Hvor er bottleneck?

Diverse d.  24. oktober. 2016, skrevet af Kaalund1
Vist: 1270 gange.

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
24-10-2016 20:31:18
Svar/Indlæg:
17/6
Hej gutter,

Jeg har smidt et gtx1070 strix i min PC, da jeg troede den ville kunne klare det uden at bottleneck alt for meget - men det gør den desværre. Jeg mistænker det er mine ram.
Mine specs er følgende:
8GB DDR3 RAM
Intel Core i5 4670K
NVIDIA GeForce GTX 1070.

Håber i kan hjælpe, og måske komme med forslag til opgradering, da jeg desværre ikke er så opdateret på hvad der rør sig som jeg var engang.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Kaalund1 d. 24-10-2016 20:33:33.
Xqual

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 20:32:52
Svar/Indlæg:
718/15
Hvad er problemet? Det med flaskehalse var de gode til på holmegaard.

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
24-10-2016 20:34:40
Svar/Indlæg:
17/6

Hvad er problemet? Det med flaskehalse var de gode til på holmegaard.

Xqual skrev d. 24-10-2016 20:32:52

Problemet består i, at jeg eksempelvis ikke engang kan kører Battlefield 1 på low. 😕

Struck

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 20:37:57
Svar/Indlæg:
183/1
Du må lige komme med lidt flere specs.
dernæst må du kigge i joblisten hvordan dit cpu brug ligger når du spiller, og kig i gpu-z eller msi afterburner hvordan dit gpu brug ligger.

Andre spiller BF1 med 8gb ram, så medmindre du har alt muligt kørende i baggrunden, burde det ikke være der problemet ligger, selvom 16GB er recommended.

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
24-10-2016 20:40:01
Svar/Indlæg:
17/6

dernæst må du kigge i joblisten hvordan dit cpu brug ligger når du spiller, og kig i gpu-z eller msi afterburner hvordan dit gpu brug ligger.

Andre spiller BF1 med 8gb ram, så medmindre du har alt muligt kørende i baggrunden, burde det ikke være der problemet ligger, selvom 16GB er recommended.

Struck skrev d. 24-10-2016 20:37:57

Hvilke specs yderligere tænker du?

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
24-10-2016 20:50:57
Svar/Indlæg:
17/6

Denne gang gik det meget bedre. På ultra kørte det helt smooth, og jeg fik følgende målinger:

https://gyazo.com/0cf59830759c...

Nogle forslag til næste opgradering?

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2016 21:03:24
Svar/Indlæg:
2131/173

Fed tråd.
Hvor lå problemet, og hvad gjorde du så?

Sven

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 21:07:13
Svar/Indlæg:
3661/82
Der er en lille guide til at se om du har CPU flaskehalse her:

Hvordan du ser CPU flaskehalse
http://hwt.dk/Forum/343866/Hvo...

Holy moses. hvad har du koerende der hiver din CPU 100% er det bf1 kun ? hvis ja skal du ud og have en bedre CPU

+2000 traade og 48000 handles
der lyder som om du har noget koerende ud over bf1 der tager sig af din cpu kan vi se processor fanen ?

ejg garrr ud fra at send (GB) er en haablost daarlig unversaettelse af Commit (Gb)

I sa fald kan vi se at du bruger 14/15GB virutel hukkomelse saa der er nok ogsaa noget ram underskud. evt igen pga baggrunds programmet.

Ud fra dine tal dser du ud som om du har en ret tilsvinet windows. process listen vil goereundervaerker i at see naermere paa dette.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 24-10-2016 21:09:57.

Struck

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 21:09:21
Svar/Indlæg:
183/1

Denne gang gik det meget bedre. På ultra kørte det helt smooth, og jeg fik følgende målinger:

Kaalund1 skrev d. 24-10-2016 20:50:57

Prøv med GPU-z og ikke CPU-z men som udgangspunkt ser det fint ud. du vil dog opnå lidt bedre resultater hvis du lukkede nogle af dine processer, (du har 153 åben) under 80 vil være at foretrække når din pc ikke laver noget. Og derved vil du automatisk benytte færre ram på andet end spillet. da du ligger ret højt i ram forbruget!
Det skal lige siges at Chrome osv tager mange processer, og en del ram. som jeg går ud fra du har åben.

Du kunne prøve at nævne hvilken system disk du kører med.

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
24-10-2016 21:21:37
Svar/Indlæg:
17/6

Fed tråd.
Hvor lå problemet, og hvad gjorde du så?

comicsdk skrev d. 24-10-2016 21:03:24

Jeg genstartede egentlig bare spillet, og så kørte det!

Der er en lille guide til at se om du har CPU flaskehalse her:

Hvordan du ser CPU flaskehalse
http://hwt.dk/Forum/343866/Hvo...

Holy moses. hvad har du koerende der hiver din CPU 100% er det bf1 kun ? hvis ja skal du ud og have en bedre CPU

+2000 traade og 48000 handles
der lyder som om du har noget koerende ud over bf1 der tager sig af din cpu kan vi se processor fanen ?

ejg garrr ud fra at send (GB) er en haablost daarlig unversaettelse af Commit (Gb)

I sa fald kan vi se at du bruger 14/15GB virutel hukkomelse saa der er nok ogsaa noget ram underskud. evt igen pga baggrunds programmet.

Ud fra dine tal dser du ud som om du har en ret tilsvinet windows. process listen vil goereundervaerker i at see naermere paa dette.

Sven Bent skrev d. 24-10-2016 21:07:13

https://gyazo.com/b9dd8bd34eed...

Her er billede af process. Jeg havde kun bf1 åbent i første test, og lukket alt andet - I dette screen har jeg chrome åbent - og det var bestemt heller ikke så smooth som før på ultra. Så CPU'en er problemet?

Tilsvinet windows, tænker du i forhold til programmer der starter op ved start af pc?

Kaalund1 skrev d. 24-10-2016 20:50:57

Prøv med GPU-z og ikke CPU-z men som udgangspunkt ser det fint ud. du vil dog opnå lidt bedre resultater hvis du lukkede nogle af dine processer, (du har 153 åben) under 80 vil være at foretrække når din pc ikke laver noget. Og derved vil du automatisk benytte færre ram på andet end spillet. da du ligger ret højt i ram forbruget!
Det skal lige siges at Chrome osv tager mange processer, og en del ram. som jeg går ud fra du har åben.

Du kunne prøve at nævne hvilken system disk du kører med.

Struck skrev d. 24-10-2016 21:09:21

Jeg havde ikke chrome åbent i første test. Så ved ikke hvorfor der er så ufattelig mange processer.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2016 21:38:49
Svar/Indlæg:
3661/82
Hvad er dhtml.exe som bruger 11% af din cpu ?
luk det ned
chrome aeder mget af din ram. luk det ned

divxupdate
lyder som noget du enten sagetns kan afsintallere eller som malware.

poweriso
hvorfor skal det koere konstants ?

nacl.exe
floater.exe
osv osv
du har tonsvis af tinge koerede paa dit system du maaske skulle overveje at lukke ned. du har simpelthen ikek CPU kraft nok til spillet og alt det "snavs" samtidigt

et midlertidigt fix hvis du ikke vil af med alt snavse er at hente mit program
www.techcenter.dk/mercury.exe og koer det. det vil sikre sig at dit spil for CPU prioritet over alt snavset og dermed bliver mindre paavirket af det.

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
24-10-2016 21:45:55
Svar/Indlæg:
17/6

Hvad er dhtml.exe som bruger 11% af din cpu ?
luk det ned
chrome aeder mget af din ram. luk det ned

divxupdate
lyder som noget du enten sagetns kan afsintallere eller som malware.

poweriso
hvorfor skal det koere konstants ?

nacl.exe
floater.exe
osv osv
du har tonsvis af tinge koerede paa dit system du maaske skulle overveje at lukke ned. du har simpelthen ikek CPU kraft nok til spillet og alt det "snavs" samtidigt

et midlertidigt fix hvis du ikke vil af med alt snavse er at hente mit program
www.techcenter.dk/mercury.exe og koer det. det vil sikre sig at dit spil for CPU prioritet over alt snavset og dermed bliver mindre paavirket af det.

Sven Bent skrev d. 24-10-2016 21:38:49

Jeg ved faktisk ikke hvad dhtml.exe er. Tror jeg skal have ryddet lidt op i systemet lyder det til! Tak for linket, jeg prøver det :)

Nalsev

Overclocker
Tilføjet:
26-10-2016 10:43:45
Svar/Indlæg:
3/0
Det er ihvertfald ikke din CPU der er problemet, medmindre du har alt muligt andet til at køre i baggrunden..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2016 12:51:30
Svar/Indlæg:
4112/53
Du har mange ting der starter op sammen med din windåse.
Gå ind i msconfig og fjern som minimum følgende ting under "opstart" fanen:
-spotify
-Crome
-Steam
-floater
-DPhelper64
-DivX updater
-Onenote
-Dropbox (sluger faktisk en del recurser, selvom det ikke ligner det)
-Din torrent klient.

Der ud over, er der mange andre små-programmer der kører, så som:
-Note
-Notepad
-iUsb 3 monitor
-Steam webwheel
-Hook mannager (hvad det end er)
-WP Control (???)
-Pia_tray (Dine egne scripts? Virus?)
-Pia_Mannager (Dine egne scripts? Virus?)

Bottom line, det der er den største flaskehals PT i din maskine, er RAM, da din RAM siger 95+%

Sven

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2016 17:47:00
Svar/Indlæg:
3661/82
har du overhovedet laest med i debatten?

Pia er muligvis hans VPN software

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
26-10-2016 17:57:33
Svar/Indlæg:
17/6

Du har mange ting der starter op sammen med din windåse.
Gå ind i msconfig og fjern som minimum følgende ting under "opstart" fanen:
-spotify
-Crome
-Steam
-floater
-DPhelper64
-DivX updater
-Onenote
-Dropbox (sluger faktisk en del recurser, selvom det ikke ligner det)
-Din torrent klient.

Der ud over, er der mange andre små-programmer der kører, så som:
-Note
-Notepad
-iUsb 3 monitor
-Steam webwheel
-Hook mannager (hvad det end er)
-WP Control (???)
-Pia_tray (Dine egne scripts? Virus?)
-Pia_Mannager (Dine egne scripts? Virus?)

Bottom line, det der er den største flaskehals PT i din maskine, er RAM, da din RAM siger 95+%

M.Thomsen skrev d. 26-10-2016 12:51:30

Super, tak for det - Pia er lige netop min VPN som #14 skriver. Jeg investerer i nogle nye RAM blokke af en art.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2016 19:12:13
Svar/Indlæg:
3661/82
Du burde i stedet faa rengjort din PC. At koebe nye ram blokke er en system behandling pt. Udover dette loeser det ikke at din CPU er paa neaste 100% load og flaskehalse dit system.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2016 01:43:59
Svar/Indlæg:
5750/124
#16 Han kan have stor CPU utilization, hvis han bruger meget swapspace - Husk på at CPU'en render meget idle og venter på at ting skal hentes fra non-volatilt (disk) hukommelse til volatilt hukommelse (RAM).

At købe RAM er for nogen et midlertidigt fix, og jeg vil ikke udelukke det er tilfældet her. Jeg vil også råde #0 til at få ryddet op i, hvad han har kørende, særligt i baggrunden. Der kan være meget at hente.

#0 Som jeg ser dit problem, uden at have gennemgået hvilke processor du har kørende (det har de andre gjort tidligere i tråden), så vil jeg ligesom dem, råde dig til at få ryddet op i hvad du har kørende. Du kan relativt sikkert tage udgangspunkt i, alt hvad der kører under dit brugernavn, fremfor at være systemet som har startet op, er noget du kan slukke uden de store konsekvenser, når du spiller.
Herudover er det da værd at kigge efter nogle flere RAM, hvis ikke det kan dække dit behov, at du får ryddet lidt op i, hvad der sluger dine resurser. Det er næppe din CPU der sætter begrænsningen, også selvom det ikke er den nyeste model.

Det nedenstående kan springes høfligt over, det er blot nørderi om hvorfor hukommelse er så vigtigt

Hvis jeg skal prøve at visualisere problemet lidt for dig, når vi må formode du mangler hukommelsesplads (bare fordi klokken er mange, og jeg har lyst):
Hvis du forestiller dig, at du har flere forskellige hukommelser, som arbejder ved forskellige hastigheder ifht. din CPU's hastighed. Der er nogle registrer, som er det absolut hurtigste (vi siger at de arbejder ved clockhastighed, som er det som din CPU arbejder), men også dyreste. Så kommer der Cache, som kommer i flere niveauer (jo tættere på 0, jo hurtigere, men også dyrerer pr. kB) som arbejder ved 5-20 gange langsommere end clock. Herefter kommer dine RAM, her har du rigtigt meget plads, ifht. de hurtigere hukommelseslag. Men dine RAM arbejder også ved ca. 100 gange langsommere hastighed, end din CPU.
Alt dette er faktisk helt super, det er hastigheder vi sagtens kan leve med. Det går først galt, når du ikke længere har plads til at have dine aktive programmer/data i dine RAM, og du skal gemme dem et skridt længere ude, nemlig på din disk. Hvis du bruger en typisk SSD, så arbejder den ca. 10-20.000 gange langsommere end din clock/CPU. Har du en gammeldags mekanisk harddisk, ja, så er det langt værre endnu (over 100.000 gange langsommere end clock).
Og det er så her, at du måske logisk kan forestille dig, at din computer prøver på at beholde de nødvendige data, så tæt på CPU'ens registrer som muligt. For det første, fordi det er dem der arbejder ved samme hastighed som CPU'en (teknisk er de en del af CPU'en), men også fordi det er det eneste sted, at CPU'en direkte kan tilgå data. Altså hvis dine data ligger noget som helst andet sted, så kan de ikke bruges, før de er hentet ind i registrerne.
Det smukke ved computere er så, at der både på hardware niveau og softwareniveau, er gjort en masse arbejde for, at de rigtige data er tilgængelige i registrerne/cache/RAM. Dette foregår ved, at det forsøges at forudsige hvad der er (mest) brug for i fremtiden, og derfor holder det så tæt på CPU'en som muligt. Det sker dog at det kan gå lidt galt, og så skal computere bruge længere tid end optimalt, på at have dine ting klar til CPU'en. Det er meget normalt, bare roligt. Balladen sker først, hvis tingene skal enten skrives eller læses på din disk, fremfor i RAM/cache/registrer. Det kan ske af to årsager. Den første er den sjældne, nemlig at algoritmer som forudsiger hvilke data der skal bruges, har ramt helt skævt, og fået skrevet dine data til disk, når de skal bruges igen. Den typisk, og som nok er tilfældet for dig, er at der simpelthen er for mange ting, som stadig er relevante for CPU'en, til at de alle kan beholdes i RAM. Derfor sker der en masse swapping mellem RAM og det som hedder swap-space (ekstra "RAM" som ligger på din meget langsomme disk/SSD/HDD). Swap-space kaldes også for virtuelhukommelse.
Og for at gøre det tekniske lidt værre, så kan det faktisk ikke lade sig gøre at hente noget direkte fra disk til registrer. Alt skal flyde ned gennem hukommelseslagene (disk->RAM->Cache->registrer). Heldigvis behøver CPU'en dog ikke stå stille og vente, hvis ikke data er klar med det samme. Det står andre controllere for, hvilket vi sætter ret stor pris på (ellers ville din CPU ikke lave noget ~99%, med visse uskrevede forudsætninger).

Kort sagt, balladen sker, fordi din computer ikke kan formå at beholde alle vigtige data i RAM/cache/registrer, og derfor bliver nød til at gemme tingene midlertidigt på din disk.

Kaalund1

Enthusiast
Tilføjet:
27-10-2016 13:32:55
Svar/Indlæg:
17/6
#17 Tak for super lækkert og fyldestgørende svar! Det var lærerigt. Jeg har ryddet gevaldigt op, men kører stadigvæk på rigtig højt på mine ram, så der er jeg nok nødt til at opgradere. Er ude i jeg snart smider en ny CPU i også, således det hele bare spiller.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2016 16:33:42
Svar/Indlæg:
5750/124
#18 Det burde næsten være mig der siger tak, havde lukket for meget nørd inde, til at det kunne holdes i ro klokken lidt i 2 om natten 😴

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2016 17:34:52
Svar/Indlæg:
1349/11
Det er din chrome browser der æder dine ram, du har sikkert nogle addons til den også. Køb noget mere ram, 2 x 16 GB så er du godt kørende.
Har du opdateret chrome for nyligt, de har lavet en opdatering for nyligt der skulle gøre den mere ramvenlig.
Brug evt. en af de andre browserfirmaer som Opera eller Vivaldi der bygger på chromeengine, de opdaterer meget hurtigt.
Jeg har en bærbar på arbejde med win7 64bit 8 GB ram, den bruger jeg med Opera browser, og der kan jeg have næsten 60 faneblade åbne og så er der stadig et par GB ram til rådighed.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2016 22:41:17
Svar/Indlæg:
3661/82
beklager, men det er altsaa ikke korrekt.
Hvis din CPUrender meget idle pga den skal page data ind og ud... saa er den idle og ikke optaget.

Det tager ca 3 minutter at teste (og 5 minutter at vente paa at systemmer kommer op og koere flydende igen 😢 )
men her se du 7-zip med 14GB ram forbrug, paa en 8gb maskine, fordelt over 6 traade

Hvis der IKKE var et ram problem ville CPU forbruger ligge paa omkring 75%.
Saa hvis dit udsagn er korrekt og paging giver mere CPU fobrug burde vi varre over 75%

bemark hvordan cpu forbruget daler kort efter at der rammes 99% fysisk ram forbrug.

praecist omvendt af hvad du siger og korrekt med hvad jeg siger. at loese ram problemet loeser ikke hans taet paa 100% cpu forbrug.

Der er mere en 1 ting der er galt med det system.
baade ram OG CPU skal loese hvis du vil have optimal performance.

Hvor meget fik du rydtet op i systemmet kom evt med en ny process liste?
Medmindre selvfoelgelig vil bruge penge paa at koebe ting du kun har behov for fordi du har en masse rod i dit system.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sven Bent d. 27-10-2016 22:54:29.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2016 23:22:00
Svar/Indlæg:
3661/82
Lige en enkelt rettelse til

Derfor sker der en masse swapping mellem RAM og det som hedder swap-space (ekstra "RAM" som ligger på din meget langsomme disk/SSD/HDD). Swap-space kaldes også for virtuelhukommelse.

Virtuel hukommelse er ikke det samme som din pagefil. Virtuel hukomelse er kun et koncept der bruge til at remappe til din fysiske ram og pagefile. dvs din vituelle er hukommelse er altsaa baade din fysiske ram og din pagefil Hvis den er noget.

Et stykke software beder om virtual hukommelse til at have sin kode og data i. Det er op til windows ( med undtagelser) at bestemme om hvad der placeres i fysisk ram og hvad der placere i pagefile eller om det noget af de data skal vaere begge steder samtidig.

Saa .feks et program der tager 6 GB virtuel hukommelsen have 4GB i fysisk hukkomelse og 4GB i page fil.

Dette sker for at holde de 2gb faellse data i hurtigt ram men samtidigt vaere klar til blot at skulle overkrive det data hvis den fysiske ram skulle bruges til noget bedre,
og derved skal der ikke ventes paa en page-ud operation da den allerede er gjort forud.

Derudove blive virtual hukomelse ogsaa brugt som en let duplikation komprimering ( ikke at forveksle med Win10 rigtige komprimering) hvor delte libraries mappe til det samme data i fysisk ram ( eller pagefil)

saa hvis process A og Process B begge bruger X librry.
saa bruger de ikke dobbelt op paa den fysiske ram.
de to programmer virtual hukommelse omkring library peger paa den samme fysiske instand i ram ( eller pagefil)

Det er det du kan see som Shared memory i taskmanager (hvis du har slaaet det kollone til)

det er derfro man ikke bare altid kan ligge sit working set
paa alle sine processer i taskamanger og sige saa mege ram bruger jeg for det inklude sharede ram for hver process som reelt se kun er represente en enkelt gang i fysisk hukommelse

saa der er altsaa gankse mulgit at have 4 process der bruger hver 4GB virtual hukommelse i taskmanager
men reelt set kun bruger 8 GB fysisk hukommelse

men ellers er pointen god nok.

Der er blot nogle faldgrubber ved at diagnosticere ram maengde hvis man tror ram blot er brugt/ubrugt

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2016 12:40:10
Svar/Indlæg:
5750/124
#22 Jeg ligger mig fladt ned, de sene timer fik mig til at lave en bøf der.

Men hvad du skriver i #21, har jeg ikke sagt, på sin vis. Jeg skriver #16 Han kan have stor CPU utilization, hvis han bruger meget swapspace - Husk på at CPU'en render meget idle og venter på at ting skal hentes fra non-volatilt (disk) hukommelse til volatilt hukommelse (RAM). . Du har ret I, at jeg fejlagtigt skriver, at man har stor utilization, ved brug af disk (hvilket jeg sidst i mit indlæg også skriver er forkert, for det ikke skal være løgn). Men jeg skriver i samme sammenhæng også, at CPU-render idle, mens du venter på data fra disk.

Jeg beklager hvis det er lidt dårligt formuleret, men jeg har på ikke gennemgående påstået, at et program som mangler data fra disk/RAM osv., gør at din CPU ikke kan lave andet, blot at den ikke kan arbejde på de data, som den ikke har tilgængelige.

Endvidere, det du skriver om i #22 er helt korrekt, bl.a. med shared libs osv. Jeg vil dog påpege her, jeg har på intet tidspunkt defineret hvad der bruger hukommelse, og særligt defineret at hukommelse ikke kan genbruges programmerne/proceserne imellem 😉

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2016 15:28:39
Svar/Indlæg:
1349/11

#16 Han kan have stor CPU utilization, hvis han bruger meget swapspace - Husk på at CPU'en render meget idle og venter på at ting skal hentes fra non-volatilt (disk) hukommelse til volatilt hukommelse (RAM).

At købe RAM er for nogen et midlertidigt fix, og jeg vil ikke udelukke det er tilfældet her. Jeg vil også råde #0 til at få ryddet op i, hvad han har kørende, særligt i baggrunden. Der kan være meget at hente.

#0 Som jeg ser dit problem, uden at have gennemgået hvilke processor du har kørende (det har de andre gjort tidligere i tråden), så vil jeg ligesom dem, råde dig til at få ryddet op i hvad du har kørende. Du kan relativt sikkert tage udgangspunkt i, alt hvad der kører under dit brugernavn, fremfor at være systemet som har startet op, er noget du kan slukke uden de store konsekvenser, når du spiller.
Herudover er det da værd at kigge efter nogle flere RAM, hvis ikke det kan dække dit behov, at du får ryddet lidt op i, hvad der sluger dine resurser. Det er næppe din CPU der sætter begrænsningen, også selvom det ikke er den nyeste model.

Det nedenstående kan springes høfligt over, det er blot nørderi om hvorfor hukommelse er så vigtigt

Hvis jeg skal prøve at visualisere problemet lidt for dig, når vi må formode du mangler hukommelsesplads (bare fordi klokken er mange, og jeg har lyst):
Hvis du forestiller dig, at du har flere forskellige hukommelser, som arbejder ved forskellige hastigheder ifht. din CPU's hastighed. Der er nogle registrer, som er det absolut hurtigste (vi siger at de arbejder ved clockhastighed, som er det som din CPU arbejder), men også dyreste. Så kommer der Cache, som kommer i flere niveauer (jo tættere på 0, jo hurtigere, men også dyrerer pr. kB) som arbejder ved 5-20 gange langsommere end clock. Herefter kommer dine RAM, her har du rigtigt meget plads, ifht. de hurtigere hukommelseslag. Men dine RAM arbejder også ved ca. 100 gange langsommere hastighed, end din CPU.
Alt dette er faktisk helt super, det er hastigheder vi sagtens kan leve med. Det går først galt, når du ikke længere har plads til at have dine aktive programmer/data i dine RAM, og du skal gemme dem et skridt længere ude, nemlig på din disk. Hvis du bruger en typisk SSD, så arbejder den ca. 10-20.000 gange langsommere end din clock/CPU. Har du en gammeldags mekanisk harddisk, ja, så er det langt værre endnu (over 100.000 gange langsommere end clock).
Og det er så her, at du måske logisk kan forestille dig, at din computer prøver på at beholde de nødvendige data, så tæt på CPU'ens registrer som muligt. For det første, fordi det er dem der arbejder ved samme hastighed som CPU'en (teknisk er de en del af CPU'en), men også fordi det er det eneste sted, at CPU'en direkte kan tilgå data. Altså hvis dine data ligger noget som helst andet sted, så kan de ikke bruges, før de er hentet ind i registrerne.
Det smukke ved computere er så, at der både på hardware niveau og softwareniveau, er gjort en masse arbejde for, at de rigtige data er tilgængelige i registrerne/cache/RAM. Dette foregår ved, at det forsøges at forudsige hvad der er (mest) brug for i fremtiden, og derfor holder det så tæt på CPU'en som muligt. Det sker dog at det kan gå lidt galt, og så skal computere bruge længere tid end optimalt, på at have dine ting klar til CPU'en. Det er meget normalt, bare roligt. Balladen sker først, hvis tingene skal enten skrives eller læses på din disk, fremfor i RAM/cache/registrer. Det kan ske af to årsager. Den første er den sjældne, nemlig at algoritmer som forudsiger hvilke data der skal bruges, har ramt helt skævt, og fået skrevet dine data til disk, når de skal bruges igen. Den typisk, og som nok er tilfældet for dig, er at der simpelthen er for mange ting, som stadig er relevante for CPU'en, til at de alle kan beholdes i RAM. Derfor sker der en masse swapping mellem RAM og det som hedder swap-space (ekstra "RAM" som ligger på din meget langsomme disk/SSD/HDD). Swap-space kaldes også for virtuelhukommelse.
Og for at gøre det tekniske lidt værre, så kan det faktisk ikke lade sig gøre at hente noget direkte fra disk til registrer. Alt skal flyde ned gennem hukommelseslagene (disk->RAM->Cache->registrer). Heldigvis behøver CPU'en dog ikke stå stille og vente, hvis ikke data er klar med det samme. Det står andre controllere for, hvilket vi sætter ret stor pris på (ellers ville din CPU ikke lave noget ~99%, med visse uskrevede forudsætninger).

Kort sagt, balladen sker, fordi din computer ikke kan formå at beholde alle vigtige data i RAM/cache/registrer, og derfor bliver nød til at gemme tingene midlertidigt på din disk.

1EaR skrev d. 27-10-2016 01:43:59

til din sidste del med nørderiet 😉 ja, det er jo det der sker med chrome browser, særligt hvis du har en eller flere addons kørende i baggrunden, så hoaxer du både ram og cpu, fandt det hos min bedre halvdel da hun aldrig opdatere noget, jeg må nådigst altid skride ind og gøre det.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2016 16:23:47
Svar/Indlæg:
3661/82
Enig. Jeg analaber den bare.

Det vil ikke hjaelpe noget med en hurtigere CPU hvis du alligevel skal vente paa at data pages in/ud.

Det vil ikke hjaelpe fuld ud af faa mere ram hvis CPU alligevel er flaskehalset og fuldt presset

jeg tror helt klart en omgang reinstalla af windows fra bunden ville vare en god ide for det system.
elelr gaa igang med en ordenligt ommgang rengoering af alt det "snavs" der koere i baggrunden. da det vil reducer ram forbrug og frigive CPU ressourcer.

Derefter kan man saa kigge paa hvad der skal fikses hardware maessigt.

Hoaxer?

https://en.wikipedia.org/wiki/...
A hoax is a deliberately fabricated falsehood made to masquerade as truth. It is distinguishable from errors in observation or judgment,[1] or rumors, urban legends, pseudosciences or April Fools' Day events that are passed along in good faith by believers or as jokes.

eller har jeg missed pointen ?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2016 13:57:28
Svar/Indlæg:
5750/124
#24 her må jeg give #25 ret, jeg tror ikke du bruger det rette begreb.
Men ja, Chrome lider under sin egen store force: hver tab er en instans/process i sig selv, eller også var det kun i gamle dage. Det giver noget overhead, men sikkerhesmæssigt store fordele og simplicitet.

Men helt generelt, så må vi nok snart have vænnet os til, at ting der kører i browser ikke behøver være light-weight. Vi kører mere og mere dynamisk kode på klienterne, og de har klart bevæget sig fra at være tynd-klienter til at være tyk-klienter. Lad det være en force eller en ulempe, men vi udnytter blot de resurser der er til rådighed, og jo mindre kraft vi skal centralisere, jo bedre (grundet kraften i forvejen findes på klinterne, må her forstås).

#24 Jeg tror vi er meget enige om, hvordan tingene foregår (måske med praktiske implementations specikke tiltag under windows, som jeg ikke har med i mine forklaringer). Du har helt ret i, ligger du og bruger 100% mulig regnekraft (ifht tråde osv.), så er det et "CPU" problem. Men et CPU problem består bare ikke kun i, om du mangler noget i "højden eller bredden", da det også kan ligge utroligt mange andre steder. I det her tilfælde, så vil det antageligt(såfremt CPU faktisk er et problem) være et scheduleringsproblem, grundet der er for meget der kører samtidigt, og resurserne simpelthen bliver ædt op af andet end at kværne løs på problemet i sig selv.

#0 Meld tilbage hvad du ender med, når du prøver at cleare lidt af dine processer, som du har kørende når du spiller. Derudover, hvis du ender med flere RAM, så meld da lige tilbage om det afhjælper problemet 🙂