Asus ROG PG279Q vs PG27AQ

Diverse d.  09. september. 2016, skrevet af Wazix
Vist: 1083 gange.

Wazix
 
Superbruger
Tilføjet:
09-09-2016 16:13:23
Svar/Indlæg:
22/5
Hej folkens

Jeg undskylder på forhånd, for den lange smøre, håber i kan bære over med mig 🙂

Jeg har en Asus Swift PG279Q 1440P, som min primære skærm. Jeg er ekstremt glad for den. Jeg synes den gengiver billedet fantastisk.
Jeg har så været heldig at have lidt penge til overs på kontoen og ville gerne køre med to monitors og gerne nr 2 monitor, som en 4K skærm. Da jeg er vild med alt det skrivebords plads, samt ville det være rigtig lækkert at game i 4K engang imellem, incl G-sync. Jeg synes at Asus ROG swift designet er super fedt, så valget faldt selvfølgelig på en Asus Swift PG27AQ 4K, så det hele matcher 🙂

Jeg får bestilt skærmen og får den hjem. Jeg får dog til min store overraskelse en brugt skærm, hvor jeg endna finder RMA papire, fra tidligere ejer og det skal siges, jeg IKKE bestilte en "demo" model, men en ny i kasse. Jeg blev lidt halv skuffet, men besluttede mig lige for at sætte den til og sammenligne. Billedet var "ok", men havde et halv "gråt" og kedelig look, altså billedmæssigt 😛 . Samt det værste, et nærmest gult skær over hele linjen, når jeg sammenlignede med min PG279Q

Den røg hurtigt tilbage og forhandler undskyldte og tilbød at sende mig en ny eller pengene retur. Jeg tog tilbudet om at få en helt ny.

Jeg har så modtaget den nye skærm og finder ud af, den også har det her gule skær på billedet ☹ Sort er ikke sort og hvid er overhovedet ikke hvid. Igen alt har sådan en gule tone. Og jeg har prøvet mange forskellige indstillinger. Dog kan jeg fyre max op for brightness level og contrast, samt ændre billed temperatur til kold, så begynder den hvide f.eks at se lidt mere hvid ud. Men så bliver alle andre farver alt for mærkelige at se på.

Så mit spørgsmål lyder på om, er der andre der har samme oplevelse med denne Asus PG27AQ skærm? Eller er 4K skærme bare sådan generelt? Eller er jeg bare alt for "sippet" mht billedet?

Håber jeg kan få lidt råd med på vejen 🙂

Mvh
mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
09-09-2016 19:50:40
Svar/Indlæg:
516/11
Send den tilbage igen.

Jeg ville under ingen omstændigheder acceptere en skærm med gult backlight bleeding.

Så skal det være den skærm for dig, så send den tilbage igen og få en ny. Er der de samme problemer, så gør det igen.


Wazix
 
Superbruger
Tilføjet:
09-09-2016 21:26:51
Svar/Indlæg:
22/5
Jeg har lige taget et par billeder af skærmen med noget sort farve og hvid. I know billederne er ikke de bedste, men kunne måske hjælpe, lidt med og vise hvad jeg mener 🙂
Skærmen til højre er min nuværende PG279Q og skærmen til venstre er den nye PG27AQ.
Begge skærme køre racing mode og køre med 55 brightness og 50 contrast, samt normal color temp.
Billede 1


Billede 2



#1 Tak for svaret 🙂 Jeg vil jo helst have noget der matcher nogenlunde min PG279Q, men kunne evt godt gå lidt på kompromis, og nøjes med 4K. 60Hz, uden gsync og design gejlet. Skal jeg evt bare gå efter en standard 4K TN skærm fra asus i stedet? så jeg måske næsten er helt sikker på at slippe for det IPS glow osv?


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2016 00:25:00
Svar/Indlæg:
516/11
#2 Den skærm der smider du bare tilbage med det samme.

Det kommer jo lidt an på dig. Det er svært for andre at sige om en TN skærm er nok for dig.
Personligt kunne jeg ikke gå tilbage til en TN skærm efter mit skifte til IPS.

Om du skal gå på kompromis, det kan jeg heller ikke svare på. Som skrevet, er du opsat på at det skal være den skærm fordi den matcher designmæssigt, så er der ikke så mange muligheder 🙂

Jeg har selv en 4K 32" BenQ, var heldig med stortset ingen backlight bleed eller andre underlige ting 🙂
Har haft en Asus PG279Q, men skiftede til 4K da jeg gerne ville prøve den opløsning 🙂 G-Sync kommer vel lidt an på hvad du skal spille på den. Er ikke nogen hardcore FPS gamer selv, eneste jeg spiller et wow, dota 2 og andre lal spil som Tropico osv., så for mig er det ikke krævende 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mangekyo d. 10-09-2016 00:25:38.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2016 02:24:08
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 jeg retunerede en PG27AQ af samme grund som du viser der, dog havde min væsenligt mindre backligth glow and bleed, men dog stadigvæk iriterende nok til at jeg ikke kunne holde det ud, men uden for film/serier osv, så var den satme nice 10bit panel + 4k er klart vejen frem i casual faverige spil... det ser hammer godt ud.
Sidder på en PG279Q nu da jeg savnede høj HZ + ikke ville leve med blackligth bleed, men så snart de får styr på backligth bleed og højere hz på 10bit 4k panlerne, så er jeg klar på at punge 5-10 ud efter sådan en 30+ tommers fætter.


Wazix
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2016 09:56:12
Svar/Indlæg:
22/5
#3 Før jeg skiftede til min PG279Q, kom jeg fra et billigere 1080P TN panel og det var jo en verden til forskel, at få IPS ind i setup'et :) jeg er nok 60% FPS gamer og de sidste 40 til alm casual. Og FPS vil forgå udelukket på min PG279Q pga de 165HZ. Så kan godt være, som du siger det bliver lidt svært at gå tilbage til et TN..

Problemet er os bare jeg orker ikke at få en til af 27AQ'ern og få de samme eller måske være fejl. Det er trodsalt rent teknisk, nr 2 skærm jeg har, med de samme problemer. Så tror jeg skal over i en anden model desværre, eller over i et andet mærke 😕


#4 Præcis, når man sidder og hygge gamer, på et 4K 10bit panel, er sgu noget ganske specielt 🙂 Testede lige company of heroes 2 f. eks og nøj det var fedt! Og alt det plads er fantastisk!

Og begge to, tusind tak fordi i bekræftede mig i skidtet skulle retur, så var det ikke mig der var en sippet klovn 🤡


Så kommer det store spørgsmål, hvilken IPS 4K skærm, til omkring 6 kilo kan folk anbefale? Gsync kan undværes :)