Superbruger
Tilføjet:
21-07-2016 21:14:16
Svar/Indlæg:
258/57
Næsten alle andre steder på nettet i hardware fora og på de meste simple hardware grupper på facebook, er der en enorm stor hype og debate omkring Async compute og hvordan AMD er en langt bedre og sikker løsning fremadrettet en nVidia.
Men sjovt nok, har jeg ikke set skyggen af sådan en "ildkamp" på hwt.dk - og det er da dejligt 🙂
Men jeg kunne dog godt tænke mig uden at starte en "flame war" høre jeres tanker omkring async compute, og hvor vigtigt det er for jer fremadrettet for support/ydelse samt for jer der står og skal købe grafikkort nu ?
AMD har sin måde at håndtere async compute på (parallelt) som er mere hardware baseret, mens nVidia har sin måde (pre-emptive), som er et mix af software (driveren bestemmer) samt hardware.
Hele debatten som jeg har oplevet den, er at mange mener, at der kun er én rigtig måde at gøre det på og det er AMDs metode og derfor er nVidia kort et rigtig skidt valg fremadrettet, da de ikke oplever noget rigtig boost ved det.
Jeg tænker blot, at vi jo talrige gange har set at før noget bliver hardware baseret er det igennem softwaren først, og hvem der er "pioneer" inden for at implementere teknologien først skifter - men jeg synes ikke det er noget rigtig eller forkert !. Vi kan jo blot nævne Hardware Transform & Lighting, det startede som software på CPU plan og så blev det med GeForce256 implementere på hardware plan. Full Scene Anti-Aliasing var i mange år nogen der blev behandlet på software plan af nVidia og AMD, mens 3Dfx allerede understøttede det på hardware plan i 2000 - men det ændrede jo ikke rigtig noget alligevel.
Jeg mindes i 2004 hvor ATI udkom med X800 serien og Nvidia med GeForce 6. X800 understøttede "kun" pixel shader 2.0 mens GFX understøttede pixel shader 3.0, men der lød dog intet ramaskrig fra forbrugerne. Pixel shader 3.0 blev først en standard 2år senere og hvor de fleste alligevel havde opgraderet grafikkort.
Senest har tesselation jo også været i fokus, hvor nVidia i dette aspekt hele tiden har været AMD overlegen, men derfor har man da ikke hørt nok råbe, at man ikke skal købe AMD blot på den bekostning.
Hvis nVidia har nok brute force i GPU'en til at overkomme at skulle køre igennem software+hardware og stadig yde overens med AMD, jamen så er det vel fint nok ?
Jeg er ikke rød eller grøn (lige nu mest blå), men jeg synes blot at det ramaskrig som man ellers hører andre steder fra og stempler Pascal som "obsolete" og at nVidia nu dårlig investering for fremtiden er lige markant nok, når igen ved hvilken vej det går med DX12, Vulkan - og ej hellere hvilke aspekter spiludviklerne vælger at lægge vægt på. Dertil ved vi jo erfaringsmæssigt uanset hvad, at nogen game engines blot kører bedre på én GPU end en anden.
Tja det er blot mine tanker om noget som jeg synes er blæst helt ud af proportion, hvor folk for "dumme slag" af en hvis "overbevisning" for at have købt GTX 1060/1070/1080 ! Jeg synes det er lige ekstremt nok.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Mekanikeren d. 21-07-2016 21:15:36.