Jeg tvivler, og det er vel alt andet lige også ligegyldigt? Altså, den mindre effektive glødepærer medvirker jo bare til at varme ovnen op, hvilket jo præcis er formålet med ovnen :)
Moderator
Tilføjet: 20-08-2016 15:12:42
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg tvivler, og det er vel alt andet lige også ligegyldigt? Altså, den mindre effektive glødepærer medvirker jo bare til at varme ovnen op, hvilket jo præcis er formålet med ovnen :)
Hvis du skal stege en flæskesteg og forvente at en 40W glødepære skal varme din ovn, som kommer du til at vente et stykke tid...
Der er mange gode grunde til at der ikke findes LED til ovne, men her er den bedste: du sparer nøjagtig ingenting i strøm på det, med mindre det er en gasovn, som næsten ingen har idag.
Det er rigtigt at LED bruger mindre strøm, men det er fordi de udvikler langt mere lys pr tilført watt i forhold til glødepærer, og udvikler derfor langt mindre varme for samme lysudbytte. 100% af den energi som ikke bliver til lys i en glødepærer, bliver til varme i stedet (og når lys rammer en overflade så bliver det også til varme, så det er 100% af tilført energi total)
Da en ovns formål er at blive varm, hjælper glødepæren til det, om end det ikke er meget. Den energi som du sparer på at sætte LED i, vil blive brugt af varmelegemet i ovnen i stedet da den nu mangler glødepæren til at "hjælpe" sig. og da varmelegemet er elektrisk vil der nøjagtig være ingen forskel på den brugte energi.
Jeg er godt klar over at glødepæren nærmest ingen forskel gør for opvarmning af ovnen, men det er heller ikke det der er pointen. Pointen er at du intet sparer ved at skifte den til LED.