Hvornår skal jeg skifte PC for at være sikker på den er driftsikker?

Diverse d.  29. september. 2016, skrevet af pcb
Vist: 941 gange.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 11:36:32
Svar/Indlæg:
93/22
Jeg har 14 PC i et drifts-/kontormiljø som nu er 4 år gamle. Vi skal i næste måned have skiftet serveren, så der skal vi alligevel have en nededag, så derfor vil det være en oplagt mulighed for at udskifte maskinerne.
De kører dog alle upåklageligt, men det vil være dyrt, at have en nededag fordi de begynder at gå i stykker.

Jeg mener at de er lavet af holdbare dele, men med tiden går alt jo i stykker:
GIGABYTE GA-A75M-S2V (rev. 1.0)
AMD A-Series A8-3850
Corsair 4GB DDR3 1600MHz
LC Power Pro-Line PRO-924B - miditower
OCZ Vertex 4 SSD - 128GB
Samsung SH-222BB DVD±RW Black
Microsoft Windows 7 Prof. 32-bit SP1 DK

Hvad er jeres erfaring med den slags?
Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 11:50:07
Svar/Indlæg:
2897/83
Hvorfor behøves du at have en nededag for at skifte en kontor pc? Det bør vel ikke tage mere en 30 mins at skifte en pc?

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 11:54:38
Svar/Indlæg:
93/22
Det er bare en oplagt mulighed for en planlagt udskiftning.
Den branche software de kører er svær at tilgå med bl.a. opsætning af printere og andet perifert udstyr.

Når/hvis de går i stykker så er der jo altid noget leveringstid mv.

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 13:00:35
Svar/Indlæg:
2897/83
Kan man ikke bare have et par stykker stående som reserve, som har alt det rigtige software/drivere installeret?

(Jeg kender ikke meget til området i professionel regi, så jeg spørger bare 🙂 )

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 13:27:32
Svar/Indlæg:
93/22
Jo, det har jeg også overvejet som en eventuel backup plan hvis jeg ikke vælger at skifte dem alle ud. Men det kan ikke gøres 100% da der ligger nemid nøglefiler og andet individuelt på maskinerne.

Hvis jeg ikke skifter dem ud så har jeg også overvejet at sætte en ekstra SSD til Raid 1.
Kan man egentlig det - sætte en ekstra disk i og få bios til at klone den gamle ved at vælge raid 1?

Sven

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 15:45:11
Svar/Indlæg:
3661/82
Hvis din maskine ikke ser ud til at fejle noget og de ikke er blevet fuld af stoev. Kan du typsik have dem i mange aar endnu.

men har du nogen form for information omkring ders helbred andet end "de ser ud til at virke"

f.eks har du sat bios op til at monitori SMART ved boot?
Har i nogle planlagte diagnose/vedligeholdelses rutiner?

Hvis du bare saetter 14 maskiner op tankeloest uden at holde oeje med helbredet saa ved du ikke noget foer det er for sent jo.

Derudover hvor meget multitasker i? i har 4 gb maskiner men koere kun med 32bit windows.
32bti windows har en max graense paa 2gb ram per process medmindre der er specialr bygget.
medmindre det er gjort for at bibeholde 16 bits kompatibilitets. saa burde i have valgt 64 bit windows

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 29-09-2016 15:48:09.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2016 15:49:22
Svar/Indlæg:
387/40
#4 nu ved jeg ikke så meget om det, men kunne man ikke kører det server baseret? Lidt ala at have sin egen cloud, og have brugerne derpå?

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2016 16:08:47
Svar/Indlæg:
93/22
Nu er det i min fritid at jeg nogen gange rådgiver virksomheden, så jeg har ikke 100% styr på hvordan deres branche program virker.
Det er dog en klient/server løsning, som i forvejen er rigeligt kompliceret fordi programmet skal spille sammen med de offentlige systemer.

#5 Hvis jeg havde mere tid til at sætte det hele op, så ville vi have mirror af alt på vores netværk og rutiner for diagnoser/vedligehold. Men da det er et ubetalt fritids job, så prøver jeg at holde det på et minimum.

Da vi for 4 år siden satte maskinerne op, blev vi rådet til at køre 32 bit Win7 fordi der var problemer med nogle drivere mv. til 64 bit... De 4GB var dengang ikke væsentlig dyrere end 2 GB, så var det rart hvis man ville opgradere til 64 bit, det er bare aldrig blevet til noget.

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2016 08:54:56
Svar/Indlæg:
718/15
Bare sørg for at, have reservedel til en hel pc liggende.
Og hav en køreklar og opdateret PC stående.

32bit er fint nok alt efter hvilket software der bliver kørt.
Du skal bare tænke frem på udskifnings området, og have 64bit samt 8gb ram i maskinerne, når de skal skiftes.

Det er sådan jeg kører det på arbejdet, og indtil videre har det eneste problem været at, overbevise min chef om fordelen. Men efter et par defekte maskiner er det ikke længere et problem :)

Undgå at køre i raid, da det giver en fandens masse bøvl når noget går galt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Xqual d. 30-09-2016 08:57:48.

pcb

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2016 10:41:15
Svar/Indlæg:
93/22
Ok.
Tror jeg bygger 2 reserve PC og køber 14 SSD som jeg bruger til at gemme klon af de nuværende maskiner.
Hvis jeg så laver en dock i reserve PC, så kan brugerne selv skifte maskinerne ud og smide den rigtige SSD i.
På den måde kan de være oppe at køre inden for en ½ time.
Der vil så lige være noget drivertilpasning til nyt hardware, men det burde være forholdsvis gnidningsløst under Win7.
Nogen der har prøvet noget tilsvarende?

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2016 10:54:17
Svar/Indlæg:
718/15
De kører vel blot et standard setup?
Skift kontor maskinerne først. Lav en liste over hvad der skal kunne hvad, og hvad er behovet?
Så gradvist skift i den rækkefølge, fra toppen og ned.
Det med at, have kloner liggende giver problemer, på et tidspunkt. De skal jo også være opdateret.
Er der ikke et domæne?
Jeg installerer hele molevitten, alt jeg kan finde. Sådan det er ligegyldig hvem eller hvor det er gået ned, så kører det på under en halv time. Så fikser jeg den der gik ned, eller køber en ny. Som så bliver sat op specifikt til brugeren.
Det er der tilfredshed med, skulle jeg hilse og sige :)