Kloning af HDD

Software d.  22. september. 2016, skrevet af syncmarster
Vist: 1215 gange.

syncmarster

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2016 22:15:45
Svar/Indlæg:
318/82
Har forsøgt at skifte en HDD ud med en SSD i en ACER aspire V5-531. Det gik meget dårligt...

Det startet med at jeg ikke kunne boote fra CD ( secure boot). Da det endelig lykkes mig at få maskinen boote på CD´en virker softwaren ikke, som er en ældre version af ACRONIC. Problemet er at formatet som computeren ser er "noget" Windows disk system format 😕

Det hele endte med at jeg fik trykket og trykke til BIOS smed sig om på skjoldet. Maskinen ville ikke starte 😢

Blev nød til at skille hele maskinen ad for at få bacup batteriet ud. Nu er den samlet og køre igen. Men alt er tilbage som fra starten med secure boot og alt andet sikkerhed.

Er der nogen der har en ide´ til hvordan jeg får klonet en HDD fra en acer bærbar?

Har tidligere brugt softwaren på en ASUS og en HP bærbar uden problemer?
Delfinos

Nørd
Tilføjet:
22-09-2016 23:11:21
Svar/Indlæg:
355/1
Lyder lidt som om din acronis er så gammel at den kun kan læse MBR.
Så tror løsningen ville være at finde en nyere version af acronis der kan læse GPT.

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2016 23:14:47
Svar/Indlæg:
908/160
har klonet både win 7 og 10 med nyeste arcronis 2015/16 version jeg har. kan også kopiere mbr/gpt partitioner.
der burde være gratis versioner der også kan det.

Der har "lige" været en anden tråd om det samme
(hvad folk bruger af kloningsprogrammer)
prøv at søge der.

syncmarster

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2016 23:16:44
Svar/Indlæg:
318/82
Tror i har ret. Har i nogle hit til hvordan jeg får slået secure boot fra. Det var lidt held sidste gang. selv om manualen skriver man skal trykke på F2 for at komme ind i BIOSén så virker det ikke.

Tak til acer for at gøre deres bærbar så lidt nørde venlige som muligt :no:

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af syncmarster d. 22-09-2016 23:17:51.

Klump

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2016 06:34:06
Svar/Indlæg:
447/2
Prøv at tryk FN+F2 for at komme i bios. Det kan være din FN Knap er aktiv og den derfor bruger Funktionerne på F'tasterne, istedet for at sende F2 :)

Xoferif

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2016 09:53:27
Svar/Indlæg:
464/7
Jeg holder stadig på at GParted er den bedste løsning, og så lave en bit-wise copy.

download ubuntu (http://www.ubuntu.com/download... )
lav en ubuntu usb, og start op i ubuntu live, åben GParted, og lav en kopi.

det har virket for mig alle gangene jeg har prøvet. (:

syncmarster

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2016 11:37:34
Svar/Indlæg:
318/82
Har løst problemet og ændret overskriften.

Efter som det var en Intel SSD, fandt jeg noget software på deres hjemmeside som er gratis hvis man cloner en Intel disk ellers skal man betale :no:

https://downloadcenter.intel.c...

For at få softwaren til at virke, skal maskinen kunne boote i normal mode ikke i secure mode.

Det skal man slå fra i biosen. Men acer har låst biosen og man kan ikke trykke F2 som manualen forskriver.

Fandt ud af (læste på internettet) man kunne gå ind i PC indstillinger -> Opdatering og genoprettelse -> Genoprettelse -> avanceret star, genstart nu.
I avanceret star kan man vælge Fejlfinding -> Avancerede indstillinger -> Indstillinger for UEFI firmvare.

På den måde kom jeg ind i BIOSen og kunne slå secure boot fra.

Tak for hjælpen og god dag til alle 😀