Bundkort til M2 storage

Bundkort / CPU d.  28. september. 2016, skrevet af pcb
Vist: 872 gange.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 14:34:11
Svar/Indlæg:
93/22
Jeg skal til at bygge 10 solide PC, der skal bruges i en virksomhed.
Jeg kunne godt tænke mig at bruge de nye M2 lagringsmedier, men jeg kan ikke helt finde ud af om det kræver et bundkort med M2 slot eller om det er nok med en PCI Express 3.0 port?

Jeg har gode erfaringer med at bruge AMD APU, men kan ikke finde nogen bundkort som har M2 slot.

Nogen gode anbefalinger?
p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 14:50:13
Svar/Indlæg:
3100/53
Du kan bare bruge sådan en her, men jeg syntes det er en dyr løsning til almindelige PC'er. Antager de bare skal bruges til kontor brug?

Du kan også kigge på at bruge mini pc'er, selvfølgeligt alt efter hvad behovet er, som du desværre intet nævner om.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 15:29:28
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at du vil køre med en PCIe adapter, så skal bundkortet understøtte nvme.
Men det er vidst kun de bundkort med en m.2 1-2-3Gen port der understøtter nvme.
Så du ender med at du skal poste penge i et bundkort + adapter for at du kan komme op på den fulde hastighed.

Jeg ville nu hellere købe et bundkort med m.2 4Gen, hvis at jeg skulle samle nogle nye pc'er.

Hvad skal de her pc'er benyttes til ? For det lyder voldsomt at benytte en så hurtig en SSD. Med mindre at du redigere billeder, lyd eller videoer, så kommer i næppe glæde af den ekstra performance.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 28-09-2016 15:30:09.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2016 22:27:20
Svar/Indlæg:
93/22
Pc'erne skal bruges som kontor/lægepraksis. De skal kunne køre branche programmer, internetbrowser, Word og Excel flawles.
De nuværende maskiner forsynede jeg med SSD, men som teknik nerd, så synes jeg at M2/PCI løsningen virker mere logisk og mere stabil end SSD.

Jeg synes ikke at de ser så dyre ud, som fx. https://www.proshop.dk/SSD/Sam... til ca. 800,- men stadig meget hurtigere end en alm. SSD.

Jeg er dog i tvivl om det kan kombineres med en AMD A10 7860K APU. Der står ofte både M.2 men også PCI express 3.0 og da jeg ikke nogen erfaringer med M2 diske så ved jeg ikke om der er nogen af dem der kan gå direkte i PCI express eller om det kun er nævnt fordi M2 bruger den samme bus?

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 00:59:42
Svar/Indlæg:
3799/43
#3.
Ligesom at man benytter ide-sas-achi så benytter m.2 SSD'er sig af "NvMe" hvis at bundkortet ikke har NvMe så kan du ikke boote fra disken. Det kan du nogle gange se ved at kigge bios igennem i manualen, eller kontrollere bios opdateringerne.

Her kan du læse lidt.
http://edgeup.asus.com/2015/04...

Her er en liste over nogle Amd bundkort med m.2 porte.
http://www.edbpriser.dk/hardwa...

kan ikke sige om de understøtter boot med NvMe, men det kan du undersøge.

Alternativet er at montere m.2 disken med en adapter, og flytter alle de tunge programmer over på den. Så kan du benytte software Nvme.