad opløsning er der testet i ?.


Frankness
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2016 21:12:40
Svar/Indlæg:
214/13
#2

Har lige valgt at bogmærke din forrum tråd med programmet så jeg følge med i udviklingen. da jeg selv har en FX cpu og gerne vil have mere ydelse.

Vil anbefale dig evt at tage kontakt til Valve, da jeg ikke vil risikere en VAC status ved at teste af i fx cs. lyder dumt. men når man kan få en vac status ved at bruge timer resolution, Så ved jeg ikke hvad de ellers kan finde på at smide vac efter :no:


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-07-2016 01:14:06
Svar/Indlæg:
3661/82
#5
ah kk jeg viste ikke VAC var saa strikse. PM rodet kun med progress haandtering samt afinity.

hmm hvorfor mon de give bans for timer resolution. Der er mange programmer der justere den vis vi taler om system timmeren. det virker lidt unfair. eller ogsaa blander jeg to ting sammen. 🤣


#3
stor krydser fingre fra amd herfra ogsaa.
haaber zen kan give ogsaa lidt AMD glory tilbage som athlonXP og athlon 64 dagene.
jeg er meget glad for at de er gaat vaek fra et halvt DPY desing og bruger SMT i stedet for CMT. det er et mere spillemaessigt bedre design.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-07-2016 01:15:27.


H1545
 
Overclocker
Tilføjet:
22-07-2016 03:29:37
Svar/Indlæg:
50/15
#4 1080p, Tomb Raider i High settings og FXAA.
GTA 5 maxed 2x msaa og maxed LoL :P


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af H1545 d. 22-07-2016 03:38:58.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2016 02:39:15
Svar/Indlæg:
3661/82
bare for lige at pensle lidt i AMD "Hatet"


Der maales her ren raa FPU/SIMD performance hvilekt er den vigtige del i en CPU for spil
http://www.anandtech.com/show/...



It is no secret that AMD's Bulldozer family cores (Steamroller in Kaveri and Piledriver in Trinity) are no match for recent Intel cores in FP performance due to the shared FP unit in each module. As a comparison point, one core in Haswell has the same floating point performance per cycle as two modules (or four cores) in Steamroller.


Saa det er ikke underligt af med kun 1/4 performance per core at AMD halter bagefter i spil

til AMD's forsvar saa har AMD pt den de besste ondie GPU'er og en utroligt stkart itnerger perofrmance/krone. saa de er gode til maskine i et meget lavt budget ( aka intet dedikere graffikort) samt til LZ komprimering ( som jeg feks bruger dem ret saa meget til.


Frankness
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2016 14:18:28
Svar/Indlæg:
214/13
hvis dette billede stemmer




Så deler hver duel core en fpu?

hvis man nu kunne deaktivere core 2, 4, 6, og 8
bogstavlig talt deaktiver en kerne på duel chip.

Ville de sidste 4 kerner så yde bedre?

Spørg lidt dumt da jeg ikke har den vilde forstand på så tekniske ting 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2016 17:19:33
Svar/Indlæg:
3661/82
#9
Korrekt hvis du har 2-4FPU tunge traade.Det du ser er traad konflikter og det sker ogsaa under hyper threading.


lad os antage du kore med 2 fpu tunge traade

som stander ryger traad 1 til core 1
Trad 2 kan saa gore til core 2 core3 og core 4
der er altsaa 33% chance for at traad2 rammer den core som har samme fpu som din andre traad burger og derved ikke far en fuld fpu for sig selv

saa istedet for at gor brug af 2 fpu'er har dit software kun en fpu at gore godt med

effekten kan du se i min tidliger traad om problematikken
"AMD har hyperthread ligende problemmer"
http://hwt.dk/Forum/338965/AMD...

handbrake med 2 traade kore 30-40fps nar dne selv skal hopep rund paa cores
men ved at slaa hverande core fra saa traaende for sine egne fpu'er
stiger fps til 38-40


saa ja hvis du kore med faaFPU tunge traaede bliver din cpu hurtigere ved at disabled hver anden core i cCPU'en.
Det samem gaelder sig for I7'ere


Det er derfor funktione er indbygget i mit Project Mercury for dit aktive program (spil) da spil typisk ikke bruger mange traade.
og ogsaa grund til jeg ville have OP ti lat proeve med Project Mercury


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2016 18:42:38
Svar/Indlæg:
3661/82
faktsik lige pracist den cpu kerne du set der. AMD tidligere CMT desingn. saa ilel en fordle ved at disabled hver 2nd coere ogsaa vare at de tilstede varende cores ville faa den fuld cache udne at dele den med nabo 'coren.
det kunne hjaelpe lidt slev i interger heavy traade.



mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2016 19:31:10
Svar/Indlæg:
516/11
Nu ved jeg ikke helt om det passer, men jeg læste på et tidspunkt engang, at hvis disablede cores på AMD CPU kunne man forøge ydelsen en del.
Dette kunne gøres i bios. Den ville så disable Core 2-4-6-8. Så endte man med en 4-core som hvor hver enkelt core havde en FPU unit.
Den funktion blev ændret således at hvis man disablede cores, så ville man disable hele FPU unit (2 integer units).

Som sagt, om det passer ved jeg ikke, da det trods alt er nogle år siden jeg læste om det.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-07-2016 15:57:24
Svar/Indlæg:
3661/82
#12
skrev om det lige ovenover :)

men du behoever ikke disable dem i bios bare styre din affinity. eller bruge mit Project Mercury's "NO HT conflicts" funktion. Dog virke det sidste kun paa dit aktive program.