Hvis du er blevet snydt ?

Diverse d.  13. oktober. 2016, skrevet af MartinLed
Vist: 1644 gange.

MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 08:49:13
Svar/Indlæg:
58/17
Hej Alle,

Har handlet med en ny bruger her på sitet. Vi fik udvekslet informationer og jeg overførte et beløb til vedkommende. Har efterfølgende ikke fået noget TT eller anden sikkerhed for at det er blevet afsendt. Nåede ikke at få andet en et mobil nr. samt kontooplysninger.

Har snakket med banken og Politiet. De siger jeg skal vente nogle dage, og hvis pakken ikke er nået frem bliver der lavet en indsigelse.

Har nogen af jer stået i samme situation og hvordan endte det ?

Har også ladet mig fortælle at der er en liste her på siden, hvor folk notere brugernavne som ikke er pålidelige at handle med ?
Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 08:59:55
Svar/Indlæg:
2231/97


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 10:02:43
Svar/Indlæg:
2131/173

I øjeblikket er PDK, eller Post Nord, som det jo hedder, enormt sløve med forsendelserne.
Jeg har eks. ventet på en pakke ram siden 7/10.
Hvornår lavede du den handel?



LarsL
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2016 10:09:13
Svar/Indlæg:
445/37
har du prøvet at ringet til det mobil nummer.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 10:28:25
Svar/Indlæg:
58/17
Den skulle afsendes d. 11/10 Men når der spørges efter TT eller kvittering på det er sendt, modtages der ingen respons.

Har Googlet det mobil nr. vi har korresponderet over. Her findes der oplysninger om at en anden persons datter er blevet snydt for 700 kr.

Vedkommende skriver igår, at telefonen har været gået ud, men at pakken er sendt. Men sjovt nok har jeg kunne ringe nummeret op, hvor den ringer ud og går på telefonsvarer efter nogen tid.

Giver vedkommende nogen tid, men det lugter bare lidt af snyd og bedrag.


Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 10:31:34
Svar/Indlæg:
1158/321
Derfor for man ALTID fuldt navn, adresse osv.
Ikke for at lyde bagklog, men så står man netop ikke kun med et mobilnummer, der ikke kan findes noget på.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 10:36:43
Svar/Indlæg:
2131/173

Hvilken bruger taler vi om?


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 10:37:52
Svar/Indlæg:
58/17
#5 Du har helt ret. Det er så første gang at have oplevet og blive snydt. Men ja, det gik lige hurtigt nok. Men nogen der ved om det overhovedet er muligt at få sine penge igen. Banken kunne ikke tilbagefører pengene og Politiet sagde at det var usikkert og at jeg skulle give vedkommende et par dage mere, hvis nu pakken skulle dukke op.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 10:42:02
Svar/Indlæg:
2131/173

5

Tror du virkelig at det at man har navn og adresse, forhindrer at visse typer svindler folk?
Det er en skrøne.



AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 11:24:31
Svar/Indlæg:
1300/30
#7 Politiet kunne sikkert spore mobilen med det nr hvis de virkelig ville og på den måde finde frem til vedkommende. Det tvivler jeg dog ret meget på de har ressourcer til!

Desværre har alle svindlerne ret gode vilkår for tiden, da det er ret nemt at skabe en fake indentitet online i dag.

Man kunne altid bede om kopi af ID osv, men igen er der jo også grænser for hvad sælgere kan/vil gå med til, og det er vel forståeligt.

Har selv prøvet at en køber ville have kopi af sygesikringsbevis osv, på trods af en ret lille handel. Det nægtede jeg dog pure, og straks sprang han fra, fordi han troede jeg prøvede at svindle.

Alt i alt er onlinehandel i dag bare en tillidssag, desværre ☹

I alle tilfælde blir du dog nødt til mindst at give det en uges tid, og lade tvivlen komme sælger til gode indtil videre. Det kunne jo være han havde sendt den som brev, og ikke ville stå ved det, eller han havde smidt kvitteringen væk med t&t på eller lign. I disse tilfælde vil du nok stadig få din pakke.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 12:10:43
Svar/Indlæg:
58/17
#6 Det er lige tidligt nok at udstille brugeren, hvis varen rent faktisk når frem.

#9 Tror også sagtens at vedkommende kunne spores, men det bliver ikke gjort pga. ressourcemangel. Det er enlig også utroligt at der intet kan gøre. Har jo bank oplysninger, det burde da være muligt at finde frem til vedkommende.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MartinLed d. 13-10-2016 12:11:38.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 12:14:33
Svar/Indlæg:
1300/30
Hvis du har bank oplysningerne så prøv da at kontakte din bank og høre hvad de kan gøre?

Men så prøv at give det en lille uge og vend tilbage til politiet. Hvis du har bankoplysninger, og evt bevis for handel i form af mails, sms'er osv, så burde sagen da være ligetil?


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 12:20:36
Svar/Indlæg:
58/17
#11 Banken kan ikke gøre, eller vil ikke gøre noget. Men politiet siger at jeg sagtens kan lave en indsigelse, men det giver ingen garanti for at pengene kommer tilbage til ejermanden desværre. :(


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 12:25:45
Svar/Indlæg:
1300/30
#12 Nej okay, men kan du få ham dømt er da også meget fint. Så kan man forhindre at han gør det igen mod andre. Håber ikke det var et stort beløb


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 12:27:48
Svar/Indlæg:
58/17
#13

Det som man ser på det. Men der er tale om 1000,-

http://hwt.dk/Marked/365040/Sa...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MartinLed d. 13-10-2016 12:38:58.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 13:10:42
Svar/Indlæg:
2131/173

Jeg siger absolut ikke at du skal hænge brugeren ud, men at du fortæller hvem du handler med, kan jeg ikke se noget problem i.
Det kunne også være et heads up til andre brugere, hvis det senere viser sig at være en svindler.
Det er.. ikke kollegialt.. det er .. hvad er det for et ord jeg leder efter..
Men du ved hvad jeg mener.

Den her tråd er komplet ubrugelig for alle andre end dig, hvis ikke du sætter et nick på.

Du har jo ingen informationer af personlig karakter anyway, tilsyneladende.
Det er på grund af den indstilling at det lykkes svindlere at tage flere brugere med i faldet.
Hver gang.

Du kunne eks. skrive; er her nogle der har handlet med (indsæt nick) for jeg er usikker på om jeg er blevet bøffet.

Giver det mening?



Edit. Jeg var for sløv, du har jo lige linket til handlen.




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 13-10-2016 13:19:57.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 13:18:22
Svar/Indlæg:
58/17
#15 Prøv kig i #14 :) Der er link til tråden, hvoraf der fremgår brugernavn :)


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 13:22:48
Svar/Indlæg:
2131/173

I handlede i forgårs..
Hvis du kan få Post Nord til at levere inden for 48 timer, vil jeg gerne høre hvordan :D



MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 13:35:34
Svar/Indlæg:
58/17
#17 Det er ikke så meget det at vi handlede i forgårs, men efter pengene blev overført (via. Straks overførsel) så har han ikke svaret siden !


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 13:49:00
Svar/Indlæg:
2131/173



Fortvivl ej, noget får du ud af hele den historie.
Hvis manden er svindler, ender han i fogedretten hvor det bliver konstateret at han ikke ejer noget, du bliver som kreditor sat i kø, og får en fin skrivelse der giver dig medhold i dit krav - den kan du sømme op på væggen i glas og ramme for til evig tid at minde dig om at det er en god idé at vide hvem du handler med, inden du sender mønten afsted.

(Den har ikke været online på HWT siden 13 et-eller-andet i forgårs, så noget kunne tyde på at du har tabt en tusse.
Surt show.)


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2016 14:44:15
Svar/Indlæg:
833/98
Træls ingen tvivl om det.

men syntes virkelig det er lidt imponerende at folk lader sig snyde.

Jeg har handlet meget herinde og gør det stadigvæk, og det forbløffer mig stadigvæk lige meget at folk mange gange bare skriver send mig nummerså så sender jeg penge. Inden de spørger om navn på sælger, eller sågar selv giver sig til kende om hvordan det skal sendes og hvor hen.

Hvis man gør sådan så beder man sgu næsten om at blive snydt...

Jeg indleder altid mine svar med at sende oplysninger, både som sælger og køber, så ved køber fra start hvem de handler med, at jeg ikke ligger skjul på hvem jeg er. Det burde alle bede om, også krydstjekke det. Jeg spørger tit ind til hvis man ikke er at finde på krak osv, om adressen er rigtig for han står der ikke, eller den findes ikke.

Det har reddet mig et par gange, for så kan jeg senere læse at andre brugere er blevet snydt af vedkommende, men ved så med sikkerhed de ikke har tjekket ham, for så ville de se adresse osv ikke passede overens.

Det er så nemt, 5 min af din tid kan spare dig for mange ærgrelser bagefter...

Bare lige mine 5 ord :no:


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2016 18:22:58
Svar/Indlæg:
3661/82
#18
Manden kan jo have et travlt liv. at gaa i panik paa under 48 timer efter du har sendt pengen er nok lige panisk nok

Skal vi see paa lidt tal analyse ?

11/10 kl 11:37 du for den samle pris (Du betaler senere)
13/10 kl 8:49 du lavet et panik indlaeg

45timer og 12 minutter efter?
Lig dertil at du poster om morgen saa vi skal lige tage natte timerne fra.
Saa er der altsa max 2 aftener han kunne have have sendt det i og nok mere sandsynligt kun 1 aften.

Alt I mens har du haft fat i banken og politiet ?
jeg antager du mulihvis ikke har gjort det lige foer du postede herinde saa du har gjort senest paa anden aftenen. dvs du har givet ham praecist den samme aften som du ovefoerte penge paa, til at han skulle fare til postdk. Kunne vaere han havde noget den aften eller ikke lige saa din betaling med det samme.


I dette tilfaelde jeg var saelger havde jeg valgt at stoppe salget med dig. Tror sgu naeppe jeg ville have en kunder der reager saa voldsomt paa saa lidt.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 19:33:15
Svar/Indlæg:
58/17
Nu har jeg lidt flere informationer end du tilsynladende har :yes:

Derfor har jeg min mistro. Synes nu at denne tråd er kørt op i en spids, det var ikke hensigten. Jeg søgte råd, hvilket blev opfyldt.

Søgte ikke folks individuelle analyser om hvad der er rigtigt og forkert ! :no:

Sven Bent fik afsluttet med stil ! 😎


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2016 20:13:26
Svar/Indlæg:
3661/82
#22
Helt enig. Jeg kan kun baseret min analyse ud fra de ting du har fremkommet med i traaden.

men hvis du mener der er noget galt med analysen omkring tingene er du da velkommen til at bidrage med flere informationer eller aendre evet misforstaaelser jeg maate have.
Men istedet for vaelger du at tie og forlade en debat du selv har startet bare fordi du faar modstand?


Jeg er ikke sikker paa om du indirekte hentyder at jeg har koert debatten op i en spids.
I tilfaelde det er det der skal laeses mellem linierne saa et det jo netop det du selv har gjort noget du dagen efter at have betalt for varene allerede har haft fat i poliet og banken.

Jeg syndes da det vlle vaere interesant at hoere hvorfor du sa hurtigt er til at haenge folk ud som snydere og hvorfor du mener politier skal traekkes ind i en salgs sag allerede dage efter du har betalt.

Det er da netop at koere tingene op i en spids.


Meistern
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2016 23:08:29
Svar/Indlæg:
55/19
Blev snydt for 2200 af en forstyrret knægt. Jeg meldte ham selvfølgelig. Jeg skrev til alle hans familie medlemmer og ringede dagligt til hans forældre. Hans far lød blæst og sagde det samme hver gang " Jeg er så sur og jeg fortæller Nicklas han skal betale tilbage ". Moren ville ikke tage noget ansvar da han lige var fyldt 18 og så var det hans eget problem. Fandt ud af han havde boet på et opholdssted, kontaktede også dem uden held.
Jeg ringede og bombarderede ham i 45 dage ca. Den ene dag skrev han jeg var en luder og bare kunne komme, næste dag skrev han undskyld for de grimme ord og ville sende mig computeren. Både ham og hans mor lovede at sende den på en mandag. Da det blev Mandag skete der intet og der skete intet resten af ugen. Han fortæller mig lige pludslig han ikke har computeren fordi han har solgt den for 5g coke 🤣. Jeg ville selv have taget et visit forbi ham, men han var i københavn og jeg er selv fra Aalborg, så turen blev lige dyr nok for de 2200. Det endte desværre ( for ham ) med jeg " sendte " nogle knap så sjove gutter efter ham imod en lille betaling. Der gik ca 5 dage og så fik jeg mine penge igen. En lille lærestreg til mig selv om altid at huske og tjekke folk op inden man sender penge.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Meistern d. 13-10-2016 23:10:47.


Meistern
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2016 03:02:08
Svar/Indlæg:
55/19
Eller det lyder lidt forkert, jeg "sendte" ikke nogen som sådan, jeg fik på fornemmelsen jeg ikke var den eneste han har snydt, så jeg tror der var flere der ville snakke med ham 😀


Bizzy
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
14-10-2016 06:25:13
Svar/Indlæg:
60/2


I øjeblikket er PDK, eller Post Nord, som det jo hedder, enormt sløve med forsendelserne.
Jeg har eks. ventet på en pakke ram siden 7/10.
Hvornår lavede du den handel?

comicsdk skrev d. 13-10-2016 10:02:43


Jeg modtager pakker flere gange i ugen, og har ikke oplevet ovenstående. Alt jeg har haft på vej, som var sendt fra DK har været fremme inden for 24 timer efter det blev sendt. Det er meget længe siden jeg har oplevet forsinkelse hos posten.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2016 07:16:44
Svar/Indlæg:
58/17
#24 Fedt du fik dine penge igen :yes: Tror nu ikke at det er sådanne midler jeg vil anvende. Ser tiden an og forsøger at holde kontakten med vedkommende. Men takker for historien 🙂

#26 Modtager også selv en del pakker, hvilket plejer at være hurtigt fremme. Men det er altid noget at blive gjort opmærksom på andre oplever andet. :yes:



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 21:24:31
Svar/Indlæg:
547/34

27

Vi må jo konstatere at han er på banen igen.
HWTs moderator har slettet din advarsel.

Er det fordi det lykkedes dig at få dine penge retur, eller modtog du varerne?



MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2019 21:37:17
Svar/Indlæg:
58/17

#28

Godaften, :) 

Ja det kunne godt virke sådan. Ved ikke hvorfor hun fjernede min post, hun har skrevet en privat besked hvor hun spørger ind til sagen. 

Nej har ikke modtaget noget som helst. Regnede jeg enlig heller ikke med, derfor jeg begyndte at advarer andre. 

 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 21:45:00
Svar/Indlæg:
547/34

 

29

 

Godaften, ja.

Jeg tænkte det nok.
Well.. man kan da håbe at brugeren ryger ud af butikken så det ikke går ud over andre.

 



MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2019 22:01:13
Svar/Indlæg:
58/17

#30 

Helt enig 🙂

Men det kan da være at ringbindet (dokumentationen fra retten) skal findes frem næste gang der advares mod snyd, så beviserne er i orden inden der skydes med skarpt.  

Hvis det skulle blive aktuelt har jeg også alle beskederne omkring handlen gemt i en pdf. 

Er det ikke noget med at der er en "black list" for folk der har snydt andre her på hwt. Måske han kunne tilføjes der ?

 

 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 22:36:05
Svar/Indlæg:
547/34

 

31

Jo, der er en sådan liste, men den er vist ikke opdateret siden 1967.
Kommentartråden tæller over 600 entries.



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2019 02:07:13
Svar/Indlæg:
4217/223

#32 gætter på du mener den her https://hwt.dk/Marked/355017/S...

Og nej den er ikke særlig opdateret. Seneste opdateret i 2015, af Teresa. Jeg tænker også der må kunne gøres en nemmere måde end den liste, så man ved hvem man kan være sikker på en handel med. Men er lidt blank for ideer selv



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2019 11:12:33
Svar/Indlæg:
1906/25

Lad nu være med at handle med helt nye brugere, der vil sælge et 2080GTX eller en iphone 28 for 1000 kr, mod at overføre pengene til Nigeria.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
24-02-2019 11:20:46
Svar/Indlæg:
547/34

34

Det lyder ellers som et godt  tilbud.
Jeg er fristet.