Fed opsætning af IT i hus - Kæmpe budget

Diverse d.  05. oktober. 2016, skrevet af Flammen345
Vist: 1796 gange.

Flammen345
 
Overclocker
Tilføjet:
05-10-2016 12:56:50
Svar/Indlæg:
44/13
Hej,

Står og er blevet spurgt om jeg vil hjælpe en ven af min storebror med at fixe hans nye hus op med det nye og fede IT. Huset er under konstruktion nu her så der er mulighed for alt muligt i væggende osv.

Han vil rigtig gerne have det moderne og smart!

Længe siden jeg har tænkt på indretning osv med hvad der kunne være smart. Mit første bud var bare ethernet kable stik i væggene til børnene når de bliver til gamere.

Budgettet er rimelig voldsomt da han laver en helvedes masse penge til dagligt. Så fyr gerne bare løs med ideer osv. Der vil komme en elektriker ud og kører kables osv rundt.

Jeg tænker at der skal sættes noget wifi forstærkere op rundt omkring i huset da det er temmeligt stort.

Så skydeteltet er åbent kom gerne med masse af ideer!

TAK OG GOD UGE ALLE SAMMEN!
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 13:25:07
Svar/Indlæg:
3100/53
Første ting der springer mig i tankerne er:

Lad for guds skyld være med at smide alt muligt elektronik ind i væggene, som om 3 år er håbløst umoderne, og ikke længere fungerer med din iphone 19.

Andet der er ret løst - Hvad er hans definition af moderne og smart? Er det at vinduerne ruller ned selv, eller at han vil have et kæmpe bio rum?


Flammen345
 
Overclocker
Tilføjet:
05-10-2016 13:43:35
Svar/Indlæg:
44/13
Det var nu heller ikke så meget elektronik jeg ville smide i væggende mere kabler osv.

Tror moderne og smart, måske USB stik i stikboksene i væggen eller noget.

Jeg var lidt på jagt efter ideer. Tror ikke der er ude i noget specifikt endnu.


IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 14:45:45
Svar/Indlæg:
639/66
#0

I mine øjne er du på rette spor, lav en god kabel trækning med tanke på at de kan bruge rj 45 samt få super god wifi dækning i hele huset / hele grunden.

Du kan eks. også begynde at tænke på om der skal trækkes kabler til video overvågning.

Det kan også værre en god ide at få alt it samlet i et lille service lokale, router, switch, lager til overvågning, kabel udtag, osv. så de ikke har router liggende i stue.

med overstående så er du ved at have basis dækket, så kan du evt begynde at tænke på smart hus (hvis jeg husker rigtigt) med auto kaffe, auto køleskab.

evt begynd at udersøge enheder han kan forældre styre på en smart måde samt andre fede ting, telefon styret dørlåse, kamera, video samtaler, touchboards osv

#1 her i it verdenen er alting forældet efter 3 år men det stopper da ikke en god nørd i at prøve nye gadgets 8)


PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 14:49:31
Svar/Indlæg:
1083/4
"..wifi forstærkere.." Nix, der skal trækkes kabler til AP´ere.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 14:53:28
Svar/Indlæg:
833/98
Jeg er selv under planlægnings fasen til et nyt hus. Og har lige hjulpet en kammerat med hans, og her er hvad vi er nået frem til.

Masser af cat kabler rundt, med stik forskellige steder hvor det kunne overvejes der bare var en lille mulighed for de skulle bruges. Vi har trukket med rundt til næsten samtlige stik kontakter, dog er de ikke alle sat op med stik, men det er relativt nemt hvis behovet opstår.

HDMI stik rundt hvor det kan blive nødvendigt, du kan få væk stik til det, også bliver de samlet i et rum/rack skab, så kan du sende dem ud derfra.

Stik til højtalere, så ledninger bliver skjult, det er smart og ser herre godt ud.

Stik/udtag i højden hvor du vil have tv til at hænge i de forskellige rum, så du igen kan hænge dem om uden synlige ledninger.

Skal der projektor til, så lav sådan den kan blive helst op via fjernbetjening. gør så lærred kan blive hejst op i skjul.

TV, indbygget i væggen, så det ligger helt fladt/plant med væggen, ser herre godt ud, men kræver du ligger dig fast på en tv størrelse nu, ellers er det svært at lave om senere.

Evt sørg for at få indbygget dine WIFI app, så de også er skjult, enten på loften eller bag i væggen, brug evt POE, så du undgår at trække strøm til dem.

Det er sådan vi har gjort i min kammerats hus, og når vi går igang i foråret bliver det også sådan 🙂



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 15:38:06
Svar/Indlæg:
5504/640
Det vel bare noget alla den her router https://www.netgear.com/home/p...

En masse af det her kabel så man kan få lige præcis den længde der passer til de forskellige rum

https://www.av-cables.dk/cat-8...

Stik der passer https://www.av-cables.dk/netva...


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2016 16:17:22
Svar/Indlæg:
3661/82
nar du trakekr kablerne i vaeegen vil jeg anbeafle at kigge
paa cat6 / cat6a kabler. og ikke bare kore cat5e.

paa den maade er kabler i det mindste forbedret paa 10gb ethernet og jeg tror ikke pris forskelle er sarlig stor kontra det arbejde det er at skulle traekke nye kabler


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 16:41:16
Svar/Indlæg:
5504/640
Går ud fra der kommer fibernet


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 17:40:44
Svar/Indlæg:
3385/80
- Teknikrum hvor alle kabler samles.
- Mindst 2 stå Cat6 udtag i hvert rum, sat i hvert sit hjørne diagonalt overfor hinanden.
- Tomrør til fremtidige træk af kabler
- IHC eller lignende til lys- og varmestyring mv.
- HDMI I vægstik i stuen samt IR pass-through
- PoE til AP'er


o0-jacob-0o
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2016 18:10:09
Svar/Indlæg:
449/31
Introducere ham for phillips hue


Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 19:14:25
Svar/Indlæg:
645/33
stue med dtsX / atmos /5.1 / 5,2?
så trækrør ud til alle steder hvor højtalerne skal sidde. msåke skal han overveje om højtalerne skal bygges ind i væggene. ellers bare dåser lige bagved højtalerne så man ikke kan se det. husk til subwooferne også!

gardiner som kan styres via. z wave eller fjernbetjening? så skal der sidde en dpse med 230v oppe hvor gardinet er monteret...

som de andre skriver: ethernet fra xfelt ud til alle værelser, kontorer og stue hvor fjernsyn/mediecenter skal stå... og i samme forbindelse måske kabel til tv og så 1 ekstra til disponibelt senere træk? også til alle rum.

ang. philips hue, så måske z wave i stedet for... her kan du koble garninerne, overvågningen oplukkelige vinduer, alarmen, gulvvarmen, alle lys, osv osv osv på en automastisk styring... i den forbindelse skal han måske overveje hvilke dåser der benyttes... lk er svære at montere lysstyrer i, så måske en anden producent?





yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 19:14:32
Svar/Indlæg:
1347/11
centralstøvsuger siger jeg bare. 🙂

og så integrere alle kabler i store rør så de er nemme at udskifte. planlæg at sætte minimum et sæt stik med 2 x strøm, 1 x netværkstik samt antennestik til radio/TV.
Hvis der skal være højtalere, så køb noget indbygnings egnet udstyr, Bose laver en hel del i den bedre ende.

Om det er cat6, 7 eller 8 betyder ikke det stor rent prismæssigt til netværk.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
05-10-2016 20:17:23
Svar/Indlæg:
5678/460
jeg vil sige , få lavet netværks stik i alle rum , samt USB stik til opladning , og så sammle alt netværk 1 sted , så kan du altid hurtig og let smide en ledning i og få internet , eller streamer eller hvad man nu vil , så er man klar , og til opladning så slipper man for adapter osv.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-10-2016 21:19:53
Svar/Indlæg:
2084/124

Første ting der springer mig i tankerne er:

Lad for guds skyld være med at smide alt muligt elektronik ind i væggene, som om 3 år er håbløst umoderne, og ikke længere fungerer med din iphone 19.

Andet der er ret løst - Hvad er hans definition af moderne og smart? Er det at vinduerne ruller ned selv, eller at han vil have et kæmpe bio rum?

p0Pe skrev d. 05-10-2016 13:25:07

Derfor at det skal i rør, så kan man skifte til andet på senere tidspunkt 😎

Det var nu heller ikke så meget elektronik jeg ville smide i væggende mere kabler osv.

Tror moderne og smart, måske USB stik i stikboksene i væggen eller noget.

Jeg var lidt på jagt efter ideer. Tror ikke der er ude i noget specifikt endnu.

Flammen345 skrev d. 05-10-2016 13:43:35


LKs nye FUGA har USB power connector i stikk, MEN, tjek hvor mange mA - det kan vidst ikke rigtig svare sig... Mindes at det er 500mA, good luck med en iPad eller smartphone..

"..wifi forstærkere.." Nix, der skal trækkes kabler til AP´ere.

PoloDude skrev d. 05-10-2016 14:49:31

*Præcis, skal selv have et AP i depot rummet da det er vedsiden af stuen 🤣

Jeg er selv under planlægnings fasen til et nyt hus. Og har lige hjulpet en kammerat med hans, og her er hvad vi er nået frem til.

Masser af cat kabler rundt, med stik forskellige steder hvor det kunne overvejes der bare var en lille mulighed for de skulle bruges. Vi har trukket med rundt til næsten samtlige stik kontakter, dog er de ikke alle sat op med stik, men det er relativt nemt hvis behovet opstår.

HDMI stik rundt hvor det kan blive nødvendigt, du kan få væk stik til det, også bliver de samlet i et rum/rack skab, så kan du sende dem ud derfra.

Stik til højtalere, så ledninger bliver skjult, det er smart og ser herre godt ud.

Stik/udtag i højden hvor du vil have tv til at hænge i de forskellige rum, så du igen kan hænge dem om uden synlige ledninger.

Skal der projektor til, så lav sådan den kan blive helst op via fjernbetjening. gør så lærred kan blive hejst op i skjul.

TV, indbygget i væggen, så det ligger helt fladt/plant med væggen, ser herre godt ud, men kræver du ligger dig fast på en tv størrelse nu, ellers er det svært at lave om senere.

Evt sørg for at få indbygget dine WIFI app, så de også er skjult, enten på loften eller bag i væggen, brug evt POE, så du undgår at trække strøm til dem.

Det er sådan vi har gjort i min kammerats hus, og når vi går igang i foråret bliver det også sådan 🙂

Tha PAC skrev d. 05-10-2016 14:53:28


Mange gode forslag, er selv på "skal skal ikke" mht. HDMI og optisk.

Tilgengæld er fjernsyn bygget ind i væggen et dybt godnat tiltag, i min optik.... Man skifter TV, anden dimension, så er det noget pis - derudover, så er det langt mere praktisk med gipsvægge, og det bruger man sgu ikke hvis man bygger nyt, så er det letbeton indvendigt.
- Der er dog mange af mine elektriker kollegaer som synes at det er verdens bedste idé, jeg kunne ikke drøme om det - og det skal fandeme være en lille stue for at det giver noget..

- Teknikrum hvor alle kabler samles.
- Mindst 2 stå Cat6 udtag i hvert rum, sat i hvert sit hjørne diagonalt overfor hinanden.
- Tomrør til fremtidige træk af kabler
- IHC eller lignende til lys- og varmestyring mv.
- HDMI I vægstik i stuen samt IR pass-through
- PoE til AP'er

Die_Happy skrev d. 05-10-2016 17:40:44

Selv har jeg lidt anden idé mht. netudtagene, men ikke dumt, bestemt ikke dumt..
Min tanke er et ved oplagt TV placering i hvert rum, og så nede ved 'fod niveau', ved stikk osv.

IHC overvejede jeg, men droppede, da det kun er en feature jeg ikke kan få med en 'dum' løsning, af dem jeg ønsker - censor af vand lækage i hhv....

Introducere ham for phillips hue

o0-jacob-0o skrev d. 05-10-2016 18:10:09

Mindes at Philips Hue har latterlig dårlig farvegengivelse 😳

stue med dtsX / atmos /5.1 / 5,2?
så trækrør ud til alle steder hvor højtalerne skal sidde. msåke skal han overveje om højtalerne skal bygges ind i væggene. ellers bare dåser lige bagved højtalerne så man ikke kan se det. husk til subwooferne også!

gardiner som kan styres via. z wave eller fjernbetjening? så skal der sidde en dpse med 230v oppe hvor gardinet er monteret...

som de andre skriver: ethernet fra xfelt ud til alle værelser, kontorer og stue hvor fjernsyn/mediecenter skal stå... og i samme forbindelse måske kabel til tv og så 1 ekstra til disponibelt senere træk? også til alle rum.

ang. philips hue, så måske z wave i stedet for... her kan du koble garninerne, overvågningen oplukkelige vinduer, alarmen, gulvvarmen, alle lys, osv osv osv på en automastisk styring... i den forbindelse skal han måske overveje hvilke dåser der benyttes... lk er svære at montere lysstyrer i, så måske en anden producent?



Funcky skrev d. 05-10-2016 19:14:25


HELT enig, gør klar eller start med ATMOS, 5.1.4 eller 7.1.4, jeg SKULLE have gjort dette, lige indtil der blev insisteret på skråt loft, bye bye atmos 😩

Vedr. den løsning... Hvor finder du subwoofer kabel i løs meter? AV-Cables tilbyder ikke :(


PS:
Gutter og gutinder, PDS i alle rum? Ahh, toilettet kan vel godt lige undlade, samme med walk-in osv. :P


#15
Spio
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2016 22:34:03
Svar/Indlæg:
1114/293
Der skal da også lige KNX i huset, så det hele ban styre ordentligt.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 07:48:28
Svar/Indlæg:
4536/104
Simplet.

stort set som de andre foreslår, dog vil jeg nok personligt få følgende integraret i de vigtigste rum.

2x cat6 udgange(som skrevet tidligere helst lidt udspreadt i rummet/i hvert hjørne).
2-4x USB 3.1 Gen 2(eller 3 hvis den er kommet), og self den type der passer i div moderne smartphones) mini-connectoren, indbygget direkte i væggende/rør til passtrugh til data/strøm til div elektriske enheder.
+
1-3 Thunderbolt 3 kabler/kabel-udgange i alle af husets vigtigste rums vægge.

dertil kan du så add´e det de andre snakker om med Atmos/hue/dtsX/ + video overvågning + eventuelt et par HDMI 2.0b stik i de få rum hvor dette kunne være et krav.


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 09:22:28
Svar/Indlæg:
765/28
Overvej noget Sonos til lyd. Indbygnings højtalere i loftet og et samlet teknikrum med Connect Amps. - Her skal selvfølgelig også være PoE Switch og router mv.

Som de andre er inde på, Cat6 kabler i væggene, med to udtag i hvert sted.

Overvej også kabling til overvågning.

Træk kabler til AP (PoE) om de skal placeres i loftet er op til konen 🤣 🤣

Jeg vil droppe USB stik, udviklingen er ufattelig hurtig der, så hvad der er fremtidssikret i morgen er forældet i overmorgen.

Og når du er færdig med at give råd, så skriv lige hvad han ender med.


#18
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 12:09:47
Svar/Indlæg:
3746/627

Introducere ham for phillips hue

o0-jacob-0o skrev d. 05-10-2016 18:10:09

+1
og så ellers nogle tomme trækrør i vægge og lofter,, så kan man selv udvide og trække efter behov..
hvordan fremtiden ser ud ved man jo ikke


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 06-10-2016 12:11:14.


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2016 14:09:41
Svar/Indlæg:
3907/73
Jeg tænker at netværk er en selvfølge og rigeligt uddybet flere gange. Jeg vil personligt anbefale at trække noget CAT7 rundt i hele huset.
Husk dog at ALT installation skal foregå i tomrør, så der altid kan trækkes nye kabler rundt.

Hvis lommerne er så dybe som du antyder, så skal der selvfølgelig kigges på KNX eller lignende installationer, da en almindelig el-installation vil være hul i hovedet i dette tilfælde.


#20
qbas
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2016 17:33:23
Svar/Indlæg:
235/69
Som elektriker ser jeg alt for tit at folk der bygger nye huse laver samme fejl. Så vil sige som #19 få en masse tomrør dovne vil jeg sige at CAT7 er total overkill som teknologien er lige nu. Så få lavet en et teknikum hvor alle tomrør ender i. Og heller to for meget ind et rør for lidt. De er givet godt ud i den sidste enden. 🙂
Og vælge nu 20mm rør og ikke 16mm.