Jeg har de sidste par dage bokset med en i5 3570K, som i to forskellige bundkort crasher systemet. Jeg har tjekket begge boards for bukkede pins osv, men kan umiddelbart ikke spotte defekter af nogen art.
Begge boards har været igennem tre sæt ram, og tre forskellige strømforsyninger, da jeg først antog at det var enten bundkort, ram eller psu, der var problemet. Jeg har aldrig før oplevet en Intel-processor stå af, men det er tilsyneladende dét der er sket.
Begge boards kan gå i BIOS, men så snart jeg kobler SSD/HDD til, eller forsøger en OS-installation, crasher skidtet. BSOD og fejlmeddelelser a'la; der er for nyligt sket en uoprettelig fejl på hardware/ der er fejl i windowsinstallationen.
Al øvrig hardware fungerer fejlfrit, så på nuværende tidspunkt mistænker jeg processoren for at være defekt, den har ellers kørt et par år uden problemer.
Er her en bruger der har nogle bud på hvad der er foregået?
3 Jeg får samme resultat med to forskellige solid state drives og en HDD, så de er udelukket. Ram-sættene virker fint i en anden maskine, så de er også udelukket. Jeg har faktisk prøvet alt hvad jeg kan komme i tanke om.
Kender du ikke din lokale hardware pusher? - han får den byttet hos intel uanset kvittering ... 🙂 ... Kræver blot en venlig indstilling fra begge sider .. :D
7 De er skam venlige ude hos Proshop, jeg kan sagtens være venlig også, jeg bryder mig bare ikke om at være det.. På den seriøse side - er det normen at man bare bytter en processor uden spørgsmål?
Prøv at se om du ikke kan finde et program der kan teste din cpu uden brug af Windows. Jeg kender ikke dette program, men det skulle indeholde nogle værktøj der kan teste din cpu. http://www.ultimatebootcd.com/
7 De er skam venlige ude hos Proshop, jeg kan sagtens være venlig også, jeg bryder mig bare ikke om at være det.. På den seriøse side - er det normen at man bare bytter en processor uden spørgsmål?
Jeg er selv hos forhandler - jeg havde en sag omkring år 2000 med en s478 cpu der havde været i en vapochill (du ved, de gamle asetek -42 grader dimser) .. Smurt ind i kølepasta på top/bund og mellem benene (ja, lyder lidt forkert - men du ved hvad jeg mener).
Spurgte min intel kontakt - hvad er politikken på returvarer. Hans svar var kort og simpelt 'hvis forhandleren siger det er garanti, så er det garanti'.
Derudover har jeg haft et par med bøjede ben og lignende over tiden de har taget - i nyere tid endda et dual server bundkort med bøjede s2011 pins som gjorde 8 ud af 16 ramsokler ubrugelige.
Intel har kapitalen og baggrunden til at tænke - vi behøver ikke få negativ omtale uanset hvor urimelig den vil være.
Du skal dog nok ikke forvente at proshop bytter forud - men med lidt god vilje sender de den ind for dig og får en bytter indenfor 2-3 dage efter intel modtager.
13 Det er ikke dumt spurgt. Jeg tvivler bare på at begge boards er defekte, det ene er spritnyt. Jeg har ikke haft en anden 1155-CPU til rådighed, men der kommer en i3'er med posten i morgen, og så prøver jeg selvfølgelig at smide den i.
Jeg har engang oplevet at jeg ikke kunne få signal til et TV, og jeg prøvede forskellige grafikkort, jeg prøvede forskellige computere og tre forskellige HDMI kabler, og det viste sig, tro det eller lad være, alle tre HDMI kabler var defekte! 🤣 Jeg har dog aldrig oplevet noget lignende igen 😲 men hver gang jeg bruger noget til at teste med, så tester jeg det altid i noget andet for at se om det rent faktisk virker, hvis muligt 😀
15 Ja, klart nok. Jeg plejer også at gå all in, jeg har ikke tal på de timer jeg har brugt på at finde problemer og efterfølgende løse dem. Jeg fik i3'eren i dag og smed den i det ene kort med det samme, og der skete ikke en dyt, dvs. nul boot osv. Så blev det ligesom for meget ovenpå flere dages slåsseri med den i5'er. Så jeg gik på druk og nu sidder jeg her lidt småstiv og drømmer om en verden uden elektronik.
19 Ja, okay. Så er det jo omsonst. Jeg har hverken kvittering eller noget. Jeg tror processoren er 3 år gammel. Anyfuck, jeg har købt en 2500K der ligger nogenlunde flot ifht. 3570.
Er her en bruger der har en adresse til Intel i Danmark? Jeg kan simpelthen ikke aflæse den QR-kode Intel skal bruge for at kunne oplyse om processoren stadig er dækket af garantien. Derfor tænker jeg; jeg sender bare skidtet ind og ser hvad der sker.
Men igen; jeg kan ikke finde nogen adresse. Proshop har sendt mig en kvittering på en G3258 (?) og kan tilsyneladende ikke give mig en adresse til Intel.