Kølepasta

Luftkøling d.  22. oktober. 2016, skrevet af Panzer
Vist: 2057 gange.

Panzer
 
Nørd
Tilføjet:
22-10-2016 12:04:40
Svar/Indlæg:
91/35
Jeg har købt noget billigt kølepasta. Er der stor forskel i køleevne på kølepasta? Bare om jeg skal skaffe noget andet? Har kigget på det fra mmvision da der er gratis fragt:)

det hedder hutixi ht-wt160
Der står thermal donductivity :>0,6W/m-K
Thermal Impedance :<0,258 C-in2/W
Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
22-10-2016 12:36:50
Svar/Indlæg:
351/36
svaret er ja.

se evt den her:
http://hwt.dk/Test/52801/baune...


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2016 13:10:05
Svar/Indlæg:
3100/53
#1

Hvorfor i alverden er svaret ja?

Der er en 4 graders forskel i den test der, noget som lige så vel kunne være foresaget af rumtemperatur, dårlig montering, for meget kølepaste på etc.

Jeg vil bestemt ikke mene det er værd at købe nyt med mindre temperaturene går helt galt med det han allerede har, hvilket chancen for er ret lille.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-10-2016 13:23:43
Svar/Indlæg:
4981/47
Forskellen er minimal, det er meget vigtigere at man ikke får for meget kølepasta på 🙂

Det værste der kan ske med en billig noname pasta, er at den måske tørre hurtigere ud, men det ville de fleste alm kølepasta´er sammenlignet med de bedre, arctics silver 5 tørre ikke bare lige sådan ud for eks (den har så også en indkørselstid på 200 timers on/off brug xD )


Panzer
 
Nørd
Tilføjet:
22-10-2016 13:30:39
Svar/Indlæg:
91/35
Mange tak for svar. Jeg prøver med den billige så


weberollin
 
Overclocker
Tilføjet:
22-10-2016 17:21:07
Svar/Indlæg:
58/0

Forskellen er minimal, det er meget vigtigere at man ikke får for meget kølepasta på 🙂

Det værste der kan ske med en billig noname pasta, er at den måske tørre hurtigere ud, men det ville de fleste alm kølepasta´er sammenlignet med de bedre, arctics silver 5 tørre ikke bare lige sådan ud for eks (den har så også en indkørselstid på 200 timers on/off brug xD )

Cocio21 skrev d. 22-10-2016 13:23:43


Det er faktisk omvendt. Det er vigtigt man ikke får FOR LIDT på. 🙂


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2016 19:34:49
Svar/Indlæg:
598/0
Hvis der kommer for lidt på er der pletter med luft mellem køler og CPU/GPU.

Kommer der for meget på vil det svine rundt om soklen med risiko (afhængig af kølepasta) for kortslutning. Desuden virker for meget kølepasta lidt ligesom isolering, altså samme virkning som for lidt kølepasta.

Så: Hverken for meget eller for lidt.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2016 21:03:27
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
En tememlig elendig test
den koele paster der vinder flest gange og med storste afstand til 2. plads og som ikke far 1st faarest gange somt taber med mindt afstnad til 1st pladsen.

Bliver ikke vurder som den bedste?

konklussion i den tes viser en rimelig elendig forstand paa analyse af tal og statistik


jeg quoter mig selv:
I giver f.es atnec 7 en bedre ydelse end noctura paa trods af at

- antal wins:
Noctua vinde 6ud af 8 teste over Antec
Antec vinder kun 2 ud af 8 gange over noctura

- Snit af vinde delta:
Noctua vinder med et gennesnits paa 3.5 grader over antec i sine sin vundne tests
Antec 7 vinder kun med 2 grader i snit i sine vandte test

Noctua's gennemsnits er vinde delta er hoejere end Antec's BEDSTE.. 3.5 over kun 3.0

Noctua DAARLIGESTE vinde delta er det samme som Antec's BEDSTE

saa konklusione er at :
- noctua yder bedre i flere tilfaelde
- vinder med et stoerre delta
- taber med et mindre delta
men ydelse maessigt vurderes den til under antec?



Det en ting at kunne samle en computer og koere nogle tests.
Det er noget andet at kunne lave en analyse af data og her falder den artiklen altsaa helt fra hinanden.



#3 Det er endnu vigtige ikke at faa faa lidt paa.
hvis du for en smule for meget paa vil prese fra montering blot sprede det ud.
Kommer der for lidt paa mangler du konktakt flade.


#6 der skal temmeligt meget koele paste paa for det "isolering" er vaere end den risiko for luft isolering. ved for lidt koelepasta.

De fleste slags koelepasta er ikke elektrisk ledende. ( undtagelse vis de flydenende metal typer som er ret dyre)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-10-2016 21:08:51.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-10-2016 01:23:26
Svar/Indlæg:
2084/124
http://overclocking.guide/ther...

Jeg overvejer at købe den liquid metal, bruger pt. Gelid GC Extreme, hvorfor overhovedet overveje når det blot er 2 grader? Fordi at det er dobbelt op på forskellen, da CPU er de/relid, måske det nærmere er 4-6 grader det vil påvirke...


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2016 01:34:22
Svar/Indlæg:
3799/43
Nu er der en stor forskel på liquid metal og kølepasta. Personligt så ville jeg aldrig anvende sådanne et produkt, da man kan risikere at cpu køleren sidder fast på cpuen.

Læste du dette?
Liquid metal products clearly have the highest performance on the market. If you plan to delid your CPU or want to have the best possible temperature you should get a liquid metal product. However you have to deal with an electrically conductive product and it's usually very hard to remove. Also keep in mind that it must not be used with any aluminium parts..


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-10-2016 01:55:10
Svar/Indlæg:
2084/124

Nu er der en stor forskel på liquid metal og kølepasta. Personligt så ville jeg aldrig anvende sådanne et produkt, da man kan risikere at cpu køleren sidder fast på cpuen.

Læste du dette?
Liquid metal products clearly have the highest performance on the market. If you plan to delid your CPU or want to have the best possible temperature you should get a liquid metal product. However you have to deal with an electrically conductive product and it's usually very hard to remove. Also keep in mind that it must not be used with any aluminium parts..

ICE-Cool skrev d. 23-10-2016 01:34:22


Jeps

f you plan to delid your CPU or want to have the best possible temperature you should get a liquid metal product.

Hmm, havde ikke lige hørt den del med at skidtet kan sidde fast i større grad end med alm. kølepasta... I såfald er det nok en god ide mellem DIE og IHS, og så bruge alm. på den anden side, det ville egentlig også passe mig fint.

Vedr. alu dele, skal jeg se om nickel er på nogen blacklist, da jeg stadig (og ikke har tænkt mig at skifte dette) bruger EK supreme hf Full Nickel.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af M.Beier d. 23-10-2016 02:00:01.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2016 02:20:03
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at det er full nickel, så burde der ikke være nogen problemer.
Edit: kan se at ncix tech tips kun anbefaler kobber eller sølv.
https://youtu.be/WhvqhRlIf9U

Nogle liquid metal produkter skal varmes op før at de virker.
Det fungere lidt ligesom en lim, derfor bør man passe på når at man skiller det ad.
Jeg antager grunden at man ikke må benytte aluminium, er fordi at der er nogle kemiske forbindelser i aluminiumet og liquid metallet. Der reagere sammen, hvilket kan få det til at hæfte mere end der er nødvendigt.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ICE-Cool d. 23-10-2016 02:27:03.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-10-2016 09:12:36
Svar/Indlæg:
4981/47
#7

Det er vel relativt, Intel stock kølerene dækker sjælent mere end 80% af overfladen uanset 😛

Unaset har du proppet nok pasta på til et 2mm lag, ja så bliver det ikke bare magisk et godt resultat fordi du tænder og bruger Pc´en, det bliver et 2mm tykt lag medmindre vi snakker en af de virkelig letløbende pasta´er 😛

Det er meget nemmere at få meget på og et skidt resultat, fremfor for lidt på.

Der skal jo ikke ret meget på i det hele taget, 1 ris korn på en mainstream Cpu/Lidt mere på en Gpu vel, dobbler man det op, ja så ender heatsink næppe med direkte kontakt til Cpu/Gpu´en nogen steder, uanset ens overbevisning om det måtte flyde jævnt ud blot ved at montere heatsink 🙂

Jeg har ihvertfald ikke en presse jeg kan smide mit hardware i og montere heatsinks/pasta ved et given tryk, har du ? 😛

Du kan jo regne lidt på det, hvor meget tryk skal der til får at presse heatsink ordenligt ned, så kølepasten er spred godt ud ? Der skal ret meget tryk til bare at jævne 2mm ud, selv på en så lille overflade som på en Cpu, så at forvente det bare falde på plads er noget naivt at påstå, på sigt vil bundkortet og heatsinks holdere istedet give sig lidt jo, det trykker sig ikke bare automatisk 😛

Det kunne ellers være meget fedt, så skulle jeg ikke til at re-paste det 450GTS, som bestemt skal have en korrekt mængde, for dens heatsink er ikke ligefrem under det store tryk, overhovedet.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-10-2016 11:48:31
Svar/Indlæg:
2084/124

Hvis at det er full nickel, så burde der ikke være nogen problemer.
Edit: kan se at ncix tech tips kun anbefaler kobber eller sølv.
https://youtu.be/WhvqhRlIf9U

Nogle liquid metal produkter skal varmes op før at de virker.
Det fungere lidt ligesom en lim, derfor bør man passe på når at man skiller det ad.
Jeg antager grunden at man ikke må benytte aluminium, er fordi at der er nogle kemiske forbindelser i aluminiumet og liquid metallet. Der reagere sammen, hvilket kan få det til at hæfte mere end der er nødvendigt.

ICE-Cool skrev d. 23-10-2016 02:20:03


Emballagen nævner dog at nickel er helt fint.
Tvivler tilgengæld på de 5-20 grader som han nævner... Hvis jeg opnår 4C er det en success 🙂

#7

Det er vel relativt, Intel stock kølerene dækker sjælent mere end 80% af overfladen uanset 😛

Unaset har du proppet nok pasta på til et 2mm lag, ja så bliver det ikke bare magisk et godt resultat fordi du tænder og bruger Pc´en, det bliver et 2mm tykt lag medmindre vi snakker en af de virkelig letløbende pasta´er 😛

Det er meget nemmere at få meget på og et skidt resultat, fremfor for lidt på.

Der skal jo ikke ret meget på i det hele taget, 1 ris korn på en mainstream Cpu/Lidt mere på en Gpu vel, dobbler man det op, ja så ender heatsink næppe med direkte kontakt til Cpu/Gpu´en nogen steder, uanset ens overbevisning om det måtte flyde jævnt ud blot ved at montere heatsink 🙂

Jeg har ihvertfald ikke en presse jeg kan smide mit hardware i og montere heatsinks/pasta ved et given tryk, har du ? 😛

Du kan jo regne lidt på det, hvor meget tryk skal der til får at presse heatsink ordenligt ned, så kølepasten er spred godt ud ? Der skal ret meget tryk til bare at jævne 2mm ud, selv på en så lille overflade som på en Cpu, så at forvente det bare falde på plads er noget naivt at påstå, på sigt vil bundkortet og heatsinks holdere istedet give sig lidt jo, det trykker sig ikke bare automatisk 😛

Det kunne ellers være meget fedt, så skulle jeg ikke til at re-paste det 450GTS, som bestemt skal have en korrekt mængde, for dens heatsink er ikke ligefrem under det store tryk, overhovedet.

Cocio21 skrev d. 23-10-2016 09:12:36

2mm er godt nok voldsomt, men, med et stramt mount kan det godt lade sig gøre ved plusgrader 🤣

Der skal ca. 3 riskorn på en cpu, 1 riskorn passer til en DIE.

Jeg spænder iøvrigt godt til, og har sjældent noget nævneværdigt i overskud langs kanten....
Kølepasta bliver mere flydende ved højere temperatur, det store problem er faktisk at få det spredt hvis man bruger minusgrader, det er derfor at mange ofte køre de store kobber 'pot' uden kvælstof og en god temperatur på inden at der bliver gået igang med overclocking..


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-10-2016 12:11:35
Svar/Indlæg:
4981/47
#13

Over/underdrivelse fremmer forståelsen 😀 men vi er ikke langt fra det 1 riskorn til en Cpu hvis man bruger stock køleren jo, den dækker bare ikke hele Cpu´en som andre kølere gør.

Jeg spænder også godt op, men netop lige det 450GTS virker til at være samlet men et given tryk ifh til kølepasta´en/heatsink montering, der kom lige 1½ ris korn på da jeg gav det nyt, men heatsink monteringen (skruehoveder med en sørgelig fjedre) ligger slet ikke nok tryk på til at sprede det ordenligt ud 😛