Kabelskotang,multitang (strippe kabler)

Diverse d.  06. oktober. 2016, skrevet af gasolin
Vist: 727 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 17:44:46
Svar/Indlæg:
5506/640
eg skulle købe noget hos kabel av connection og ville købe den kabelskotang,multitang til afisolering af kabler de havde http://www.av-connection.dk/In...

Kan sagtens bruge min lomme kniv eller bidetang, men grunden til købet var at jeg så har den når jeg skal bruge den og der med har mulighed for meget nemt og hurtigt at afisolere kabel så det ser pænt ud, der altid lidt risko for at skære nogen af de ofte fine tråde over og det er da også sket et par gange eller 3

Skulle afisolere 6 mm kabel og måske trykkede jeg ikke hårdt nok, kun halvvejs rund så det ud til blev afisoleret og den er så trægt at åbne bagefter, så jeg brugte min lommeknive selv om det gik langsommere

Så jeg har besluttet at jeg skal have en god multitang som på første link eller en lidt anden model så jeg kan afisolere kabler nemt,hurtigt og pænt

Har haft sådan en og den holdt bare ikke da jeg første gang skulle afisolere kabel til mit surround anlæg, den holdt ikke en dag før den virkede af ht,var lettere defekt massets%2Fcommon%20assets%2Finbox%2F60605_large.jpg?id=1471131262&mode=pad&anchor=middlecenter&width=400&height=400

Er der noget i kan anbefale til under 200kr, kan godt li dem hvor man trykker og så bliver kablet aut afisoleret og trukket af så man ikke skal gør mere eller kun fjerne den sidste stump kabel der sidder ude på enden af det ofte få cm lang afisoleret kabel

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 06-10-2016 17:45:08.
Nielsen-DK

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2016 18:03:41
Svar/Indlæg:
366/21
kan varmt anbefale en af disse,har selv dem begge, og jeg syntes det er to rigtig gode afisoleringstænger.

https://toolworld.dk/Probuilde...

https://toolworld.dk/Probuilde...

Sven

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2016 02:10:36
Svar/Indlæg:
3661/82
3i1 negle klipper eller en lighter

nemt at finde og billigt

momberg

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2016 12:59:00
Svar/Indlæg:
387/40
#2 du afisolerer vel forhåbentlig ikke ledninger ved at brænde enden med en lighter? Det er en dødssynd, da plastic rester vil trække ind i mellem corene, og skabe dårligere forbindelse på det du samler enden med.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2016 16:46:05
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg varmer det op og hive ende af jo

hvorfor tror du at plastik imellem cores skabe en darlige forbindelse?

Stroemmen levers lang ledninger dvs det er tvaertsnitet af cores der er vigtige, og som forbliver det samme hvad enten der er plastik imellem eller ej.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2016 08:47:35
Svar/Indlæg:
387/40
#4 det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved. I mit job som elektriker har jeg rettet mange fejl, der var sket pga dårlige forbindelser, og det der var årsagen til et par stykker af dem.

Det der sker er at kontaktfladen mellem det du sætter på ledningen, og selve ledningen bliver mindre. Dvs at lige præcis på kontaktfladen i samlingen er tværsnittet mindre end det burde være, og dermed er der højere modstand. Ledningen bliver derfor varm lige i samlingen, og det der isolerer rundt om samlingen kan smelte.
Du får nok også lidt spændingsfald i og med at modstanden er større, og det er ikke noget man ønsker sig i en computer, eller nogen andre steder, hvor det ikke er meningen der skal være modstand.

Det kan godt være at der ikke sker noget 95% af gangene, men i værste tilfælde kan en dårlig forbindelse udvikle sig til brand, og det er ikke unormalt. Heller ikke ved 12v. De brænde man hører om i nyhederne, som er forårsaget af elektriske installationer er 70% af gangene dårlige samlinger, som udvikler sig, de 10% er dårligt elektrisk udstyr som man ikke kan gardere sig imod, og de resterende 20% er folk der laver deres elintalationer selv, uden at vide hvad de laver. Der har jeg også set mange brandfarlige installationer, men nu bevæger jeg mig ud på et sidespor kan jeg mærke