Fan Controller får Fans til at larme

Luftkøling d.  11. august. 2016, skrevet af HellBilly
Vist: 2210 gange.

HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-08-2016 16:18:57
Svar/Indlæg:
86/15
Hejsa

Jeg har erhvervet mig et Phanteks P400S, som har indbygget controller til Fans og LED i ét:
ZJ-507B-1 står der



Fan Controlleren er 3-trins, men når den ikke køre på max, giver tilsluttede fans en tikkende larm der er tydelig, selv inde i kabinettet. Her har jeg trukket stikket ud, så jeg kan teste min fans:



Hvert stik har 2 pins:



Har læst lidt om lignende problemer på en nzxt controller.
problemet her var vidst, at den kun gik ned til lavest 10,5V.


Kan jeg overhovedet bruge den Controller, eller skal jeg bare smide de rigte fans, evt lownoise adaptere på ?
Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2016 17:18:14
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg vil umiddelbart gaetter paa det er pga du skruer ned for volt istedet for at pwm styre dem. det betyder motoren ikke faar dne energi den er beregnet til og maaske giver mislyde istedet.
Eller at controlleren maaske lever en ustabilt spaending.


hvorfor har du dem ikke bare slutte til bundkort og har dme automatisk styret alt efter temp med speedfan ?


mht til om du skal bruge den kontroller saa er min personligt holdning af fysisk controller er en elendig loesning nar du kan opnar det samem uden at bruge penge og i langt mere optimalt still mht til lownoise/koelevener balancering.



hvis jeg maa vare saa fraekt at sige saa er fysisk fan controller i mine oejne et produkt til her og fru jeg-kan ikke-finde-ud-af-det-men-det-ser-smart-ud. (undtagelsevis visse elendige bundkort)

Speedfan er din ven. brug det/elsk det.
jeg vilel dog oensker at speedfan blev skaaret lidt ned til en core/KISS version


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 11-08-2016 17:29:54.


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-08-2016 18:40:29
Svar/Indlæg:
86/15
Helt enig Bent :) og jeg bruger skam også bundkortets egne fan pins.

Det ville nu være fint at have en let tilgængelig mulighed for at skrue op hvis jeg gamer meget en dag.
Men jeg kan jo sætte et par eksterne fans til som kan køle mig ned 🤣


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2016 19:13:48
Svar/Indlæg:
3385/80
Nogle blæserstyringer kan godt få blæserne til at larme, pga. dårlig PWM. F.eks. "rumler" nogle blæsere.


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-08-2016 20:01:30
Svar/Indlæg:
86/15
Jeg havde den skildt ad for at følge ledningerne.
"Hubben" får 12V via Sata strøm.
Selve fan splitteren er bare sat til 12V med 2-pin.

Så hvis den skal bruges skal de kunne rende på max speed hele tiden vel.

Har desværre ikke instrument til at måle hvad den spytter ud på de forskellige trin, men læste et sted, at den måske bare slår motoren i fanen, til og fra på 12V for at få den til at køre langsommere.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2016 21:51:53
Svar/Indlæg:
3661/82
#2
Hvorfor skal du skrue op for dine blaesere ?

Hele pointen med speedfan er at det foregaar automatisk.

f.eks hvis jeg gaar hjem til min pc lige nu og bare daffer rundt paa nette saa koere min blaesere lige omkring 600rpm. eller 35% pwm signal. nar min CPU eller GPU stiger i varme stiger blaeserne ogsaa langsomt med.

Det er sat op saaledes at hvis CPU eller GPU rammer 90c saa koere mine blaesere 100% PWM hastighed.

hvis mineCPU/gpu ligger paa 80grader ligger dne paa 80% pwm signal osv osv.

saa du skal blot saette det op engang saa har du lownoise nar du din maskine ikke lave meget og tilpas koeling nar der er brug for det.


evt kan jeg fixe et program der med et hotkey fortaeller speedfan at den skal gaa paa fuld knald.
eller hvis du oensker hjalpe med speedfan opsaetning saa skriv her eller i en PM.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-08-2016 21:54:53.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2016 21:58:05
Svar/Indlæg:
3661/82
lige et billed ti lat illustrer varme/blaeser forholdet




her kan du se at ved 30 grader kore din blaeser med 35% pwm signal/volt og du kan se hvordan den skalre op af jo varme din cpu bliver.
ved 60grader giver den 100% paa blaeseren.

jeg vil anbefale blot at udvide omraade ved at trykke hoerje pil i det hoejre piel saet under graffen indtil grafen gaar fra 30c til 90c. Saa har du en stoejsvag maskine der holder tingene koldt naar det er noedvendigt


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-08-2016 22:14:23.


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-08-2016 01:16:38
Svar/Indlæg:
86/15
Jeg har altid brugt Asus bundkort, og de har et meget godt styr på det med brugerkontrol til fans fra Bios

Har prøvet Fanspeed og jeg synes Asus AI Suite 2/3 har en ligeså fin løsning.
Få gange har jeg benyttet AsusSuite -> Fanexpert for at finde niveauerne. Men afinstallere det efter jeg har sat det op i BIOS.

Jeg bruger Fixed RPM til kabinetblæserne og en lydtilpasset minimum og maximum på CPU køler.

Så gasser blæserne ikke op bare fordi jeg har et par browsere for meget åbne :)

Edit: Ang blæserstyringen: Så havde jeg forventet at de trods alt kunne køre uden den larm fra medfølgende blæsere.
Selvom det er deres "budget" kabinet, så levere Phanteks ellers fornuftige produkter.

Kan jeg klage over det ved at skrive til Phanteks eller Komplett hvor jeg købte det. (550,- på tilbud :) )


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af HellBilly d. 12-08-2016 01:26:40.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2016 07:07:44
Svar/Indlæg:
3661/82
"Så gasser blæserne ikke op bare fordi jeg har et par browsere for meget åbne :) "

Det her giver ikke logisk mening.

du saetter kun dine blaeser til at gasse op nar der er brug for det pga varme.
Saa hvis de ikke gasser op og der er behov for det crasher dine maskine

Hvis de ikke gasser op og temp stiger og de koere ok uden op gassning betyder det blot af den tidligere rpm var for hoej eftersom der var mere varme der kunne klares


En trappe der gaar op gaar ned den anden vej. saa hvis du kan stige i temp uden at stige i blaser hastighed saa var din rpm atlsaa for hoejt sat til at begynde med og gav unoedvendig "Stoej"


Ddet omvendt hvis din temp gaar ned men din blaser ikke goer saa virker det ikke saerligt optimalt.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2016 08:49:25
Svar/Indlæg:
772/65
#0

Hvilke blæsere har du?
Jeg har oplevet det med de "billige" blæsere, der i sin tid fulgte med til mit Corsair 550D case.

Mine noctua blæsere har ikke problemet.

Nogle blæsere "undervolter" bare bedre end andre.


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-08-2016 14:30:53
Svar/Indlæg:
86/15
#8 Det er ikke min køling der er et problem :) ved idle ligger jeg på 20-22 grader og kabinettet siger ingen ting.
Men når temp sensor render op og ned ved en smule load, skal ingen blæsere reagere før cpu'en bliver mindst 40 grader.

Ved max load har jeg steppet RPM ned til fornuftigt lydniveau, og der er temps ca 68grader.

Har 2x140mmm på rad i front, monteret i pull, samt en lille 92mm der blæser ind under PSU dækslet, da der ikke er indtag fra bunden. (Har lavet det lidt om siden jeg tog billederne i #0)
Derudover er der bare en enkelt 120mm rear til udsugning.
Har fjernet 2 fans i toppen igen, da de ikke hjalp på temperaturen.

#9 Det er de medfølgende Phanteks 120mm uden specs nogle steder. Jeg har sat andre blæsere til men det var samme lyd/resultat.
Men når de sidder til bundkortet er der ingen problemer :) nærmest lydløse ved 6-800rpm - men de flytter sikkert ikke meget luft alligevel.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af HellBilly d. 12-08-2016 14:32:17.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2016 15:38:53
Svar/Indlæg:
3661/82
#10 jeg tror ikek jeg fik forklare mig saerligt godt i sidste indlaeg da det blev en noget rodet forklaring jeg var distraceret under vejs

Men når temp sensor render op og ned ved en smule load, skal ingen blæsere reagere før cpu'en bliver mindst 40 grader.
Enig.
det kan nemt saette op saaledes med speedfan

Ved max load har jeg steppet RPM ned til fornuftigtlydniveau, og der er temps ca 68grader.
max load defination er et ord der tit bliver strukket meget. .feks. wprime og hyperpi giver ikke max load.
anyway blot en biting.
jeg er ikke helt sikker paa hvad mine temps er da min fan speed blot stiger med temp og rammer 100% ved 90c
Jeg tror der ligger paa midt 70'er ved linpack+prime95.

grund til jeg vaelger at saette 100% fanspeed ved 90c grader er at de fleste intel cpu'er er rated til lige omkring 100 grader. typisk 95-105 grader.
ved at saette max ved 90C sikre du dig der skal mget til foer de gaa op men de vil give ful max foer du rammer et kritisk niveau.


Jeg vende lige tilbage til hvorfor jeg mener, at have saet nogle fans paa fast pwm hastighed, er en daarlig ide mht:
"Så gasser blæserne ikke op bare fordi jeg har et par browsere for meget åbne :) "

Du har to situation A og B. Med og uden browsere aabne.
jeg gaar ud fra du har sat din blaeser hastighed saa din maskine ikke crasher af at aabne et par browser.
Dvs din blaeserhastighed er hurtig nok til at koele begge situationer.

Hvis du mener at de var en grund til at "gasse" op fra dynamisk rpm siger du med andre ord at have et par browse vinduer aabne giver lidt mere load og lidt mere varme.

OK laf os loebe med den tanke.

hvis B ( med browserre) er lidt mere varm end A ( uden browser. saa maaa A noedvendgivis vare lidt mere kold and B. Her kommer min analogi med at en trappe der gaa op gaar ned den anden vej ind i billedet.

hvis A er koldere end B hvorfor saa ikke udnytte dette til at skrue ned for blaeseren.

korrekt set saa undgaa du ikke at dine blasere Gasser op ved et par browser. det du har fjernet er mulighed for at dine blaesre gasser NED nar der ikke er browser vinduer aabne.

Du har sat dine blaeser til den "hoeje" hastighed, ikke den "lave" og fjerner muligheden for at blaserend gaar ned til lav hastighed. Det var det jeg mente med at logikken ikke var korrekt.

kort fortalt hvis der er et varme delta mellme A og B og dun blaeser ikke udnytte dette. Saa har du et pontentiale til at skrue ned for dine blasere (eller slukke).


Lad mig proeve at illustret det med mine awesome 3Dmax animation/rendering skills




naar du saetter din blaese hastighed til konstant hastighed. kan du saette den forholds maessigt 3 forskellige steder.
over baade A og B
over A men under B
under baade A og B

De to sidste vil medfore crashe pga manglende koeling.
Den foerste vil medfore at uoptimalt lyd nivea pga blaeser giver "for meget koeling" nar der ikke er brug for det.
Med en dynamisk fan styring kan du have best of both worlds mest muligt stoejsvaghed uden at det gaar ude over stabilitet.


Det er selvfoelgelig helt dit eget valg hvordan du vil koere din loesning. Jeg vil bare sikre mig du er klar over optimalitet i at have speedfan styre din blaeser dynamisk.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 12-08-2016 15:45:00.


HellBilly
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-08-2016 16:00:06
Svar/Indlæg:
86/15
Jeg er helt med Sven :)

Men med det her støjsvage kabinet jeg har anskaffet mig, kan jeg sætte mine fans til et højere niveau.

Så "alle" mmine Kabinet blæsere køre med fast RPM jeg ikke kan høre dem.

Min Cpu-køler fungere som kabinet blæser også, så den har jeg sat til en tilsvarende højere RPM jeg ikke kan høre. Som så stiger til et Max Niveau jeg har sat ved ca 80grader.

Front+Rear (92mm+120mm) står til hhv. 1000 & 900 RPM
AIO/CPU køler @ Front blæsere (2x140mm) står til 800 RPM og stiger til ca. 1250 RPM som er 70% af max RPM

Jeg kan godt at tage et par billeder ude fra BIOS for at vise graferne, men jeg bruger ikke Software til at styre dem med i Windows.
Det afinstallere jeg efter jeg har fundet de niveauer jeg kan lide og ikke overopheder min CPU 😛

Jeg ved godt MAX Load temps er relativt, det kommer meget an på hvad man laver 🙂

Feks spiller jeg SC2 på Ultra uden den kommer over de 35-38 grader efter et par timer


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af HellBilly d. 12-08-2016 16:10:16.