Lyd fanatikere - stengulv, av - hvad kan jeg gøre?

Diverse d.  25. august. 2016, skrevet af M.Beier
Vist: 914 gange.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-08-2016 19:44:20
Svar/Indlæg:
2086/124
Long story short.

Min hustru og jeg er ved at bygge hus, et projekt hvor man må gå på kompromis, hende og jeg - såvel som økonomi (i utide!)

Vores kommende stue bliver køkken/alrum på ca. 63kvm - i dette rum vil vi benytte 60*60 klinker..

Problemet er blot, klinker er noget af det værste man kan mht. lyd, rent visuelt og slidtage mæssigt er det ideelt...

Jeg har tænkt mig at gøre følgende:
- Akustisk loft

Jeg tænker om jeg kan læse/beregne hvor det vil være taktisk at sætte tæpper, mere om det kan imødekomme hendes behov for det visuelle...

Ud over det må jeg nok sande at min 'lille' Marantz SR8500 skal suppleres af en egentlig effektforstærker for så stort et rum, eventuelt kombineret med forforstærker (og så pensioneres)

Fronterne:
B&W 804 (*modificeret med gode spikes)

Måske lidt et long-shot at spørge herinde, men hvis det er 'fisk', så er der ingen skade sket.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 25-08-2016 19:51:30.
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2016 19:58:25
Svar/Indlæg:
3799/43
Prøv at læs denne artikel.
http://www.b.dk/bolig/droemmeh... #
Du kan få en fagmand til at regne det ud for dig, det koster nok omkring 10.000kr. Men det er vel ikke så dyrt, hvis at man vil opnå en god lyd på sit dyrt indkøbt anlæg.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 25-08-2016 19:58:44.

dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2016 19:59:28
Svar/Indlæg:
1864/156
Nu ved vi jo ikke hvordan dine HT står ift vinduer/døre osv.

Men du kan gøre det forholdsvis let og billigt med feks. et tykt tæppe forand HT og under borderene, store gallerier (evt. med rockwool el. ligne bag) TROLDTEKT Loft, to lag gips på væggene.

Skal du ud og have "rigtig" lyddæmpning koster det kassen, jeg siger ikke at ovenstående er det bedste men når vi snakker økonomi tror jeg ikke det kan gøres meget billigere, men der findes så mange løsninger og du kan jo når der igen er økonomi til det investere i "rigtig" lyddæmpning.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-08-2016 20:12:16
Svar/Indlæg:
2086/124
Prøver at uploade et billede her.
Lofterne er somsagt tiltænkt akustisk i køkken/alrum/stue
Tanken er alteret for enden af stuen og at fronterne placeres ca. 80cm fra væg både bagtil og siden.

Væggene er letbeton, og vil helst undgå at plastre noget udenpå dem hvis muligt, men der kommer naturligvis møbler, billeder osv. der absorbere.

NB: Ovenstående tegning er af pt. mest attraktive løsning, der er 2 andre som der også kigges på, men stue/køkken alrum er samme koncept.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 25-08-2016 20:14:19.

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2016 20:16:24
Svar/Indlæg:
611/4
det vil som #1 siger,koste ca 10-15000 kr at isolere hist og her,altså behøver lofter og vægge ikke isoleres 100%.

vi havde spurgt på ca 60m2,og der lår det prismæssigt.

du kan også købe malerier,der er lydisolerende...

og som #2 siger,så hjælper et tæppe/kohud foran anlægget også.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-08-2016 20:42:30
Svar/Indlæg:
2086/124
Det med lydisolerende billeder såvel som tæpper er bestemt gode muligheder.

Det med loftet, det er akustiske felter - jeg vil næsten tro at det bedre kan slå troldtekt, det er dog praktisk med troldtekt at man kan skrue af og på som man lyster...
Det er dog enormt grimt og støvet efter min mening - minder mig alt for meget om institutioner :no:

Det med skum eller rockwool bag billeder er måske slet ikke så tosset en idé
Gips på væg vil jeg gerne undgå - havde det været gips havde jeg overvejet indbyggede højttalere til center og bag.

Der er helt sikkert en masse gode ting der kan overvejes.

EDIT:
Fra linket, dette er dem vi vælger
En anden type, som kan indbygges i et gipspladeloft, er gipsplader perforeret i et hulmønster så lyden absorberes af et bagvedliggende isoleringsmateriale
Om det bliver firkantede huller eller runde, det har vi ikke helt besluttet endnu :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 25-08-2016 20:54:30.

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2016 23:50:29
Svar/Indlæg:
979/49
Hjemme ved mine forældre blev der lavet køkken på ca. 50 kvm. med flise gulv. Det gav en pokkers masse ekko, men et enkelt billede på 1x1,5m ca. med lydisolerende tam tam gjorde ret meget forskel! Fra at det var en belastning til at man ikke rigtig lagde mærke til ekko længere.
Så billeder med lydisolering kan varmt anbefales!

Xoferif

Overclocker
Tilføjet:
26-08-2016 08:25:33
Svar/Indlæg:
464/7
#0 ang lyd absorbering så kan du jo prøve og kigge på den her løsning https://www.youtube.com/watch?...

i know i know, det er en billig fremgangs metode, men som der bliver sagt, evt find nogen håndklæder med et fedt motiv? det går dog lidt imod din indstilling til at væggene ikke skal plastres til, men det kunne jo hjælpe. (:

(Why is he talking about 'håndklæder'!? <-- See the video!)

vi benytter den hjemme hos os i et ca 45 kvm, stue med højt til loftet. det gjorde alverden til forskel!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Xoferif d. 26-08-2016 08:27:09.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2016 11:39:47
Svar/Indlæg:
3233/128
Ang. indretning. Soveværelse ind til stuen? Det havde jeg godt nok ikke valgt. Heller ikke fliser i hele området stue/køkken. Det det op med trægulv. ser meget bedre ud.

Lyd: Ikke alle rum kan indrettes til god lyd. Et tæppe under sofabordet hjælper. Ting på væggene. Store planter i hjørner m.m. Alternativt kan du skifte de højttalere ud og finde anden løsning. Små med sub. Det kan spille lige så godt og giver mange flere muligheder for indretning.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-08-2016 12:10:39
Svar/Indlæg:
2086/124
#Xoferif
Jeg vil undgå reflektioner, testen han laver er mere til hvis man vil undgå at andre skal høre hvad der sker i soveværelset 🤣

#Miccim
Master bedroom mod stuen er det nye sort, hvis det er 185 kvm+ sker det ofte at der er et 'aktivitetsrum', som kan bruges som TV stue.

Vi startede med trægulv i stuen, men, afhensyn til skel mellem fliser og træ samt slidtage ved dyr(hund) og kvalitet når det er med gulvvarme - og så det rent visuelle, droppede vi trægulvet.
Oprindeligt er køkken/alrum og stue 2 seperate rum, det er en af vores ændringer til huset at gøre det til et stort rum.
Kvaliteten af trægulve til gulvvarme er typisk samlet 13mm - det er noget knald som ikke holder noget noget nær ligeså godt som uden gulvvarme - mit nuværende trægulv i lejligheden er såvidt jeg husker 18 eller 21 mm tykt.

Vedr. kompakte højttalere og sub, så ville det være noget i retning af 805 og en voldsomt dyr sub - det vil jeg gerne undgå.
Til film er der pt. sub, center, baghøjtalere - sidstnævnte skal monteres på væggen.