Cinemagic bryder loven §1 god markedsførringsskik

Diverse d.  05. september. 2016, skrevet af M.Beier
Vist: 1875 gange.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-09-2016 15:16:34
Svar/Indlæg:
2087/125
En shitstorm af Cinemagic er vidst på sin plads.
Særligt eftersom at de vælger at ignorere henvendelse vedr. lovbrud.

I henhold til markedsføringslovens paragraf 1 vedr. god markedsføringsskik må man først hæve pengene når at varen er afsendt - medmindre at andet er aftalt forinden.
Denne praksis overholder Cinemagic ikke - og det er herved videregivet.

Jeg bestilte en SSD, som butikken nu hævder var en prisfejl, varen blev bestilt d.25-08-2016, D.02-09-2016 har Cinemagic hævet pengene...

Dags dato d.05-09-2016 modtager jeg en mail om at ordren er annulleret - først og fremmest er det en katastrofe at der bliver taget så let på lovgivningen - men dernæst, at man behandler kunder på den måde.

Jeg kan på ingen måde se hvorledes at Cinemagic kan være berettiget til at have e-mærket, og vil se på mulighederne for en suspension.

NB: Forbrugerombudsmanden vurderer at afvigelser, såfremt forudindgået ligeledes vurderes værende urimeligt medmindre at beløbsstørrelsen (høj) kan retfærdiggøre sådanne.

Endvidere henviste Forbrugerombudsmanden til de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet fra maj 2010, hvoraf det fremgår, at betaling normalt ikke skal ske, før produktet/ydelsen er afsendt. Ligeledes fremgår det af standpunktet, at standardvilkår om forudbetaling vil kunne blive anset for urimelige. For at vurdere om vilkåret er urimeligt, skal forhold som beløbsstørrelse og et reelt behov for forudbetaling inddrages.

Kilde:
http://www.forbrugerombudsmand...
p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2016 15:29:32
Svar/Indlæg:
3100/53
Handlede du i ond tro?

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-09-2016 15:42:35
Svar/Indlæg:
2087/125

Handlede du i ond tro?

p0Pe skrev d. 05-09-2016 15:29:32

Nej, det vil jeg ikke mene, jeg kiggede efter enhedsprisen på edbpriser ved sortering, og valgte det som jeg fandt mest fornuftigt.

Ved hurtig søgning her og nu, ligger 240-250GB diske på omkring 500, en del lidt under. Så synes ikke en pris på lidt over 300 kr virkede helt hen i skoven, hvis man holder det op mod f.eks. Kompletts 'sær' tilbud osv.

Tonne

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2016 16:06:19
Svar/Indlæg:
132/1
Havde du fået et faktura på købet? Ville sige, at har de trukket pengene, har de accepteret handlen. :)

Man kan nok ikke bruge Komplett's "sær" tilbud, som argument.
Det er jo fiktive før priser. Kender kun få eksempler, hvor det virkeligt var tilbud :)

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-09-2016 16:07:03
Svar/Indlæg:
2087/125
Hvorvidt selve annulleringen var i orden, det er en anden snak, og det er naturligvis op til butikken - at jeg synes det er dårlig stil er så noget andet.

Men rent juridisk, så må de ikke trække pengene før, medmindre at dette er aftalt forinden, og sådanne aftale skal være yderst velbegrundet iflg. forbrugerombudsmanden.

Ovenstående er tilfælde, i henhold til pågældende dansk lovgivning - om dette bliver ændret i fremtiden er uvist.

Men pt. er det således, ligesom at fartgrænsen på motorvejen er 130 km/t medmindre at andet er angivet osv.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2016 17:37:18
Svar/Indlæg:
949/9
Det kan sgu ikke få mit pis i kog, om de hæver pengene før eller efter. Faktum er pengene hæves og jeg modtager hvad jeg købte. Ja, det står som du skriver i loven, men altså, har du lidt nogen skade?

Lyder mest af alt som om du er harm over de har annulleret din ordre - og nu vil du gengælde. Vi kan vel være enige om, at du næppe havde lavet dette indlæg, såfremt du havde modtaget din SSD til de 300kr.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-09-2016 18:20:20
Svar/Indlæg:
2087/125

Det kan sgu ikke få mit pis i kog, om de hæver pengene før eller efter. Faktum er pengene hæves og jeg modtager hvad jeg købte. Ja, det står som du skriver i loven, men altså, har du lidt nogen skade?

Lyder mest af alt som om du er harm over de har annulleret din ordre - og nu vil du gengælde. Vi kan vel være enige om, at du næppe havde lavet dette indlæg, såfremt du havde modtaget din SSD til de 300kr.

Pelinox skrev d. 05-09-2016 17:37:18

Nej, det kan vi ikke blive enige om.

Rumsterestangen

Overclocker
Tilføjet:
05-09-2016 18:46:30
Svar/Indlæg:
136/0
Så du havde også lavet en tråd med paragraffer og forbrugerombudsbussemand, hvis du havde fået din ssd?

Så ved jeg da ikke om jeg skal være imponeret over du er en holdningernes mand, eller lidt "meh" over du så ville starte en storm i et glas vand 😛

"Jeg modtog min ssd til godt og vel halv pris, men de skiderikker trak pengene før den blev sendt".

Jeg har nok bare selv svært ved at se problematikken i det her tilfælde, men derfor kan det jo sagtens være en princip sag for dig. Jeg har dog ingen stærke følelser hverken den ene eller anden vej. 🙂

Don

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2016 18:48:10
Svar/Indlæg:
644/8
Jeg har oplevet de har hævet pengene flere gange med forskellige forhandlere, men kan ikke lige huske sagerne i detaljer, så nævner ingen navne. Men ja, det er træls når leveringstiden viser sig længere end først lovet.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
05-09-2016 18:48:50
Svar/Indlæg:
5039/109
Man opdager det vel kun når man ikke modtager ordren. Jeg ville nok aldrig opdage om pengene blev trukket før varen var afsendt eller ej, men det er mest fordi jeg ikke holder øje med det.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2016 19:05:41
Svar/Indlæg:
5874/1287
#0 har faktisk ret. Uanset om han har handlet i ond tro eller ej, så må butikken først hæve pengene den dag bestillingen bliver afsendt. Om butikken vælger at annullere ordren pga prisfejl er op til butikken selv, men det er IKKE op til butikken selv, at vælge at hæve pengene, for DEREFTER at ophæve handlen. Den skulle være ophævet INDEN de trak beløbet.

Klump

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2016 19:10:50
Svar/Indlæg:
447/2
Vil faktisk mene at hvis butikken har hævet penge, så har butikken accepteret prisen for deres vare, ergo kan de ikke annullere orderen bagefter, med henvisning til prisfejl.

PCDania

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2016 19:47:24
Svar/Indlæg:
598/0
Det er ulovligt at hæve pengene inden varen sendes med mindre andet er aftalt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af PCDania d. 05-09-2016 19:52:02.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2016 21:57:17
Svar/Indlæg:
949/9
Flueknepperi at it's finest.

I teorien har du ingen sag, da dit køb er annulleret.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
05-09-2016 22:08:57
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg ved ikke om det er flueknepperi, men faktum er at uanset butik/webshop, så må pengene først trækkes den dag varen afsendes.
Hvis du bestiller en vare der først er på lager f.eks. d. 25/9, så må de ikke trække pengene for dit køb nu - det synes jeg er et væsentligt element i alle former for online handel.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 05-09-2016 22:09:19.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2016 22:44:39
Svar/Indlæg:
949/9
Det er jeg skam klar over - jeg tvivler som jeg skrev, blot på om #0 ville have lavet denne tråd, såfremt han modtog den SSD. Derudover, er det mig en gåde man gider lave et postyr over sådan en bagatel.

Men der er vi jo forskellige.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pelinox d. 05-09-2016 22:46:35.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2016 00:12:41
Svar/Indlæg:
2131/173

De har trukket pengene og opdager så at de har prissat varen forkert, så de sender en mail og annullerer handlen og returnerer mønten?
Det lyder da fair nok.
Men hvis du ene mand kan starte en shitstorm på så tyndt et grundlag, vil jeg gerne være med, jeg keder mig også en anelse.

På den alvorlige side; jeg bliver ofte bon'et for varer der eksempelvis ikke er på lager, dvs. betalingen med kort er gennemført, men reserveret på kontoen, så reelt er de penge jo bundet indtil shoppen har afsendt varen.
Det kan tage flere uger.

En anden ting; når det er den anden vej, er nogle butikker 14 dage om at sende mønten retur.

Anyway, jeg er med på shitstormen, lad os komme igang.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2016 07:35:29
Svar/Indlæg:
7765/230
Enig i at de ikke må trække pengene før end varen er sendt...
Men om pengene er trukket eller reserveret (og dermed ubrugelige for dig) kan vel et eller andet sted være ligegyldigt....
Hvis bare man får varen eller pengene retur...

bauner

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-09-2016 10:12:46
Svar/Indlæg:
853/71
Dårlig stil at hæve grynene uden at sende varen. Jeg har aldrig købt noget hos cinemagic før, og kommer heller ikke til det.
Jeg syntes dog 300 lyder ret billigt..

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-09-2016 15:39:40
Svar/Indlæg:
2087/125
Pelinox,
Jeg har forstået at du ikke er enig i at det er værd at gå op i, men er lidt forundret over at du ikke forstod min respons
Nej, det kan vi ikke blive enige om.

Betyder det at hvad du skrev var en korrekt konklusion, eller kunne det indikere som andre ligeledes har henvist til, at det kunne dreje sig om en principsag?

Jeg vil ikke finde mig i at blive stillet dårligere end loven foreskriver - hvis det er ud over din forstand, så dig om det, men nu er det blevet påpeget flere gange, så håber at den er feset ind.

- Derudover, er at oprette en tråd på et forum og oplyse om praksis hos Cinemagic.dk samt at kontakte e-mærket ikke noget jeg betragter som et stort påstyr.

----

Vedr. reservering hos banken, ja, det er korrekt at man kan gøre det, men så fremstår pengene ikke som trukket på netbank

Billede nedenfor

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af M.Beier d. 06-09-2016 15:50:05.

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2016 16:21:46
Svar/Indlæg:
949/9
Så du mener ikke en 'shitstorm' er et postyr? Okay. Der er jo så flere ting vi er uenige i, fred være med det.

God dag til dig, og held og lykke med kampen.

bmwnp

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2016 16:55:44
Svar/Indlæg:
611/4
Jeg vil ikke finde mig i at blive stillet dårligere end loven foreskriver

Du fik pengene og du har tråden her,hvad vil du gøre nu?

Jeg har fx ikke noget mod at handle i Cinemagic. Eller Netto,hvor jeg flere gange er blevet "snydt" for tilbud ved kassen.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
06-09-2016 19:55:45
Svar/Indlæg:
4985/49
Jeg syntes det er meget vigtigere at vi bringer lidt fokus på Computersalg.dk ´s konserkvente valg af en plastik pose som emballage når de sender PSU´er...

Jeg fik aldrig en PSU da jeg self ikke vil købe noget GLS har smadret på vejen 😛

Måtte lave en sag på den første, og nr 2 PSU de sendte i en pose, endte jeg med slet ikke at afhente, for GLS sendte den tilbage en gang mere da jeg afviste modtagelsen xD

Sven

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2016 01:50:55
Svar/Indlæg:
3661/82
Det er utroligt at butikker idag ikke kender almindelig praksis for online handel.
At have pengen foer varen er sendt er gidseltagnings af forbrugerne penge.

De skal bare have smaek over fingrende og hold sig til lovgivningen

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-09-2016 16:05:57
Svar/Indlæg:
2087/125
Lidt nyt:
E-mærket bekræfter at det ikke er lovligt hvad de har foretaget sig, men vurderer at det er en enkelt forseelse, hvorfor at de ikke inddrager deres e-mærkning (E-mærket er vidst mere til promovering end beskyttelse af forbrugeren)...

Såfremt at der er 1-2 yderligere der har haft samme oplevelse med Cinemagic oplyser juristen dog at de stærkt vil vurdere at inddrage e-mærket...

Yderligere blev jeg anbefalet at sagsøge Cinemagic, da sagen kun kan vindes - det er dog mere end jeg orker rent tid og energi mæssigt :)
(Der er i forvejen rigeligt at se til med huskøb)

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2016 18:40:30
Svar/Indlæg:
2131/173

24

..Ja, okay.
Så du får groft sagt medhold af e-mærket, men du vil ikke følge op på en sag du iflg. e-mærket allerede har vundet?
Det er en noget fesen shitstorm du har sat i værk, må du indrømme ;)

På den konstruktive side, er det da fint nok at få sendt budskabet videre, jeg troede egentlig snildt at butikken kunne hæve et beløb, så snart handlen var gennemført.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-09-2016 19:32:44
Svar/Indlæg:
2087/125
Helt korrekt, der er for mange andre ting at se til her og nu til at jeg gider afsætte tiden til et retslig efterspil - jeg har jo ikke mistet nogle penge, og mon ikke at CineMagic alligevel har tænkt sig at ændre på praksis efter at være blevet kontaktet af en jurist fra E-mærket som oplyser at det er ulovligt...

E-mærket beskriver det som 'en uheldig men hændelig fejl'

Tak for en fin samtale for lidt siden.

Jeg lukker som sagt sagen, så snart jeg har talt med CineMagic. Jeg kommer til at understrege over for dem, at de ikke er berettigede til at trække et beløb fra en konto, førend der er indgået en bindende aftale, og at de har afsendt varen.

Målet var at de fik et rap over fingrene for at stille kunden dårligere end loven foreskriver, og det tror jeg er tilfælde ovenpå deres handling, om ikke andet havde jeg som indledende udmeldt satset på suspendering af e-mærket.

E-mærket er som jeg forstår det en blåstempling af en given online butik - at det er et sikkert sted at handle, et sted hvor at man ikke løber om hjørnerne med kunden...
Denne beskrivelse lever CineMagic ikke op til, håber at de får rettet op - om ikke andet giver jeg med glæde sagsnummer til andre som skulle få problemer, så er en del af forarbejdet udført.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 07:01:53
Svar/Indlæg:
3661/82
E-maerket er ment som om de har gennemgaet koebebetingelsern og de lever op til dansk maerkdsforings lovgivning.

med andre ord at de de siger de goer stemmer ovens med dansk lovgivning saaledes du ikke behover laese koebs betingelsene igennem.

hvis det er en forstegangs forseelse og der er tale om en forseelse syndes jeg det er fint de ikke mister maerket. men har det vare en fast rutine syndes jeg dne skal maister for 1-3 maaneder hvor de har kort med korrekt lovlig betalings indkraevning.

M.beier jeg giver dig et stor plus i min bog for at forsvare de retmaessigt beskyttelse vi har imod at butikker ikke bare goer som de har lyst til.

naar man lever i et land hvor forbruger beskyttelse naermest er saadan noget kommunist noget. saa er det rart at se den bliver vaerdsat hjemme i DK.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2016 08:44:25
Svar/Indlæg:
5224/222
Siger også tak for at du brugte tid på at sørge for en advarsel til dem 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2016 13:37:12
Svar/Indlæg:
5874/1287
#25 Det vil jeg nu ikke give dig helt ret i. Selvfølgelig er det ikke en shitstorm som f.eks "Velkommen på forsiden" som EkstraBladet kørte for nogle år siden, men alligevel er der blevet gjort opmærksom på et problem, taget handling på det, og informeret om det i et forum der må forventes at have interesse for brugerne, da det omtalte firma lever af at sælge produkter, som forummets brugere køber i stor stil både der og hos konkurrende firmaer.

Synes faktisk M.beier har gjort det ganske fornuftigt. Skulle måske have udskiftet "shitstorm" ud med "reprimande", "skideballe" eller "advarsel" i #0 🙂

Så helt på linie med #27 og #28 vil jeg også gerne sige tak til M.beier for at bruge tid på dette.

Dwargon

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 14:01:22
Svar/Indlæg:
235/35
Giver dig fuldstændig ret her M.Beier 🙂
- Om så Pelinox mener noget andet, må han jo om..

Ihvertfald giver jeg thumbs up for at nogen endelig har 'advaret' mod præcis Cinemagic..
Har oplevet præcis det samme, dog tog jeg chancen og handlede endnu en gang.. Modtog det jeg havde bestilt (de trak selvfølgelig også pengene inden jeg fik ordrebekræftelse 🤡 )
Men udover det, så er den service og levering da overhovedet ikke acceptabel..

Men kæmpe thumbs up herfra 😳

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-09-2016 18:07:56
Svar/Indlæg:
2087/125
Tak for opbakningen :)