Jeg har været ude af gamet noget tid - Er egentlig konsolspiller privat - Og det bliver jeg formodentlig ved med. Men - Professionelt er jeg skolelærer og har startet et projekt op, som skal sætte fokus på gaming som læringsredskab (Jeg behøver ikke fortælle jer, hvor meget man faktisk kan lære af spil). Til det formål skal jeg gerne have noget hardware som kan trække lidt. Vil gerne udforske hvilke spil der kan bruges, hvad der vil være rationelt, m.v. - For så at skrive og sige kloge ting om det. Derfor tænker jeg, at lave mig en ret lydløs pc (da den skal stå på mit forberedelseskontor, som jeg deler med to andre). Denne pc skal ikke svare til min arbejdsbærbare (Dell Lattitude E7240). Den er nemlig rigtig fin.. Til kontorarbejde. Den begynder at svede - og svede kraftigt, når jeg får 800+ fanger i prison architect. Når Banished bliver for langt henne, eller når Company of Heroes har mange enheder i spil. Derfor leder jeg efter komponenter til en PC som er lydløs, billig og kan trække okay. Jeg forventer ikke at kunne trække BF1 i vildeste opløsning. Det er ikke formålet.
Håber I kan (og gider) læse lidt forståelse ud af det relativt lange indlæg! Lad mig endelig høre! - Hvad skal jeg gå efter? Skærme, mus og tastatur har jeg i forvejen.
Nå ja.. og skulle der sidde en derude, som kender et sted jeg kan gå hen for at søge støtte til mit ambitiøse projekt - eksempelvis i form af hardware, så sig endelig til.
Jeg vil ikke anbefale at bruge en AMD CPU pga den ret langsomme FPU og halvt antal FPU cores (aka quad core har kun 2 FPU'er)
AMD har ogsa en utroligt lav AVX performance nar der arbejds med store data.
jeg er ikke helt inde i danske prise. men evt noget i3 6000 serie ville vare en god start. et billigt bundkort med FSB overclockning hvis du har lyst til at rode med dette.
Snakker vi om duskal bygge 1 maskine nu, og efterfølgende hav efat i 10-30 maskiner magen til, eller snakker vi om kun 1 maskine?
Så længe du ikke har planer om first person shooter i høj opløsning og høj framerate, så skulle 1060 eller 1070 fint kunne trække dine behov, om end 970 også sagtens stadigvæk kan være med.
Er det overvejende strategi og rpg, så kan du "nøjes" med 1050/960, da strategi ingen belastning laver på GPU ifht. FPS.
Så du vil komme langt med en mellem størrelse i3, et MoBo, 4GB RAM og et GFX i 1060-1070 klassen. Husk t indberegne penge til en OK harddisk. SSD er nede i OK priser, og en 64-128GB kan fint klare opgaven da det "kun" er windåse og spillene der skal være plads til, men sidstnævnte er begyndt at komme op i pladsbehov.
#7 - Så i5 er overkill? Jeg er mest til RTS - og det vil overvejende være det der bliver brugt tid på. I første omgang er det kun én maskine. Senere kan der blive tale om en 10 stykker mere, men det er først når jeg har bevist konceptet er okay og min ledelse skriver checken. Indtil da, må jeg punge ud selv, for at få som jeg vil have.
Tænker SSD + HDD - Er det ikke en fin idé? HDD'er får du jo nærmest smidt i nakken nu om dage?