Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2016 23:24:19
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Har 2 forskellige SSD'ere 840EVO og 850EVO på hver 250 Gbyte, som jeg vil køre i RAID 0 til spil-installationer. Da de ikke er ens, og da jeg helst ikke vil bruge den indbyggede raid-controller på bundkortet (pga længere POST-tid) har jeg påtænkt at benytte Windows egen software RAID0 som "dynamiske diske".
Jeg har før prøvet at lave dynamiske diske (dog ikke med SSD'ere!), og hastighedsmæssigt er det praktisk talt samme hastighed som den indbyggede raid-controller på mobo'et, men man kan selvfølgelig ikke boote fra software raid.
Men øhhh, hvad med TRIM og anden vedligeholdelse til en SSD?? Hvordan virker det i RAID-systemer? Hvordan kan man se om Trim i det hele taget er slået til i et raidsystem? Her tænker jeg faktisk både på hardware raid og software raid.
Jeg ved, software raid er ligeglad med, om det er ens diske, eller om de er lige store (raid array'et kan dog aldrig blive større end den mindste disk x2), men hvad vil den indbyggede raid-controller sige til 2 forskellige udgaver af EVO SSD? Vil det i det hele taget kunne lade sig gøre? 😳
Skal som nævnt kun bruges til Spil og lign., har en 3. SSD til OS.