Fadølsanlæg

Hyggehjørnet d.  29. juli. 2016, skrevet af DJ Alban
Vist: 2675 gange.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 15:28:41
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg ved godt dette absolut intet med hardware at gøre. Men man skal jo ha en øl indimellem. :).

Jeg har lavet mig en bar i min garage, og overvejer om jeg skal sætte et fadølsanlæg til. bare til "hobby" brug. Fordi man kan 😎
Men er det overhovedet en god ide?

er der nogen der ved noget om fadølsanlæg? og hvad man skal/kan købe.
Kan man ha fustager der kan holde sig "friske" over længere tid? for jeg vil gerne bare kunne tanke en øl i ny og næ når man står og hænger i den med naboen eller vennerne.
Men kommer aldrig til at drikke en hel fustage på kort tid.
M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
29-07-2016 15:30:48
Svar/Indlæg:
2087/124
1) Du skal rense det, meget...
2) Det kan ikke svare sig rent prismæssigt - Literprisen er 2-4 gange højere afhængig af mærke.

Long story short; Don't.
Det er praktisk hvis du køber i stor volume, eller skal servere hurtigt.

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 15:39:01
Svar/Indlæg:
979/49
Jeg tænker da man kan købe fustager i mindre størrelser? Måske kun 10 liter til 1 uge? 😎

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 15:52:23
Svar/Indlæg:
3799/43
Carlsberg har droppet deres hjemme fadøls anlæg. http://ekstrabladet.dk/nyheder...
holdbarheden var 21 dage, men ved et normalt fadøls anlæg er holdbarheden nogle gange nede på 7 dage.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 17:00:07
Svar/Indlæg:
4222/223
#1-3 enig
#0 anlægget skal køre 24syv, for at øllet ikke skal blive dårligt. Jeg arbejder på et spillested, og hvis der ikke har været noget udskænkning af øl en hel dag, så kan det godt smages. Men vores rørføring er også mellem 50, og 200meter.

Har man først åbnet en fustage, så skal den tømmes i løbet af dagen(24 timer-ish), for ellers går øllet hen og blive besk.

#1 mht rensning, så kan man købe noget væske som blandes op med varmt vand, og som man så kommer igennem systemet, for derefter at skylle igennem 2-3 gange efter med almindeligt vand. De vi bruger er noget lilla stads, som godt kan ætse huden, hvis man ikke passer på.

Jeg tror det er muligt at købe sit eget anlæg(har dog ingen erfaring), omend ikke, så hvert fald leje.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 17:10:14
Svar/Indlæg:
1334/15
#0 - Du skal bare udvide "vennekredsen" til alle HWT brugerne, så vil der hurtigt komme overskud så stort, at du er nødsaget til, blive fuldtidsansat udskænker, da vi er mange, der gerne vil hænge os både i og omkring fustagen 🤣

Hvad skattefar så vil sige til den slags hyggeligt garageudhængning skal jeg ikke ku` sige - men kan godt gætte hehe

Mener også at man kan købe små fustager - også til hjemmebrygget øl, der kan ligge i køleskab ca. 5 liter/stk. Der skal selvf. en kulsyrepatron til, men så er du kørende til at starte med, og måske dinglende senere hen, hvis øllet er godt :yes:

Har selv brygget meget førhen..

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 18:08:59
Svar/Indlæg:
6181/270
Bare invitere Lars Løkke og Henrik Sass Larsen, så skal der nok blive drukket op. 😛

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 18:39:37
Svar/Indlæg:
1334/15
#6 - hov hov - der skal altså også være til os andre 😩

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2016 23:28:45
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg driver en kollegiebar, og kan ikke rigtigt anbefale det. Vi kunne køre med en fustage i max 14 dage, men så det også aller sidste chance for at komme af med 25L, og nogen gange måtte den hældes ud fordi den simpelthen ikke smagte godt. Vores anlæg blev renset hver uge, og der blev lukket for kulsyren når baren ikke havde åbent. Desuden bruger sådan en tropekøler rigeligt med strøm til kompressoren.

Jeg har dog hørt rygter om at fustagerne skulle være i stand til at holde op til en måned hvis de blev stillet i et køleskab.

Jeg ved at Hancock har 15L fustager ;) Deres Gambrinus kan anbefales :D

Nåe ja, jeg skriver i datid, da vi helt har droppet fadøllen, da det ikke kan betale sig i forhold til prisen i indkøb af flaskeøl, og så er holdbarheden jo generelt også bedre med flaskerne, da man kun åbner 33cl. af gangen, og dermed også kan have større udvalg ;) Anlægget har vi stadig stående, men det er vist primært fordi vi ikke har fået taget os sammen og talt med vores Carlsberg konsulent...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mazlink d. 29-07-2016 23:31:05.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2016 01:03:08
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at jeg var dig, så ville jeg købe et pænt køleskab med glasdør til din bar.

Så kan du altid købe en øl hane til pynt, hvis at du savner bar looket.

Hvis at du ser på det tidsmæssigt med rengøring, og prisen på øl fustager.
Så ville det være langt billigere at køre en tur over grænsen, og købe nogle gode øl. Hvis at du bor i Vejle, så tager det vel ca. 5 timer og du må tage 110 liter med.
Hvis at det tager dig 30 min at rengøre en fustage om ugen, så har du brugt den samme tid over 10 uger, som det tager at køre turen.

Nu ved jeg så ikke hvor meget øl du indtager om ugen men,
just saying.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2016 09:32:41
Svar/Indlæg:
1351/11
køb et af de små anlæg med plads til 5 liter fustager/fad, og så tag turen sydpå over grænsen når der skal tankes op. De små kan ligge i køleskabet og er altid kolde så.
Ved et normalt anlæg er der altid for meget arbejde og der skal et stort volumen igennem.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2016 10:12:55
Svar/Indlæg:
1431/233
Tak for svar allesammen.

Jeg kan hører at det bliver lidt for omstændigt i tidsforbrug og penge i forhold til glæden ved at tanke en kold fad.!!

5# God ide alligevel 😛

9# Har allerede et køleskab med glaslåger. Men fadøls anlægget var bare lige prikken over..

Jeg dropper det og finder på noget andet lækkert istedet 🙂.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2016 12:43:22
Svar/Indlæg:
4112/53
Du kan købe mini anlæg, hvor du køber de tyske 5L fustager, hvor du kan skrue en lille tap-hane på, og så har du til kort-tids-forbrug (inden for en uges tid), men det skulle nu nok kunne lade sig gøre med en 5L.
De skal dog køles udefra, så som stå i et køleskab, så det er også pladskrævende.
Så hold du dig bage til at have et køleskab med forskellige flaske øl liggende i, det holder sig bedre på den lange bane.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2016 21:49:16
Svar/Indlæg:
4156/111
Jeg kiggede engang på det i forbindelse med at have et fadølsanlæg der stod i campen til roskildefestival. Fandt noget udstyr gennem ebay.de hvis det er.
Vi havde dog ikke budget til at udføre planen. Det ville også koste 10-15% mere, end hvis vi bare købte dem kolde på pladsen. Men altså: Fadøl > dåseøl 🤣

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2016 02:11:01
Svar/Indlæg:
1351/11
Rockwool havde lavet et superfedt anlæg til dåser, det skulle kunne konkurrere med et fadølsanlæg, og hele fidusen gik ud på at man smed en hel dåseøl igennem et anlæg på størrelse med en fadølsbar, og ud i den anden ende kom en iskold dåseøl, de havde vist nok den med på roskildefestival på et tidspunkt indenfor de sidste par år.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2016 23:25:05
Svar/Indlæg:
1431/233
12# at ha 5 liter fustager på køl er intet problem..

Men er der nogen der ved om man kan købe sådan en kal https://beermachine.dk/produkt...
og så bare ha nogle 5 liter fustager til at stå på køl som man kan tappe fra uden co2. (hvad gør co2'en egentlig?)
5 liter kan man jo godt få drukket ret hurtig.. så kunne man jo tage en fustage frem til en dag man havde gæster og det skulle være lidt lækkert 🙂

Jeg vil kun ha en hane til at være synlig. jeg gider ikke de modeller som fylder på bordet.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2016 00:15:51
Svar/Indlæg:
1334/15
Lidl havde vist nogle 3 liters fadtønder sidste år fra en af de kendte tyske mærker :)

Måske de kommer igen i år...

Øv havde det lige før...

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2016 00:34:29
Svar/Indlæg:
4156/111

CO2'en bruges som drivgas til at få øllet ud.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af FnaX d. 01-08-2016 00:36:40.

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2016 14:54:33
Svar/Indlæg:
1431/233
17# Men ville man ikke så bare kunne køle en 5 liter fad og koble den anordning til jeg har linket til? og sætte den op på en hylde over så må det jo "falde" ud af hanen?
Det var da en nem og billig løsning for at kunne tappe en fadøl :)!

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-08-2016 15:01:47
Svar/Indlæg:
2087/124

Jeg driver en kollegiebar, og kan ikke rigtigt anbefale det. Vi kunne køre med en fustage i max 14 dage, men så det også aller sidste chance for at komme af med 25L, og nogen gange måtte den hældes ud fordi den simpelthen ikke smagte godt. Vores anlæg blev renset hver uge, og der blev lukket for kulsyren når baren ikke havde åbent. Desuden bruger sådan en tropekøler rigeligt med strøm til kompressoren.

Jeg har dog hørt rygter om at fustagerne skulle være i stand til at holde op til en måned hvis de blev stillet i et køleskab.

Jeg ved at Hancock har 15L fustager ;) Deres Gambrinus kan anbefales :D

Nåe ja, jeg skriver i datid, da vi helt har droppet fadøllen, da det ikke kan betale sig i forhold til prisen i indkøb af flaskeøl, og så er holdbarheden jo generelt også bedre med flaskerne, da man kun åbner 33cl. af gangen, og dermed også kan have større udvalg ;) Anlægget har vi stadig stående, men det er vist primært fordi vi ikke har fået taget os sammen og talt med vores Carlsberg konsulent...

mazlink skrev d. 29-07-2016 23:28:45

Impossibru!
På DTU, 25L holde i flere uger? Whaaa?