Bedste og sikreste måde at gemme billeder på

Diverse d.  21. august. 2016, skrevet af Kim 6270
Vist: 1512 gange.

Kim

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 13:15:28
Svar/Indlæg:
109/38
Hvad vil i mene er den mest sikre måde at opbevare/gemme billeder på?
Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 13:20:38
Svar/Indlæg:
480/8
usb-flashdrive x2, eller x4 hvis det skal være total i orden.

+ Google drive + OneDrive.

Det burde der være nok sikkerhed i.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2016 14:05:50
Svar/Indlæg:
2518/53
OneDrive som #1 også er inde på.

Kim

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 14:10:24
Svar/Indlæg:
109/38
Gider ikke hvor der skal betales hver månede..
Skal være engangs beløb.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2016 14:20:32
Svar/Indlæg:
2518/53
#3 der er 5gb fri på OneDrive og du kan købe 50gb pr. måned for under 20 kr., du kan også købe office 365 fra 250 kr. hvor der er 1tb OneDrive med.

Boomboy

Overclocker
Tilføjet:
21-08-2016 14:20:41
Svar/Indlæg:
351/36
google drive, og dropbox. Evt suppler med usb som andre er inde på.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 15:03:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
Print dem ud på godt fotopapir, pak dem i en vacuumpose, støb dem ind i beton, og grav dem min 2½ meter ned i undergrunden, og sørg for noget vandafledning på overfladen 🤣

Spøg til side, lokalt på en USBpen samtidig med et lager i skyen, ondrive, googledrive, dropbox eller lign. Vil du øge sikkerheden yderligere, så gem dem i mindst 2 formater, da alle formater har det med at ændres eller helt forsvinde, men det er selvfølgelig afhængig af, hvorlænge du vil opbevare billederne.

Er det til en tidskapsel på 25-50 år, så er der nok ikke rigtig noget nuværende lokalt der kan bruges. Hvem har f.eks et floppydrev eller en ISA controller idag?

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 15:17:29
Svar/Indlæg:
3385/80
1 billede? 100 billeder? 10.000 billeder?

Der er mange gratis services, men tør du stole på en gratis service? Måske en dag løber de tør for penge, og lukker hele lortet (sket før).

Jeg bruger Amazon Cloud Drive til 400 kr./år.

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 15:22:17
Svar/Indlæg:
1334/15
Ha ha - ja så må man da håbe, at han kan huske hvor tingene ligger begravet om alle de år :)

Man kan nu købe dvdèr med op til 1000 års holdbarhed overfor "høj" varme, UV belysning samt fugt til lidt flere kroner end almindelige. De hedder vist M diske. Nierle.de har dem bl.a.

Bliver de stjålet eller smidt væk, hvis nogen bruger dem som frisbee, har man selvf. stadigvæk et problem.

Pak dem godt ind og smid dem ned i en madkasse sammen med et stykke ældgammel ost, så er der ingen, der løber med dem 🤣

Kim

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 16:07:57
Svar/Indlæg:
109/38
Tråd lukket...
Det er alt for useriøst det her...

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 16:40:56
Svar/Indlæg:
1334/15
Her er dem fra Nierle. Godt nok lidt dyrere end jeg huskede det, men der kan jo være pænt med billeder på dvd skiver!
https://www.nierle.com/dk/arti...

Useriøs? - man skal huske ikke at tage sig selv alt for alvorlig. Så bliver livet hurtigt for surt 😳

Fortsat god dag min ven 🙂

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2016 16:48:54
Svar/Indlæg:
739/62
mine ligger i dropbox, min dropbox mappe er så ligeledes spejlet til min nas... så det hele ligger på min stationære, på min Nas m. Raid5 og i dropboxen... tænker det burde være rigeligt

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 16:50:11
Svar/Indlæg:
3385/80
#9 så skal jeg huske ikke at hjælpe dig mere.

Kim

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 17:05:54
Svar/Indlæg:
109/38
#12 var nu ikke ment til dig 🙂

Kim

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 17:06:33
Svar/Indlæg:
109/38
#11 tænker også det er den måde jeg vil gøre det på 🙂

korsk

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 17:54:03
Svar/Indlæg:
1334/15
#0 - beklager hvis nogle, har stødt dig på manchetterne, men når man taler om sikker opbevaring, er man jo nødt til, at vurdere netop sikkerheden indenfor de forskellige muligheder.

Først og fremmest er der intet, der er helt sikkert. Faktisk er #6` betonklods idè den mest sikre jævnfør, hvad jeg nu skriver :)

Alle de elektroniske medier vil kunne ødelægges enten via hackning eller den næste større krig, der iflg. eksperterne netop vil gå på, at ødelægge al kommunikation/data/strømforsyning etc.

Derfor vil langtidsholdbare (fysiske) dvdèr evt. i flere kopier og evt. spredt være dèt, der i sådanne situationer, kan holde på billeder og ikke mindst familiestamtræet, der jo nødvendigvis løbende tager nogle generationer at få til at nå en pæn "højde" - ved lige.

For svære situationer at tænke på? - ja så tænk på verdenssituationen i dag, og hvor meget den eskalerer næsten dag for dag, og hvor tit man efterhånden hører om, at selv statsselskaber med de mest følsomme oplysninger bliver hacket/misbrugt 😕

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 18:23:46
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at jeg havde vigtige familie billeder liggende, så ville jeg starte med at tage backup på et eksternt medie (dvd/usb/usb-hdd/nas) og gemme en kopi et sikkert sted. Det kunne være hos et familie medlem, eller i en bankboks.

Jo man kan sagtens ligge ting op i en clouden. Selvom at de køre med backup løsninger, så kan det jo også gå galt.
Der er jo en risiko for at clouden bliver hacket, og at billederne så derved bliver spredt på nettet.
Det skal man lige huske på.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2016 19:31:45
Svar/Indlæg:
3661/82
Specificering:
Foerst skal du definere hvad du mener med sikkert

1: beskyttes imod fremvisning
2: beskyttes imod forsvinding

Disse to ting kraver vidt forskellige forholdsvisninger.
Jeg antager at du tale om pnkt2.

Derefter skal du tage stilling til hvor meget kontrol du vil have.
Personligt stoler jeg ikke paa noget jeg ikke har kontrol over. Som F.kes onedrive. det kan vare et fint extra bakudp medie men jeg vil ikke stole paa det alene.

Parirtet og Error correction
En god ide at at saette sig in i Par.
Par et at parrites/ecc fil format. dvs det indeholder data der kan genskabe andet data.

Lad os antage du har 100 billeder. Du laver nogle par filer der tager ca 25% extra plads. de kan genskabe data hvis nogle af dine billed filer bliver korrupted eller vaek.
Jo stoerre/flere par filer jo bedre beskyttelse.

En anden ting er at saette sig in i checksums og hashes
Cheksum/hash filer at en lille controlfil der indeholder et digital fingeraftryk af din fil og kan fortalle hvis de er bleve korrupte or derved skal gendannes fra bakcup eller fra par filer.
QuickSFV er rimeligt nemt og jeg ville aldrig tage backup af noget uden at have en checksum hash fil

Distance
en backup der star ved sidne af din orignal er distance amessigt ikke en backup.
f.eks at have dine filer paa to forskellige HDD men i samme PS kraver blot et uheld med en glas vand og du kan risikere de alle er doede.

et fysisk medier her at godt at have.
gaar du DVD/CD vejen saa prove at finde nogel skiver med guld reflex lag frem for aluminium dag guld er et chemisk mere stabilt metal

Placer dem ude af huset et sikkert sted saa en hsubrand ikke skader.
Online bakcup kan ogsaa hjaelpe paa dette.

Opsummering
- Online bakcpu er god som extr abackup
- fysisk medier er extra nice.
- fyld dine fysiske medier op med par filer. feks 300mb pictures + 350mb Par filer saa kan den skive tage en del taesk og ridser
- naar du har lavet noget nyt dat asaa lave checksum filer saa du altid kan checke at de er gode nok efter X tid

Personligt
- jeg har alt mit dat paa et raid 5 array saa en disk kan doed og data oeverlerver.
- min billeder af min datter har jeg dog tage extra backu paa et extern 300gb lager saa i tilfaelde af brand kan jeg nsupper den og loebe.
- mine billeder er samtidigt brand ud paa CD skvier med guld relfleks lag og fyldes op med par filer
Disse CD'er lever til min mor ca
8000KM vaerk. hvert 1-2aar

i tilfaelde af at america skulle blive wippet fra jodesn overflade af nord koreanske atom missiler... har jeg stadigvaek mine billeder.

Kim

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2016 19:51:45
Svar/Indlæg:
109/38
Meget lækker info og beskrivelse.. det vil jeg lige prøve at studere nærmere. Tak for info :yes: