Forskellen er primært chipsettet og det onboard lydkort der er på bundkortet. Z170 giver mulighed for overclocking, hvor h110 ikke gør.
Lyden er bedre pga det bedre lydkort, men det er ikke sikkert du får brug for det. Der er også forskel på hvor mange PCI-E baner chipsettene har, men det har sjældent betydning for en normal gamer maskine.
At bundkortet hedder gaming i navnet er dog mest en marketings gimmick, men de har som regel flere funktioner som gamere bruger meget, og skåret dem fra som sjældent bliver brugt af gamere. Bundkort uden gamer navnet kan game ligeså godt som kort med gamer navnet i.
Uanset, så skal du gøre dig nogle overvejelser. Du kan godt bruge dine gamle dele, og hvis kabinettet er et ATX, ville jeg købe et ATX bundkort, frem for ITX. Grunden er at du har mulighed for flere udvidelser, hvis du får brug for det.
Hvis din PSU er på ca 500w eller mere, og har 2x4 eller 8 pin til CPU, og 6/8 pin til GFX, så kan du godt bruge den, men alt efter kvaliteten på den, ville jeg prioritere at få den skiftet i en opgradering.
Du skal gøre nogle grundige overvejelser, og måske gøre din kæreste om hun vil smide lidt til budgettet også, så det kan blive en tand højere, men se om du ikke kan klare dig.
Du skal overveje om du får brug for overclocking på sigt. Det kan forlænge tiden, som computeren kan følge med, og det giver nogle "gratis" kræfter, men det er dyrere i indkøb, for det er ikke alle dele der kan OC.
Hvis du vil OC så skal du gå efter en i5 6600K og et bundkort med Z170 chipset, og du skal også have fat i en køler. Der kan du måske bruge den der sidder i din gamle, som en start, men det kommer an på sokkel på bundkortet, og det er også noget der skal opgraderes hvis du skal OC.
Hvis du ikke skal OC, så gå efter i5 6500, for i5 modellerne under den, i 6xxx serien bliver lige langsomme nok på sigt. Der følger også køler med til i5 6500 boxed.
Du skal også gå efter et bundkort med H chipset, for eksempel det billige du linker. B chipset kan også bruges, men anbefaler H.
Hvis det er ATX kabinet, så ville jeg gå efter et ATX bundkort med plads til 4 ram klodser, og alle de tilslutninger du har brug for. Det kunne være en masse USB porte, eller mulighed for 7.1 surround tilslutninger. Til en budget maskine er de billige bundkort dog som regel fine nok, også på sigt og plads til opgradering. Der er bare ikke så meget luksus i dem.
Grunden til plads til 4 ram klodser er at jeg så ville starte med at købe 2x4GB ram i et dual Channel sæt, og så opgradere med et sæt magen til, eller tæt på, senere hen, når pengene er til det. Ergo, får du til sidst 4 ram klodser i dit kort. LGA 1151 understøtter alligevel kun dual Channel, som du kommer til at køre med.
Af grafikkort, ville jeg gå efter et RX 470 i 8GB hvis du har råd til det, ellers i 4GB versionen. Alternativt kan du gå efter et brugt GTX 970.
Windows kan du købe på kinguin.net til 200kr lovligt.