Spørgsmål til GratisDNS A record

Diverse d.  19. september. 2016, skrevet af Robert Luther
Vist: 1676 gange.

Robert

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 18:18:36
Svar/Indlæg:
220/66
Hej med jer

jeg har oprettet et domæne på gratisdns, og jeg er faktisk lidt i tvivl om jeg har gjort det rigtig med a records.
Jeg har været inde og lave 2 records, mitdomæne.dk og *.mitdomæne.dk so begge peger på min offentlige IP.
Er der andet her jeg mangler at gøre?
mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2016 19:37:20
Svar/Indlæg:
4221/223
OT jeg kender intet til det du er ude i, kender kun dooden der har firmaet. Det er Samsøs største eksport vare 🤣

Sven

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 20:28:48
Svar/Indlæg:
3661/82
Kommer an paa hvad du oensker at opnaa.

ingen at sporrge om vejen til hvor du skal hen uden at fortaell hvor du skal hen, goer det svaert at hjaelpe dig.

Robert

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 20:53:57
Svar/Indlæg:
220/66
#2 rigtig nok.

Jeg prøver at få dynaisk dns opsat på min pfsense.
Grunden til at jeg så spørger til gratis dns records er, at min pfsense ikke fanger den korrekte ip. Den kommer enten med 0.0.0.0 eller "N/A" når man har udfyldt det der skal udfyldes.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 21:18:29
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg kender ikke til pfsense specifict saa kan ikke rigtige svare dig. saa hut jeg hvisker er det en firewall ?

i saa fald kan jeg stadigvaek ikke foelge dig i hvorfor du saetter et domaene navn op for blot at lege med din firewall?
umiddelbart vil jeg gaa ud fra at du vil have en elelr andne sever/service op og koere paa det domaene via din privat linie siden du peger det paa din WAN IP.

at saette dit domaene op er et skridt til et eller andet formaal. Hvad er det formaal ? web sever? mail seve? game server? FTP server? etc etc

Robert

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2016 21:29:37
Svar/Indlæg:
220/66
VPN og mail server som det er lige nu.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2016 23:57:15
Svar/Indlæg:
2246/14
hvis det er mail skal den have en mx record.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Det er let at teste om du har gjort det rigtigt. du skal bare lave et nslookup på mitdomæne.dk - hvis det lykkes (udefra) er alt ok.
i pfsense skal du måske slå rebind protection fra - det vil sandsynligvis forhindre at det virker indefra.
https://doc.pfsense.org/index....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 19-09-2016 23:59:09.

Robert

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2016 00:38:02
Svar/Indlæg:
220/66
Jeg starter lige med det her dynamic DNS og tager så det skridt for skridt.
Har du nogen kendskab til dynamic DNS? Cached ip stå hele tiden til 0.0.0.0!

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2016 01:30:13
Svar/Indlæg:
2246/14
Okay, så du skal have dynamisk ip på dit domæne?
Hvis du har en offentlig (statisk ip) så har du ikke brug for dynamisk ip.
Hvis ikke du har en fast (statisk) offentlig ip har du umiddelbart 4 muligheder.
1. brug et script til at opdatere gratisdns feks https://larsendata.wiki/gratis...
2. opdatér manuelt
3. lav et redirect fra gratisdns til en dyndns provider (typisk CNAME: https://support.dnsimple.com/a... ).
4. brug en dynamisk udbyder direkte.

jeg ville vælge 3 eller 4 medmindre du ved at din ip ikke ændrer sig så tit (min ændrede sig ca. aldrig hos fullrate)

Hvis du har en fast offentlig ip så skal du hare have sat gratisdns op korrekt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 20-09-2016 01:31:45.

Robert

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2016 07:12:52
Svar/Indlæg:
220/66
Jeg har en fast ip, så hvad vi du forslå her?
Grunden til at jeg gik på dynamisk dns bølgen var, at jeg fandt en guide til pfsense vpn med certificat hvor han brugte dyndns, og så ville jeg bare bruge gratisdns.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2016 08:50:18
Svar/Indlæg:
2246/14
Du skal bare have gratisdns til at pege på din offentlige ip, og så åbnet de rigtige porte i din router.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2016 20:03:27
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg bruger også gratisdns, og har sat det op således:

Robert

Superbruger
Tilføjet:
21-09-2016 08:44:00
Svar/Indlæg:
220/66
#10 og #11

Jeg har sendt jer begge en pb, håber i vil kigge på den :)

Sven

Superbruger
Tilføjet:
21-09-2016 16:57:29
Svar/Indlæg:
3661/82
jeg tror problematikkenn er at du roder rundt i nogle begreber som slet ikke haenger samme

- Du skal ikke bruge dynamisk DNS hvis du har en fast ip adresse. DynamiskDNS er til nar du har en Dynamisk IP. dynamisk = noget der bevaeger sig, aendre sig eller paa anden maade ikke opfoerer sig statisk eller fast.

Det er derfor jeg spoerger ind til dine ting fordi det du sgegr ikke helt haenger sammen og hvorfor der derfor er en bedre ide at fortaelle om dit maal isteet for hvilket varktoej du skal bruge lige nu. Du spoerger om hvilken hammer er bedst til soem nar du sider med en skrue i din haand

saa beklager lidt mere borren i dit formaal.

- Er du sikker paa Du oensker at opsaette en VPN server ? og ikke bare lave en VPN forbindelse til en anden server?

Anyway kortfortalt om GratisDNS:

Hvis du har en fast IP er det eneste du skal goere er at oprette en pegning til din faste IP for at kunne hoste en "almindelig" server.

hvis du vil opsaette en mail server skal du oprette en MX record hvilket du goer i opsaetning paa knappen "tilfoej MX"

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 21-09-2016 17:14:33.

Robert

Superbruger
Tilføjet:
22-09-2016 09:23:16
Svar/Indlæg:
220/66

Det er helt ok.
Jeg skal have adgang ude fra til mit hjemme net, så jeg kan tilgå f.eks. min nas og mit hjemmelab.
Tilgang til nas er mere for at forenkle det for damen der også bruger den til at gemmer filer på. Her er det jo nemt nok når man bruger openvpn at sige til hende "højreklik her og tryk connect, og indtast dit password, så kan du tilgå dit drev".

Men ja, jeg har nok rodet lidt rundt i det, nok fordi at jeg har prøvet at finde nogle guides som f.eks. på youtube, og så har jeg ikke tænkt mig om.

Men jeg tror også at jeg er blevet meget forviret, for openvpn virker faktisk, det var bare en tastefejl fra min side af, nu er problemet så bare at jeg ikke kan tilgå hjemmesider som google, facebook, tv2 m.m. når openvpn er slået til, men jeg kan sagtens tilgå mit hjemme net!

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Robert Luther d. 22-09-2016 09:26:02.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
22-09-2016 09:43:08
Svar/Indlæg:
4982/47

Problemet med internet mens du bruger VPN, kan blot være windows der prøver at hente internet via VPN fremfor den alm forbindelse 🙂

Dvs prøv at koble begge netkort sammen i windows (gøres ved at marker begge netkort og højreklikke, skulle gerne hedde broforbindelse eller noget lign)

Det er ikke sikkert jeg har ret, men kunne forestille mig der er den samme problematik her ifh til internettet, som også opstår ved manuelt deling af internet mellem 2 Pc´er (via LAN for eks), hvor man på host Pc skal koble de 2 LANs sammen, ellers får host intet net igennem til sig selv 🙂

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2016 10:09:49
Svar/Indlæg:
2246/14

Problemet med internet mens du bruger VPN, kan blot være windows der prøver at hente internet via VPN fremfor den alm forbindelse 🙂

Dvs prøv at koble begge netkort sammen i windows (gøres ved at marker begge netkort og højreklikke, skulle gerne hedde broforbindelse eller noget lign)

Det er ikke sikkert jeg har ret, men kunne forestille mig der er den samme problematik her ifh til internettet, som også opstår ved manuelt deling af internet mellem 2 Pc´er (via LAN for eks), hvor man på host Pc skal koble de 2 LANs sammen, ellers får host intet net igennem til sig selv 🙂

Cocio21 skrev d. 22-09-2016 09:43:08

NB: hvis du laver den brokobling vil man måske kunne tilgå dit hjemmenetværk fra dit arbejdsnetværk. Det er trods alt det funktionen er designet til.