kalibrering af tv (samsung)

Diverse d.  19. oktober. 2016, skrevet af Drunken
Vist: 1862 gange.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2016 20:56:47
Svar/Indlæg:
1107/258
Heysa folkens.
Har fået et fint nyt tv -
http://www.elgiganten.dk/produ...

Nu er det så man spørger - Hvordan kan jeg se om tvét er kalibreret ? For de keglede så meget dernede at man tror det er løgn. så har dem mistænkt for ikke at ha givet mig en kalibreret skærm. 3 ud af 4 medarbejder dernede sagde den ikke var. Derefter ser jeg en tape den i toppen - Spørger så hvordan man kan vide den er kalibreret og de siger så at tapen indikerer det lol ... 1000kr for det jo. så meget rart at vide - Intet certifikat eller andet lagt ved.
Mr.

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2016 21:02:46
Svar/Indlæg:
2518/53
Det er et rigtig godt tv du har fået dig.
Du kan følge en guide til at selv gøre det: https://www.google.dk/search?q...

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2016 21:08:22
Svar/Indlæg:
1107/258
jo tak :=)
Men syntes ikke at se noget (også pisse træt)
Anyway der var 1 der sagde i Elgiganten at hvis det ikke var kalibreret kunne jeg få pengene igen (1000kr) Så lidt nysgerrig hvor man ser det henne. Specielt fordi de er så meget i tvivl. og 1000kr er en god bytur ;)

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2016 21:27:55
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at du vil kontrollere om det er standart indstillingerne der er på, så kunne du vel tage billeder af din opsætning og stille dit tv om til standart. (husk at tage billeder af det hele)

Hvis at indstillingerne ikke har ændret sig så, så er du vel blevet snydt.

Man kan også købe en dims der kan hjælpe med skærm kalibreringen.
http://www.grafisk-handel.dk/s...

Artisan

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2016 21:32:46
Svar/Indlæg:
184/5
Lidt læsning https://www.hifiklubben.dk/kam...

Lækkert tv, jeg har sidste års top model JS 9005, super glad for det 🙂

Sven

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2016 22:19:31
Svar/Indlæg:
3661/82
Du betalte 1000kr for at faa skaermen kalibreret?

tillad mig at forklare hvorfor jeg mener det er spild af penge til at begynde med.

Din oejne er ikke det samme som deres. Saa selv hvis du kalibrere det til det som er teknisk korrekt er det ikke sikker det er det billede du bedst kan lide.
og hvis du gik nok op i at det skulle vaere teknisk korrekt fremfor hvad du kan lide ville jeg mene at du allerede havde sat dig in i hvordan tingene afmaales osv.

det er lidt ligesom at anbefale headset
man kan anbefale dem paa hvad der er teknisk set mest korrekt gengivelse af lyd. dvs flad response kurve over hele linien.
men det betyder ikke at koeber A kan lide dem bedre hvis han er saadan lidt brian masser af bass typen.
eller hvis han har en oerefejl der goer der er isse lyde han skal have i et hoejere DB for at opfatte det ens volume som resten.

Ud over dig selv som subjektiv vurderings er der en anden faktore ,hvilket er rummet og dets belysning. Hvis du f.eks sider med meget gul lys oensker du en farve temperatur and hvis du sider med meget blaat lys.
Saa hvis de kalibere det efter det blaa noen lys der typisk er i butikken og du smakker det op i en hyggelig stue med varm gult lys fra gloedepare saa er farvene andeledes

Kort fortalt det er dig som skal see paa det og vaere tilfreds og nyde billedet og intet andet kan kalibrere det efter det end dig selv. her er det totalt dig der er experten. 😀

men hvis de nu kalibrere det efter en korrektheds standard.
Har de saa fortalt noget som helst om hvilken form for standard de kalibrere TV'et efter ?

jeg har paa fornemmelse de bare kalibrede det efter hvad de lige mener ser bedst ud og saa har du ikke faaet en dyt for din penge, da det hverken er teknisk korrekt. eller subjektivt korrekt for dig.

jeg ville begynde at kigge paa om det er bloedende farver og palette clipping. det er typsike fejl fra en eller anden wannabe teknikker giver lidt for meget gass paa kontrast og lystyrke for at give en wow effekt, men reelt set har du et daarligere billede.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 19-10-2016 22:26:37.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2016 22:22:31
Svar/Indlæg:
7765/230
Kan godt være det er mig der er dum....Men ville aldrig i Elgiganten købe et tv som "skulle være kalibreret" og betale 1k extra for det...
Næææ giv mig et urørt tv og så skal jeg sgu nok selv indstille det så pic. falder i min smag... :yes: 🙂

mazertm

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2016 23:02:13
Svar/Indlæg:
214/12
Hver enkelt skærm bliver ikke kalibreret i elgiganten. De kalibrere 1 skærm og sender oplysningerne til varehusene hvorefter de indsætter værdierne i de resterende skærme. Det kan ikke kaldes for en kalibrering da hver enkelt skærm kan være hvidt forskellig. Gå til elgiganten og få de 1000 tilbage og eventuelt bestil en professionel til at kalibre det med. Eller køb en gør det selv kalibrator for et par tusinde som næsten er lige så god som en prof kalibrering.

Ridderlykke

Overclocker
Tilføjet:
20-10-2016 00:22:55
Svar/Indlæg:
305/11
Hvis det er kalibreret TV så skal du kunne gå ind i billed instilling og se de værdier de har sat de forskellige ting til og lave en nulstilling af tv'et og se om de er de samme eller ej 😲

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2016 05:45:02
Svar/Indlæg:
1107/258
Grunden til jeg fik det kalibreret der var at det første jeg træk hjem var defekt,- og gad ikke risikere det igen. og ganske rigtigt virkede det da ;)
Men at se de intet styr på det havde var skræmmende. og var kun fordi jeg sparrede et par tusinde i forhold til Hifiklubben jeg ikke købte det der :)
fik det til 9999kr så en rigtig god pris faktisk. Men ja min dovenskab + held gjorde at jeg hellere ville være på den sikre side. Mit sidste tv som jeg havde i 10 år var også defekt og desværre paralel imnporteret så intet hjælp at hente fra hverken butik i London eller Sharp
Danmark. Nu skal jeg bare ha et fungerende tv og det er lykkedes trodsalt ;) men er noget mistroisk omkring situationen. ^^ ps de fortæller dernede at det er en process der tager 2 timer. som de selv fortager med et eller andet fancy system jeg ikke kan huske hvad hedder.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2016 07:10:36
Svar/Indlæg:
7765/230
Ja jeg ville hellere køre frem og tilbage med 3 defekte bytte tv, end betale for noget jeg ikke kan bruge til en skid....
Og de ture ku du gøre for langt under 1000-.. (især hvis du brugte den på Nørrebrogade) :yes: 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 20-10-2016 07:11:47.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2016 10:28:07
Svar/Indlæg:
3746/627
Hvis du har givet 1000 kr for en kalibrering foretaget i El-giganten og ikke hjemme hos dig selv og samtidig ikke engang har fået en rapport over kalibreringen 🤡

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2016 12:26:43
Svar/Indlæg:
1107/258
Præcis Lol. Men som sagt gad at gå 1 gang og så var der lort. Men tja. Nu der også lort haha. Men fuck it. Tilfreds med varen og det er det vigtigste. 😉
Og aldrig mere tv køb i giganten har jeg lært.