Batteri ladning

Diverse d.  11. august. 2016, skrevet af Michael K
Vist: 743 gange.

Michael

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2016 12:46:43
Svar/Indlæg:
235/98
Jeg kunne for nylig læse en artikel på eb.dk om telefoner og batteriladning. Der stod, at det var bedst, ikke at lade telefonen sidde i laderen, men jeg har før spurgt herinde, og der fik jeg det svar, at telefonens indbyggede system styrer ladning, så den ikke blev overopladet. Så nu er jeg forvirret igen. Er der noget facit over, hvad der er rigtigt eller forkert?
Michael

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2016 12:48:05
Svar/Indlæg:
235/98

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2016 15:18:04
Svar/Indlæg:
3385/80
Som altid så har EB ikke styr på fakta. Det er IKKE laderen der styrer opladningen af batteriet, det er mobilen. Laderen er bare en "dum" spændingskilde. Den leverer 5V, og dét er det. Nogle ladere kan levere højere spænding, men det er en anden snak.

Det er korrekt at levetiden forlænges hvis du ikke af- eller oplader batteriet fuldstændigt.

Min gamle mobil klarede 3½ år med samme batteri og daglige opladning til 100% - og selv efter så lang tid fungerede batteriet stadig fint.

Så brug du bare din mobil og oplader som du plejer - det er trods alt det de er designet til.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
11-08-2016 20:02:56
Svar/Indlæg:
387/40
Der sidder en controller i mobilen som styrer ladningen. Jeg er ikke klar over om den "starter" ladning hele tiden, men når det er sagt så er moderne lithium batterier seriøst hårdføre. Jeg har lige skiftet batteriet på min HTC one m7 efter 3 år med samme batteri, og det er blevet ladet op 2 gange dagligt og den har ALTID siddet i om natten.

Det jeg havde størst problemer med var at den gik ud så snart den nåede 25% men det viste sig at det var fordi jeg aldrig afladede den helt så den "glemte" at den havde de sidste 25%. Mit råd baseret på egne erfaringer og lidt læsning på nettet er at du skal aflæse den helt eller ihvertfald til 1-2% ca hver 14 dag. Glemmer du det indimellem er det slet ingen katastrofe, men det er den bedste vedligeholdelse. Man skal helst heller ikke stresse batteriet for meget, men selv der er de utroligt hårdfør.

Generelt skal du bruge den som du finder nemmest. Som sagt har jeg skiftet batteriet på min efter 3 år og det kostede mig 200kr og jeg gjorde det på 2 timer. Alle telefoner kan skilles ad hvis viljen er der til det og der findes massere af guides på nettet.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2016 20:08:26
Svar/Indlæg:
5421/53
Det er selve kemien i batteriet der ikke kan lide at være på 100%. Derfor ser du næsten aldrig Tesla ejere lade til 100%, men derimod nærmere 80%, på nær når de vælger at lade helt op til lange ture.
Tesla ejere har en indstilling i bilen til at bestemme max opladnings %.

Smartphones har i forvejen så lidt batteri, så det gælder om at udnytte det hele. Derudover er levetiden udover batteriet på en smartphone ikke særlig lang, så at batteriet efter 4 år er klappet er en accepteret ting.

For bedste levetid gælder det om at holde nogle gode temperaturer på batteriet. I en Tesla vil du f.eks. se at der er styring der står både for køling og for at varme cellerne. Det er ikke helt muligt i en telefon.

Kort fortalt, hav aldrig din bærbar, smartphone osv sat til strømforsyning i længere tid (uge f.eks.) hvis det kan undgåes. Pil da batteriet af bærbaren, hvis du kan leve uden backup funktionen ifht strømsvigt.

#3 Nej det er ikke bedste vedligeholdese at køre batteriet i ~0%. Det er ikke batteriet der har menory, men fuel gaugen der konstant måler strøm tilført og frataget batteriet. Det er klart at over tid, vil den ikke matche længere, da batteriet har mistet capacitet siden sidste 'kalibrering'.
Så ja, det er mest brugervenligt at lade smartphonen tæt på dø for strøm, men ikke bedst for batteriet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 11-08-2016 20:13:38.