Jeres erfaring med løntilskudsjob

Diverse d.  28. august. 2016, skrevet af SkylineGTR
Vist: 1859 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 19:21:50
Svar/Indlæg:
2011/185
Efter og være blevet ledig tidligere i år og haft en dialog med min jobkonsulent om at der er ved at være mangel på kvalificerede automekaniker igen som er min oprindelige uddannelse men jeg har ikke arbejdet inden for faget i mange år (i mit tilfælde 7 år) har jeg siden slut juni været i virksomheds praktik hos en mekaniker og det virksomheds praktik slutter så ultimo i slutningen af september.

Efter en dialog med chefen synes han det går langsomt fremad og det har så når praktikken ophøre med ført en ind til videre 3 måneders ansættelse med løntilskud og skulle da gerne føre til en fast ansættelse bagefter.

Men man høre jo også bare at det bliver brugt som billig arbejdskraft og når man så ikke kan få tilskud mere så bliver man bare fyret. Kender en som var i løntilskud i 6 måneder og da det sluttede blev han bare fyret. Så altså det tyder på at han bare blev udnyttet, men kender ikke de specifikke omstændig heder da der kan have været andre ting som spillede ind så som ikke nok arbejde eller han var meget syg/ustabil og hvad ved jeg.

Derfor vil jeg gerne høre fra jer som evt. er eller har været i et løntilskudjob og fik i jobbet eller ej samt ville i vurdere det som var det bare en billig arbejdskraft som kunne smide væk når tilskudet stoppede altså jer som ikke fik jobbet fast efter følgene.?

Da jeg ikke ønsker bare at blive udnyttet også kasseret til sidst, for ens dagpenge periode tæller jo stadig ned mens man er i løntilskud så der er ikke råd eller tid til at blive udnyttet af en grisk arbejdsgiver. Men man høre da heldig hvis også om folk som får job efter end løntilskud.

Men en baggrunds historie er at han første gang søgte en mekaniker tilbage i juni i år og da jeg søgte stillingen ringede han så selv til mig og jeg forklarede ham min situation. Han ville vende tilbage hvis det blev aktuelt efter følgene var jeg så til en samtale hos min job konsulent som vi jo skal løbene og der var hun så inde på med praktik og løntilskud som en mulighed hvis jeg ville tilbage som mekaniker og jeg nævnte så min dialog med det værksted jeg ellerede har talt med forinden.

Tager så ned og snakker med chefen og han indviligere i noget praktik også her i sidste uge har han og min jobkonsulent så aftalt at de vi forsætter videre når end praktik med løntilskud.

Grunden til han skal bruge ny med arbejder er sådan set lidt uheldig for ham også ifølge hvad han selv har fortalt. For han hade 2 svende, hvor man midler tidligt fyrede en da de manglede noget at lave og den anden svend valgte så at forlade firmaet selv da han fik tilbudt job et andet sted og i mellem tiden var den fyrede svend så også kommet i nyt job.

Så han stod altså uden svende og der kommer jeg så ind i billedet med praktik og han har fra starten ikke langt skjult på at han skal bruge en svend ud over mig mere som han så lige har ansat til start i næste uge så vi er pt 3 i firmaet igen som der normal plejer at være.

Det er hos noget som hedder auto experten jeg er ved:
http://www.autoexperten-vejle....

Han har så som sagt lovet en ansættelse så frem jeg bliver god nok igen som mekaniker og der forsat er nok at lave til 3 mand. Men jeg frygter bare stadig at jeg har været en stand in for billig arbejdskraft ind til han kunne finde en ny svend, men smutter jeg er de kun 2 og de er normal 3 medarbejdere i alt.
Så jeg er spiltet for på en side tror jeg det er seriøst nok men på den anden siden efter han jo fortalte han fyrede en på grund af manglene arbejde, er jeg meget i tvivl om hvor vidt han vil beholde en nu når han har fået en svend og om vi skal være 3 eller kun 2.

Men efter som han igen svende hade jo, føler jeg bare lige pt at jeg har været en stand in altså en midler tiddig løsning som kunne kasseres når han hade fundet sig en svend som har jo har fundet nu, er dog ikke blevet smidt på porten i nu men han kan jo også stadig få noget tid i nu med tilskud osv. Det skal dog siges at han har brugt tid og energi på at lære mig ting eller forklare mig det.

Sorry the wall of tekst.


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 28-08-2016 19:29:01.
wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 19:41:56
Svar/Indlæg:
779/21
Hvis han har lovet en ansættelse. Så lyder det godt. 🙂

løntilskud i 2 måneder eller mere?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 19:50:26
Svar/Indlæg:
2011/185
#1 Han har som udgangs punkt lovet en ansættelse, hvis jeg bliver god nok som mekaniker igen. Men det er jo hans ord og har ikke noget på skrift.

Når løntilskudet starter er det i første omgang 3 måneder eller de 3 måneders prøvetid som man jo har inden den endelige ansættelse med henblik på videre at få mig opklalificeret nok til at han kan bruge mig efter så mange år væk fra mekaniker faget.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 19:53:56
Svar/Indlæg:
833/98
Min kæreste blev ansat som rotations vikar, som jo er lidt det samme. Efter 6 måneder blev hun ansat og har været der nu snart 2,5 år efterhånden. Så jo det er muligt at blive ansat bagefter, hvis du gør dig eftertragtet og skaber overskud og mer værdi for arbejdsgiveren, så ville det jo være dumt ikke at gøre det 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 19:56:41
Svar/Indlæg:
2011/185
#3 lækkert at høre at det kan lade sig gøre med fast job efter løntilskud :yes:

Så må jeg jo nok hellere bare køre videre med det her også se om jeg ikke kan få nok kompetancer til at komme i fast job bag efter.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 28-08-2016 19:57:40.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:14:54
Svar/Indlæg:
833/98
Sådan et sted som en lille virksomhed ville det være perfekt, hvis du kunne komme der hen, hvor du kunne tjene din egen løn hjem og lidt mere, for kan du det, giver det sig selv, at det ville være dumt at fyre dig, når du tjener penge til mester. 🙂


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:14:58
Svar/Indlæg:
3059/255
Jeg er selv en af dem med løntilskudsjob ved en svineavler. Og der gik der ikke længe fra at jeg startede til jeg var ansat og har nu været det siden den 19 marts 2012. Og jeg arbejder der stadig.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:33:18
Svar/Indlæg:
387/40
Først og fremmest så fortæller du det samme 3-4 gange i #0. Et tip er lige at læse det igennem, og holde fast i de relevante ting og slette resten. Men nok om det.

Jeg har ikke den store erfaring med løntilskud, men det jeg hører rundt omkring er at det er meget forskelligt om løntilskud bliver udnyttet, og man kan ikke rigtig vide det på andet end arbejdsgiverens ry på området.

Men det jeg til gengæld ved er hvad en arbejdsgiver ønsker og ikke ønsker. At du er i løntilskud nu er klart en fordel for dig, uanset om du bliver udnyttet eller ej, for det en arbejdsgiver vil have er en der ikke er doven. Hvis du kommer med et cv hvor der står at du har siddet i din sofa det sidste år så kommer du nederst i bunken. Hvis du til gengæld kommer med et cv hvor der står at du har lavet noget mest for at lave noget, så kommer du op lige under dem der har arbejdet uafbrudt med faget i lang tid, og dem r der ikke mange af i øjeblikket. Eller sådan er det i hvert fald i elektrikker faget, hvilket er en relativt sammenlignelig branche.

Jeg ved ikke hvor høj arbejdsløshed der er i mekaniker faget, men generelt for håndværkerne er arbejdsløsheden lav, og som nævnt kan du udnytte det helt vildt, for selvom din nuværende arbejdsgiver ikke vil ansætte dig, så Jan du gå over til værkstedet ved siden af og lægge din ansøgning, og da du har svendebrevet og så sprit ny erfaring oveni er du relativt godt stillet.

Mit råd er derfor, lad være med at være bekymret, men gå på arbejde med højt humør, vær positiv og gør alt hvad du kan for at lære så meget som muligt i den tid du har til rådighed, og vis at du vil. På den måde kan du ikke tabe.
Lad være med at bekymre dig om du bliver fyret eller ej, for det problem er ikke aktuelt, og du risikere at du viser dine bekymringer uden at tænke over det.

Held og lykke med jobbet.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:37:29
Svar/Indlæg:
2011/185

Sådan et sted som en lille virksomhed ville det være perfekt, hvis du kunne komme der hen, hvor du kunne tjene din egen løn hjem og lidt mere, for kan du det, giver det sig selv, at det ville være dumt at fyre dig, når du tjener penge til mester. 🙂

Tha PAC skrev d. 28-08-2016 20:14:54


Enig med dig. En mindre virksomhed er mere afhængi af værd enkelt medarbejder end støre firmaer som bedre kan klare at fyre en igen uden af det vil gå ud over produktiviteten.

Han har da jo også ellerede brugt ca. 2 måneders energi på mig i praktikken.

Jeg er selv en af dem med løntilskudsjob ved en svineavler. Og der gik der ikke længe fra at jeg startede til jeg var ansat og har nu været det siden den 19 marts 2012. Og jeg arbejder der stadig.

_Letni skrev d. 28-08-2016 20:14:58


Skønt at høre, så er det muligt af få et job efter end løntilskud og ikke bare bliver udnyttet for så til sidst at blive kasseret når mester ikke kan hive flere tilskuds penge ud af en.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:43:21
Svar/Indlæg:
2676/147
Vi har selv haft en i praktik og derefter i løntilskud, og han blev også ansat 🙂

Så det kan sagtens lade sig gøre 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:46:01
Svar/Indlæg:
2011/185

Først og fremmest så fortæller du det samme 3-4 gange i #0. Et tip er lige at læse det igennem, og holde fast i de relevante ting og slette resten. Men nok om det.

Jeg har ikke den store erfaring med løntilskud, men det jeg hører rundt omkring er at det er meget forskelligt om løntilskud bliver udnyttet, og man kan ikke rigtig vide det på andet end arbejdsgiverens ry på området.

Men det jeg til gengæld ved er hvad en arbejdsgiver ønsker og ikke ønsker. At du er i løntilskud nu er klart en fordel for dig, uanset om du bliver udnyttet eller ej, for det en arbejdsgiver vil have er en der ikke er doven. Hvis du kommer med et cv hvor der står at du har siddet i din sofa det sidste år så kommer du nederst i bunken. Hvis du til gengæld kommer med et cv hvor der står at du har lavet noget mest for at lave noget, så kommer du op lige under dem der har arbejdet uafbrudt med faget i lang tid, og dem r der ikke mange af i øjeblikket. Eller sådan er det i hvert fald i elektrikker faget, hvilket er en relativt sammenlignelig branche.

Jeg ved ikke hvor høj arbejdsløshed der er i mekaniker faget, men generelt for håndværkerne er arbejdsløsheden lav, og som nævnt kan du udnytte det helt vildt, for selvom din nuværende arbejdsgiver ikke vil ansætte dig, så Jan du gå over til værkstedet ved siden af og lægge din ansøgning, og da du har svendebrevet og så sprit ny erfaring oveni er du relativt godt stillet.

Mit råd er derfor, lad være med at være bekymret, men gå på arbejde med højt humør, vær positiv og gør alt hvad du kan for at lære så meget som muligt i den tid du har til rådighed, og vis at du vil. På den måde kan du ikke tabe.
Lad være med at bekymre dig om du bliver fyret eller ej, for det problem er ikke aktuelt, og du risikere at du viser dine bekymringer uden at tænke over det.

Held og lykke med jobbet.

momberg skrev d. 28-08-2016 20:33:18


Synes nu ikke jeg jeg fortæller det samme flere gange, men ja det er for sent nu. kan ikke redigere teksten mere.

Men må sige det andet du skriver er rigtig god inspiration og noget jeg ikke lige tænkte over.

For det jo klart at har man sidet i sofaen dagen lang i lang tid er man mindre atraktiv end en som har hold sig i gang løbene.

Der er mangel på de mekanikere som har mange år erfaring i vært fald. De som går ledige nu er for det meste ny udlærte, få år erfaring eller en som mig selv der har været væk fra faget i mange år.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 20:50:48
Svar/Indlæg:
2011/185

Vi har selv haft en i praktik og derefter i løntilskud, og han blev også ansat 🙂

Så det kan sagtens lade sig gøre 🙂

Tahiti skrev d. 28-08-2016 20:43:21


Ja nu har flere da meldt ind at de har fået job via praktik/løntilskud, så der må være en chance også for at jeg kan blive ansat bag efter.

Tak for alles ind put. Det har givet lidt mere ro i sjælen 😀


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 21:07:18
Svar/Indlæg:
1881/22
Uanset om der er en fastansættelse eller ej i den anden ende, er det erfaring du kan skrive på dit CV 😉


muggs
 
Overclocker
Tilføjet:
28-08-2016 21:15:19
Svar/Indlæg:
118/1
Mit nuværende job startede med løntilskud i 3 mdr.
Har været fastansat i et lille år nu 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2016 21:17:08
Svar/Indlæg:
2011/185

Uanset om der er en fastansættelse eller ej i den anden ende, er det erfaring du kan skrive på dit CV 😉

Ciric skrev d. 28-08-2016 21:07:18


Det er 100 % korrekt og også noget jeg bestemt vil skrive på CV.

Mit nuværende job startede med løntilskud i 3 mdr.
Har været fastansat i et lille år nu 🙂

muggs skrev d. 28-08-2016 21:15:19


Fedt endnu en bekræftelse på at det kan lade sig gøre.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 14:32:35
Svar/Indlæg:
7765/230
Ja så længe det ikke er i Jysk, kan det vel nemt lade sig gøre..


#16
Jet
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 18:09:31
Svar/Indlæg:
129/16
Hey

Jeg er også en af dem som har været i løntilskud og fået job efterfølgende.

Blev færdiguddannet januar 2009, har haft løntilskudsjob og været vikar, indtil november 2012, hvor jeg startede i 4 ugers praktik, derefter ½ års løntilskud. Chefen ville så have et ½ år mere på løntilskud, og jobcenteret ville kun gå med til det hvis jeg blev fastansat efterfølgende, hvilket jeg så blev.

Jeg blev så udnyttede, ved at give et ½ år mere på løntilskud, men så var der trods alt også fastansættelse bagefter, så jeg tog det med.

Så jo det kan godt lade sig gøre.


darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 18:56:15
Svar/Indlæg:
1123/442
Hvad fanden har du at miste? Det er bedre end at gå ledig og du får noget du kan smække på dit CV! Kom i gang! :yes: 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 18:57:21
Svar/Indlæg:
2011/185
#15 Det er ikke i jysk i det mindste. Skal sku ikke det lav lønnede butiks arbejde.

#16 Ja okay så du blev faktisk udnyttet, men du fik job ud af det i den sidste ende. Hvilket i den sidste ende er det vigtigste for mig at få.

Men altså igen som er blevet udnyttet også bare blevet smidt på porten når til skudet stoppede. Det er i det mindste positivt at høre.

Nu må jeg så se hvad chefen siger efter de 3 måneders løntilskud, da hverken jeg eller min jobkonsulent har nævnt over for ham at jeg kan få 3 måneder mere om nødvendigt og det vil jeg som udgangs punkt ikke tillade. Da jeg sammen lagt med pratikken og 3 mdr. løntilskud så har været der i 6 måneder sammen lagt og det vil jeg mene må være mere end nok for ham til at vurdere om jeg kan bruges eller ej. Hvis han forlanger mere der efter så vil jeg nok begynde at mistænke ham for bare at vil udnytte mig.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 19:11:48
Svar/Indlæg:
2011/185

Hvad fanden har du at miste? Det er bedre end at gå ledig og du får noget du kan smække på dit CV! Kom i gang! :yes: 🙂

darkplayer skrev d. 29-08-2016 18:56:15


Du har helt ret i at det kan bruges på CV.

Hvad jeg har at miste: Værdi fuld dagpenge tid som tæller ned mens man er i praktik/løntilskud og når det drejer sig om 6-9 måneder sammen lagt er det ret lang tid at miste når man max har 2 år også skal man have noget ellers lukker a-kassen bare i og du står uden noget som helts med mindre man kan få kontant hjælp også langt skal jeg i den grad ikke ud.

Men får jeg job er det intet problem, men hvis ikke så er 6-9 måneder mindre lang tid at miste på noget hvor jeg kunne have søgt mere intensivt efter et andet regulær job.


#20
Aura
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 20:19:33
Svar/Indlæg:
274/47
det er jo heller ikke sådan at du kun går til dagpenge, så det er også extra penge på kontoen ;) du for jo en fuld svendeløn, det er bare kommunen der betaler noget af den til mester/chefen.

så helt klart værd at gå i løntilskud, der er heller ingen der siger at man ikke må søge andet arbejde imens.

de siger jo også at det er nemmere at få arbejde når man er i arbejde, altså er det en win win situation for dig.


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 20:20:33
Svar/Indlæg:
1347/11
jamen er det ikke noget med at hvis du har været i fast job i mindst 9 mdr. ja så har man optjent fuld dagpenge i 2 år, selvom det er over 2 kalenderår?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 21:12:18
Svar/Indlæg:
2011/185

det er jo heller ikke sådan at du kun går til dagpenge, så det er også extra penge på kontoen ;) du for jo en fuld svendeløn, det er bare kommunen der betaler noget af den til mester/chefen.

så helt klart værd at gå i løntilskud, der er heller ingen der siger at man ikke må søge andet arbejde imens.

de siger jo også at det er nemmere at få arbejde når man er i arbejde, altså er det en win win situation for dig.

Aura skrev d. 29-08-2016 20:19:33


Du har helt ret i at det giver nogle flere kroner på kontoen men også mindre tid til at søge arbejde.

Jeg har bestemt også tænkt mig at søge arbejde mens jeg er i løntilskud.

Ja det skulle være nemmere at komme i job når man er i job. Men nu må jeg se.

jamen er det ikke noget med at hvis du har været i fast job i mindst 9 mdr. ja så har man optjent fuld dagpenge i 2 år, selvom det er over 2 kalenderår?

yupper skrev d. 29-08-2016 20:20:33


Nej sådan er det ikke. For at optjene 2 år dagpenge skal du når fuld tid have arbejde 1924 timer inden for 3 år for at få 2 år igen. Timer ældre end 3 år tæller ikke med.

hagen ved løntilskud er nemlig at ud over du forsat bruger af din dagpenge ret heller ikke optjener timer mens man er i løntilskud selv om det faktisk er ordinær arbejde. Når mester får tilskud fra kommunen tæller de timer altså ikke.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 29-08-2016 21:17:36.


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2016 09:03:47
Svar/Indlæg:
90/4
Hvis du også gerne vil have et indspark fra (næsten) en arbejdsgiversgivers side, så får du også lige mine ord.
Jeg har familie, der har en restaurant og bar lidt uden for København. Jeg er forholdsvis tæt indblandet, da jeg hjælper med indberetninger til Statens Administration og andet administrativt arbejde, men jeg er ikke reel arbejdsgiver.
De benytter sig i stor udstrækning af arbejdskraft med løntilskud. I restaurantbranchen er lønnen i den lave ende af skalaen (130-150 kr. i timen) og med skiftende arbejdstider, hvilket også afspejler sig i de ansøgninger der modtages. RIGTIG mange ansøgere har simpelthen ikke hjertet (og måske hjernen) til at arbejde sådan et sted, og de ansøger blot for at kunne fremvise det til arbejdsformidlingen. Der har været ansat et hav af personer, som udebliver uden grund, melder sig syge hver og hveranden dag og generelt ikke er egnede til at være ansat sådan et sted.
Derfor er ansættelse med løntilskud en rigtig god måde for arbejdsgiver at "se vedkommende an" for billige penge. Dem der har evnen og viljen bliver fastansat på normale vilkår. De andre har kun været et billigt og kort bekendtskab.
Derfor, spring ud i det og bevis overfor din arbejdsgiver, at du vil og kan det han/hun beder sig om. Hvis du gør det godt, så er der stort sandsynlighed for en fastansættelse, og skulle det alligevel ikke blive til det, så har de fået vigtig erfaring til de næste job.
Men husk altid, at det er dig, der skal ud og sælge din arbejdskraft og ikke virksomheden, der skal ud og sælge dem som arbejdsplads.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2016 20:14:04
Svar/Indlæg:
2011/185

Hvis du også gerne vil have et indspark fra (næsten) en arbejdsgiversgivers side, så får du også lige mine ord.
Jeg har familie, der har en restaurant og bar lidt uden for København. Jeg er forholdsvis tæt indblandet, da jeg hjælper med indberetninger til Statens Administration og andet administrativt arbejde, men jeg er ikke reel arbejdsgiver.
De benytter sig i stor udstrækning af arbejdskraft med løntilskud. I restaurantbranchen er lønnen i den lave ende af skalaen (130-150 kr. i timen) og med skiftende arbejdstider, hvilket også afspejler sig i de ansøgninger der modtages. RIGTIG mange ansøgere har simpelthen ikke hjertet (og måske hjernen) til at arbejde sådan et sted, og de ansøger blot for at kunne fremvise det til arbejdsformidlingen. Der har været ansat et hav af personer, som udebliver uden grund, melder sig syge hver og hveranden dag og generelt ikke er egnede til at være ansat sådan et sted.
Derfor er ansættelse med løntilskud en rigtig god måde for arbejdsgiver at "se vedkommende an" for billige penge. Dem der har evnen og viljen bliver fastansat på normale vilkår. De andre har kun været et billigt og kort bekendtskab.
Derfor, spring ud i det og bevis overfor din arbejdsgiver, at du vil og kan det han/hun beder sig om. Hvis du gør det godt, så er der stort sandsynlighed for en fastansættelse, og skulle det alligevel ikke blive til det, så har de fået vigtig erfaring til de næste job.
Men husk altid, at det er dig, der skal ud og sælge din arbejdskraft og ikke virksomheden, der skal ud og sælge dem som arbejdsplads.

Ersgaard skrev d. 30-08-2016 09:03:47


Ja hvis man melder sig syg/pjækker hver anden dag, så er det klart man ikke er der længe uanset om man ansat med eller uden løntilskud. Det er en meget skidt holdning af have.

Sådan er jeg i vært fald ikke. Jeg melder mig kun syg, hvis jeg virkelig er syg. Jeg tager også på arbejde selv om jeg syg, for jeg har det sådan at det er bedre at kan arbejde en halv dag frem for slet ikke. Dog hvis jeg har influenza eller andet smidtsomt sygsom bliver jeg gerne hjemme for ikke at få smidtet sine kollegaer og tager jeg afsted advare jeg gerne lige mine kollegaer at de lige skal holde lidt afstand til mig så de ikke bliver smidtet.

Det er også mit indtryk efter denne tråd at udnyttelsen med løntilskud ikke er så stor som jeg først frygtede.

Men ja det er mig som skal bevise sit værd og ikke omvendt.