Sådan et sted som en lille virksomhed ville det være perfekt, hvis du kunne komme der hen, hvor du kunne tjene din egen løn hjem og lidt mere, for kan du det, giver det sig selv, at det ville være dumt at fyre dig, når du tjener penge til mester. 🙂
Jeg er selv en af dem med løntilskudsjob ved en svineavler. Og der gik der ikke længe fra at jeg startede til jeg var ansat og har nu været det siden den 19 marts 2012. Og jeg arbejder der stadig.
Først og fremmest så fortæller du det samme 3-4 gange i #0. Et tip er lige at læse det igennem, og holde fast i de relevante ting og slette resten. Men nok om det.
Jeg har ikke den store erfaring med løntilskud, men det jeg hører rundt omkring er at det er meget forskelligt om løntilskud bliver udnyttet, og man kan ikke rigtig vide det på andet end arbejdsgiverens ry på området.
Men det jeg til gengæld ved er hvad en arbejdsgiver ønsker og ikke ønsker. At du er i løntilskud nu er klart en fordel for dig, uanset om du bliver udnyttet eller ej, for det en arbejdsgiver vil have er en der ikke er doven. Hvis du kommer med et cv hvor der står at du har siddet i din sofa det sidste år så kommer du nederst i bunken. Hvis du til gengæld kommer med et cv hvor der står at du har lavet noget mest for at lave noget, så kommer du op lige under dem der har arbejdet uafbrudt med faget i lang tid, og dem r der ikke mange af i øjeblikket. Eller sådan er det i hvert fald i elektrikker faget, hvilket er en relativt sammenlignelig branche.
Jeg ved ikke hvor høj arbejdsløshed der er i mekaniker faget, men generelt for håndværkerne er arbejdsløsheden lav, og som nævnt kan du udnytte det helt vildt, for selvom din nuværende arbejdsgiver ikke vil ansætte dig, så Jan du gå over til værkstedet ved siden af og lægge din ansøgning, og da du har svendebrevet og så sprit ny erfaring oveni er du relativt godt stillet.
Mit råd er derfor, lad være med at være bekymret, men gå på arbejde med højt humør, vær positiv og gør alt hvad du kan for at lære så meget som muligt i den tid du har til rådighed, og vis at du vil. På den måde kan du ikke tabe.
Lad være med at bekymre dig om du bliver fyret eller ej, for det problem er ikke aktuelt, og du risikere at du viser dine bekymringer uden at tænke over det.
Held og lykke med jobbet.
Vi har selv haft en i praktik og derefter i løntilskud, og han blev også ansat 🙂
Så det kan sagtens lade sig gøre 🙂
Uanset om der er en fastansættelse eller ej i den anden ende, er det erfaring du kan skrive på dit CV 😉
Mit nuværende job startede med løntilskud i 3 mdr.
Har været fastansat i et lille år nu 🙂
Hvad fanden har du at miste? Det er bedre end at gå ledig og du får noget du kan smække på dit CV! Kom i gang! :yes: 🙂
det er jo heller ikke sådan at du kun går til dagpenge, så det er også extra penge på kontoen ;) du for jo en fuld svendeløn, det er bare kommunen der betaler noget af den til mester/chefen.
så helt klart værd at gå i løntilskud, der er heller ingen der siger at man ikke må søge andet arbejde imens.
de siger jo også at det er nemmere at få arbejde når man er i arbejde, altså er det en win win situation for dig.
jamen er det ikke noget med at hvis du har været i fast job i mindst 9 mdr. ja så har man optjent fuld dagpenge i 2 år, selvom det er over 2 kalenderår?
Hvis du også gerne vil have et indspark fra (næsten) en arbejdsgiversgivers side, så får du også lige mine ord.
Jeg har familie, der har en restaurant og bar lidt uden for København. Jeg er forholdsvis tæt indblandet, da jeg hjælper med indberetninger til Statens Administration og andet administrativt arbejde, men jeg er ikke reel arbejdsgiver.
De benytter sig i stor udstrækning af arbejdskraft med løntilskud. I restaurantbranchen er lønnen i den lave ende af skalaen (130-150 kr. i timen) og med skiftende arbejdstider, hvilket også afspejler sig i de ansøgninger der modtages. RIGTIG mange ansøgere har simpelthen ikke hjertet (og måske hjernen) til at arbejde sådan et sted, og de ansøger blot for at kunne fremvise det til arbejdsformidlingen. Der har været ansat et hav af personer, som udebliver uden grund, melder sig syge hver og hveranden dag og generelt ikke er egnede til at være ansat sådan et sted.
Derfor er ansættelse med løntilskud en rigtig god måde for arbejdsgiver at "se vedkommende an" for billige penge. Dem der har evnen og viljen bliver fastansat på normale vilkår. De andre har kun været et billigt og kort bekendtskab.
Derfor, spring ud i det og bevis overfor din arbejdsgiver, at du vil og kan det han/hun beder sig om. Hvis du gør det godt, så er der stort sandsynlighed for en fastansættelse, og skulle det alligevel ikke blive til det, så har de fået vigtig erfaring til de næste job.
Men husk altid, at det er dig, der skal ud og sælge din arbejdskraft og ikke virksomheden, der skal ud og sælge dem som arbejdsplads.