Anmeldelse af Mafia 3

Gaming d.  14. oktober. 2016, skrevet af mangekyo
Vist: 1197 gange.

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2016 10:44:21
Svar/Indlæg:
516/11
Jeg vil gøre opmærksom på at dette er min subjektive anmeldelse!

Attention!: Spoiler Alert! Enkelte små spoilers findes i teksten.

Efter at have gennemført Mafia 3, så sidder jeg tilbage med en underlig følelse af spillet. På den ene side var jeg rimelig underholdt af det, men på den anden side føler jeg lidt at spillet var "spild".

Der er ingen tvivl om at Mafia 3 var et længe ventet spil, specielt efter den forrygende 2'er. Derfor var forventninger store og spillet blev hypet meget da der begyndte at gå rygter omkring det. Hvad ville det handle om, ville vi se Vito igen. Hører man mere til Joe og hvad der skete med ham? Der kan være mange spørgsmål, men har man spillet begge Mafia spil, så vil man næsten kunne forvente at dette vil omhandle en ny karakter.

"Vi er tilbage i 60'erne. Byen New Bordeux eller en fin version af New Orleans, danner rammen for spillet. Hovedpersonen ved navn Lincoln Clay er netop kommet hjem fra Vietnam hvor han deltog i krigen. Han er derfor bekendt med kampteknikker og det brutale der skete i krigen. Vi får også at vide at Lincoln ikke kender til sine rigtige forældre, men er opvokset på et børnehjem. Han tilslutter sig en sorte bande og får herefter noget som han kan kalde for både bror, far og mor. Da han opdager at "far" er i problemer med en anden bande og også skylder penge til Mafia Don Marcano, beslutter han sig at hjælpe. Dette indebærer et røveri af en forbrænding/penge reserve som ender fint. Dette udeføres i samarbejde med Don Marcanos søn Giorgi. Efter et succesfuldt røveri, ender de hjemme ved Sammy(far) sted og beslutter sig for at drikke og fejre at de har penge. Marcano mener dog ikke at længere at han kan bruge dem og henretter derfor far, mor og bror. Lincoln selv bliver skudt i hovedet, men heldigvis preller kuglen af på panden og forsætter sin tur langs hovedet. Efter at være blevet reddet af Fader James beslutter Lincoln sig for at hævne mordet på hans nærmeste. "

Selve historien bliver til dels fortalt i enten interviews eller i en forhøring. Det kan være lidt forvirrende at man skal køre det igennem denne måde og skal man være helt ærlig, så synes det ikke at være en optimal løsning.
Der er også de sædvanlige "cut scenes" i spillet og man må bare sige, at disse er virkelig flotte og meget godt lavet. Detaljerne i disse er meget gode og man kan fornemme at udviklerne har lagt meget arbejde i at gøre dem flotte og personlige. Det ærgerlige er bare, at efterhånden som man kommer længere i spillet, så bliver der færre af dem, hvilket er en skam.

I spillet introduceres man ligeledes for andre gode effekter, bl.a. lyseffekterne, som fungerer rigtig godt i og er med til at sætte en god stemning. Der er dynamisk vejr, som dog opfører sig ret så underligt. Jeg kan forstå at det skal være med til at sætte en tone, men det er lidt underligt at køre i en bydel med fuld tryk på regn for så at opdage at 100 meter længere henne er det solskin, og kigger man sig tilbage. så er der også sol.

Kampsystemet i Mafia er lidt tungt at danse med. Jeg har spillet dette på PC med brug af mus og tastatur og det meste af tiden fungerer det rimeligt, men til tider kan det være svært at arbejde med. F.eks. muligheden for at indstille både "aim-sens" og "look-sens" findes ikke, der er kun en mulighed, og problemet ligger i at for mig, så kan jeg godt lide lav sens til at sigte med, men en nogenlunde høj til look. Dette gør at man er nødt til at gå på kompromis og det kan godt gøre det tungt at arbejde med, specielt i ophedede kampe med mange fjender.

Grafisk set, så er Mafia 3 IKKE noget mesterværk. Det kunne og skulle have været det, men er det ikke. Det er sådan set forståeligt nok, eftersom spillet skal leve primært på dens historie. Men, vi skriver 2016, og vi må efter sådan et hypet spil kunne forvente mere af udviklerne. Dertil kommer at dette er en "port" fra konsollerne og sidder man med en top-end PC, så vil man hurtig blive lidt skuffet. Her kunne man godt have forventet mere. Det værste er f.eks. skyerne - jeg mener, bare se på dem. Set noget grimmere? En af de ting jeg personligt godt kunne lide ved Mafia 2 var detaljegraden. Der var rigtig mange små finurlige ting, som gjorde at spillet virkede lidt mere levende. I Mafia 3 er der selvfølgelig også detaljer, men det virker som om at der er sparet lidt her og der. Det er ikke det der har været prioriteret.

Historien i spillet er ret lineær, hvilket faktisk er meget trist. Hvor man i Mafia 2 havde en god ide om hvad der ville ske, men det skete ikke alligevel, så sidder man her i og ved præcis hvad der skal ske. Selve fremgangen i spillet er totalt den samme. Der er 9 distrikter og disse skal overtages, og fremgangsmåden for dem er totalt den samme. Snak med 2 personer som har problemer i distriktet. Herefter, afhør, dræb eller ødelæg, indtil man til sidst fremtvinger en "Capo" fra hans skjulested. Dræb ham eller skån ham også videre i til næste opgave. Variation eksisterer ikke her, og det gør at spillet, når man er halvvejs igennem, virker meget monotont og tungt. Derudover kan man lave nogle små sideopgaver for ens underbosser, men dette er også ligeledes ret monotont. For et spil, som skal leve på historien er der ikke meget at arbejde med.

Spillet er lavet som et "open world", men problemet med dette er, at der intet at lave i spillet ved siden af. Jo man kan selvfølgelig samle på diverse Playboy magasiner, lettere erotiske kunstbilleder og andre sjove ting, men det kan bare ikke trække op på en verden, hvor man stort set ikke kan interagere med noget. Lincoln har det samme tøj på dag ind og dag ud. Her kunne man godt savne muligheden for at gøre andre ting, modificere sin bil, vælge noget andet tøj - ting som gør at verdenen og spillet bliver lidt mere levende og anderledes.

Men det værste ved spillet er den manglende sjæl. Mafia 1 og 2 havde en sjæl i spillet. Man var ikke i tvivl omkring disse 2 at når man var i gang, så føles det hele lidt mere "mafia". Mafia 3 giver ikke denne følelse. Man sidder med følelsen af at der mangler et eller andet i spillet. Det føles mere som GTA, og det er ikke noget positivt, for Mafia havde sin egen stil og sjæl.

Score: 6/10
Konklusion:
Mafia 3 er et fint spil. Man kan spille det, vil være nogenlunde underholdt igennem det. Men man kan ikke lade være med at tænke på, at spillet kunne have været så meget bedre.
Vichy

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2016 11:47:14
Svar/Indlæg:
419/47
Også det jeg har hørt fra andre, at det i bund og grund faktisk bliver lidt skuffet.

Jeg synes det er ærgerligt at de fleste AAA+ spil, på en måde aldrig holder hvad man vil have. Og at fortsættelserne bliver fornyet på en dårlig måde.

Jeg hælder ikke til, at alt skal være som det gamle, for så spillede vi stadig PacMan, men stadig..

Kongsted

Overclocker
Tilføjet:
14-10-2016 11:50:54
Svar/Indlæg:
44/4
God og ret præcis anmeldelse du giver her..

Helt enig i at 3'eren er klart det dårligeste af de 3 spil..

Fotryder faktisk lidt at jeg købte det.

personligt så vil jeg give det 5/10

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2016 11:51:38
Svar/Indlæg:
516/11
#1 Jeg er enig med dig i at ikke alt skal være som det gamle, men har man bare spillet Mafia 1 og 2, så forventer man altså noget af 3'eren.

Mine forventninger til Mafia 3 blev ikke indfriet helt.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
14-10-2016 11:55:48
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har også spillet Mafia 1 og 2. Personlig kunne jeg bedst lide 1'ern pga lidt mere uforudsigeligt gameplay og lidt valgmuligheder. 2'ern er også god, men primært pga historien som jeg synes fænger lige så fint som den første.

3'ern har jeg ikke fået spillet, men den periode den tager fat i og selve udgangspunket i det hele taget med karakterene giver mig et ambivalent forhold til spillet. Det er nok ikke en titel jeg får spillet forløbigt.

Bizzy

Erfaren rotte
Tilføjet:
14-10-2016 13:44:46
Svar/Indlæg:
60/2
Jeg synes egentligt grafikken er fin, og skydesystemet/måden våbenene føles på er jeg faktisk ret vild med...

Desværre er spillet bare vildt ensformigt. Det føles uden overdrivelse bare som de samme 5-10 minutter du spiller om og om igen. Der er nada variation i missionerne. Spillet føles som én lang gentagelse, og jeg tog mig selv flere gange at tænke "Har jeg ikke klaret den mission en gang/er spillet ikke blevet gemt sidst jeg spillede det?"

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2016 15:55:31
Svar/Indlæg:
5224/222
Ærgeligt, havde ellers glædet mig til at spille det når BF1 appetiten var mættet 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2016 16:07:14
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg fortryder sguda mit Mafia 3 køb mere og mere. Jeg er ikke rigtig kommet i gang endnu, men efter at have læst dette, er jeg heller ikke sikker på jeg gør det (foreløbig).

"Samme tøj på. dag ud og dag ind"?? Selv i Mafia 2, kunne man da skifte hans tøj ud, og købe nyt, når man var eftersøgt, men det kan man altså ikke mere?

Bilkørsel: Kan man i 3.eren også skifte mellem "Normal"(arcade) og "Simulation"(langt det sjoveste)? Eller er det også sparet væk?

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2016 16:18:20
Svar/Indlæg:
2418/151
jeg er skuffet over at grafikken det ligner mere GTA grafik, og hvis man spiller Mafia 2 med grafik modding på, så det flot for et gamle bil og flere effekter end Mafia 3

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym2021815192642 d. 14-10-2016 16:19:03.

mangekyo

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2016 19:01:00
Svar/Indlæg:
516/11
#7 Der er en eller 2 missioner hvor han har andet tøj på, men ellers er det samme outfit altid.
Man kan godt vælge imellem "normal" og simulation" til bilkørsel.

#8 Jeg er helt enig i at Mafia 2 var rigtig flot og med modding kunne det blive rigtig godt.