Opgradering af stationær, efter studielivets stramme SU-økonomi er overstået...

Komplett.dk d.  29. august. 2016, skrevet af ELBO
Vist: 3626 gange.

ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 01:52:08
Svar/Indlæg:
363/26
Hej folkens. Efter et par år hvor studiet har slugt alle de penge jeg har haft, føler jeg mig klar til igen at få en ordentlig stationær computer, og ikke "blot" en bærbar + Xbox One.
Efter lidt søgen har jeg efterhånden fået samlet nogle stumper sammen på Komplett.dks ønskeliste, som jeg derefter vil overvåge på EDBpriser, og så købe dem lidt hen ad vejen.
Der er nogle få ting jeg regner med at kunne bruge fra mit (host, æld-, host) gamle setup, nemlig mit kabinet, drev, og to HDD'er (en 500 gb., 5400rpm, og en 250gb, 7200 rpm.). Resten af mit (host, ur-, host) gamle setup kan ses i min profil. Indkøbslisten kan ses her:
https://www.komplett.dk/wishli... .
Der er lavet kommentarer under de fleste varer, og jeg skal da også lige have afpudset min (host, middelalderrelevante-, host) viden omkring hardware generelt. Da jeg sidst havde penge (host, rigsdaler, host) var det hotteste et GeForce 9800 GTX ... Hvilket jeg ikke havde råd til 😩


EDIT: respekt til HWT.dk, for at give mig status som superbruger, til trods for jeg ikke har været ordentlig aktiv herinde siden 2010 😛


Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af ELBO d. 29-08-2016 02:01:51.
AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 08:42:45
Svar/Indlæg:
1300/30
Har lige et par ting jeg ville ændre hvis jeg var dig 🙂

Den Cooler master køler er noget skrammel og jeg ville vælge en god luftkøler i stedet. Noget a la:
https://www.komplett.dk/produc... #

Jeg ville også tage den her SSD i stedet, da den skulle være meget bedre:
https://www.komplett.dk/produc...

Har du virkelig brug for 32GB RAM. Nok kun hvis du laver tung videoredigering eller lign. du ville få brug for så meget. Her kunne du evt spare lidt:
https://www.komplett.dk/produc...

til sidst ville jeg bruge lidt ekstra på en god PSU. Har en kammerat der lige har fået brændt sin af. Den var vidst magen til den du fandt. Hans var lige rundet de to år. Evt denne i stedet:
https://www.komplett.dk/produc...

lige mine 50 cent


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 08:51:53
Svar/Indlæg:
466/65
Jeg synes personligt at 2700,- er for meget for et GTX 1060.
Enten vil jeg købe de udgaver til 2199,- ellers ville jeg give lidt ekstra og så købe et GTX 1070 istedet.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 09:23:35
Svar/Indlæg:
5421/53
Hvad spiller du? Jeg synes du skal overveje 144hz i stedet for 1440p, hvis det er shooters/andre fast paced spil.


ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:01:08
Svar/Indlæg:
363/26
#1:
CPU-køl: Jeg vil helst have en vandkøler på CPU'en, både af æstetiske årsager, og så at jeg har haft luftkøl på, og synes det skabte nogle problemer med airflow i kabinettet ift. den 20 cm. blæser der sidder lige over CPU'en, og blæser op, og ikke "bagud".

SSD: tak, det vil jeg gøre :)

RAM: Følte at prisforskellen mellem 16 og 32 gb. var ganske lille, og det var en "nem" måde at fremtidssikre setuppet på. Jeg multitasker MEGET når jeg læser ift. studie (har gerne ca. 15 faner åbne + PDF-filer + word, og hvis jeg keder mig undervejs gerne et "gå til og fra spil" lig FM kørende i baggrunden).

PSU: tak for svar, som sagt har jeg mere eller mindre intet læst de seneste par år, og ved derfor ganske simpelt ikke hvilke producenter der er noget værd.

#2:
Hvor stor er forskellen på de forskellige udgaver af 1060 i ydelse? Og hvordan klarer de sig på 1440p? For hvis ydelsen er mere eller mindre den samme, så er det selvfølgelig ikke nødvendigt at købe et high-end 1060...

#3:
Det er meget blandet, men det er få shooters (næsten kun ARMA). Derudover er det meget CIV og FM, hvor jeg tænkte de ekstra pixels virkelig vil gavne mig, da FPS ikke er så vigtigt i de spil...
Derudover bliver der behov for meget multitasking, og jo flere pixels = jo flere åbne vinduer sammen, hvilket har ganske stor prioritet...


Gob
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:06:14
Svar/Indlæg:
557/100
#0

Den kingston SSD du har valgt er skam fint nok.

Og den Cooler master vandkøler er heller ikke dårligt vil jeg sige.

Men med hensyn til bundkort så kan du godt finde et som ikke er så dyrt, medmindre du gerne vil have et special look på din build. og som #2 siger så synes jeg os selv
at 2700kr. er lige dyrt nok til en low end grafikkort.

Og som #1 siger så bruge lidt extra penge på en bedre PSU.


Men igen, hvad skal PC'en bruges til?!..


Har selv lige opgradere min søsters PC men en low-end bundkort og en Intel Pentium G4400 cpu og 4GB DDR4 RAM,og en samme model SSD som du har valgt, bare i 120GB udgave. Hun bruger kun sin PC til Left4Dead2 og Diblo3, det kører fint til hendes behov med 1920x1080 opløsning.






ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:10:38
Svar/Indlæg:
363/26
#5:
Bundkort er valgt således der er mulighed for at opgradere andet hardware end CPU og bundkort, og dermed løbende "opdatere" setuppet på denne måde.

PC'en skal bruges til diverse spil (GTA V, alle generationer af CIV, ARMA, FM, Cities Skyline, måske en smule racingspil, og kommede udgivelser indenfor førnævnte spilserier/katergorier).
Derudover skal det også være en studiecomputer, ift. projektskrivning og research, hvilket nemt kommer til at sluge en del ram, da jeg multitasker meget når jeg læser.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:10:56
Svar/Indlæg:
466/65
Der er marginal forskel. Den smule OC du evt. mangler ville du selv kunne få ved hjælp af EVGA precisionX eller lignende OC tools.
Så jeg ville købe det billigste GTX 1060 med en fornuftig køler og så selv OC det efter behov.

Alternativt kan du også kigge på RX 480 hvis det ikke skal være Nvidia


ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:20:45
Svar/Indlæg:
363/26
#2, #5, #7:
Tak for råd, har nu valgt et andet GFX 🙂


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:47:37
Svar/Indlæg:
1300/30
#4 Hvis du vil have en AIO vandkøler så vælg en ordentlig. Den du har valgt er noget billigt skrammel. har selv ejet én. Bare min anbefaling.

Med hensymn til RAM så har jeg ca. selv samme forbrug som dig (også FM i bagrunden etc.) og jeg kommer på ingen måde i nærheden af bare at bruge mine 16GB. Ja prisforskellen er ikke stor, men der er stadig penge at spare 🙂

Held og lykke med det 🙂


#10
ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 13:52:59
Svar/Indlæg:
363/26
#9:
Har du evt. et forslag til en bedre køler? (EDiT: gerne stille køler)

Og takker for råd omkring RAM, tager 16 gb. Har valgt en hvor det er 1x16 gb, og ikke 2x8, så kan altid smide noget mere i, skulle behovet opstå.
Tak for svar 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ELBO d. 29-08-2016 13:53:25.


#11
Gob
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 14:00:17
Svar/Indlæg:
557/100
#8

Jeg vil nok tage de Dual channel RAM istedet for single RAM. 🙂


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 15:17:56
Svar/Indlæg:
1271/38

#9:
Har du evt. et forslag til en bedre køler? (EDiT: gerne stille køler)

Og takker for råd omkring RAM, tager 16 gb. Har valgt en hvor det er 1x16 gb, og ikke 2x8, så kan altid smide noget mere i, skulle behovet opstå.
Tak for svar 🙂

ELBO skrev d. 29-08-2016 13:52:59


Der er plads til 4 RAM stænger, køb nu 2x8GB så du kan køre dual-channel.

Lad være med at købe AIO vandkøler, køb en ordentlig alublok i stedet. Færre mekaniske dele der kan gå i stykker, bestemt mulighed for at være ligeså stille og effektiv.

Lad være med at købe det fysisk mindste grafikkort du kan finde, det støjer bare mere og i en mere hylende forstand. Køb noget med fysisk store blæsere, det giver en god summen i stedet for hylen (f.eks. 2x store blæsere på MSI TwinFrozr vs 3x små blæsere på Gigabyte G1).

1440p ser brandgodt ud, men overvej om ikke 100+ Hz opdateringsfrekvens er sjovere. Vil du have knivskarpt billede eller vil du have det hele ser langt mere flydende ud? Det er et kompromis, og du kan ikke få begge uden at betale det hvide ud af øjnene. Personligt vil jeg anbefale 120-144Hz over højere opløsning.

Held og lykke.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 16:27:48
Svar/Indlæg:
3661/82
Hvor meget CPU tung software koere ud reelt med?

hcis det mest kraeven mht til CPU er spil vil jeg paasta at din maskine er strikket helt forkert sammen med til CPU/GPU load. til en spiller maskine ville jeg iden grad heller droppe CPU ned til en I3 6300. og se om du kan presse dit GPU op til et 1070.

Jeg er ikke helt inde i priser i DK. men hvis du kan holde samme budget med den aendring saa for du langt bedre spil ydelse isaer i fremtiden (load til gpu stiger mere og mere i forhold til CPU)


hvis du derimod sider med meget CPU tung software der kan tage 4 corers fuld ud saa bliv ved din I5'er.


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 16:39:16
Svar/Indlæg:
599/14
#13

i3-6300 koster omkring 1150 kr. (3.8GHz 4MB cache)
i3-6100 koster omkring 911 kr. (3.7GHz 3MB cache)

så hvis det er cpu man gerne vil spare lidt på, giver i3-6100 vel mere mening end i3-6300?


#15
ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 17:11:08
Svar/Indlæg:
363/26
#11: Done

#12:
RAM: Done, har valgt dual-channel
Køl: Vil af æstetiske årsager sætte stor pris på vand, det fungerer også bedst ift. de case-fans der er i mit kabinet
Gfx: Tak for et dejligt konstruktivt svar. Har du - eller andre - gode erfaringer med Gainward? Kan se de kører med 0 Rpm hvis CPU er under N temp., og der er to store blæsere. Det er denne jeg tænker på, specifikt: http://www.gainward.com/main/e... , https://www.komplett.dk/produc... # .
Skærm: Ift. arbejde og andet på computeren, sammen med de spil jeg spiller, vil jeg mene at de ekstra pixel er at vælge i det du selv skriver er og bliver et kompromis eller personlig konkurs.
Igen, tak for dejligt konstruktivt svar :yes:

#13, #14:
Spiller meget Civ V, som er ganske CPU-heavy i late game. ARMA er også hårdt ift. CPU.
Har også valgt denne CPU, således jeg har et system der får et par år mere, ved blot at få nye ram, og et bedre GFX (enten næste generation, eller et 1080).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ELBO d. 29-08-2016 17:12:05.


Minava
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 17:20:19
Svar/Indlæg:
143/25
Har du overvejet en Dell U2515h i stedet for den AOC?

Kan godt være det kun er mig som er lidt mærke freak når det kommer til skærme men Dell har bare vist at præstere deroppe hvor det er sjovt.

http://www.pricerunner.dk/pl/2...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2016 19:17:28
Svar/Indlæg:
5871/1286
Jeg spiller selv meget CIV V, og 2560*1440p er bare SÅ meget bedre end "full HD" 1920x1080 i det spil. Opdateringshastighed er ikke relevant i det spil, men det er CPU-kraft. Selv min 4,6 Ghz core i7 "devils canyon" kan få sved på panden ved huge maps i late game 🙂. Desværre er spillet programmeret så elendigt, at det ikke kan udnytte de 6Gbyte ram på mit grafikkort 😎. Det ændrer sig forhåbentligt med CIV 6 🙂

Men da jeg også spiller DOOM, Battlefield, Far Cry osv, så har jeg investeret i en monitor der både kører 2560*1440 og har 144hz opdateringshastighed.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 20:49:08
Svar/Indlæg:
3661/82
#14
Enig isar hvis man har muglihed for at FSB OC


#15 Bare pga noget er CPU tung er ikke ens betydende med at det er CPU tung i breden. (flere cores) Du kan have cpu tung software der kun bruger 2 traaded og derved aldrig udnytte forskellen mellem en pentium og en I7 (udove cachen osv)
Folk har en tendends til at overdrive hvor megt CPU de bruger i breden.
Husk paat at CPU kraft i breden kan ikke konvertere til hoejden (Frekvense/IPC), men det er muligt at konvertere hoejde til brede.

hvis du er nervous for CPU brede krafter sa check hvor mange traade du har under Civ5 der belaster ders cores fuld ud. du kan bruge process explore til dette.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2016 20:52:05
Svar/Indlæg:
3661/82
lavede selv lidt lyn hurtigt googling pa civ5 for dig

http://apolyton.net/showthread...



That confirms the fact that it does not matter how many cores your processor has. Firaxis recommendation of 4 cores is complete bullox (as per recommended spec). All you need to play Civ V is the fastest MHz.

bemeark at jeg selv kun har glanet over testen og derved ikke kan give det "SB Stamp of Aproval" 🤣


#20
ELBO
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2016 00:22:20
Svar/Indlæg:
363/26
#16:
Ved ganske simpelt ikke nok om hvilke producenter der er pengene værd. Jeg kan selvfølgelig tjekke specs, etc., kan godt se Dell har fået nogle gode anmeldelser. Det vil klart blive genovervejet, tak for råd :)

#17, #18, #19:
CPU: har gode erfaringer med Quad-core, og Cities Skyline bruger de forskellige cores på en meget tilfredsstillende måde, således det ikke mærkes hvor CPU-krævende det er i sin struktur. Håber også at det nye Civ kan bruge de forskellige cores.
Til studie, etc. har jeg også gode erfaringer med de mange cores, da der indgår en stor mængde multitasking, og quad-core er ganske lydstille, når der er færre opgaver pr. core end ved dual-core.
Tak for googling/research, det var flinkt :).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ELBO d. 30-08-2016 00:22:48.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2016 02:17:40
Svar/Indlæg:
3661/82
#20

Bare fordi du multitasker er ikke det samme som at kan udnytte flere cores. det kraver at de har load paa det du multitasker.

At have 100 thread koerende der belaster 0.2% hver giver stadgivae kun 20% af en enkelt core belastning. og at have multicore eller ej i dette tilfaelder giver taet paa intet.

det er sevlfoelig dit egte valg men jeg ville bruge de 5 minutter det tager at teste det foer du maaske begynder og spilde penge og ender med en langsommer computere end det du kunne have faaet ved at keobe rigtigt ind.





Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2016 02:23:24
Svar/Indlæg:
3661/82
#20
igen lidt hurtig googleri viser at du igen tage fejl med dit behov for quad core

http://www.gameplayinside.com/...

2 cores er tilsyneladende er alt der understoettes i cities skyline. en I3 vil have mere end nok cores (2 fysiske/4logiske) til at flere cores ikke hjaelpern samt have flere mhz end din I5 og derved performe bedre (hvis du ikke overclocker), og med de sparede penge kan du kigge paa bedre gfxkort for endnu mere performance.


saa prov at tag een dyb indaandning og lige tankt dig om her.
De to eksempler du har fremvist som vaerende UHH SKAL HAVE MANGE CORES. ser ud til at du tager fejl.
Maaske du skulle overveje hvor meget andet du tager fejl med om du kun udnytte flere cores eller ej. for indtil videre har du vaeret 100% forkert paa den. 😕


Det er ikke for sjovt naar jeg siger at de fleste folk har et helt forkert forhold til hvor mange cores de bruger. og det ser ud til at du er en af dem og er ved at koebe en langsommere maskine end hvad du kan faa for samme budget


Beklager den haarde tone, men ikke saa mange maade at sige:"Du tager indtil vidre total fejl". 😕



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 30-08-2016 02:27:11.